Η Εφημερίδα των Συντακτών

[ad_1]

Με προνομιούχα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια που θα «συνδέονται» με την αγορά εργασίας με καλύτερους όρους από τα υπόλοιπα και πιστοποίηση των προσόντων από ιδιωτικούς φορείς, πρόκειται να συνεχιστεί η σαρωτική επέμβαση της κυβέρνησης στον πολύπαθο χώρο της Δευτεροβάθμιας

Μπορεί η επόμενη σαρωτική επέμβαση στον χώρο της Παιδείας να περιμένει τον Σεπτέμβριο, ίσως λόγω και του επικείμενου κυβερνητικού ανασχηματισμού, ωστόσο ο γενικός σχεδιασμός δεν αλλάζει. Επόμενος στόχος, η επαγγελματική εκπαίδευση. Με οδηγό τη γνωστή επιδίωξη της παραπλανητικής «αυτονομίας», δηλαδή την απομάκρυνση από το δημόσιο ταμείο και τον δημόσιο έλεγχο, οι υπό μελέτη αλλαγές προβλέπουν:

Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια (!) τα οποία, ως προνομοιούχα, θα συνδέονται με την αγορά εργασίας καλύτερα από τα υπόλοιπα, πρόωρη μεταγυμνασιακή κατάρτιση, λυκειακή εκπαίδευση με περιεχόμενο προσδιορισμένο από συμβούλιο παραγόντων της αγοράς της οικείας περιφέρειας και, τέλος, πιστοποίηση προσόντων όχι πια από δημόσιο οργανισμό αλλά από ιδιωτικούς φορείς, φυσικά με το αζημίωτο.

Τα εργαλεία για την επίτευξη των μεγαλεπήβολων σχεδίων παραμένουν ίδια. Περιορισμός σχολικών μονάδων, προσωπικού και δαπανών, μετακύληση της ευθύνης στους ιδιώτες με αντάλλαγμα να διαμορφώνουν την αγορά όπως και όποτε θέλουν, εκχώρηση ενός σημαντικού τμήματος της εκπαίδευσης και κατάρτισης στον ιδιωτικό τομέα. Χωρίς εθνικό σχεδιασμό, χωρίς δικλίδες ασφαλείας για τους υποψήφιους εργαζομένους, με δύο ταχυτήτων εκπαίδευση και κατάρτιση.

Το τελευταίο, δε, ακούγεται σαν κακό ανέκδοτο: Η εισαγωγή στα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια θα γίνεται με βαθμολογική σειρά, ανάλογα με τον βαθμό απολυτηρίου του Γυμνασίου! Αμ πώς! Υπάρχει και η αγορά των ιδιωτικών ΙΕΚ που περιμένει τους αποτυχόντες. Παρά τη γενική διαπίστωση της αναβάθμισης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια, η νέα ηγεσία βλέπει μόνο «αναποτελεσματικότητα» και «αναγκαιότητα αλλαγών» στον χώρο.

Το νέο πλαίσιο

EUROKINISSI / ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

Αυτά ειπώθηκαν και στη συνάντηση μεταξύ της υπουργού Παιδείας και της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) προχθές. Με λίγα λόγια, διότι ακόμα τα χαρτιά μένουν κλειστά. Παρ’ όλα αυτά, οι μέχρι τώρα εξαγγελίες, οι νομοθετικές απόπειρες (που δεν προχώρησαν) και οι δηλώσεις προθέσεων επιβεβαιώνουν το μοντέλο που ετοιμάζεται.

Βασικά σημεία του νέου πλαισίου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης είναι:

■ Ιδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων σε «αντιπροσωπευτικές περιοχές» τα οποία θα συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα. Η εισαγωγή θα γίνεται βάσει βαθμού Γυμνασίου. Τι σχέση έχει ο βαθμός με τις δεξιότητες; Πρόκειται ή όχι για παιδιά που δεν τους αρέσει το διάβασμα αλλά πιάνουν τα χέρια τους; Αποκτά ή όχι δύο ταχύτητες ακόμα και η επαγγελματική εκπαίδευση; Να σημειωθεί πως τώρα, στην Α’ Λυκείου, παρέχεται η (διόλου περιττή) γενική παιδεία, στη Β’ Λυκείου γίνεται η ένταξη σε τομείς και στη Γ’ Λυκείου η απόκτηση ειδικότητας.

Η νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει δηλώσει πως θα διατηρήσει το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», που προβλέπει κυρίως εκπαιδευτική στήριξη των σχολείων αυτών, καταφέρνοντας, μάλιστα, να βραβευτεί από την Ε.Ε. και από το Cedefop (Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης). Στην πράξη, όμως, ήδη έχει υπονομευτεί με τις μεγάλες καθυστερήσεις στη στελέχωση των σχολείων και πολλές άλλες διαχειριστικές αστοχίες.

Βασικό «ρυθμιστικό ρόλο» σε όλο τον χώρο, όπως έχει προαναγγελθεί, θα έχει το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (ΣΣΠΑΕ). Λογικό. Είναι απαραίτητη η διασύνδεση με την αγορά εργασίας. Ομως, πρόκειται για σχολεία και δεν μπορεί να είναι έξω από τον εθνικό σχεδιασμό. Πώς θα εξασφαλιστούν οι καλύτεροι όροι εκπαίδευσης, προετοιμασίας, απασχόλησης; Με εργαζομένους μιας χρήσης που αποτελούν την πάγια επιδίωξη των παραγόντων της αγοράς; Την ώρα που όλο και περισσότερες έρευνες αναδεικνύουν την αναγκαιότητα για οριζόντια εκπαίδευση πάνω στην οποία μπορεί να χτιστεί μια ειδίκευση; Και γιατί αυτή η επιμονή με το κακέκτυπο του γερμανικού μοντέλου;

Ναι, εκεί υπάρχει αναβαθμισμένη επαγγελματική εκπαίδευση και καλή διασύνδεση με την αγορά εργασίας. Ναι, βρίσκουν εύκολα εργασία οι απόφοιτοί της. Κυρίως, όμως, επειδή… υπάρχει αγορά εργασίας, υπάρχουν θέσεις. Στην Ελλάδα της ανεργίας, η λύση που επιλέγεται είναι ο περιορισμός των σχολείων, των μαθητών, των δαπανών για την εκπαίδευση και όχι η ανάπτυξη που θα ανοίξει θέσεις και θα διασυνδέσει καλύτερα την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας.

■ Ο ΕΟΠΠΕΠ παύει να διενεργεί εξετάσεις πιστοποίησης. Στόχος, ιδιωτικοί φορείς να αναλαμβάνουν τις εξετάσεις και κατά συνέπεια την ίδια την πιστοποίηση των προσόντων. Αρκεί να είναι διαπιστευμένοι στον ΕΟΠΠΕΠ. Μεγάλη πελατεία. Η πιστοποίηση είναι απαραίτητη για τίτλους επιπέδου 5, δηλαδή για αποφοίτους Μαθητείας, ΙΕΚ, σχολών κατάρτισης κ.ά.

■ Η Μαθητεία από μεταλυκειακή γίνεται μεταγυμνασιακή και φεύγει από την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας. Υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης, προωθεί την πρόωρη κατάρτιση και πλέον θα έχει τη μορφή Επαγγελματικών Σχολών τις οποίες θα μπορούν να λειτουργούν όσοι φορείς δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα ενδιαφέρονται (από υπουργεία και επιμελητήρια έως οργανώσεις εργοδοτών). Και εδώ τον πρώτο λόγο έχει το ΣΣΠΑΕ.

■ Επανέρχονται οι Σχολές Κατάρτισης. Με διαφορετικούς όρους. Γίνονται κι αυτές μεταγυμνασιακές και από οποιονδήποτε δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα.

 

[ad_2]

Πηγή : EFSYN