Ανά τους αιώνες, οι λάτρεις της τέχνης και οι κριτικοί έχουν γράψει τόμους για την θρυλική φυσιογνωμία του Ολλανδού ζωγράφου Βίνσεντ Βαν Γκογκ, ενώ τα έργα του αποτελούν τομή στην ιστορία της τέχνης. Δημιουργώντας στο κλίμα μετα-ιμπρεσιονισμού, άσκησε με το έργο του τεράστια επιρροή στην τέχνη του 20ου αιώνα ενώ η ζωή του ήταν ιδιαίτερα θυελλώδης. Λένε πως οι σπουδαίοι καλλιτέχνες αναγνωρίζονται μετά θάνατον και στην περίπτωση του Ολλανδού ζωγράφου αυτό ισχύει, καθώς παρότι σήμερα οι τιμές των έργων του είναι απλησίαστες, όσο ζούσε κατάφερε να πουλήσει έναν πίνακά του και μόνο.
Μερικά βιογραφικά στοιχεία
Γεννημένος στις 30 Μαρτίου 1853 στο Ζίντερτ της Ολλανδίας, ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ ήταν γιος πάστορα και ξεκίνησε την καρίερα του, ως υπάλληλος σε μια εταιρία εμπορίου πινάκων στη Χάγη, το Λονδίνο και το Παρίσι. Μέχρι να κατασταλάξει και να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη ζωγραφική, πέρασε από διάφορες δουλειές, όπως αυτή του δασκάλου στην Αγγλία, ενώ το 1880, έγινε επίσημα ζωγράφος. Ο Βαν Γκογκ ήταν αυτοδίδακτος, και οι λίγες τεχνικές που είχε μάθει ήταν από τον ξάδερφο του, τον τοπιογράφο Άντον Μοβ.
6 χρόνια αργότερα ο σπουδαίος ζωγράφος κάνει μια μεγάλη κίνηση για την καριέρα του και αποφασίζει να ζήσει στο Παρίσι. Εκεί γνώρισε καλλιτέχνες όπως ο Εμίλ Μπερνάρ, ο Εντγκάρ Ντεγκά, ο Πολ Γκογκέν, ο Ζορζ Σερά και ο Τουλούζ- Λοτρέκ, οι οποίοι και τον ενέπνευσαν να φτιάξει ένα «εργαστήριο του Νότου», στο Αρλ. Όμως, ο μόνος ζωγράφος που τον ακολούθησε ήταν ο Γκογκέν.
Ο Βαν Γκογκ και η ψυχική ασθένεια
Δυστυχώς, τα επόμενα χρόνια της ζωής του καλλιτέχνη ήταν καταστροφικά, καθώς πολεμούσε με την κατάθλιψη. Το 1888 μετά από έναν άγριο καυγά που είχε με τον Γκόγκεν, έκοψε το αυτί του. Από το 1889 εισήχθη στο ψυχιατρικό κέντρο του μοναστηριού του Αγίου Παύλου στον Σαιν Ρεμύ, όπου και παρέμεινε συνολικά για ένα περίπου χρόνο. Κατά την παραμονή του εκεί, συνεχίσε να ζωγραφίζει. Τον Μάιο του 1890 εγκατέλειψε την ψυχιατρική κλινική και έζησε για ένα διάστημα σε μία περιοχή κοντά στο Παρίσι. Μερικούς μήνες αργότερα, ο σπουδαίος ζωγράφος έδωσε τέλος στη ζωή του, μην μπορώντας να διαχειριστεί την ψυχική του ασθένεια.
Μετά το θάνατο του, η φήμη του εξαπλώθηκε ραγδαία, με αποκορύφωμα να γίνουν μεγάλες εκθέσεις έργων του στο Παρίσι (1901), το Άμστερνταμ (1905), την Κολωνία (1912), τη Νέα Υόρκη (1913) και το Βερολίνο (1914).
Ο Βαν Γκογκ δημιούργησε συνολικά περισσότερα από 800 πίνακες και 1000 μικρότερα σχέδια, ενώ σώζεται εκτενής αλληλογραφία του με τον αδελφό του, που περιλαμβάνει περισσότερα από 700 γράμματα. Στις μέρες μας απεικονίσεις των έργων του κυκλοφορούν κοσμώντας διάφορα αντικείμενα, όπως ρούχα και αξεσουάρ, ενώ οι νέοι καλλιτέχνες εξακολουθούν να εμπνέονται από τα έργα του.
Άννα Σαϊνίδου