Εγνατία

Σε μία χώρα που κατόρθωσε να αναπνεύσει πολύ πρόσφατα από την οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας όπως η Ελλάδα, οι επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού στην οικονομία της χώρας, προκάλεσαν ένα μεγάλο πλήγμα για πολλές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε όλους τους τομείς. Με αφορμή τα λουκέτα που βλέπουμε να μπαίνουν μέρα με τη μέρα σε μαγαζιά της γειτονιάς μας, μιλήσαμε με τον κ. Νίκο, ιδιοκτήτη μίας επιχείρησης 46 ετών ο οποίος μας μίλησε για τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει ένας μικροεπιχειρηματίας σήμερα.

Ο κ. Νίκος κληρονόμησε από τον πατέρα του ένα κατάστημα υποδημάτων πάνω στην Εγνατία, το οποίο έχει μία μεγάλη ιστορία από πίσω του, καθώς ξεκίνησε να λειτουργεί το 1974. Η επιχείρηση μέσα στα χρόνια, από την μεταπολίτευση μέχρι και σήμερα έχει περάσει πολλά σκαμπανεβάσματα αφού βίωσε όλες τις καλές αλλά και τις κακές εποχές της χώρας μας.

Για τον κ. Νίκο, από το 2010 και μετά, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα, το οποίο μεταφράζεται σε οικονομική καταστροφή, καθώς η επιχείρηση  έχει χάσει γύρω στις 200 με 300 χιλιάδες ευρώ μέσα σε μία δεκαετία.

Η κρίση, σε συνδυασμό με τα συρματοπλέγματα και τις λαμαρίνες του μετρό που βρίσκονται μπροστά στην είσοδο του καταστήματος ήταν οι κύριοι λόγοι που δυσκόλευαν την κατάσταση. Σήμερα, με την είσοδο του κορωνοϊού στη χώρα η κατάσταση έγινε ασφυκτική.

Τα προηγούμενα χρόνια και η εμφάνιση της Παγκοσμιοποίησης

«Πριν το 2010 σίγουρα τα πράγματα ήταν καλύτερα. Η μόνη ανάσα που υπήρξε ήταν από το 2015 μέχρι το 2019 όπου σταθεροποιήθηκαν κάπως τα πράγματα. Τουλάχιστον έβγαιναν τα έξοδα του μαγαζιού», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Νίκος συμπληρώνοντας:

«Υπήρχαν μέτρα στήριξης του εισοδήματος των ανθρώπων που είχαν χάσει πάρα πολλά από την κρίση, εννοώ των μισθωτών. Όταν οι μισθωτοί έχουν ένα σταθερό εισόδημα και τα βγάζουν πέρα, αυτό επηρεάζει και εμάς γιατί ο άλλος μπορεί μ’ αυτόν τον τρόπο να κάνει περισσότερες αγορές. Υπήρχαν επίσης μέσα στην προηγούμενη τετραετία και κάποια μέτρα που στήριξαν την μικρή επιχείρηση».

«Για τα μικρά μαγαζιά ήδη από τη δεκαετία του ’80 υπάρχει μία γενική πολιτική, από τότε που εμφανίστηκε η παγκοσμιοποίηση όπου οι μικρές επιχειρήσεις και τα μικρά μαγαζιά οδηγούνται στην συρρίκνωση.  Ενώ μέχρι το ’89, υπήρχε μια ουσιαστική στήριξη της μικρομεσαίας επιχείρησης, μετά άρχισε η αντίστροφη μέτρηση. Τώρα με την πανδημία είναι πολλά τα μαγαζιά που κλείνουν, ενώ παράλληλα οι μεγάλες επιχειρήσεις βρίσκουν τον τρόπο να επιβιώσουν εξαιτίας της στήριξης που λαμβάνουν».

«Η κυβέρνηση δεν έχει λάβει κανένα μέτρο για την στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ενόψει πανδημίας»

Όπως δήλωσε  ο κ. Νίκος, στην Ελλάδα δεν υπάρχει αυτό που υπάρχει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δηλαδή να στηριχθεί η μικρή και η μεσαία επιχείρηση με κάποιο βοήθημα. «Έστω και με ένα άτοκο δάνειο, όπως γίνεται σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ισπανία και η Γερμανία, στηρίζεται η μικρή επιχείρηση. Εμείς εδώ όμως δεν στηριζόμαστε».

Οι διαδικτυακές πωλήσεις στην εποχή του κορωνοϊού

Σίγουρα το μέλλον ανήκει στο διαδίκτυο και αυτό το ξέρουμε καλά καθώς, καθημερινά βλέπουμε επιχειρήσεις να δημιουργούν Ε-shops και να ασχολούνται με τις διαδικτυακές πωλήσεις. Ποια όμως είναι η θέση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε αυτή την αγορά; O κ. Νίκος εξηγεί: «Δυστυχώς, και με τις διαδικτυακές πωλήσεις, οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι και πάλι ευνοημένες. Για παράδειγμα, όταν πήγαινα στην Γενική Ταχυδρομική που συνεργαζόμουν για διαδικτυακές πωλήσεις, έβλεπα πάρα πολλά εμπορεύματα από κατάστημα ένδυσης μεγάλης πολυεθνικής, εκατοντάδες κιβώτια, ενώ εγώ έστελνα 5 κιβώτια. Είναι φυσικό λοιπόν και πάλι να κερδίζουν οι μεγάλες επιχειρήσεις και δεν ξέρω, με ποιον τρόπο μπορούν οι μικρές επιχειρήσεις να επιβιώσουν στο διαδίκτυο. Και για τις διαδικτυακές διαφημίσεις/ sites χρειάζεται να μπορεί να διαθέσει κανείς κεφάλαιο».

Επείγουσα η μέριμνα της πολιτείας

Δυστυχώς πέρα από τον κ. Νίκο, δεν είναι λίγοι οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες που αυτή τη στιγμή παλεύουν για τα προς το ζην, καθώς η κατάσταση γίνεται όλο και πιο δυσβάσταχτη μέρα με τη μέρα, ενώ για πολλούς η λύση του λουκέτου αποτελεί τη μόνη λύση. Και για να αποφύγουμε κάτι τέτοιο, η πολιτεία είναι η μόνη που μπορεί να μεσολαβήσει για να υπερασπιστεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας…

Άννα Σαϊνίδου