Με τη συμμετοχή δεκάδων Ελλήνων και Ελληνίδων εκπαιδευτικών, προέδρων συλλόγων γονέων και κηδεμόνων από όλη την Ευρώπη, πραγματοποιήθηκε εχθές, Κυριακή 31 Μαΐου, μέσω ZOOM, με Εισηγήτρια και Συντονίστρια τη Θεοδώρα Τζάκρη, η διαδικτυακή εκδήλωση της Επιτροπής Κινητοποίησης Προοδευτικού Ελληνισμού της Διασποράς «Μία Ελλάδα» με τίτλο: “Προς μια νέα φάση της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης Εξωτερικού: το δίγλωσσο ελληνικό ψηφιακό σχολείο”
Στην εκδήλωση στην οποία απηύθυνε χαιρετισμό ο πρώην Υπουργός Εξωτερικών και Τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργος Κατρούγκαλος, παρουσίασα ως αν. Τομεάρχης Εξωτερικών, Εισηγήτρια και Συντονίστρια της Επιτροπής «Μία Ελλάδα», την αρχική πρόταση της Επιτροπής για έναν νέο τύπο Ελληνικού Σχολείου, το Ψηφιακό Δίγλωσσο Ελληνικό Σχολείο για τα παιδιά των Ελλήνων του Εξωτερικού.
Βάση και αφετηρία για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού είναι πάντα ο Νόμος 4415/2016 με τον οποίο έγινε ένα πολύ καλό «συμμάζεμα» της διάσπαρτης μέχρι τότε νομοθεσίας, που διέπει τα Ελληνικά Σχολεία του Εξωτερικού με εξαντλητική ρύθμιση όλων των επιμέρους θεμάτων.
Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές Χώρες διακρίνονται τρεις τύποι σχολείων: τα αμιγή, τα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας (ΤΕΓ) και τα Ευρωπαϊκά Σχολεία, ενώ είναι γνωστό πως υπάρχουν υπάρχουν και ιδιόρρυθμες, άτυπες μορφές ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, συχνά εντελώς προσωρινές, που εκφράζουν τη βούληση και τις δυνατότητες των ελληνικών κοινοτήτων, και που δεν ταξινομούνται εύκολα.
Εξαιτίας των μεγάλων περικοπών που έχει υποστεί το στελεχιακό δυναμικό αυτών των εκπαιδευτικών δομών λόγω των μνημονίων και της πανδημίας, παρουσιάζονται σοβαρές δυσλειτουργίες, όπως το γεγονός ότι στους μειωμένους αριθμητικά συντονιστές, αντιστοιχούν τεράστιες περιοχές ευθύνης, πράγμα που εμποδίζει την παραγωγή του προβλεπόμενου έργου, κάτι που συμβαίνει αντίστοιχα και με τους διευθυντές και τους αποσπασμένους.
Η κατάργηση του επιμισθίου καθιστά τον βίο αβίωτο, και την προσφυγή των αποσπασμένων εκπαιδευτικών σε δεύτερες δουλειές για βιοπορισμό κανόνα. Η Ελληνική Πολιτεία εξακολουθεί να αγνοεί το ποσόν και το ποιόν των ελληνικών που διδάσκεται στα σχολεία αυτά, με αποτέλεσμα να εισέρχονται με ειδικές εξετάσεις τα παιδιά των ομογενών στα ελληνικά πανεπιστήμια, από όπου όμως πολλές φορές αποχωρούν τα ίδια, εφόσον οι γνώσεις τους δεν είναι επιπέδου Γ2, για να παρακολουθήσουν πανεπιστημιακού επιπέδου μαθήματα, ενώ παράλληλα δεν γνωρίζουμε το ακριβές επίπεδο ελληνομάθειας των μαθητών σε καθεμιά από τις ενδιάμεσες τάξεις, με αποτέλεσμα ακόμα και η ύλη των σχολικών εγχειριδίων να μη γίνεται επαρκώς κατανοητή. Η πρόταση για ένα ψηφιακό δίγλωσσο ελληνικό σχολείο αφορά έναν νέο υβριδικό τύπο, που, ενώ συνδυάζει τα θετικά δεδομένα από τους δύο κύριους υπαρκτούς τύπους οργάνωσης ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στην Ευρώπη, δηλαδή το αμιγές ελληνικό σχολείο και τα τμήματα μητρικής γλώσσας διαφέρει από αυτά ριζικά από άποψη θεσμική, στον βαθμό που για πρώτη φορά μιλάμε για πραγματικά ενιαίο δίγλωσσο «σχολείο» που θα λειτουργεί εντός των δημοσίων σχολείων της φιλοξενούσας χώρας. Θα είναι δίγλωσσο επειδή θα αποτελεί μια οργανωτική μορφή ενδιάμεση μεταξύ του αμιγούς και των ΤΕΓ. Θα είναι ψηφιακό επειδή, χωρίς να πάψει να είναι συμβατικό, θα στηρίζεται στην ψηφιακότητα σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι συμβαίνει στην εγχώρια εκπαίδευσή ως τώρα. Τα παιδιά του δίγλωσσου σχολείου θα έχουν την δυνατότητα συμμετοχής στις πανελλήνιες εξετάσεις για τους Έλληνες του Εξωτερικού, εφόσον το επιθυμούν (αφού το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας δεσμεύεται να διατηρήσει την ποσόστωση (που σήμερα είναι το 3% των εισακτέων στα ελληνικά πανεπιστήμια. Είναι επίσης πολύ σημαντική η διαρκής επιμόρφωση των αποσπασμένων εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας, ενώ είπε ότι η «κατά ποσόν» αναπροσαρμογή των καθηκόντων όλων των εκπαιδευτικών πρέπει να συνοδευτεί με την ανάλογη μισθολογική αποκατάσταση. Στόχος του εγχειρήματος είναι η αναβάθμιση του τωρινού συστήματος ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης εξωτερικού, του οποίου η διαδικασία επαναθέσμισης χρειάζεται ένα όραμα αντάξιο της παράδοσης και των αγώνων του ελληνικού λαού. Το «Δίγλωσσο, Ελληνικό, Ψηφιακό Σχολείο» είναι ένα νέο σχήμα που δένει σε μια ενότητα τέσσερα πολύτιμα χαρακτηριστικά: 1. Γερή, διευρυμένη (και πιστοποιημένη) ελληνομάθεια 2. Αυξημένες δόσεις ψηφιακότητας 3. Φρόνημα ελληνικό & 4. Ήθος δημοκρατικό. Η τόνωση της ελληνικής ταυτότητας είναι απαραίτητη για την ομογένεια Κατά την εξέλιξη της εκδήλωσης, πραγματοποιήθηκαν χρήσιμες παρεμβάσεις με πρώτη αυτή του Ομ. Καθηγητή Φιλοσοφικής του ΑΠΘ και Προέδρου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, κ. Ιωάννη Καζάζη, ο οποίος παρουσίασε διεξοδικά το τοπίο της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης και στάθηκε στην αξία της πιστοποίησης της ελληνομάθειας για τα παιδιά των Ελλήνων του Εξωτερικού.
Οι εκπαιδευτικοί και οι θεσμικοί παράγοντες της Ελληνικής Διασποράς, οι οποίοι συμμετείχαν στην εκδήλωση, με τις τοποθετήσεις τους, κατέθεσαν την εμπειρία τους από την συμμετοχή των παιδιών των Ελλήνων του Εξωτερικού στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη σχέση τους με την ελληνική γλώσσα, έριξαν φως στα χρονίζοντα προβλήματα του υπάρχοντος συστήματος και πρότειναν επιπλέον σημεία για τον εμπλουτισμό της τελικής πρότασης της Επιτροπής Κινητοποίησης Προοδευτικού Ελληνισμού της Διασποράς «Μία Ελλάδα» για το Δίγλωσσο Ψηφιακό Ελληνικό Σχολείο, συμφωνώντας επί της αρχής στην ανάγκη θέσπισής του. Το σχήμα που παρουσιάστηκε δεν είναι αυθαίρετο, αλλά αποτελεί προϊόν σύνθεσης των στοιχείων εκείνων της εκπαιδευτικής μας πολιτικής που απέδειξαν την αξία τους μέσα στον χρόνο, ενώ δεν προκαταλαμβάνει δογματικά τίποτε από τα επιμέρους, διότι, ασφαλώς θα προβλεφθεί εύλογη και ικανή μεταβατική περίοδος, απαραίτητη για την ομαλή συναρμογή των νέων στοιχείων με τα παλιά. Η Ελληνική Γλώσσα, που είναι ο αγωγός του Ελληνικού Πολιτισμού, θα κινδυνεύσει μόνο όταν χάσει τους φυσικούς ομιλητές της και αυτό δεν πρέπει να συμβεί επ’ ουδενί και πουθενά Όποιος το επιθυμεί, μπορεί να καταθέσει τις προτάσεις του στο mail της Επιτροπής (info@miaellada.com) Οι απόψεις σας θα αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας εκ μέρους της Επιτροπής και θα συμπεριληφθούν στην τελική της πρόταση.