Στα τέλη Οκτωβρίου θα εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία θα καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας του ιδιωτικού φορέα που θα αποκτά τα ακίνητα των ευάλωτων οφειλετών που πτωχεύουν. Θα ακολουθήσει ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός για την επιλογή επενδυτή που θα αναλάβει τον φορέα, με πηγές του υπουργείου Οικονομικών να σημειώνουν ότι κατ’ αρχάς το ενδιαφέρον των επενδυτών είναι ήδη έντονο.
Ωστόσο, το ενδιαφέρον αυτό θα γίνει πιο συγκεκριμένο με την έκδοση της ΚΥΑ για τον φορέα, η οποία θα είναι η μία από τις 45 που θα πρέπει να εκδοθούν ώστε να τεθεί σε ισχύ, από την 1η Ιανουαρίου 2021, ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας που θα «λειτουργήσει» ως μηχανισμός προληπτικής αναδιάρθρωσης χρεών και θα δώσει δεύτερη ευκαιρία.
Ο νέος νόμος, ο οποίος ενσωματώνει την κοινοτική οδηγία 1023/2019 περί προληπτικής αναδιάρθρωσης χρεών, κινείται σε τρεις άξονες. Ειδικότερα, τον προληπτικό καθώς μέσω ΤΑΧΙSnet ο οφειλέτης θα ειδοποιείται εγκαίρως ότι είναι υπερχρεωμένος.
Με ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό η επιλογή επενδυτή για τον φορέα που θα αποκτά τα ακίνητα όσων πτωχεύουν
Δεύτερον, με την υποβολή αίτησης για αναδιάρθρωση του χρέους εφόσον κρίνεται βιώσιμο. Το τελευταίο στάδιο-άξονας προβλέπει πτώχευση και απαλλαγή από το χρέος με ρευστοποίηση της περιουσίας του οφειλέτη αλλά και επιδότηση ενοικίου ώστε να καλύπτει μέρος του ενοικίου που θα πρέπει να καταβάλλει στον φορέα και να συνεχίσει να κατοικεί στο ακίνητο. Η πτώχευση του οφειλέτη θα συνοδεύεται από την παροχή δεύτερης ευκαιρίας που θα επιτρέπει στον πολίτη να επιστρέφει 1 έτος μετά την έκδοση της δικαστικής απόφασης στην οικονομική δραστηριότητα έχοντας πλέον αυξημένες πιθανότητες (θεωρητικά τουλάχιστον) να λάβει δάνειο.
Σε ό,τι αφορά το ενοίκιο που θα πληρώνει κάθε μήνα ο πτωχευμένος δανειολήπτης στον φορέα, αυτό δεν θα αφαιρείται από την αξία του ακινήτου σε περίπτωση επαναγοράς, που μπορεί να γίνει μετά από 12 έτη. Ακόμα και αν ο «ενοικιαστής» έχει τη δυνατότητα να επαναγοράσει νωρίτερα το ακίνητο, τα μισθώματα 12ετίας θα πρέπει να καταβληθούν κανονικά.
Οι προωθούμενες διατάξεις προβλέπουν ρύθμιση όλων των χρεών του οφειλέτη, ενήμερων και μη, γεγονός που έχει εγείρει ενστάσεις από πλευράς τραπεζών, που εκφράζουν φόβους για κύμα αθέτησης πληρωμών καθώς μπαίνουν στο ίδιο καλάθι «δημόσιο και ιδιωτικό χρέος». Ετσι, ότι μια μικρή οφειλή προς την Εφορία, π.χ. των 2.000 ευρώ, μπορεί να «παγώσει» ένα δάνειο δεκάδων χιλιάδων ευρώ, το οποίο εξυπηρετείται κανονικά. Κι αυτό, γιατί προβλέπεται ότι μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης «παγώνει» η υποχρέωση πληρωμής των δόσεων του δανείου.
Κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν από την άλλη πλευρά ότι στις περισσότερες περιπτώσεις το δάνειο που πληρώνεται κάθε μήνα είναι «πλασματικά ενήμερο» καθώς ο οφειλέτης ιεραρχεί τις υποχρεώσεις έναντι πολλών πιστωτών όταν δεν μπορεί να τις εξυπηρετήσει όλες. Ετσι, το νέο πλαίσιο έρχεται να αντιμετωπίσει ολιστικά το πρόβλημα ώστε να εξυπηρετούνται αναλογικά όλοι οι πιστωτές και να αποτραπεί ο κίνδυνος η μη εξυπηρετούμενη οφειλή να συμπαρασύρει και το «υγιές χρέος».
Στον νέο νόμο θα μπορούν να υπαχθούν οι δανειολήπτες του νόμου Κατσέλη, αν παραιτηθούν ή αν απορριφθεί από το δικαστήριο το αίτημά τους για προστασία.
Ενστάσεις…
Τις ενστάσεις τους -που αποτελούν κοινό μυστικό– ως προς τη δεύτερη ευκαιρία, που θα δώσει πολλές ευκαιρίες στους στρατηγικούς κακοπληρωτές, όπως εκτιμούν, διατύπωσαν οι τράπεζες στη συζήτηση που είχαν με την ΤτΕ ώστε να γίνει περαιτέρω συζήτηση σε επίπεδο ΕΚΤ και SSM και να μη βρεθούν αργότερα προ δυσάρεστων εκπλήξεων. Οι τράπεζες έχουν ζητήσει από την Deloitte να υπολογίσει το σχετικό κόστος του νέου Κώδικα στους ισολογισμούς.
Πηγή : EFSYN