Συνέντευξη της Όλγας Γεροβασίλη, βουλευτή Άρτας και Γραμματέα της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στην ψηφιακή εφημερίδα thepresident.gr
Από την προηγούμενη Πέμπτη παρακολουθούμε με κομμένη την ανάσα τη ρωσική επίθεση σε βάρος της Ουκρανίας ήταν προδιαγεγραμμένη εξέλιξη; Και πως θα μπορούσε η διεθνής κοινότητα να αντιδράσει τόσο σε επίπεδο αποτροπής αλλά και στο πεδίο;
Μεταπολεμικά και ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990, δεν κατέστη εφικτή η συγκρότηση ενός ευρωπαϊκού συστήματος διαβούλευσης και ασφάλειας που θα συμπεριελάμβανε και τις χώρες – πρώην μέλη της Σοβιετικής Ένωσης. Μέρος των αποτελεσμάτων αυτής της αδυναμίας βιώνουν σήμερα οι λαοί της Ευρώπης. Αυτή η εξέλιξη δεν ήταν νομοτελειακή και αποτελεί ευθύνη και της διεθνούς κοινότητας η οποία δεν μπόρεσε να ανακόψει την πορεία της. Όσο δίνεται χώρος στον αναθεωρητισμό, τον λαϊκισμό και τη φτωχοποίηση των λαών εξαιτίας των διεθνών γεωστρατηγικών ανταγωνισμών, αυταρχικά καθεστώτα θα συνεχίσουν να αναφύονται και να εδραιώνονται και απειλές και παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου θα εντείνονται με τραγική κατάληξη για όλη την ανθρωπότητα. Η αντιμετώπιση της πανδημίας και των συνεπειών της και η παγκόσμια πρόκληση της κλιματικής αλλαγής δείχνουν πως μοναδική ρεαλιστική διέξοδο μπορεί να αποτελεί η αλλαγή προτεραιοτήτων στις διεθνείς σχέσεις και η έμφαση στη δίκαιη, συμπεριληπτική και βιώσιμη ανάπτυξη. Αυτή τη στιγμή αυτό που προέχει είναι ο τερματισμός της Ρωσικής εισβολής και η επιστροφή στη διπλωματία. Οι πρωτοφανείς κυρώσεις της διεθνούς κοινότητας σε βάρος της Ρωσίας με στόχο την άσκηση πίεσης για την άμεση διακοπή των εχθροπραξιών και η διεθνής αλληλεγγύη μέσω της αποστολής επαρκούς ανθρωπιστικής βοήθειας για την ανακούφιση του Ουκρανικού λαού είναι μέτρα τα οποία κινούνται στη σωστή κατεύθυνση.
Τα ταχύτατα αντανακλαστικά της Ευρώπης μπορεί να προϊδεάζουν για σημαντικές αλλαγές στη Γηραιά Ήπειρο ακόμα και ενδεχομένως να δούμε να δημιουργείται ενιαία αμυντική και εξωτερική πολιτική; Και σας ρωτώ κυρίως για την ιστορική απόφαση της Γερμανίας για αύξηση 100 δισ. σε αμυντικές δαπάνες.
Δυστυχώς, αυτή η κρίση αποδεικνύει πως οι σύγχρονες ευρωπαϊκές δομές δεν διαθέτουν αντανακλαστικά όπως αυτά που περιγράφετε. Η Ευρώπη με δεδομένες τις παρούσες δυνατότητές της, παρατηρεί απλώς τη διολίσθηση ανάλογων καταστάσεων και την μετατροπή τους σε κρίσεις εδώ και δεκαετίες. Έτσι, η Τουρκία μπορεί να κατέχει τμήμα μιας κυρίαρχης χώρας – μέλους της Ε.Ε. και να αρθρώνει διαρκώς νέες αναθεωρητικές αξιώσεις σε βάρος μας αμφισβητώντας τα ευρωπαϊκά σύνορα και συμφέροντα. Τί θα γινόταν εάν η Τουρκία είχε απέναντί της έναν ευρωπαϊκό πολιτικό οργανισμό που θα λειτουργούσε με βάση τη δημοκρατική αρχή, θα είχε ως κύρια προτεραιότητα τη δίκαιη, συλλογική ευημερία των λαών της και θα είχε πραγματικά ενιαία αμυντική και εξωτερική πολιτική;
Κύριος μοχλός αποτελεσματικής άσκησης τέτοιων πολιτικών είναι η αμυντική ικανότητα. Για τη διαμόρφωσή της είναι απαραίτητη η αναλογική συμμετοχή των ευρωπαίων εταίρων όπως και της Γερμανίας. Ωστόσο, η αποτροπή των κρίσεων δεν περνά μέσα από κούρσες εξοπλισμών, ιδιαίτερα εάν αυτές οδηγούν στην υποβάθμιση της ευημερίας και της ποιότητας ζωής των ευρωπαϊκών κοινωνιών. Η αποτρεπτική ισχύς και η άσκηση πολυεπίπεδης εξωτερικής πολιτικής ενός τέτοιου ευρωπαϊκού οργανισμού προς όφελος της ειρήνης και της συλλογικής ευημερίας, μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα για την Ευρώπη και την υπόλοιπη διεθνή κοινότητα.
Ασκήσατε σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση που ακολούθησε την πολιτική 18 χωρών για αποστολή αμυντικού υλικού, μάλιστα στη συζήτηση την Τρίτη στη Βουλή ο Αλέξης Τσίπρας αναφέρθηκε στην Ισπανία λέγοντας πως έστειλε μόνο ανθρωπιστικό υλικό ωστόσο και η Ισπανία αργά το βράδυ της Τρίτης ανακοίνωσε πως στέλνει και αμυντικό στρατιωτικό υλικό μήπως η επίκριση της αξιωματικής αντιπολίτευσης ήταν σε λάθος κατεύθυνση;
Καταδικάσαμε εξαρχής τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ως ξεκάθαρη παραβίαση κάθε έννοιας διεθνούς δικαίου. Από την πρώτη στιγμή ταχθήκαμε υπέρ της επιβολής σκληρών κυρώσεων ως μέσο πίεσης σε βάρος της Ρωσίας. Ταυτόχρονα, αναφερθήκαμε στην άμεση ανάγκη στήριξης των προσφύγων και αποστολής ανθρωπιστικής βοήθειας στην Ουκρανία. Ο κ. Μητσοτάκης όμως ως «ελέω Θεού ηγεμόνας», αποφάσισε μόνος του να στείλει στην Ουκρανία πολεμικό υλικό. Βασίστηκε σε κάποια ρητή υποχρέωση της χώρας μας απέναντι στους συμμάχους της ή σε κάποιο ψήφισμα του ΟΗΕ; Ξέχασε το αμυντικό δόγμα της χώρας μας; Ενδεχομένως, ως άνθρωπος, να πιέστηκε ή να εφάρμοσε την προσωπική ατζέντα του. Αρκούν όμως αυτοί οι λόγοι ώστε να εμπλακεί η χώρα μας σε στρατιωτικές επιχειρήσεις; Ο ρόλος μας πρέπει να είναι αυτός του πόλου σταθερότητας στην περιοχή και της γέφυρας ειρήνης αποτελώντας μέρος της λύσης και όχι της κρίσης.
Στις δραματικές εξελίξεις στην Ουκρανία έρχεται να προστεθεί η ενεργειακή κρίση με απρόβλεπτη διάρκεια η Ε.Ε. και φυσικά η Ελλάδα θα πρέπει να αντιμετωπίσει αφενός τη δυσχέρεια των νοικοκυριών αφετέρου την ενεργειακή αυτάρκεια, σε ποιους άξονες οφείλει να κινηθεί για να παράξει αποτέλεσμα;
Όταν πριν από ένα έτος, πολύ πριν το ξέσπασμα της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, αρχίσαμε να προειδοποιούμε τον κ. Μητσοτάκη για την άνοδο του ενεργειακού κόστους και τις επιπλοκές της στην ελληνική οικονομία, εκείνος «αγρόν ηγόραζε». Για να είμαι ακριβέστερη… ΔΕΗ πωλούσε και συμβόλαια έφτιαχνε. Μια ΔΕΗ που τα στελέχη του δέσμευσαν στο να μη χρησιμοποιεί λιγνίτη από το 2021 αυξάνοντας τη συμμετοχή του εισαγόμενου φυσικού αέριου στο ενεργειακό μείγμα και που ιδιωτικοποιήθηκε μόλις έγινε αντιληπτή η αλματώδης αύξηση του ενεργειακού κόστους.
Τώρα, η κυβέρνηση εξαγγέλλει αναιμική αύξηση του κατώτατου μισθού από τον …Μάιο την ώρα που ο πληθωρισμός βρισκόταν τον Ιανουάριο στο 6,2%! Πρέπει να παρθούν μέτρα άμεσα, προτού φθάσουμε σε μια κοινωνική και οικονομική κρίση που θα μας παγιδεύσει εκ νέου σε ένα φαύλο κύκλο ύφεσης. Να αυξηθεί τώρα ο κατώτατος μισθός για να ενισχυθεί τώρα το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών. Να μειωθούν στα κατώτατα όρια ο ΦΠΑ στα προϊόντα βασικής κατανάλωσης και ο ΕΦΚ στα καύσιμα. Πρέπει να «παγώσουν» τα τιμολόγια της ΔΕΗ και των λοιπών παρόχων καθώς πλέον παγώνουν κυριολεκτικά εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά και καταστρέφονται δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις.
Η ενεργειακή αυτάρκεια είναι απαραίτητο μέσο για την προάσπιση της εθνικής κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητάς μας. Χρειάζεται να ληφθούν άμεσα τα κατάλληλα μέτρα για την μείωση του ελλείμματος στο ενεργειακό ισοζύγιο. Η πολιτική του κ. Μητσοτάκη «κατάφερε» να δεσμεύσει τη χώρα σε ιδιωτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από εισαγόμενο φυσικό αέριο και όχι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Γι’ αυτό το σκοπό προτείνεται η σταδιακή απαγκίστρωση από τον λιγνίτη σε βάθος χρόνου. Σημειώνεται πως αρκετές χώρες τοποθετούν την μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα σε ΑΠΕ ακόμη και μετά το 2035. Στο διάστημα αυτό, πρέπει να ενισχυθεί ουσιαστικά η παραγωγή φτηνής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, υιοθετώντας κατάλληλο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο και κανόνες ώστε να διαχυθούν τα οφέλη των ΑΠΕ και της ενεργειακής μετάβασης σε ολόκληρη την κοινωνία.
Εκτιμάτε πως κινούμαστε σε προεκλογική τροχιά; Είναι έτοιμος ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για κάλπες;
Έχοντας αποτύχει σε οποιαδήποτε κρίση που κλήθηκε να διαχειριστεί, η κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε μια πρωτοφανή επίθεση σε βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας προς όφελος μιας κρατικοδίαιτης αλλά κατά τα λοιπά νεοφιλελεύθερης επιχειρηματικής ελίτ. Και καθώς σε κάθε πόλεμο το πρώτο θύμα είναι η αλήθεια, οι λίστες Πέτσα, η προληπτική λογοκρισία, οι απειλές και οι εκβιασμοί σε βάρος μέσων και λειτουργών της ενημέρωσης αποτέλεσαν τα πρώτα όπλα της. Όταν αυτά δεν φθάνουν, τότε ακολουθούν διώξεις και όποια άλλα μέσα κριθούν αναγκαία για την επιβολή της εικονικής κυβερνητικής πραγματικότητας. Όμως, με χιλιάδες απώλειες από την πανδημία που θα μπορούσαν να αποφευχθούν αν είχαν γίνει τα αυτονόητα και με μια κοινωνία που οδεύει ολοταχώς χωρίς την παραμικρή στήριξη στην φτωχοποίηση, η αλήθεια δεν κρύβεται. Οι πολίτες έκριναν τις ικανότητες και τις προτεραιότητες του κ. Μητσοτάκη και της κυβέρνησης. Απαιτούν τη διεξαγωγή εκλογών και νέο ξεκίνημα με μια προοδευτική διακυβέρνηση. Είμαστε έτοιμοι, όχι απλώς για το ενδεχόμενο εκλογών, αλλά για να αναλάβουμε εκ νέου τις ευθύνες μας απέναντι στην κοινωνία και τη χώρα.
Είστε η αντιπολίτευση του όχι; Και σας ρωτώ γιατί έχοντας αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας αναγνωρίζετε τις δυνατότητες της χώρας σε εκείνα που μπορεί να κάνει και σε εκείνα που δεν μπορεί;
Καμία άλλη αντιπολίτευση δεν συγκρίνεται με εκείνη που άσκησε ο κ. Μητσοτάκης. Αυτός που τόλμησε να πει πως ανταλλάξαμε δήθεν την Μακεδονία με τις συντάξεις, ακόμη και σήμερα συνεχίζει να μας αντιπολιτεύεται σε διεθνή φόρα με σκαιότατες εκφράσεις που δεν περιποιούν την παραμικρή τιμή στον ίδιο και το κόμμα του. Επειδή ακριβώς αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας και πετύχαμε να δώσουμε λύση στο δράμα της και πραγματική προοπτική ανάπτυξης σε πείσμα της λυσσαλέας αντιπολίτευσης του «Γερούν γερά» και της κατά συρροή δολοφονίας χαρακτήρων των στελεχών μας, βλέπουμε με έκπληξη σήμερα τον κ. Μητσοτάκη να απαιτεί να του προσφέρουμε λευκή επιταγή. Να υπερψηφίσουμε για παράδειγμα πέρα από τις αναγκαίες αμυντικές δαπάνες και τα 6 πρόσθετα Rafale τα οποία ανακοίνωσε χωρίς άλλη συμβουλή από τη ΔΕΘ. Να «καταπιούμε» τα 2 και πλέον δισ. για το Κέντρο Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα χωρίς να ανήκει στη χώρα ούτε «βίδα». Μήπως έπρεπε να τον χειροκροτούμε κιόλας όταν δεν προσλαμβάνει υγειονομικούς μέσα στην πανδημία ή όταν αρνείται να στηρίξει τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα με πρόφαση τους δημοσιονομικούς περιορισμούς την ίδια στιγμή που έχει δώσει σχεδόν 7 δισ. ευρώ σε απευθείας αναθέσεις;
Αυτές οι επικίνδυνες συμπεριφορές σε συνδυασμό με τη συστηματική περιστολή των δικαιωμάτων, τον ασφυκτικό έλεγχο της ενημέρωσης, την εργαλειοποίηση της δικαιοσύνης και τη σχετικοποίηση της πολιτικής και όχι μόνο ηθικής εκ μέρους της κυβέρνησης, αυξάνουν κατακόρυφα τις ευθύνες μας ως αξιωματική αντιπολίτευση. Με αυτή την κυβέρνηση κινδυνεύουν να χαθούν όλα όσα πέτυχε με σκληρές θυσίες τα προηγούμενα χρόνια ο ελληνικός λαός. Καθήκον μας είναι να σώσουμε άμεσα ότι ακόμη μπορεί να διασωθεί.
Η μη δημοσκοπική ανάκαμψη του κόμματος θεωρείτε ότι επηρεάζεται και από το γεγονός ότι για σειρά θεμάτων ακούγονται διαφορετικές θέσεις από τα στελέχη και θολώνουν το μήνυμα προς την κοινωνία;
Η εικόνα μας για την εκλογική επιρροή μας είναι διαφορετική από αυτή που περιγράφετε, παρά το γεγονός πως έχουμε απέναντί μας μια κυβέρνηση που έχει εστιάσει στην προπαγάνδα και στον έλεγχο της ενημέρωσης με κάθε κόστος. Ωστόσο, οι πολίτες απαιτούν από εμάς, ιδιαίτερα σε αυτές τις κρίσιμες στιγμές, σοβαρότητα, σαφήνεια και ρεαλιστικές προτάσεις. Με το δημόσιο λόγο μας και την πολιτική πρακτική μας, καθένας στο μερίδιο της ευθύνης που του/της αναλογεί, οφείλουμε να ανταποκρινόμαστε στην ανάγκη της κοινωνίας για μία εναλλακτική προοπτική προοδευτικής διακυβέρνησης. Μιας διακυβέρνησης με προτεραιότητά της την κοινωνία και τη χώρα, που δεν θα έχει την παραμικρή σχέση με το «επιτελικό μπάχαλο» και το «επιλεκτικό» σύστημα εξυπηρέτησης συμφερόντων που έχει εγκατασταθεί στο Μαξίμου.
Κα Γεροβασίλη ως κυβερνητική εκπρόσωπος είχατε επικρίνει δικαστικές αποφάσεις ωστόσο δεν υπαινίχθηκατε ποτέ παρέμβαση στην ανεξαρτησία της δικαιοσύνης θα ήθελα ένα σχόλιο σας για τοποθετήσεις του προηγούμενου διαστήματος αναφορικά με τη λειτουργία της δικαιοσύνης.
Η διαδικασία, η ποιότητα, το περιβάλλον και οι συνθήκες απονομής της Δικαιοσύνης τόσο για τους λειτουργούς της όσο και για τους πολίτες χρήζουν άμεσης και γενναίας αναβάθμισης. Οι προτάσεις μας, που εκφράζονται αποκλειστικά μέσα από τις προγραμματικές θέσεις μας, κινούνται ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση, με γνώμονα την θωράκιση των δημοκρατικών θεσμών και τη διευκόλυνση της καθημερινότητας. Σε αντίθεση με την έκφραση γνώμης για δικαστικές αποφάσεις, η απόπειρα της σημερινής κυβέρνησης να εργαλειοποιήσει τη Δικαιοσύνη, μετατρέποντας, για παράδειγμα, υπαρκτά διεθνή σκάνδαλα σε δήθεν «σκευωρίες» για να διώξει τους αντιπάλους της και κυρίως όσους αποπειρώνται να ελέγξουν τη δράση της, αποτελεί τεράστια και επικίνδυνη οπισθοδρόμηση. Αυτή η κυβέρνηση προτείνει την μετατροπή των λειτουργών της δικαιοσύνης σε μετακλητούς υπαλλήλους, ενώ απειλεί και τελικά καταργεί και διώκει εισαγγελείς των οποίων τη δράση κρίνει ως ανεπιθύμητη. Τέτοιες μεθοδεύσεις εκθέτουν διεθνώς τη χώρα και σύντομα θα καταστήσουν τον κ. Μητσοτάκη και την κυβέρνησή του υπόλογους στους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Υπάρχει ζήτημα αμφισβήτησης της ηγεσίας του κόμματος; Και πως κρίνετε τον περιορισμό των θητειών;
Η επικαιροποίηση του ιδεολογικού, οργανωτικού και προγραμματικού λόγου μας, η διεύρυνση και ο μετασχηματισμός μας, θα μας καταστήσουν τον πλέον δημοκρατικό πολιτικό φορέα. Ο περιορισμός των θητειών σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση των μελών μας είναι βαθιές τομές που έχουν ως στόχο την απάντηση στην κρίση του κομματικού φαινομένου και στην ανάγκη ανανέωσης του στελεχιακού δυναμικού μας. Βρισκόμαστε σε ένα ζωντανό, δημοκρατικό και γόνιμο προσυνεδριακό διάλογο, ενόψει ενός Συνεδρίου που σηματοδοτεί την είσοδο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη νέα εποχή, όπου η Κυβερνώσα Αριστερά αναδεικνύεται σε ρεαλιστική προοπτική προοδευτικής διακυβέρνησης. Δεν αποκλείεται, αν και ακόμη δεν έχει ανακύψει τέτοιο ζήτημα, σε αυτή τη διαδικασία να αρθρωθούν εναλλακτικές προσεγγίσεις και προτάσεις, οι οποίες θα τύχουν της κατάλληλης επεξεργασίας και αξιολόγησης. Τέλος, πιστεύω ακλόνητα πως η ηγεσία του Προέδρου, Αλέξη Τσίπρα είναι αδιαμφισβήτητη από το σύνολο των μελών μας, τα οποία σύμφωνα και με τις προτάσεις του ίδιου, θα πρέπει να έχουν πλέον και τον τελευταίο λόγο σε ανάλογα κρίσιμα ζητήματα για το μέλλον του κόμματος.
Ο ισχύον εκλογικός νόμος δεν αφήνει περιθώρια αυτοδυναμίας εν μέσω απρόβλεπτων εξελίξεων στην Γηραιά Ήπειρο υγειονομική ενεργειακή κρίση αλλά και εμπόλεμη κατάσταση, που ακόμα δεν μπορούμε με ασφάλεια να πούμε αν θα παραμείνει στα όρια του κράτους της Ουκρανίας βλέπετε περιθώρια συνεννόησης των πολιτικών δυνάμεων και υπό ποιες προϋποθέσεις;
Καλώς θεσπίσαμε την απλή αναλογική και θα πρέπει όσοι στάθηκαν αντίθετοι σε αυτή την επιλογή να προβληματιστούν βαθιά για τη στάση τους. Το παράδειγμα της αυτοδύναμης κυβέρνησης της ΝΔ του κ. Μητσοτάκη που αρνείται ακόμη και να συζητήσει ενώ έχει αποτύχει σε οτιδήποτε άλλο πέρα από τη μικροκομματική διαχείριση πελατειακών συμφερόντων, είναι η απόδειξη για την αποτυχία της ενισχυμένης αναλογικής. Οι «εποποιίες» της Δεξιάς και η άρνησή της να αναγνωρίσει το ευρύτερο κοινωνικό και δημόσιο συμφέρον ως υπέρτερο των ιδιοτελών επιδιώξεων των «χορηγών» της, στρώνουν το δρόμο στη Νέα οικονομική, κοινωνική και ηθική Χρεοκοπία. Είναι χρέος των προοδευτικών δυνάμεων να απαλλάξουν τη χώρα από το άγος αυτής της επικίνδυνης κυβέρνησης. Η νίκη μας στις επερχόμενες εκλογές αποτελεί την εγγύηση για το σχηματισμό μιας πραγματικά προοδευτικής διακυβέρνησης, ικανής να προσφέρει στην κοινωνία το νέο ξεκίνημα που έχει ανάγκη. Ένα τέτοιο οικοδόμημα μπορεί να σταθεί μόνο στη βάση σαφών και στοχευμένων προοδευτικών προγραμματικών συγκλίσεων και όχι γενικόλογων ευχολογίων και αφορισμών.