Tσουνάμι αντιδράσεων προκλήθηκε από το σεξιστικό και σκοταδιστικό «1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Γονιμότητας και Αναπαραγωγικής Αυτονομίας», το οποίο τελούσε υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας.

Ο σάλος ξεκίνησε με την προβολή του αναχρονιστικού σποτ του συνεδρίου γονιμότητας που θα πραγματοποιηθεί στα Ιωάννινα, όπου λίγο-πολύ μια 40χρονη γυναίκα που δεν έχει κάνει παιδιά παρουσιάζεται υπό υποτιμητικό και ενοχοποιητικό φως. Στη συνέχεια, αποκαλύφθηκε ότι στο συνέδριο θα δώσει την… εμπεριστατωμένη του άποψη για τη γυναικεία γονιμότητα ένα πάνελ από ιερείς, πολιτικούς, ακόμα και τηλεστάρ – στην πλειοψηφία τους άνδρες.

Μετά τα αρνητικά σχόλια, η Κατερίνα Σακελλαροπούλου απέσυρε την αιγίδα της από το συγκεκριμένο συνέδριο αργά το βράδυ του Σαββάτου. Νωρίτερα, είχε ανακοινωθεί ότι και η ΕΡΤ και το ΑΠΕ αποσύρονται από χορηγοί επικοινωνίας.

To προωθητικό σποτ που προκάλεσε οργή

Στο βίντεο αναφέρεται:

«Και ξαφνικά, έρχεται η μέρα που κλείνεις τα πολλά. Κι έτσι απλά, αρχίζει ο απολογισμός. Όχι γι’ αυτά που έκανες, αλλά γι’ αυτά που θα έπρεπε να έχεις κάνει. «Άντε τι κάθεσαι; Πότε θα παντρευτείς; Πότε θα γίνεις μάνα;». Κι αναρωτιέσαι: Πέρασες στο πανεπιστήμιο. Έπιασες μια καλή δουλειά. Γνώρισες τον άνδρα των ονείρων σου. Και ξαφνικά μαθαίνεις πως αυτό το 4 στον διψήφιο αριθμό της ηλικίας σου, δεν σου επιτρέπει να γίνεις μητέρα. «Τι έχω κάνει λάθος;». Τίποτα δεν έχεις κάνει λάθος. Απλά δεν γνώριζες. Αν ονειρεύεσαι να κάνεις την δική σου οικογένεια αύριο, φρόντισε να ενημερωθείς σήμερα», ακούγεται στο διαφημιστικό σποτ.

Κάτω από το επίμαχο βίντεο, που αναρτήθηκε στο YouTube, δεκάδες χρήστες εκφράζουν την δυσαρέσκειά αλλά και την οργή τους με το περιεχόμενο, που χαρακτηρίζουν «ενοχοποιητικό, ρατσιστικό, στερεοτυπικό και οπισθοδρομικό», σημειώνοντας ότι είναι «υποτιμητικό για όλες τις γυναίκες, είτε έχουν παιδιά είτε όχι».

Επίσης, κατέβηκαν από το site της διοργάνωσης όλα τα βίντεο (φωτογραφία επάνω) στα οποία συμμετείχαν καλλιτέχνες και άλλα δημόσια πρόσωπα.

Κατακραυγή από προσωπικότητες του δημοσιογραφικού και καλλιτεχνικού χώρου 

Την αποχώρησή τους ανακοίνωσαν οι καλλιτέχνες  Καίτη Γαρμπή και Διονύσης Σχοινάς, η Πέννυ Μπαλτατζή, η Μπάγια Αντονωπούλου που ζήτησε να αποσυρθεί από το βίντεο στο οποίο συμμετέχει,η Πέγκυ Ζήνα, η Ελεονώρα Μελέτη,η Ναταλία Γερμανού και πολλοί άλλοι..

Η ανάρτηση της Καίτης Γαρμπή 

 

Η ανάρτηση της Πένυ Μπαλτατζή

Η  φωτογραφία με νόημα που ανέβασε η Μπάγια Αντωνοπούλου για το θέμα

Η Ελεονώρα Μελέτη έγραψε τα εξής:

«Πριν από λίγο καιρό δέχτηκα πρόταση να λάβω μέρος σε μια καμπάνια κατά της ΥΠΟΓΕΝΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ στην Ελλάδα. Η πρόταση συνοδευόταν από αναλυτικές οδηγίες για το τι θα έπρεπε να πω προκειμένου να πείσω τις γυναίκες για το πόσο ωραίο πράγμα είναι η μητρότητα κ ποσό εύκολα συνδυάζεται με την καριέρα.

Αρνήθηκα την πρόταση. ποτέ δεν θα τολμούσα να ασκήσω πίεση στην οποιαδήποτε γυναίκα για να γίνει μητέρα. Η μητρότητα είναι κάτι καθαρά προσωπικό. Μια γυναίκα οφείλει στον εαυτό της να φέρει στον κόσμο ένα παιδί μόνο γιατί το ΘΕΛΕΙ Η ΙΔΙΑ. Όχι γιατί μεγαλώνει, όχι γιατί θέλουν οι άλλοι , όχι γιατί πρέπει. Κ καλό θα είναι να της επιτρέπεται να μπορεί να το φέρει στο κόσμο με τον άνδρα της, με τον σύντροφο της, με τη φίλη της, μόνη της, η όπως αλλιώς εκείνη μπορεί κ ονειρεύεται. Το αν συνδυάζεται «εύκολα» ή όχι ή μητρότητα με τη καριέρα δεν θα το σχολιάσω. Κ πάλι είναι κάτι που δεν υπακούει σε κανόνες.

Τώρα, για το αν η Ελλάδα δεν γεννάει παιδιά δεν είναι κάτι που θα πρέπει να το επωμιστεί η Ελληνίδα καριέρας. Ίσως πρέπει να το επωμιστεί η ίδια η Ελλάδα.

Στις σκανδιναβικές χώρες που τα νέα ζευγάρια στηρίζονται από το κράτος, όπως κ οι μονογονεϊκές οικογένειες, οι single μητέρες, οι ανήλικες έγκυες, οι άνεργοι υποψήφιοι γονείς με επιδόματα κ παροχές ενώ τα νέα μέλη της κοινωνίας «χαρτζιλικώνονται» από το κράτος με επιδόματα από την αρχή της ζωής τους μέχρι τα 18 τους, οι γεννήσεις πάνε σφαίρα.

Εδώ στην χώρα μας, τα νέα ζευγάρια μονίμως περιμένουν να «φτιάξουν» τα οικονομικά τους, οι γυναίκες που στην καμπάνια εμφανίζονται να ενδιαφέρονται μόνο για τη καριέρα τους, συχνά υποχρεώνονται να δουλέψουν για να «τσοντάρουν» ακόμα περισσότερο οικονομικά στις οικογένειες τους.

Η σκέψη δημιουργίας οικογένειας πνιγεί σα θηλιά τα ζευγάρια. Κ αν έχουν κάποιοι παιδί, αναρωτιούνται πώς θα τα φέρουν πέρα με ένα δεύτερο.

Καλό θα ήταν λοιπόν στο οποίο συνέδριο από το να βάζουν στο στόχαστρο τις γυναίκες, ας συζητήσουν πώς θα στηρίξουν οικονομικά τους πολίτες ώστε να νιώθουν ασφαλείς, πώς θα βελτιώσουν τη δημόσια παιδεία κ εκπαίδευση, πώς θα ενισχύσουν τις νέες οικογένειες, πώς θα στηρίξουν τις νέες μητέρες σε όλα τα επίπεδα. Αυτό ναι θα πολεμούσε την υπογεννητικότητα».

Η Ναταλία Γερμανού στην ανάρτησή έγραψε:

“Α δεν θα πάω σήμερα εκπομπή. Θα κάτσω να σκεφτώ πολύ σοβαρά «τι έκανα λάθος» γιατί «πέρασαν τα χρόνια και δούλευα» και «δεν βοήθησα την υπογεννητικότητα». Άσχετοι άνθρωποι οργανώνουν συνέδρια για σοβαρά θέματα με λάθος τρόπο.”

 

Ανάμεσα σε όλους εκείνους που εξέφρασαν δημόσια την απόψή τους, ‘ήταν και η Ελενα Ακρίτα, η οποία με σειρά αναρτήσεων στα social media, “κάρφωσε” τους διοργανωτές του συνεδρίου.

« Αφού επαινέσουμε την πρώτη γυναίκα Πρόεδρο της Δημοκρατίας που απέσυρε την αιγίδα της από το Συνέδριο Γονιμότητας ας αναρωτηθούμε γιατί την έδωσε τόσο χαλαρά πριν την κατακραυγή. Δεν ήξερε το θέμα; Δεν ήξερε τους συμμετέχοντες; Τώρα ενοχλήθηκε; Τώρα που η υπόθεση πήρε δημοσιότητα;
Ας μην είμαστε αφελείς. Μας δοκιμάζουν. Να δουν πόσα μπορούμε να ανεχτούμε ακόμα. Όταν δεν αντιδρούμε, σκάβουν πιο βαθιά το λάκκο μας. Όταν αντιδρούμε τα μαζεύουν πίσω.».

« Επί χιλιετίες, η γυναίκα που δεν έκανε παιδιά ήταν απόβλητη, παρίας. Ο γάμος της μπορούσε να ακυρωθεί – κι αυτό ήταν το λιγότερο απ’ τα δεινά που αντιμετώπιζε.

Το στίγμα της στειρότητας, φυσικά, έπεφτε πάνω της (στέρφα, άγονη, στεγνή), ακόμα κι αν ο άντρας ήταν τζούφιος. Κι αν έμενε άγαμη εκτός από άκληρη, ζούσε σε άλλου είδους περιθώριο: ήταν η περιφρονημένη, καταγέλαστη γεροντοκόρη. (Προσέξτε την απαίσια λέξη, που σημαίνει ‘γεροντοπαρθένα’ – γιατί, αν δεν έκανες παιδιά, αποκλείεται να γνώρισες τον έρωτα).

Μετά τη χειραφέτηση, την ένταξη στον εργασιακό χώρο, τους αγώνες για ισότητα και αυτοδιάθεση του σώματος (που συνεχίζονται ως τις μέρες μας – οι γυναίκες ανά τον κόσμο πληρώνονται λιγότερο για την ίδια ακριβώς δουλειά που κάνει ένας άντρας), η μισογυνική κοινωνική, θρησκευτική και ηθική επιταγή έλαβε άλλη μορφή, πιο ύπουλη μα εξίσου αλγεινή: “Αν δεν κάνεις παιδιά, θα το μετανιώσεις.” “Δεν σου μένουν πολλά χρόνια ακόμα”.
“Η γυναίκα ολοκληρώνεται μόνο με τη μητρότητα”.
Κι έτσι φτάνουμε στις μέρες μας, όταν – ακόμα! – η γυναίκα καλείται να λογοδοτήσει για την αναπαραγωγική της ελευθερία. Όπου καμπάνιες και σποτάκια μιλούν για τα ζοφερά, απόκοσμα νούμερα 43, 44, 45… όταν πια τα ωάριά σου είναι μετρημένα, κι ίσα που προφταίνεις να σωθείς – να γίνεις, (ό,τι κι αν πρέπει να υποστεί το σώμα σου, όσα έξοδα κι αν απαιτούνται) αυτό που κατά βάθος οφείλεις: μάνα! Πάνω απ’ όλα, κι απ’ τη βούλησή σου ακόμα, μάνα!
Γι’ αυτό, όπως και στο ζήτημα της ελεύθερης διακοπής κύησης, αγωνιζόμαστε και στεκόμαστε στο πλευρό των γυναικών. Η αναπαραγωγή είναι προσωπική επιλογή κι όχι κοινωνικό χρέος. Το αγαθό της ελεύθερης διαχείρισης του σώματος είναι θεμελιώδες και απόλυτο.
Καμιά σατραπεία πάνω στα κορμιά και τις ζωές των γυναικών!».