Ομιλία της βουλευτή για το νομοσχέδιο Χρυσοχοΐδη – Κεραμέως
Ομιλία απηύθυνε στην ολομέλεια της Βουλής η στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου Χρυσοχοΐδη – Κεραμέως για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η βουλευτής μίλησε σε υψηλούς τόνους για το νομοσχέδιο, το οποίο αλλάζει ριζικά το πεδίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα και έχει ήδη συγκεντρώσει τα πυρά σύσσωμης της αντιπολίτευσης και του ακαδημαϊκού κόσμου, στάθηκε επικριτικά απέναντι στην προφανή πρόθεση της κυβέρνησης να επιβάλλει ένα αυταρχικό και ανελεύθερο καθεστώς εντός των δημοσίων πανεπιστημίων με την ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, ενώ κατηγόρησε την κυβέρνηση για το γεγονός ότι αφαιρεί από 25.000 παιδιά το δικαίωμα πρόσβασης στο δημόσιο πανεπιστήμιο λειτουργώντας ως πλασιέ και βρίσκοντας «πελατεία» στα αμφιβόλου ποιότητας ιδιωτικά κολέγια.
Το κείμενο της ομιλίας έχει ως εξής:
«Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
Η δεξιά και αν εγέρασε και άσπρισε το μαλλί της μήτε τον αυταρχισμό της άλλαξε μήτε την κεφαλή της. Και δυστυχώς με το νομοσχέδιο αυτό που κατέθεσε η κυβέρνηση παρακολουθούμε το ίδιο έργο από άλλο Υπουργείο. Κάθε φορά το έργο παραμένει το ίδιο, αλλάζει όμως το Υπουργείο. Τι είναι αυτό το νομοσχέδιο που μας φέρνει η κυρία Κεραμέως ως μεγάλη μεταρρύθμιση; Από την μία είναι εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων στην ιδιωτική παιδεία, όπως έκανε δηλαδή η κυβέρνηση στον τομέα της υγεία και ετοιμάζετε να κάνει και στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης. Και από την άλλη βάζει τους Έλληνες πολίτες να πληρώνουν ακόμη και για τα πιο αυτονόητα αγαθά, πέραν των φόρων και όλων των άλλων επιβαρύνσεων, τα οποία ούτως ή άλλως επιβαρύνονται.
Η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κάθε ανθρώπου, εφόσον έχει την επαρκή γνώση, είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο κοινωνικό δικαίωμα σε όλα τα συντάγματα των σύγχρονων δημοκρατιών ανά τον κόσμο και δεν πρέπει να εμποδίζεται από εισοδηματικούς, φυλετικούς ή όποιους άλλους περιορισμούς ή διακρίσεις.
Εφόσον σε αυτό συμφωνούμε, το κρίσιμο ερώτημα που τίθεται είναι πως πιστοποιείται η επαρκής γνώση. Ο πιο ασφαλής τρόπος για αυτό είναι η τριετής φοίτηση σε ένα Λύκειο που κάνει σοβαρά την δουλεία του, και δεν είναι απλά ένα εξεταστικό κέντρο προετοιμασίας των υποψηφίων για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Και η επιτυχής λήψη ενός απολυτηρίου κύρους, το οποίο θα πιστοποιεί την επαρκή γνώση για την εισαγωγή του υποψηφίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Αυτή είναι η δική μας προσέγγιση, αυτό εισηγήθηκε ο νόμος Γαβρόγλου και για να είμαι δίκαιη, αντίστοιχες προτάσεις είχαν γίνει και στο παρελθόν από παλαιότερους Υπουργούς Παιδείας όπως ο Γιώργος Παπανδρέου, ο Γεράσιμος Αρσένης κλπ.
Το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα προκρίνει ως τρόπο πιστοποίησης της επαρκούς γνώσης έναν αλγόριθμο που εμπλέκει στην διαδικασία και τα πανεπιστήμια, ωστόσο όμως οδηγεί- εκ του αποτελέσματος- «στην παγίδευση» ενός μεγάλου αριθμού αποφοίτων που με τους πιο πρόχειρους υπολογισμούς θα είναι της τάξης των 25.000 εισακτέων.
Και γιατί λέω παγίδευση; Και εδώ ακριβώς έγκειται ο φαρισαϊσμός και η υποκρισία σας. Λοιδορείτε αυτούς που έμπαιναν μέχρι σήμερα στα πανεπιστήμια, ενδεχομένως με βαθμούς κάτω από τη βάση, κυρίως σε τμήματα χαμηλής ζήτησης, ενώ το ορθό θα ήταν να απαντήσετε στην ουσία του προβλήματος, δηλαδή να αναβαθμίσετε την ποιότητα της διδασκαλίας στο Λύκειο, ούτως ώστε οι απόφοιτοί του να έχουν άπαντες την στοιχειώδη επάρκεια.
Αντί λοιπόν να ακολουθήσετε αυτήν την οδό, παγιδεύετε τους αποφοίτους ενός υποβαθμισμένου πράγματι Λυκείου στο πλατύσκαλο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Και οδηγείτε ένα αριθμό αποφοίτων λυκείου, της τάξεως των 25.000 περίπου, στα αμφιβούλου ποιότητας ιδιωτικά κολλέγια. Τα οποία έχετε φροντίσει, από την άλλη πόρτα, να τα καταστήσετε ισότιμα με τα δημόσια, εξισώνοντας τα πτυχία τους με αυτά του δημοσίου πανεπιστημίου.
Έτσι ενώ δηλώνετε ότι έχετε αγαθές προθέσεις, εκ του αποτελέσματος λειτουργείτε ως πλασιέ των αμφιβόλου ποιότητας ιδιωτικών κολλεγίων της πλάκας, όπου αγοράζουν με την μέθοδο του φρανσαιζ μια ταμπέλα, ένα όνομα από το εξωτερικό. Και με διαδικασίες πελάτη- εμπόρου θα παρέχουν πτυχία της πλάκας.
Γιατί αυτό ακριβώς κάνετε αγαπητή κυρία Κεραμέως. Κάνετε πιο πλούσιους του ιδιοκτήτες των κολλεγίων. Και θέλετε να μας γυρίσετε πίσω στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όπου ο αριθμός των εισακτέων στα Πανεπιστήμια ήταν της τάξεως των 30-40.000. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Και ενώ η ελληνική κοινωνία είχε κατακτήσει εδώ και πολλές δεκαετίες τα παιδιά της να μπορούν να φοιτούν στο δημόσιο πανεπιστήμιο, εφόσον ο αριθμός των εισακτέων ξεπερνούσε εδώ και πολλά χρόνια (από το 1998 να θυμίσω, από εκείνη την περίοδο) τους 80.000, οδηγώντας σε συρρίκνωση τα αμφιβόλου ποιότητας ιδιωτικά κολλέγια, εσείς όχι μόνο τους δίνετε status πανεπιστημίου αλλά σήμερα τους βρίσκεται και πελατεία!!!
Αγαπητή κυρία Υπουργέ
Αν έχετε το θάρρος, όπως λέτε ότι έχετε, αναβαθμίστε την διδασκαλία στο Λύκειο, έτσι ώστε οι μαθητές που αποφοιτούν να διαθέτουν γνωστική επάρκεια, αντί να τους δίνετε ένα απολυτήριο που δεν έχει καμία αξία, αλλά δεν σας ανησυχεί καθόλου το γεγονός ότι με αυτό το απολυτήριο θα πάνε στα ιδιωτικά κολλέγια και θα αποκτήσουν ένα πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πληρώνοντας αδρά!
Το ίδιο κάνετε και με τους αιώνιες φοιτητές. Οι λεγόμενοι αιώνιοι φοιτητές είναι άλλη μια ιδεοληψία της παράταξής σας. Ξέρετε πόσοι είναι οι αιώνιοι φοιτητές. Σε όλα τα πανεπιστήμια ο αριθμός αυτών που δεν έχουν αποφοιτήσει μετά το έκτο έτος μειώνεται δραματικά. Κι αν πάμε μετά το δέκατο έτος φοίτησης, ο αριθμός τους είναι ελάχιστος σε σχέση με τον αριθμό των ενεργών φοιτητών. Όπως μάλιστα δηλώνουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά ιδρύματα δεν αποτελούν οικονομικό βάρος για αυτά για τον απλούστατο λόγο ότι δεν παίρνουν συγγράμματα ούτε απολαμβάνουν των ευεργετημάτων της ιδιότητας του φοιτητή, γιατί, πολύ απλά, όλα τα προνόμια κόβονται μετά το πέμπτο έτος. Ούτε όμως και εκπαιδευτικό βάρος αποτελούν γιατί δεν συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, ώστε να προκαλούν συνωστισμούς, όπως εσείς αφήνετε να εννοηθεί.
Άρα η μεταρρύθμισή σας κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας είναι στο σκέλος αυτό «περί όνου σκιάς» γιατί ο «αιώνιος φοιτητής» δεν αποτελεί πρόβλημα για τα πανεπιστήμια. Με την καθολική και οριζόντια υποχρεωτική διαγραφή των πάντων όμως, κινδυνεύετε να δημιουργήσετε πρόβλημα. Σε ποιους; Σε κάποιους ελάχιστους που για κάποιους λόγους (προσωπικούς, οικογενειακούς, οικονομικούς) δεν κατάφεραν να τελειώσουν τις σπουδές τους, αλλά θα μπορούσαν κάποια στιγμή να επανέλθουν και να πάρουν το πτυχίο τους. Κατά αυτό τον τρόπο τους στερείτε την δεύτερη ευκαιρία.
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές
Η τρίτη μεγάλη μεταρρύθμιση της κυρίας Κεραμέως είναι η πανεπιστημιακή αστυνομία. Η χρήση δηλαδή όπως λέει μια κινέζικη παροιμία «κανονιού για να σκοτώσεις μύγα».
Πράγματι υπάρχει ένα πρόβλημα ασφάλειας σε πολύ συγκεκριμένα, 2, 3 άντε 4 πανεπιστήμια του κέντρου. Το οποίο πρόβλημα προφανώς έπρεπε και πρέπει να αντιμετωπιστεί με την συνδρομή της πανεπιστημιακής κοινότητας και την παράλληλη συνδρομή της ελληνικής αστυνομίας. Και όχι με την τοποθέτηση ειδικών φρουρών-πιστολέρο στην είσοδο και στον περιβάλλοντα χώρο των πανεπιστημίων.
Τα πανεπιστήμια δεν πρέπει και δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να θυμίζουν φυλακή. Διότι αυτό δεν συμβαίνει άλλωστε και σε καμία άλλη δημόσια υπηρεσία στην χώρα μας. Θα είναι παράδοξο να μπορεί κάποιος να εισέλθει σε οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία, εφόσον το επιθυμεί, τηρώντας τους κανόνες και τους νόμους, αλλά να μην μπορεί να εισέλθει σε έναν πανεπιστημιακό χώρο. Ο οποίος πρέπει να είναι ο κατεξοχήν χώρος της ελευθερίας και της ανάπτυξης της έκφρασης των νέων ανθρώπων.
Είναι σχεδόν σίγουρο ότι η εν λόγω αστυνομία είτε πολύ σύντομα θα παρεκτραπεί και θα δέρνει ή θα συλλαμβάνει φοιτητές από φοιτητικές οργανώσεις που εκφράζονται ελεύθερα είτε θα ξεπέσει στο άλλο άκρο και θα ατροφήσει πλήρως.
Δεν νομίζω όμως ότι ένας ειδικός φρουρός ή μια ομάδα ειδικών φρουρών μπορούν να κάνουν τίποτα περισσότερο από ότι θα έκανε μια πανεπιστημιακή ομάδα φύλαξης συνεπικουρούμενη, όταν και αν υπήρχε ανάγκη, από την αστυνομία, όπως προβλέπει ακόμη και ο νόμος που εσείς ψηφίσατε αλλά δεν εφαρμόσατε ποτέ.
Είναι προφανές ότι αν υπάρχουν παραβατικές συμπεριφορές σε κάποια πανεπιστήμια του κέντρου αυτό θα μπορούσε σε μια νύχτα να αντιμετωπιστεί, καθώς η αστυνομία μπορεί να εισέλθει σε αυτούς τους χώρους, χωρίς άδεια μάλιστα, σύμφωνα με το δικό σας νόμο. Δεν το έπραξε όμως ποτέ καθώς η υποκρισία της πολιτείας και η σκοπιμότητα της ελληνικής αστυνομίας έσπρωχνε αυτούς τους ανθρώπους στα πανεπιστημιακά ιδρύματα έτσι ώστε να υπάρχει το άλλοθι της μη καταδίωξής τους. Και βέβαια να παραμένουν «καθαρές» οι γύρω κατοικίσιμες περιοχές.
Διότι η αστυνομία μπορεί πάρα πολύ εύκολα να σταματήσει άμεσα αυτές τις παραβατικές συμπεριφορές εφόσον το επιθυμεί, πρέπει όμως να έχει την πολιτική βούληση και την επιθυμία να κάνει την δουλειά της.
Τώρα απλώς και μόνο για λόγους εντυπωσιασμού, αλλά και ρουσφετολογικούς εφόσον πρόκειται να προσληφθούν 1.300 αστυνομικοί, το πρόβλημα θα μεταφερθεί από πολύ συγκεκριμένους πανεπιστημιακούς χώρους του κέντρου προς τις γύρω περιοχές.
Εμείς στο ΣΥΡΙΖΑ είμαστε υπέρ της δημιουργίας ενός καθεστώτος ευταξίας και νομιμότητας εντός των πανεπιστημιακών χώρων όπως και σε όλους τους άλλους δημόσιους χώρους. Ωστόσο η ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας τραβάει το εκκρεμές προς την αντίθετη κατεύθυνση. Και βέβαια εκμεταλλεύεται η κυβέρνηση μια πολύ άθλια και κατάπτυστη επίθεση που έγινε προς τον πρύτανη της ΑΣΟΕ προκειμένου να επιδείξει αντανακλαστικά φανατισμού και δεξιού συντηρητισμού».
**********
Ο σύνδεσμος της ομιλίας στο Youtube: