Η ψήφος των νέων κατά καιρούς απασχολεί τα κόμματα ανά των κόσμο, καθώς είναι και αυτοί που αποτελούν μία νέα φουρνιά ψηφοφόρων που μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση του εκάστοτε αποτελέσματος. Την δεκαετία του ’80 τα ποσοστά αποχής των νέων στις εκλογικές αναμετρήσεις των Η.Π.Α. ήταν εξαιρετικά υψηλά. Έτσι λοιπόν, ο Jeff Ayeroff, o συμπρόεδρος της Virgin Records America, το 1990 αποφάσισε να ξεκινήσει ένα πρωτοποριακό εγχείρημα: Το Rock the Vote.
Πώς ξεκίνησε η καμπάνια του Rock the Vote
Στόχος ήταν να ενθαρρύνει τους νέους από 18 έως 24 χρονών, να ψηφίσουν στις εκλογές. Ποιός ήταν ο τρόπος που μπορούσε να πετύχει κάτι τέτοιο; Μα φυσικά μέσα από τα αγαπημένα τους είδωλα, όπως η Madonna και ο Iggy Pop. Εδώ και 30 χρόνια, προσαρμόζοντας το αρχικό concept στις κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις, το Rock the Vote, συνεχίζει ακάθεκτο να προσπαθεί να εξηγήσει αλλά και να εμπνεύσει τους νέους της Αμερικής γιατί πρέπει να ασκούν τα πολιτικά τους δικαιώματα.
Ήδη από την δεκαετία του ’80, ο Ayeroff είχε εντοπίσει μια σχέση ανάμεσα στα πολιτιστικά προϊόντα και στις νεαρές ηλικίες καθώς ήταν κι εκείνοι που αγόραζαν τους περισσότερους δίσκους καλλιτεχνών “ειδώλων”. Η αντίληψη που επικρατούσε την εποχή εκείνη, κατηγορούσε ως επικίνδυνα τα “λαϊκά” ακούσματα, ειδικά της ραπ και της ροκ. Έτσι λοιπόν, μπορεί αυτό να μην είχε καμία επιρροή για τους ηλικιωμένους ψηφοφόρους, παρόλα αυτά, οι νέοι ένιωθαν πως κανένας πολιτικός χώρος δεν μπορούσε να αφουγκραστεί τις ανάγκες τους. Το PMRC ( στόχος του οποίου ήταν να προστατεύει τα παιδιά και τους νέους από τη μουσική που προωθεί τη βία ή τα ναρκωτικά) ήταν καλά συνδεδεμένο με την Ουάσιγκτον, αλλά ο Ayeroff ήταν καλά συνδεδεμένος με την βιομηχανία ψυχαγωγίας.
Έτσι λοιπόν, αποφάσισε να εφαρμόσει την εμπειρία και να αξιοποιήσει το δίκτυό του, ξεκινώντας μια πρωτοβουλία η οποία πολεμούσε τις ασφυκτικές πολιτικές και ενθάρρυνε τους νέους ψηφοφόρους να συμμετάσχουν στις εκλογές. Με τη βοήθεια του βοηθού του, Beverly Lund, και του συνεργάτη του στην Virgin, Jordan Harris, ο Ayeroff ίδρυσε το Rock the Vote.
“Στην πραγματικότητα, τα μεγάλα αστέρια, δεν τα φτιάχνουμε- απλώς τα τοποθετούμε σε διάφορες καταστάσεις και τα βάζουμε πίσω από αυτές”, είχε δηλώσει ο Ayeroff.
“Η ίδια ιδέα ισχύει και για την πολιτική, για να κάνουν τα παιδιά να ψηφίσουν. Αν μπορώ να πουλήσω την Madonna, τον Prince και τους Heading Talking, μπορώ να πείσω και τα παιδιά να πάνε να ψηφίσουν.”
Έτσι λοιπόν πριν από τις ενδιάμεσες εκλογές του 1990, και καθώς ο Ayeroff γνώριζε το γεγονός πως η Madonna, είχε καιρό να συνεργαστεί με τον Lenny Kravitz, αποφάσισε να ξεκινήσει το εγχείρημά του. Ο στόχος ήταν να δημιουργηθεί μια ανακοίνωση που θα έμοιαζε με κρατικό μήνυμα, η οποία θα είχε την αισθητική ενός videoclip. Η παρουσία των συγκεκριμένων βίντεο, θα μπορούσε να γίνει εύκολα στο MTV, καθώς οι καλλιτέχνες και οι εταιρίες τους ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς. Από τότε και για τα επόμενα χρόνια, το Rock the Vote έδινε το παρών κάθε εκλογική αναμέτρηση. Ανάμεσα σε άλλους, σπουδαίοι καλλιτέχνες που έχουν συμμετέχει στην καμπάνια ήταν οι R.E.M, ο Michael Jackson, η Christina Aguilera, οι Aerosmith κ.α.
Η πρώτη νίκη του Rock the Vote
Οι πρώτες προεδρικές εκλογές στην ιστορία του Rock the Vote ήταν μια νίκη, τόσο για τον οργανισμό όσο και για την διοίκησή του. Το Select or Lose: Facing the Future με τον Bill Clinton, (μια κοινοπραξία του Rock the Vote με το MTV) ήταν και αυτό που ωφέλησε κατά πολύ τον Αμερικανό πρώην πρόεδρο. Το κοινό του The Facing the Future ήταν γεμάτο με υποψήφιους ψηφοφόρους των ηλικιών που απευθυνόταν το Rock the Vote: Έφηβοι και νεαροί ενήλικες με αθλητικά παπούτσια, μπλουζάκια, και τζίν, έκαναν ερωτήσεις στον Κλίντον για τα πάντα. Κρατώντας ένα προσιτό και άνετο προφίλ, ο Κλίντον κατέστησε σαφές ότι κανένα θέμα δεν απαγορευόταν να συζητηθεί, όπως τα ναρκωτικά ή άλλα πιο προσωπικά θέματα.
Τα αποτελέσματα των εκλογών απέδειξαν πως η ψήφος των νέων έπαιξε καταληκτικό ρόλο για την νίκη του, καθώς η συμμετοχή των νέων από 18 μέχρι 24 στις εκλογές αυξήθηκε κατά 37%.
Τα επόμενα χρόνια
Τα επόμενα χρόνια το Rock the Vote, επεκτάθηκε ακόμα περισσότερο, διοργανώνοντας συναντήσεις των νέων με τους αγαπημένους τους δημοφιλείς καλλιτέχνες, είτε διοργανώνοντας μεγάλες συναυλίες. Ακόμη, σημαντικό ήταν το κύμα των καλλιτεχνών οι οποίοι μέσω μηνυμάτων τους ασκούσαν δριμεία κριτική στον επόμενο πρόεδρο George Bush, για τον πόλεμο του Ιράκ. Για μερικά χρόνια, η δυναμική του Rock the Vote είχε μειωθεί αρκετά, εξαιτίας των πολιτικών συνθηκών που επικρατούσαν στις Η.Π.Α αλλά και των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε. Ωστόσο, καθώς πριν από την εκλογή του, ο Barack Obama ήθελε να αναθερμάνει τις σχέσεις των νέων με την πολιτική, το Rock the Vote, βρήκε και πάλι τη θέση του στην κοινωνία των Η.Π.Α.
Για τον Ayeroff, η νίκη του Obama συμβόλιζε την απόλυτη υλοποίηση του οράματός του. Οι νέοι βρήκαν στο πρόσωπο του πρώην προέδρου, ένα πρόσωπο αρκετά κοντά σε αυτούς, που εξέφραζε τις ανάγκες και τις ανησυχίες τους. Την επόμενη ημέρα της εκλογής του συντηρητικού D. Trump, το 2016, το Rock the Vote, είχε εκφράσει ανοιχτά την δυσαρέσκεια του για το αποτέλεσμα, τονίζοντας πως η συντριπτική πλειοψηφία των νέων ψηφοφόρων ψήφισε υπέρ της Hilary Clinton, ενώ στήριξε προοδευτικές υποψηφιότητες με κάθε τρόπο. Το αποτέλεσμα των εκλογών, σύμφωνα με τη δήλωση τους ήταν ένας λόγος για να βρεθούν περισσότεροι τρόποι ώστε να νοιαστεί η πολιτεία για τις ανάγκες των νέων, των έγχρωμων αλλά και όλων όσων βάλλονται από τις πολιτικές του προέδρου Trump. Τέλος, το Rock the Vote φάνηκε πως έπαιξε και αυτό σημαντικό ρόλο, για την πρόσφατη εκλογή του προέδρου Joe Biden.
Άννα Σαϊνίδου