Η ποιοτική εκπαίδευση αλλά και η παιδεία είναι απαραίτητες για να χτιστεί μια κοινωνία όπου οι άνθρωποι θα έχουν όλα τα απαραίτητα εφόδια για να δημιουργήσουν, να καινοτομήσουν, να γνωρίσουν τον κόσμο καλύτερα αλλά και να τον αναδιαμορφώσουν. Η διαμόρφωση του χαρακτήρα αλλά και η εποικοδομητική μόρφωση, αποτελούν τους βασικούς στόχους τον εκπαιδευτικών συστημάτων ολόκληρου του πλανήτη. Ωστόσο, κάθε κράτος δεν δίνει την ίδια βαρύτητα στην εκπαίδευση, ούτε και χρησιμοποιεί τις ίδιες μεθόδους. Εμείς λοιπόν επιλέξαμε τα 5 αποδοτικότερα συστήματα εκπαίδευσης του κόσμου και σας τα παρουσιάζουμε.
1. Φινλανδία
Η Φινλανδία ήδη από το 2000, κατέχει ανεπίσημα τον τίτλο της χώρας με το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο. Η πρόσβαση στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι ελεύθερη για όλα τα παιδιά ενώ η αναλογία δασκάλων ανά μαθητές είναι ιδιαίτερα υψηλή, τόσο για τα δημοτικά όσο και για τα γυμνάσια.
Η ποιότητα του φινλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι το αποτέλεσμα μιας μακράς, αργής και σταθερής διαδικασίας βελτίωσης και όχι αποτέλεσμα μιας ενιαίας πολιτικής, προγράμματος ή διοίκησης. Κάθε βήμα που έχει γίνει για την ανάπτυξη του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος της Φινλανδίας βασίστηκε σε όλα αυτά που προηγήθηκαν, από τη δημιουργία μιας ενοποιημένης ολοκληρωμένης εκπαιδευτικής δομής, έως τις εθνικές κατευθυντήριες γραμμές προγράμματος σπουδών. Ακόμη, σημαντικό ρόλο έπαιξε η έμφαση που δόθηκε στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών, καθώς τα πανεπιστήμια της χώρας φρόντισαν να τους εξοπλίσουν με όλα τα απαραίτητα γνωστικά εφόδια, όπως και να τους καλλιεργήσουν το αίσθημα της ευθύνης.
Εάν πρέπει να μιλήσουμε για το “κλειδί της επιτυχίας” του φινλανδικού συστήματος, αυτό δεν είναι άλλο από την ποιότητα των δασκάλων τους και της εμπιστοσύνης που τους δείχνει ο λαός της Φινλανδίας.
Αλλά, όταν κάποιος εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η έντονη εστίαση στην ποιότητα των εκπαιδευτικών αντιστοιχεί στη φινλανδική προσέγγιση της λογοδοσίας, του προγράμματος σπουδών, της διδασκαλίας και της διαχείρισης του σχολείου, τότε κάποιος αρχίζει να βλέπει ότι η ποιότητα των εκπαιδευτικών στη Φινλανδία δεν είναι αποτέλεσμα μιας απαράμιλλης κουλτούρας, αλλά μάλλον ενός συγκεκριμένου, ολοκληρωμένου συστήματος πολιτικών και δομών που μπορούν να μιμηθούν άλλα έθνη.
Μα η Φινλανδία δεν εφησυχάζει ποτέ. Κάθε τέσσερα χρόνια, η κυβέρνηση προετοιμάζει ένα αναπτυξιακό σχέδιο για την εκπαίδευση και την έρευνα, χρησιμοποιώντας αυτό το σχέδιο ως μέσο για να διασφαλίσει ότι το φινλανδικό σύστημα προσαρμόζεται συνεχώς στις μεταβαλλόμενες ανάγκες, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών αναγκών της χώρας. Με άλλα λόγια φροντίζει πάντα να βρίσκεται σε θέση να διαθέσει το κατάλληλο μέρος του κρατικού προϋπολογισμού στην ποιοτική Παιδεία.
2. Ιαπωνία
Το εκπαιδευτικό σύστημα της Ιαπωνίας συνεχίζει να βαθμολογείται ως ένα από τα καλύτερα του κόσμου, εδώ και χρόνια, καθώς οι μαθητές από 5 έως 14 ετών, σημειώνουν εξαιρετικές επιδόσεις.
Στο επίκεντρο του προγράμματος σπουδών της χώρας βρίσκεται η πειθαρχία, η όξυνση του νου όπως και η άριστη εξειδίκευση πάνω σε κάθε γνωστικό αντικείμενο.
Δεν είναι όμως μόνο το περιεχόμενο του προγράμματος σπουδών που οδήγησε την Ιαπωνία στην επιτυχία. Η εκπαίδευση πάντα κατείχε σημαντική θέση στην Ιαπωνία, όπως επίσης και η πρόσβαση σε αυτήν. Η Ιαπωνία έχει προωθήσει την ιδέα μιας «κοινωνίας όλων των μεσαίων τάξεων» όπου η πρόσβαση σε ευκαιρίες αποτελεί μια συνάρτηση της αξίας και των δυνατοτήτων, ενώ η αξία καθορίζεται από την προσπάθεια που δείχνει ο μαθητή στο σχολείο, όπως αυτή καταγράφεται από την απόδοσή του στις εξετάσεις. Για τους Ιάπωνες τα πάντα είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς και πειθαρχίας.
Σύμφωνα με το σχέδιο εκπαιδευτικής πολιτικής της χώρας για το 2018 – 2022, τίθενται πέντε κύριες εκπαιδευτικές προτεραιότητες:
- Υποστήριξη της ανάπτυξης της συναισθηματικής νοημοσύνης και της σωματικής υγείας εκτός από τις ακαδημαϊκές ικανότητες.
- Προετοιμασία των μαθητών για συμμετοχή και καινοτομία στην παγκόσμια οικονομία και προώθηση της δια βίου μάθησης
- Δημιουργία ενός «δικτύου ασφαλείας» υποστήριξης των μαθητών, για παράδειγμα μέσω της δωρεάν πρόσβασης στην παιδική εκπαίδευση και φροντίδα
- Διασφάλιση των απαραίτητων προϋποθέσεων, όπως αυξημένη πρόσβαση κάθε τάξης στην τεχνολογία
3. Νότια Κορέα
Η Νότια Κορέα, είναι η χώρα που έχει βγει τρεις φορές νικήτρια, στην παγκόσμια κατάταξη των καλύτερων εκπαιδευτικών συστημάτων του κόσμου.
Ενώ η ιστορία του νοτιοκορεάτικου εκπαιδευτικού συστήματος είναι πλούσια, οι νοτιοκορεάτες τα τελευταία χρόνια, έχουν διαμορφώσει το πρόγραμμα σπουδών των σχολείων της χώρας με τέτοιο τρόπο, ώστε να επικεντρωθεί στη δημιουργικότητα αλλά και στην άνθηση συγκροτημένων προσωπικοτήτων των μαθητών. Ακόμη, οι «βασικές ικανότητες» σε όλους τους τομείς, προωθούνται ώστε τα παιδιά να λαμβάνουν μια σφαιρική μόρφωση.
Επίσης, η χώρα επέκτεινε ιδιαίτερα το σύστημα εκπαίδευσης και φροντίδας της πρώιμης παιδικής ηλικίας, αύξησε τις οικονομικές και ακαδημαϊκές ενισχύσεις για σπουδαστές που αντιμετωπίζουν μεγάλη ανάγκη, ανέπτυξε μονοπάτια ηγεσίας και επέκτεινε την κατάρτιση για εκπαιδευτικούς. Τέλος, η Νότια Κορέα, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, ώστε οι μαθητές μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους να είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στα όσα ζητά η αγορά εργασίας. Τέλος, η Νότια Κορέα έχει καταβάλει προσπάθειες για να αντιμετωπίσει το υψηλό επίπεδο ιδιωτικών δαπανών για διδασκαλία, τόσο για να εξασφαλίσει ισότητα για όλους τους μαθητές όσο και για να μειώσει τα επίπεδα άγχους που μπορεί να προκύπτουν εξαιτίας του ανταγωνισμού.
4. Δανία
Με το που φτάσει ένα παιδί στην ηλικία των 6 ετών, ξεκινά αυτόματα και το ταξίδι του στην γνώση. Η εκπαιδευτική προσέγγιση της Δανίας αποφεύγει την βαθμολόγηση των μαθητών, όπως επίσης και τις επίσημες εξετάσεις. Αντ ‘αυτού, τα παιδιά εργάζονται σε ομάδες και διδάσκονται να αποδομούν τις κοινωνικές νόρμες, ώστε να μπορέσουν να τις κατανοήσουν καλύτερα.
Τα παιδιά στη Δανία δεν αποκαλούν τους δασκάλους τους ως “κυρίους” ή “κυρίες”, αντίθετα τους φωνάζουν με το μικρό τους όνομα. Σημαντικό για το δανέζικο εκπαιδευτικό σύστημα είναι να μάθουν τα παιδιά πως να λύνουν τα προβλήματα που τους δίνονται μέσω της κριτικής σκέψης και να απομνημονεύουν όγκους πληροφοριών.
Όλα τα παιδιά στη Δανία έχουν πρόσβαση στα δημόσια σχολεία folkeskole (σχολείο των ανθρώπων) έως ότου γίνουν 16 ετών. Έπειτα οι γονείς μπορούν να επιλέξουν να στείλουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία, είτε επειδή είναι μικρότερα ή είτε επειδή έχουν μια συγκεκριμένη εκπαιδευτική προσέγγιση.
Οι μη προνομιούχοι φοιτητές πλήρους φοίτησης στη Δανία μπορούν, να λάβουν ένα κρατικό βοήθημα, το Statens Uddannelsestøtte ή SU (υποστήριξη περιορισμένου εισοδήματος) όπως και να βρουν δουλεία, ώστε να συνεχίσουν τις σπουδές τους.
Είναι σύνηθες για τους Δανούς να αρχίζουν να εργάζονται πάνω στο αντικείμενο σπουδών τους, ενώ βρίσκονται ακόμη στη διαδικασία της εκπαίδευσης. Αυτό γίνεται είτε με την αμειβόμενη πρακτική άσκηση, είτε με την δυνατότητα που τους δίνεται να διατελέσουν ως μαθητευόμενοι δίπλα σε κάποιον επαγγελματία.
5. Καναδάς
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που καθιστά το καναδέζικο εκπαιδευτικό σύστημα ιδιαίτερα αποτελεσματικό, είναι το γεγονός πως υπάρχει μια ομοιογένεια ως προς τις θετικές επιδόσεις των μαθητών, ανεξάρτητα τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες κάτω από τις οποίες ζουν, την εθνότητα και την φυλή που ανήκουν.
Το εκπαιδευτικό σύστημα του Καναδά έχει πολλά κοινά με αυτό των Η.Π.Α, ωστόσο τα τελευταία χρόνια φαίνεται να αρχίζει να το ξεπερνά. Επιπλέον, η καλή απόδοση των μαθητών του Καναδά δεν οφείλεται, ούτε στο γεγονός πως δεν υπάρχουν αρκετά παιδιά μεταναστών στη χώρα, ούτε επειδή το εκπαιδευτικό σύστημα είναι κεντρικά κατευθυνόμενο. Στον Καναδά καταγράφεται ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μετανάστευσης παγκοσμίως, ενώ το εκπαιδευτικό του σύστημα είναι ακόμη πιο αποκεντρωμένο από ότι είναι αυτό των ΗΠΑ.
Επιπλέον στον Καναδά, δεν υπάρχει Υπουργείο Παιδείας σε ομοσπονδιακό επίπεδο. Αντ ‘αυτού, καθεμία από τις κυβερνήσεις είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη προγράμματος σπουδών και τον καθορισμό σημαντικών εκπαιδευτικών πολιτικών και πρωτοβουλιών για την περιοχή της αρμοδιότητάς της. Ωστόσο, κάθε “επαρχιακό” Υπουργείο Παιδείας αναγνωρίζει τη σημασία της διατήρησης υψηλών προτύπων και βέλτιστων πρακτικών όσον αφορά την εκπαίδευση. Ακόμη, μεγάλο μέρος αυτής της επιτυχίας αποδίδεται στο εξαιρετικά καταρτισμένο διδακτικό προσωπικό. Ήδη από το 2015, η χώρα ξεκίνησε έναν πλήρη επανασχεδιασμό και «εκσυγχρονισμό» του προγράμματος σπουδών και του συστήματος αξιολόγησής των σχολείων, το οποίο έχει εφαρμοστεί πλήρως μέχρι και σήμερα.#menoumespeedy