Η Εφημερίδα των Συντακτών

Μια πολύ διαφορετική σχολική χρονιά, σε σχέση με τις προηγούμενες, ετοιμάζεται να ξεκινήσει τη Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου, εν μέσω εξάπλωσης της πανδημίας του κορονοϊού στη χώρα μας. Κύριο χαρακτηριστικό της είναι η υιοθέτηση από την κυβέρνηση ορισμένων μέτρων προστασίας (όπως η χρήση μάσκας και τα αντισηπτικά), αλλά και η απόρριψη κάποιων άλλων, ιδιαίτερα σημαντικών, όπως είναι ο μικρός αριθμός μαθητών ανά σχολική τάξη.

Σημειώνεται ότι το Υπουργείο Παιδείας, είχε δεσμευθεί αρχικά πως τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 Σεπτεμβρίου, ωστόσο στη συνέχεια αναγκάστηκε να αναδιπλωθεί –λόγω της αύξησης των κρουσμάτων – και να ανακοινώσει ότι τελικά το πρώτο κουδούνι θα χτυπήσει στις 14 Σεπτεμβρίου.

Ειδικότερα, η κυβέρνηση, αν και είχε μπροστά της επαρκές χρονικό διάστημα για να οργανώσει σωστά το άνοιγμα των σχολείων, επέλεξε να μην προχωρήσει στις κατάλληλες ενέργειες, όπως το να δρομολογήσει ολιγομελή τμήματα μαθητών και να προσλάβει επιπλέον εκπαιδευτικούς. Αντίθετα, κατέφυγε –για ακόμα μια φορά– στην εύκολη λύση των απαγορεύσεων και της καταστολής, επιβάλλοντας μεταξύ άλλων τη χρήση μάσκας ακόμα και στα μικρά παιδιά του δημοτικού, με τιμωρία την έξοδο από τις μαθητικές αίθουσες.

Σε αυτό το πλαίσιο, δεν είναι απορίας άξιον το ότι ορισμένοι δήμοι και σχολεία επέλεξαν να υιοθετήσουν επιπλέον μέτρα προστασίας. Μεταξύ αυτών ο Δήμος Ραφήνας – Πικερμίου, που τοποθέτησε διάφανα διαχωριστικά προστασίας στα θρανία των τάξεων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, φροντίζοντας μάλιστα για την αποφυγή τραυματισμών.

Την ίδια στιγμή, άγνωστο παραμένει εάν θα διανεμηθούν οι επαρκείς ποσότητες μασκών, τις οποίες είχε εξαγγείλει η κυβέρνηση το προηγούμενο διάστημα. Μετά τις πρόσφατες διαμαρτυρίες ότι ακόμα δεν έχουν δοθεί οι μάσκες σε όλα τα σχολεία, ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, δήλωσε σήμερα ότι ολοκληρώθηκε η διανομή των μασκών στους δήμους της χώρας. Όπως υποσχέθηκε όλοι οι μαθητές θα παραλάβουν τουλάχιστον από μία μάσκα κατά την αυριανή έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Ωστόσο, δεν θα ανοίξουν όλα τα σχολεία τη Δευτέρα, καθώς αποφασίστηκε η αναστολή λειτουργίας ορισμένων δομών εκπαίδευσης, εξαιτίας της πανδημίας. Συγκεκριμένα, δεν θα χτυπήσει το κουδούνι:

σε όλες τις σχολικές μονάδες της Περιφερειακής Ενότητας Λέσβου
σε όλες τις σχολικές μονάδες της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας,
στο Δημοτικό σχολείο Ειδικής Αγωγής Καλλιθέας Λήμνου της Περιφερειακής Ενότητας Λήμνου
στο Νηπιαγωγείο Ειδικής Αγωγής Καλλιθέας Λήμνου της Περιφερειακής Ενότητας Λήμνου
στο 7ο Δημοτικό σχολειό Αλεξάνδρειας Ημαθίας της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας

Φίλης: Σε συνθήκες χωρίς προηγούμενο ανοίγουν τα σχολεία

Από την πλευρά του, ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, στο μήνυμά του για τη νέα σχολική χρονιά, τονίζει μεταξύ άλλων ότι τα σχολεία «ανοίγουν ανοχύρωτα μπροστά σ’ ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας, με την παγκόσμια πρωτοτυπία μάλιστα ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις να αυξάνεται αντί να μειώνεται». Προσθέτει επίσης ότι «αντί για επενδύσεις στις κρίσιμες υποδομές, δυο μάσκες, που κι αυτές είναι άγνωστο σε πόσα σχολεία θα διανεμηθούν κι ένα παγουρίνο του… ενός ποτηριού νερό».

Παράλληλα, κατηγορεί την πολιτική ηγεσία για ανικανότητα και για αδιαφορία, καθώς «απέδειξε ότι την ενδιαφέρει μόνο η επικοινωνία». Ωστόσο, εκφράζει την ελπίδα, το πρώτο κουδούνι «να μετατραπεί σε μήνυμα αισιοδοξίας και μαχητικότητας για τη στήριξη του δημόσιου σχολείου, που θα διαχυθεί σε κάθε σπίτι και σε ολόκληρη την κοινωνία».

Το μήνυμα του Νίκου Φίλη

Αύριο ανοίγουν ξανά τα σχολεία μας, σε συνθήκες χωρίς προηγούμενο. Η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, παρότι είχαν το χρόνο -έξι ολόκληρους μήνες- δεν άρθηκαν στο ύψος των περιστάσεων.

Οι ευθύνες είναι σοβαρές. Τα σχολεία ανοίγουν ανοχύρωτα μπροστά σ’ ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας, με την παγκόσμια πρωτοτυπία μάλιστα ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις να αυξάνεται αντί να μειώνεται. Με τα δύο τρίτα των μαθητών μας σε πολυπληθή τμήματα. Αντί για επενδύσεις στις κρίσιμες υποδομές, δυο μάσκες, που κι αυτές είναι άγνωστο σε πόσα σχολεία θα διανεμηθούν κι ένα παγουρίνο του… ενός ποτηριού νερό.

Για την αδιαφορία της πολιτικής ηγεσίας που απέδειξε ότι την ενδιαφέρει μόνο η επικοινωνία, για την ανικανότητά της, για αυτά που έπρεπε να γίνουν και δεν έγιναν, θα εξακολουθήσουμε να μιλάμε αλλού.

Σήμερα, ως τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ ένα μήνυμα έχω προς την εκπαιδευτική κοινότητα, δασκάλους, μαθητές και γονείς: να δώσουμε όλοι τον καλύτερο εαυτό μας για να υπερβούμε τις δυσκολίες, να καλύψουμε τις παραλείψεις, να επουλώσουμε τις πληγές, να παρασύρουμε ολόκληρη την κοινωνία σε ένα νέο παράδειγμα μάθησης, δημιουργίας, συμμετοχής, αλληλοεκτίμησης, αλληλεγγύης και στήριξης όσων έχουν μεγαλύτερη ανάγκη.

Τις ίδιες μέρες που στις τάξεις τα μαθήματα είχαν διακοπεί, η κοινωνία έπαιρνε ένα σπουδαίο και πολύτιμο μάθημα: η εκπαίδευση δεν αφορά μόνο αυτό που εκ πείρας όλοι καταλαβαίνουν, τη μαθησιακή ανάπτυξη του παιδιού. Αφορά και επηρεάζει δραστικά τομείς της οικογενειακής, κοινωνικής και οικονομικής ζωής με τρόπους που πρωτύτερα είτε υποβαθμίζαμε είτε ακόμα-ακόμα αγνοούσαμε ολότελα.

Γι’ αυτό αν κάτι θετικό μείνει από την τρομακτική κρίση της πανδημίας, ας είναι η υποχρέωσή μας να δούμε το δημόσιο σχολείο με άλλο βλέμμα. Χρειαζόμαστε ένα σχολείο καλύτερο: πιο ευνοϊκό στη κριτική σκέψη, ώστε να μη βρίσκουν αύριο έδαφος στην κοινωνία θεωρίες συνωμοσίας. Πιο συμπεριληπτικό στη μοναδικότητα και ιδιαιτερότητα κάθε μαθητή, ώστε να μη φυτρώνουν σπόροι μίσους. Πιο ανοιχτό στην τέχνη και στην καλλιτεχνική δημιουργία, ώστε να καλλιεργεί ανθρώπους με όνειρα και φαντασία. Πιο ανθρωποκεντρικό, ώστε να παραδίδει πολίτες που νοιάζονται για τον διπλανό τους, που στέκονται αλληλέγγυοι στις δύσκολες στιγμές του. Έστω και αυτό μόνο να πετυχαίνει κάποτε ένας «δάσκαλος», έχει δικαιολογήσει την τιμή να φέρει αυτό τον τίτλο.

Φέτος το πρώτο κουδούνι -που ούτε κι αυτό δεν ρύθμισαν σωστά οι «άριστοι» του υπουργείου- θα είναι διαφορετικό. Θα πρέπει στην καρδιά μαθητών και εκπαιδευτικών να σημάνει ελπίδα· να μετατραπεί σε μήνυμα αισιοδοξίας και μαχητικότητας για τη στήριξη του δημόσιου σχολείου, που θα διαχυθεί σε κάθε σπίτι και σε ολόκληρη την κοινωνία. Το χρειαζόμαστε!

Πώς θα ανοίξουν τα σχολεία

Σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο, η πρώτη ημέρα ξεκινά στις σχολικές μονάδες της χώρας στις 8:15 το πρωί. Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να παραμείνουν μέχρι την τέλεση του αγιασμού, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του κάθε σχολείου που θα περιλαμβάνει:

Επεξήγηση και συζήτηση όλων των μέτρων προστασίας και πρόληψης βάσει των σχετικών οδηγιών του ΕΟΔΥ
Διανομή μάσκας και ατομικού δοχείου / παγουριού ανά μαθητή
Διανομή των βιβλίων της νέας σχολικής χρονιάς ανά μαθητή
Ενημέρωση για το ωρολόγιο πρόγραμμα της εβδομάδας

Το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ για τα σχολεία

Τα βήματα που προβλέπει το πρωτόκολλο για τα σχολεία ανέπτυξε την Παρασκευή, στην καθιερωμένη ενημέρωση για την πορεία της πανδημίας, η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας, Βάνα Παπαευαγγέλου:

► Σε κάθε σχολείο θα πρέπει να υπάρχει ένας υπεύθυνος για τη διαχείριση ύποπτων κρουσμάτων, ο οποίος επιφορτίζεται με το έργο της καταγραφής και των εκτιμήσεων κινδύνου ανάλογα με την περίπτωση.

► Η ομάδα κρούσης, που συστήνεται από τα υπουργεία Υγείας, Παιδείας και Πολιτικής Προστασίας, θα βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τους Περιφερειακούς Διευθυντές και τους Διευθυντές Εκπαίδευσης.

► Ο υπεύθυνος για τη διαχείριση κρουσμάτων θα πρέπει να κρατάει αρχείο καταγραφής απουσιών που συνδέονται με τον Covid-19 και θα ορίσει και τον ειδικά διαμορφωμένο χώρο στον οποίο θα μετακινούνται οι μαθητές ή οι εκπαιδευτικοί που παρουσιάζουν συμπτώματα.

► Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής ή εκπαιδευτικός εμφανίσει συμπτώματα που σχετίζονται με τον κορονοϊό, θα μεταφέρεται άμεσα σε καλά αεριζόμενο χώρο και θα φοράει μάσκα. Μετά την απομάκρυνσή του, ο χώρος θα καθαρίζεται.

► Ανάλογα με την περίπτωση, την ένταση των συμπτωμάτων και την κρίση του θεράποντα ιατρού, το άτομο που θεωρείται ύποπτο κρούσμα θα κριθεί αν θα υποβληθεί σε τεστ. Εφόσον υποβληθεί και είναι αρνητικό, θα επιστρέψει στη σχολική κοινότητα μετά από 24 ώρες από την υποχώρηση του πυρετού. Εάν το τεστ βγει θετικό και εφόσον τα συμπτώματα έχουν υποχωρήσει, θα επιστρέψει μετά από 10 μέρες.

► Ο υπεύθυνος για τον κορονοϊό είναι επιφορτισμένος επιπλέον με την καταγραφή και αναγνώριση των στενών επαφών (όσοι ήρθαν σε επαφή με το κρούσμα το τελευταίο 48ωρο). Στην περίπτωση του Δημοτικού, που συνήθως ο ίδιος δάσκαλος κάνει μάθημα στα ίδια παιδιά, όλο το τμήμα θεωρείται ως στενές επαφές. Στα Γυμνάσια και τα Λύκεια, που υπάρχουν ειδικότητες εκπαιδευτικών και κάνουν μάθημα ταυτόχρονα σε πολλά τμήματα, θα γίνει εκτίμηση κινδύνου ανάλογα με τις ώρες διδασκαλίας, τον τρόπο χρήσης μάσκας αλλά και τη διάρκεια της επαφής.

► Στην περίπτωση που στην ίδια σχολική μονάδα έχουν καταγραφεί δύο κρούσματα, ενημερώνεται η σχολική κοινότητα και εξετάζεται το εύρος της διασποράς. Ενισχύονται όλα τα μέτρα υγιεινής και γίνεται εκτίμηση για τυχόν διενέργεια τεστ ή για κλείσιμο ενός τμήματος.

► Στην περίπτωση που σε ένα σχολείο καταγραφούν τρία επιβεβαιωμένα κρούσματα, εάν δεν υπάρχει σχέση μεταξύ των παιδιών (δηλαδή δεν είναι αδέρφια ή δεν έχουν επαφές εκτός σχολείου) και τα κρούσματα έχουν καταγραφεί εντός 14 ημερών, τότε θα εκτιμηθεί αν υπάρχει λόγος να κλείσει η σχολική μονάδα.

Απουσία για τους μαθητές χωρίς μάσκα

Σύμφωνα με τις αναλυτικές οδηγίες, που αποτυπώθηκαν σε σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Υγείας και Παιδείας, η χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στην περίπτωση που κάποιος μαθητής δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του ως προς την υποχρεωτική χρήση μάσκας (μη ιατρικής ή ιατρικής/χειρουργικής), δεν θα του επιτρέπεται η είσοδος στη σχολική τάξη και λαμβάνει απουσία. Εφόσον είναι ανήλικος, θα παραμένει σε ειδικό χώρο, με τήρηση όσο το δυνατόν επαρκούς απόστασης και των λοιπών μέτρων προστασίας, μέχρι την παραλαβή του από τους κηδεμόνες του. Κατά την άφιξη των κηδεμόνων, η ΚΥΑ προβλέπει ότι θα επισημαίνονται προς τους γονείς και τον μαθητή η χρησιμότητα και η αναγκαιότητα της χρήσης μάσκας.

Σύμφωνα με αξιωματούχους του υπουργείου Παιδείας, πάντως, στις μικρές ηλικίες (4-10 χρονών) θα υπάρχει κάποια ευελιξία και επιείκεια στις περιπτώσεις μη χρήσης μάσκας. Όπως έχει επανειλημμένως τονιστεί από την ηγεσία του υπουργείου, στους μαθητές του νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων του δημοτικού θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και εξοικείωση με την ενδεδειγμένη χρήση μάσκας.

Σημειώνεται ότι η ΚΥΑ έχει ισχύ έως τις 30 Οκτωβρίου 2020.

Πού είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας

Σύμφωνα με την ΚΥΑ, η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική στις εξής περιπτώσεις:

α) σε όλους τους εσωτερικούς χώρους των σχολικών μονάδων,

β) στους εξωτερικούς χώρους των σχολικών μονάδων όταν υπάρχει συνωστισμός, όπως ενδεικτικά κατά την προσέλευση και αποχώρηση από τη σχολική μονάδα, καθώς και στην περίπτωση συνωστισμού σε κυλικεία εξωτερικού χώρου,

γ) στα μέσα μεταφοράς μαθητών,

δ) κατά την περίοδο προσαρμογής στο νηπιαγωγείο, από υγιή, σταθερό συνοδό (γονέα, κηδεμόνα ή άλλο πρόσωπο).

Δεν είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια του φαγητού και κατά τη διάρκεια της γυμναστικής/άθλησης.

Κατά τη διαδικασία υποστήριξης από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) ή Σχολικό Νοσηλευτή, καθώς και στις σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και στα Κέντρα Εκπαίδευσης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), προκρίνεται η διαφανής ολοπρόσωπη προστατευτική προσωπίδα ή ειδική υφασμάτινη μάσκα με διαφανές πρόσθιο τμήμα στο μέρος του στόματος για τους μαθητές ή το προσωπικό, για τις περιπτώσεις όπου η χειλεοανάγνωση αποτελεί μέσο επικοινωνίας.

Οι συνοδοί μαθητών στα ΚΕΣΥ θα πρέπει να φορούν υποχρεωτικά μη ιατρική μάσκα.

Ωστόσο, στις περιπτώσεις παιδιών με υποκείμενα νοσήματα, η χρήση της χειρουργικής μάσκας έναντι της απλής υφασμάτινης μπορεί να προκριθεί από τους κηδεμόνες κατ’ επιλογήν τους ή από τον θεράποντα ιατρό.

Ποιοι εξαιρούνται από την υποχρεωτική χρήση μη ιατρικής μάσκας

Δύο κατηγορίες μαθητών εξαιρούνται από την υποχρεωτική χρήση μη ιατρικής μάσκας:

α) μαθητές με γνωσιακή, αναπτυξιακή, ψυχική διαταραχή ή διαταραχή συμπεριφοράς,

β) μαθητές με σοβαρό νευρολογικό ή μυϊκό ή άλλο νόσημα που τους εμποδίζει να χειριστούν τη μάσκα τους.

Οι μαθητές θα μπορούν να προσέρχονται κανονικά στο σχολείο τους, αφού προσκομίσουν τα απαραίτητα σχετικά δικαιολογητικά.

Τι ισχύει για τα Ειδικά Σχολεία

Για τους μαθητές σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και στους μαθητές που προσέρχονται στα ΚΕΣΥ, συστήνεται η χρήση μάσκας μόνο εφόσον είναι εφικτό και συμβατό με τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας/ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης.

Εκπαιδευτικές εκδρομές, μετακινήσεις μαθητών, σχολικές βιβλιοθήκες, μαθητικοί διαγωνισμοί, σχολικές εκδηλώσεις και τελετές

Όπως ήταν ήδη γνωστό, και όπως προβλέπεται και από την ΚΥΑ, δεν θα πραγματοποιούνται εκδρομές, εκπαιδευτικές επισκέψεις, μαθητικά συνέδρια, σχολικά πρωταθλήματα και προγράμματα ανταλλαγής μαθητών και εκπαιδευτικών. Διδακτικές επισκέψεις και περίπατοι θα μπορούν να διεξάγονται ανά τμήμα με υποχρεωτική τη χρήση μάσκας.

Σχετικά με τις σχολικές βιβλιοθήκες, αυτές θα λειτουργούν με υποχρεωτική χρήση μάσκας από όλους τους εισερχόμενους σε αυτές (μαθητές, καθηγητές, λοιπό προσωπικό) και τήρηση απόστασης ενάμισι μέτρου μεταξύ αυτών, λόγω της ανάμειξης διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων.

Οι μαθητικοί διαγωνισμοί τελούνται με υποχρεωτική χρήση μάσκας και την τήρηση των λοιπών μέτρων προστασίας.

Σύμφωνα πάντα με την ΚΥΑ, οι σχολικοί εορτασμοί θα πραγματοποιούνται εντός του κάθε τμήματος, ενώ εκδηλώσεις, όπως για παράδειγμα, οι τελετές αποφοίτησης θα μπορούν να πραγματοποιηθούν με την παρουσία μόνο μαθητών και εκπαιδευτικών, ενδεχομένως κατά τμήματα ή με μέρος των τμημάτων, αναλόγως του διαθέσιμου χώρου, ώστε να τηρούνται οι απαραίτητες κοινωνικές αποστάσεις.

Ολοήμερο Πρόγραμμα

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται, το Ολοήμερο Πρόγραμμα θα λειτουργήσει, με το προσωπικό και τους μαθητές που έχουν εγγραφεί σε αυτό να έχουν την υποχρέωση χρήσης μάσκας. Πριν και μετά τη χρήση των αιθουσών διδασκαλίας του Ολοήμερου Προγράμματος, η ΚΥΑ προβλέπει τον αερισμό των αιθουσών και σχολαστικό καθαρισμό των επιφανειών και του εξοπλισμού μετά από κάθε χρήση. Οι ίδιοι κανόνες ισχύουν και για τα τμήματα πρωινής ζώνης, όπου αυτά λειτουργούν.

Λειτουργία κυλικείων

Το προσωπικό των κυλικείων θα πρέπει να εφαρμόζει σχολαστικά τους γενικούς κανόνες καθαριότητας, απολύμανσης χώρων και ατομικής υγιεινής. Η χρήση προστατευτικής μάσκας και γαντιών κατά τη διάρκεια της εργασίας στο κυλικείο (προετοιμασία ή διανομή προϊόντων) είναι υποχρεωτική.

Τα κυλικεία των σχολείων θα πρέπει να διαθέτουν μόνο τρόφιμα και υγρά που είναι συσκευασμένα ή έχουν ετοιμαστεί από το κυλικείο πριν από την ώρα διάθεσής τους σε ατομικές συσκευασίες που προστατεύονται από κατάλληλο υλικό.

Οι μαθητές πρέπει να τηρούν αποστάσεις τουλάχιστον ενάμισι μέτρου κατά την αναμονή για εξυπηρέτηση από το κυλικείο (προτείνεται σήμανση στο έδαφος με τις προβλεπόμενες αποστάσεις).

Στις ειδικές περιπτώσεις που η τήρηση αποστάσεων σε κυλικεία εξωτερικών χώρων μεταξύ των μαθητών κατά την αναμονή δεν είναι δυνατή, η χρήση προστατευτικής μάσκας είναι απαραίτητη. Στα κυλικεία εσωτερικού χώρου πρέπει κατά την αναμονή να γίνεται πάντα χρήση μάσκας.

Γενικότερα, συνιστάται στους μαθητές να χρησιμοποιούν αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα χεριών μετά τη συναλλαγή με το κυλικείο και πριν από τη λήψη του γεύματος. Η ύπαρξη αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος χεριών δίπλα στο ταμείο του κυλικείου, το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι μαθητές, είναι υποχρεωτική.

Γενικά μέτρα προστασίας

Συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών (πλύσιμο με σαπούνι και νερό ή/και εφαρμογή αντισηπτικού χεριών).
Καλός αερισμός των αιθουσών, καθαριότητα χώρων και τακτική εφαρμογή απολυμαντικού σε επιφάνειες.
Αποφυγή μεγάλων συναθροίσεων μαθητών και επίσκεψης στο σχολείο άλλων ατόμων όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο.
Προσπάθεια για τήρηση αποστάσεων μεταξύ μαθητών και μαθητών-εκπαιδευτικών, όσο είναι εφικτό, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του σχολείου σε σταθερές ομάδες παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται σε επαφή μεταξύ τους.
Αποχή από το σχολείο όσων εκδηλώνουν πυρετό ή/και άλλα συμπτώματα συμβατά με COVID-19.
Δεν θα πραγματοποιείται συγκέντρωση μαθητών στον προαύλιο χώρο των σχολείων πριν από την έναρξη των μαθημάτων και η καθιερωμένη διαδικασία πραγματοποιείται εντός των αιθουσών. Σε περίπτωση που λόγω έκτακτων αναγκών κριθεί απαραίτητη η συγκέντρωση μαθητών στο προαύλιο, η χρήση της μάσκας θα είναι υποχρεωτική.
Προβλέπονται διαφορετικά διαλείμματα σε σταθερές ομάδες μαθητών, προκειμένου να αποφευχθούν ο συγχρωτισμός και η ανάμειξη διαφορετικών ομάδων.
Τα παιχνίδια με μπάλες και λοιπά όργανα γυμναστικής/αθλοπαιδιών επιτρέπονται, εφόσον πραγματοποιούνται ανά τμήμα, έπειτα από σχολαστική εφαρμογή των γενικών κανόνων καθαριότητας στα όργανα γυμναστικής και με την προϋπόθεση ότι κάθε τμήμα χρησιμοποιεί κατά αποκλειστικότητα συγκεκριμένες μπάλες. Προβλέπεται καθαρισμός των παιχνιδιών μετά από κάθε χρήση, ενώ δεν επιτρέπεται οι μαθητές να φέρνουν στο σχολείο παιχνίδια από το σπίτι.
Το μάθημα της Πληροφορικής θα πραγματοποιείται κανονικά, με καθαρισμό του πληκτρολογίου και του ποντικιού μετά από κάθε χρήση. Σε περιπτώσεις χρήσης μουσικών οργάνων είναι υποχρεωτικός ο καθαρισμός μετά από κάθε χρήση.
Συστήνεται οι αίθουσες διδασκαλίας να χρησιμοποιούνται όσο είναι δυνατόν, αποκλειστικά από συγκεκριμένο τμήμα μαθητών, ώστε να είναι μειωμένες οι πιθανότητες μετάδοσης του ιού μεταξύ των τμημάτων. Σε περιπτώσεις που δεν μπορεί να αποφευχθεί η χρήση αίθουσας από περισσότερα τμήματα, όπως η αίθουσα Πληροφορικής ή τα εργαστήρια, συστήνεται η μεσολάβηση αερισμού για 15 λεπτά και σχολαστικός καθαρισμός του χρησιμοποιούμενου εξοπλισμού/επιφανειών μετά από κάθε χρήση, πριν εισέλθουν οι μαθητές.

 

Πηγή : EFSYN