Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είναι γεγονός ότι βιώνουμε μια ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία για την παγκόσμια σταθερότητα, ασφάλεια και ευημερία.

Μέσα στις δύσκολες αυτές συνθήκες, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με στοχευμένες κινήσεις στηρίζει την κοινωνική συνοχή, συνεχίζει την πολιτική μείωσης των φορολογικών επιβαρύνσεων, διατηρώντας ταυτόχρονα την απαιτούμενη δημοσιονομική ισορροπία και δίνει λύσεις σε προβλήματα που έρχονται από το παρελθόν.

Αυτό αναδεικνύεται και από τις διατάξεις του νομοσχεδίου που έρχεται σήμερα προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

Με το νομοσχέδιο αυτό θεσμοθετείται, μεταξύ άλλων θετικών μέτρων, η νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ.

Αναλάβαμε προεκλογικά συγκεκριμένες δεσμεύσεις απέναντι στους Έλληνες πολίτες, πριν από τις εκλογές του 2019.

Μία από αυτές τις δεσμεύσεις ήταν η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30% στα φυσικά πρόσωπα.

Τον πρώτο κιόλας μήνα της διακυβέρνησής μας το 2019, μειώσαμε τον ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά κατά 22%.

Με το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, προχωράμε σε δεύτερη μόνιμη μείωσή του κατά 13%, με εφαρμογή των νέων αντικειμενικών αξιών, υλοποιώντας συνολική μείωση κατά 35% του ΕΝΦΙΑ στα φυσικά πρόσωπα, σε σχέση με το 2018, και υπερκαλύπτοντας την προεκλογική μας δέσμευση.

Σε απόλυτους αριθμούς, μιλάμε για συνολική μείωση του ΕΝΦΙΑ σε φυσικά και νομικά πρόσωπα της τάξης των 860 εκατομμυρίων ευρώ, σε σχέση με τον ΕΝΦΙΑ που παραλάβαμε.

Έχει ξεχωριστή σημασία το γεγονός ότι η νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ επέρχεται μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών.

Η δύσκολη εξίσωση που κληθήκαμε να επιλύσουμε ήταν όχι απλά να αμβλύνουμε, αλλά να εξουδετερώσουμε τις όποιες αυξήσεις προέκυπταν στον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ από τις νέες αντικειμενικές αξίες.

Και αυτή την εξίσωση τη λύσαμε επιτυχώς.

Ο ΕΝΦΙΑ μειώνεται, παρά την αύξηση των αντικειμενικών αξιών στο 60% των προϋπαρχουσών τιμών ζώνης.

Και αυτό είναι γεγονός αναμφισβήτητο.

Ό,τι και αν λέει η αξιωματική αντιπολίτευση, ό,τι και αν λέει όποιος θέλει να κάνει το άσπρο-μαύρο.

Και είναι βέβαιο ότι θα κρίνουν οι ίδιοι οι πολίτες.

Πώς;

Με τον μόνο αδιαμφισβήτητο τρόπο: τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ.

Εκεί θα φανεί η αλήθεια.

Όπως φάνηκε και τον Ιούλιο του 2019, όταν και τότε πάλι κάποιοι αμφισβήτησαν την πρώτη μείωση του ΕΝΦΙΑ που έκανε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Σε λιγότερο από δύο μήνες από τώρα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 8 στους 10 φορολογούμενους, θα δουν νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ στα εκκαθαριστικά τους.

Σε απόλυτους αριθμούς μιλάμε για περίπου 5 εκατομμύρια φορολογούμενους.

2.200.000 από αυτούς τους φορολογούμενους θα δουν μείωση άνω του 20%, και ειδικότερα 900.000 θα δουν μείωση πάνω από 30%.

Το 14% περίπου των φορολογουμένων δεν θα δει καμία μεταβολή στον ΕΝΦΙΑ.

Αύξηση υπάρχει μόνο για το 6% των φορολογουμένων, που στη μεγάλη πλειοψηφία τους είναι ιδιοκτήτες ακινήτων είτε σε περιοχές με μεγάλη αύξηση των τιμών ζώνης είτε σε περιοχές που εντάχθηκαν για πρώτη φορά στο αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού και των οποίων η φορολογία ήταν πολύ χαμηλή έως τώρα.

Ακόμα όμως και για το 50% από αυτούς, η ετήσια αύξηση δεν υπερβαίνει τα 50 ευρώ.

Για τα φυσικά πρόσωπα, η μείωση του ΕΝΦΙΑ αυτά τα δυόμισι χρόνια θα ανέλθει σε 920 εκατομμύρια ευρώ.

Με τη νομοθετική μας παρέμβαση για τον ΕΝΦΙΑ, εισάγουμε τις εξής βασικές μεταβολές στον φόρο, μέσω μόνιμων μέτρων, με άμεσα ωφελούμενους τους πολίτες:

1ον. Μειώνουμε τον φόρο, ακόμη και για ακίνητα σε ζώνες στις οποίες αυξήθηκαν οι τιμές.

Αξιοποιώντας πλήρως τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, και παρά το γεγονός ότι με τις νέες αντικειμενικές αξίες επήλθε αύξηση των τιμών στο 60% των ζωνών, πετυχαίνουμε μείωση του φόρου ακόμη και για ακίνητα σε ζώνες στις οποίες αυξήθηκαν οι τιμές.

Αποτέλεσμα των συντονισμένων ενεργειών μας είναι:

  • η μείωση του βασικού φόρου των κτισμάτων στο 65% των προϋπαρχουσών ζωνών,
  • η διατήρηση του φόρου στα ίδια επίπεδα για το 34% των ζωνών και
  • αύξηση του φόρου μόλις για το 1% των ζωνών.

Συγκεκριμένα:

  • Για τιμές ζώνης από 751 έως 1.500 ευρώ, ο συντελεστής διαμορφώθηκε σε 2,80 ευρώ το τετραγωνικό, ενώ με όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα, για τιμές ζώνης από 751 έως 1.050 ευρώ ο συντελεστής ήταν 2,90 ευρώ το τετραγωνικό, και για τιμές ζώνης από 1.051 έως 1.500 ευρώ ο συντελεστής ήταν 3,70 ευρώ το τετραγωνικό.
  • Για τιμές ζώνης από 1.501 έως 2.500 ευρώ, ο συντελεστής διαμορφώθηκε σε 3,70 ευρώ το τετραγωνικό, ενώ με όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα, για τιμές ζώνης από 1.501 έως 2.000 ευρώ ο συντελεστής ήταν 4,50 ευρώ το τετραγωνικό, και για τιμές ζώνης από 2.001 έως 2.500 ευρώ ο συντελεστής ήταν 6 ευρώ το τετραγωνικό.
  • Για τιμές ζώνης από 2.501 έως 3.000 ευρώ ο συντελεστής μειώθηκε στα 4,50 ευρώ το τετραγωνικό, ενώ μέχρι σήμερα ήταν 7,60.

2ον. Καταργούμε τον συμπληρωματικό φόρο των φυσικών προσώπων και αλλάζουμε τον υπολογισμό του κύριου φόρου.

Ο συμπληρωματικός φόρος για τα φυσικά πρόσωπα έως τώρα επιβαλλόταν εφόσον η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας υπερέβαινε τις 250.000 ευρώ.

Με το παρόν νομοσχέδιο, καταργούμε τον συμπληρωματικό φόρο και τον ενσωματώνουμε στον κύριο φόρο των φυσικών προσώπων.

Ο κύριος αυτός φόρος υπολογίζεται επί της αξίας του ακινήτου και μόνο για ακίνητα που η αξία τους υπερβαίνει τις 400.000 ευρώ, και εφόσον η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του φορολογούμενου υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ.

3ον. Προχωράμε σε διόρθωση στρεβλώσεων και αδικιών του παρελθόντος, με στόχο έναν φόρο πιο ορθολογικό και αναλογικό.

Μέσω των παρεμβάσεών μας, δηλαδή με τη μείωση των συντελεστών του κύριου φόρου τόσο σε κτίσματα όσο και σε οικόπεδα, καθώς και με την ενοποίηση των κλιμακίων υπολογισμού φόρου κτισμάτων και οικοπέδων για χαμηλές και μεσαίες τιμές ζώνης, ο νέος ΕΝΦΙΑ γίνεται ορθολογικότερος και πιο αναλογικός.

 

Οι αλλαγές αυτές αφορούν τόσο τα φυσικά όσο και τα νομικά πρόσωπα.

Την ίδια στιγμή, θέλοντας να διευκολύνουμε τους φορολογούμενους πολίτες, θεσπίζεται η πάγια δυνατότητα αποπληρωμής του ΕΝΦΙΑ σε 10 δόσεις, από 6 που ήταν στην πράξη έως σήμερα.

Καταληκτική πληρωμή της τελευταίας δόσης είναι ο Φεβρουάριος.

Αναφορικά με τις εκπτώσεις του φόρου, ισχύουν τα εξής για τα φυσικά πρόσωπα:

  • Η μείωση του φόρου με βάση τη συνολική αξία της περιουσίας, η οποία χορηγείται από το 2019 για κάθε έτος, θα χορηγείται εφεξής σε μόνιμη βάση.
  • Αυξάνονται σημαντικά οι συντελεστές έκπτωσης του φόρου των φυσικών προσώπων για τη μικρομεσαία ιδιοκτησία.

Συγκεκριμένα, η έκπτωση διαμορφώνεται σε 30% για αξία περιουσίας έως 100.000 ευρώ, αντί για αξία περιουσίας έως 60.000 ευρώ που ισχύει σήμερα, και σε 25%, αντί για 20% που ισχύει σήμερα, για συνολική αξία περιουσίας μέχρι και 150.000 ευρώ.

Ουσιαστικά, με αυτή τη ρύθμιση ωφελούνται επιπλέον 1.100.000 φορολογούμενοι πολίτες.

Για τα οικόπεδα οι μειώσεις του φόρου είναι ακόμη μεγαλύτερες, δεδομένης της μείωσης του συντελεστή φορολόγησης σε όλες τις φορολογικές ζώνες.

Σημειώνεται ότι εξακολουθούν να ισχύουν οι εκπτώσεις από τον φόρο για τους φορολογούμενους με οικονομική αδυναμία πληρωμής, καθώς και για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Οι στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις που φέρνει το νομοσχέδιο που συζητάμε, δεν περιορίζονται μόνο στον ΕΝΦΙΑ.

Το αντίθετο.

Στο νομοσχέδιο αυτό, περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η μόνιμη μείωση του ΦΠΑ στα λιπάσματα από το 13% στο 6%, μια ακόμη έμπρακτη στήριξη στην πρωτογενή παραγωγή της χώρας.

Για την περαιτέρω στήριξη του πρωτογενούς τομέα της χώρας, καθορίζεται για το τρέχον έτος, από την 1η Ιανουαρίου 2022, μηδενικός συντελεστής ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιείται στη γεωργία.

Ο μηδενικός αυτός συντελεστής θα χορηγηθεί με τη μορφή επιστροφής του ποσού του ειδικού φόρου κατανάλωσης για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες.

Το ύψος της επιστροφής θα οριοθετείται από τον αριθμό των στρεμμάτων και το είδος καλλιέργειας όπως δηλώνεται στο ΟΣΔΕ, σε συνδυασμό με τα τιμολόγια αγοράς πετρελαίου κίνησης, όπως θα δηλωθούν από το δίκτυο εμπορίας καυσίμων στη φορολογική αρχή (Mydata).

Παράλληλα, παρατείνεται μέχρι τον Ιούνιο του 2022 η προθεσμία υποβολής αίτησης για την υπαγωγή στο καθεστώς αναστολής επιβολής του Φ.Π.Α. νεόδμητων ακινήτων που πωλούνται, με αναδρομική ισχύ, μάλιστα, από την 1η Ιανουαρίου 2022.

Στόχος της παράτασης αυτής είναι η τόνωση της αγοράς ακινήτων.

Με σκοπό την περαιτέρω διευκόλυνση εφαρμογής του ευεργετικού φορολογικού καθεστώτος των προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα και καταλαμβάνουν νέες θέσεις εργασίας, διευκρινίζονται τα θέματα που σχετίζονται με τις προθεσμίες της αίτησης υπαγωγής.

Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα συμπλήρωσης ελλείποντος δικαιολογητικού μέχρι την 31η Μαρτίου του επόμενου έτους.

Ειδικά για το έτος 2021, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί, η προηγούμενη προθεσμία, αντί για 31 Μαρτίου 2022, λήγει στις 29 Απριλίου 2022.

Ακόμα, προβλέπεται ότι εκκρεμείς αιτήσεις που υποβάλλονται μέχρι και την 30ή Ιουνίου 2022 και αφορούν ανάληψη υπηρεσίας που πραγματοποιήθηκε μέχρι την 31η Ιουλίου 2021, επιτρέπεται να εξετασθούν από τη φορολογική διοίκηση και να κριθούν για το έτος 2021.

Με διάταξη του νομοσχεδίου παρέχεται η δυνατότητα, εφόσον πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις, παροχής πλήρους φορολογικής έκπτωσης του κόστους δανεισμού για φορολογούμενους που ανήκουν σε ενοποιημένο όμιλο που έως τώρα ήταν 30%.

Προχωράμε, επίσης, σε διεύρυνση της απαλλαγής από τον φόρο κληρονομιάς των κοινών τραπεζικών λογαριασμών που βρίσκονται στην αλλοδαπή και των επενδυτικών προϊόντων, σε ευρώ ή και σε ξένο νόμισμα, όταν περιέρχονται στους συνδικαιούχους.

Μέτρο διευκόλυνσης συνιστά και η εξόφληση σε 8 δόσεις του φόρου εισοδήματος των φυσικών και νομικών προσώπων της φορολογικής δήλωσης για το 2021.

Ειδικά για τα φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε νομικές οντότητες που έχουν απλογραφικά βιβλία, ο αριθμός των δόσεων για την εξόφληση του φόρου θα είναι 6, με την πρώτη δόση να καταβάλλεται στις 30 Σεπτεμβρίου.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Αναφέρθηκα πριν σε διατάξεις του νομοσχεδίου που δίνουν λύση σε προβλήματα που έρχονται από το παρελθόν.

Καταρχάς, αναφέρομαι στην ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 1159 του 2021, σχετικά με προσωρινές απαλλαγές από τον ΦΠΑ, εισαγωγών και ορισμένων παραδόσεων αγαθών και παροχών υπηρεσιών, με σκοπό την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Η Οδηγία 1159 του 2021 τροποποιεί την Οδηγία για το ΦΠΑ (2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου) και ενσωματώνεται στις εθνικές μας διατάξεις με τροποποίηση του άρθρου 27 του Κώδικα ΦΠΑ.

Με τη συγκεκριμένη οδηγία απαλλάσσονται αναδρομικά, από την 1η Ιανουαρίου 2021, από τον ΦΠΑ οι εισαγωγές και οι παραδόσεις αγαθών, καθώς και η παροχή υπηρεσιών, σχετιζόμενων με τα αγαθά αυτά, οι οποίες διενεργούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή ενωσιακό οργανισμό ή φορέα, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων που τους έχουν ανατεθεί, με σκοπό την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID-19.

Πρόκειται για προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών από Ευρωπαϊκά όργανα εκ μέρους των κρατών-μελών, προκειμένου να ανταποκριθούν στις συνθήκες έκτακτης ανάγκης που επιβλήθηκαν από την πανδημία, ώστε να μεγιστοποιηθεί η αποδοτικότητα των ευρωπαϊκών κονδυλίων, που προορίζονται για το δημόσιο συμφέρον και ειδικότερα για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων.

Στο σημείο αυτό, θέλω να αναφερθώ εκτενέστερα σε κάποιες ακόμη πολύ σημαντικές ρυθμίσεις που εισάγονται με το νομοσχέδιο.

Πρόκειται για την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 1151/2020, η οποία τροποποιεί την υφιστάμενη Οδηγία 83/92/ΕΟΚ για την εναρμόνιση των διαρθρώσεων των ειδικών φόρων κατανάλωσης που επιβάλλονται στην αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά.

Με τις εν λόγω διατάξεις, τροποποιούνται οι διατάξεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα για τη φορολόγηση των αλκοολούχων.

Κυρίως, όμως, επιλύονται προβλήματα που σχετίζονται με το καθεστώς των λεγόμενων διήμερων μικρών αποσταγματοποιών.

Ουσιαστικά δίνεται λύση στο πρόβλημα που ανέκυψε με την καταδίκη της χώρας μας από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την εφαρμογή της ευρωπαϊκής Οδηγίας 92/83/ΕΟΚ για τα αλκοολούχα προϊόντα.

Να υπενθυμίσω ότι 4 μόλις μέρες μετά τις τελευταίες εκλογές, στις 11 Ιουλίου 2019, εκδόθηκε η Απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (υπόθεση C-91/18) με την οποία διαπιστώθηκε η Παράβαση της χώρας μας (2011/4145) για την επιβολή μειωμένων συντελεστών ειδικού φόρου σε συγκεκριμένα αλκοολούχα ποτά.

Με την έκδοση της εν λόγω καταδικαστικής απόφασης κινητοποιηθήκαμε άμεσα, καθώς η Οδηγία 83 του 1992 τελούσε σε διαδικασία αναθεώρησης.

Να υπενθυμίσω ότι η Ελλάδα μέχρι τότε είχε κατοχυρώσει σε επίπεδο Ε.Ε. μειωμένο κατά 50% συντελεστή ΕΦΚ μόνο για το ούζο.

Ταυτόχρονα όμως, εφάρμοζε κατά παρέκκλιση της εν λόγω ενωσιακής Οδηγίας 92/83/ΕΟΚ, μειωμένο κατά 50% συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης, ήτοι 12,25 ευρώ ανά λίτρο άνυδρο, στο τσίπουρο των συστηματικών αποσταγματοποιών, που είναι οι επαγγελματίες ποτοποιοί, αλλά και συντελεστή 0,59 ευρώ ανά κιλό, ήτοι 1,49 ευρώ/λίτρο άνυδρο, στο προϊόν απόσταξης των διημέρων.

Με την έκδοση της καταδικαστικής απόφασης, ξεκίνησε αμέσως μια συλλογική και συγκροτημένη προσπάθεια για την κατοχύρωση, στο πλαίσιο της αναθεώρησης της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής Οδηγίας, των μειωμένων συντελεστών που εφήρμοζε για τα εν λόγω προϊόντα η Ελλάδα και για τους οποίους είχε διαπιστωθεί η παραβίαση του ενωσιακού δικαίου.

Ταυτόχρονα προβήκαμε σε συντονισμένες ενέργειες και επαφές με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να ανασταλεί η εκτέλεση της καταδικαστικής Απόφασης του ΔΕΕ μέχρι να λήξει η διαδικασία της αναθεώρησης της οικείας Οδηγίας.

Η προσπάθειά μας αυτή στέφθηκε με επιτυχία και κατέληξε σε μια νέα Οδηγία, την 1151/2020, τον Ιούλιο του 2020, με την οποία κατοχυρώθηκαν μειωμένοι συντελεστές ΕΦΚ (σε σχέση με τον κανονικό συντελεστή ΕΦΚ 24,5 ευρώ/λίτρο άνυδρο) υπέρ της Ελλάδας:

1ον. Κατά 50% στο τσίπουρο των συστηματικών αποσταγματοποιών (επαγγελματίες ποτοποιοί), δηλ. 12,25 ευρώ/λίτρο άνυδρο,

2ον. Κατά 85% στο παραδοσιακό προϊόν απόσταξης των διήμερων αποσταγματοποιών, δηλ. 3,70 ευρώ/λίτρο άνυδρο. Μάλιστα, το μέγεθος της επιτυχίας μας γίνεται αντιληπτό αν αναλογιστεί κανείς ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα η οποία έχει κατοχυρώσει στο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης συντελεστή μικρότερο του 50% για αλκοολούχο προϊόν.

3ον. Το προϊόν απόσταξης των διημέρων φορολογείται πλέον, κατ’ αναλογία με τα υπόλοιπα αλκοολούχα ποτά, ανά λίτρο άνυδρο αιθυλικής αλκοόλης και όχι ανά κιλό.

Επιπλέον, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπεται πιστοποίηση για τους μικρούς ανεξάρτητους παραγωγούς αλκοολούχων, καθορίζονται κατά περίπτωση οι σχετικές διαδικασίες και εισάγονται οι αναγκαίες εξουσιοδοτικές διατάξεις για τον καθορισμό των λεπτομερειών με αποφάσεις των αρμόδιων Υπουργών.

Περαιτέρω, με αφορμή τις τροποποιήσεις που επέρχονται στη φορολόγηση του προϊόντος απόσταξης των διημέρων, συμπεριλήφθηκαν στο νομοσχέδιο και διατάξεις τροποποίησης ενός ακόμη βασικού νόμου, του νόμου 2969/2001 για την αιθυλική αλκοόλη και τα αλκοολούχα προϊόντα.

Με τις εν λόγω διατάξεις γίνονται οι αναγκαίες προσαρμογές στο καθεστώς των διημέρων. Επέρχονται όμως και σημαντικές βελτιώσεις για τη στήριξή τους.

Ειδικότερα, από τη νέα αποστακτική περίοδο, ήτοι από την 1η Αυγούστου 2022:

  • Δίνεται η δυνατότητα στους διήμερους μικρούς αποσταγματοποιούς να αποστάζουν, πέραν των λοιπών επιτρεπόμενων σήμερα πρώτων υλών, οινοποιήσιμες ποικιλίες σταφυλιών και σύκα.
  • Προβλέπεται, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, με κοινή απόφαση των αρμόδιων Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η απόσταξη επιτραπέζιων σταφυλιών των οποίων η ποιότητα υποβαθμίστηκε λόγω καιρικών συνθηκών.
  • Παραμένει η απαλλαγή από την υποχρέωση έκδοσης φορολογικών στοιχείων των διημέρων, οι οποίοι παράγουν το προϊόν απόσταξης αποκλειστικά για κατανάλωση από τους ίδιους ή τα μέλη της οικογένειάς τους με παράλληλη απαγόρευση της εμπορίας και γίνεται αναγωγή του ισχύοντος ανώτατου ορίου για το οποίο εφαρμόζεται η εν λόγω απαλλαγή, από 120 κιλά τελικού – ένυδρου προϊόντος σε 51 λίτρα άνυδρα αιθυλικής αλκοόλης ανά αποστακτική περίοδο και ανά πρόσωπο.
  • Εξαιρούνται, σε απόλυτη ευθυγράμμιση με τα ισχύοντα στη νομοθεσία ΦΠΑ, από την έκδοση λογιστικών στοιχείων και την τήρηση βιβλίων οι διήμεροι που είναι ταυτόχρονα αγρότες του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ.

Για τον έλεγχο της διακίνησης του προϊόντος απόσταξης στην περίπτωση αυτή, προβλέπεται δήλωση διακίνησης.

  • Απλοποιούνται οι διοικητικές διαδικασίες για την έκδοση άδειας απόσταξης, καθώς δεν απαιτείται πλέον η προσκόμιση βεβαίωσης των ΔΑΟΚ των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων ή του οικείου δήμου για εκτάσεις μέχρι 1 στρέμμα.

Πλέον θα προσκομίζεται αντίγραφο οριστικοποιημένης δήλωσης συγκομιδής, την οποία μπορούν να εκδώσουν οι ίδιοι οι διήμεροι μέσω του σχετικού ηλεκτρονικού συστήματος.

Τέλος, προς αποκατάσταση της νομοθέτησης της προηγούμενης κυβέρνησης, επαναφέρεται άμεσα, με την ισχύ του νόμου, η δυνατότητα χονδρικής διάθεσης του προϊόντος απόσταξης των διημέρων από σημεία πώλησης αλκοολούχων ποτών, όπως κάβες κ.λπ.

Υπενθυμίζω ότι τη δυνατότητα αυτή κατήργησε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018, περιορίζοντας σημαντικά τις δυνατότητες διάθεσης του προϊόντος απόσταξης των διημέρων, επιβαρύνοντας κυρίως τους μικρούς παραγωγούς απομακρυσμένων περιοχών.

Προς την ίδια κατεύθυνση, της διευκόλυνσης δηλαδή της διάθεσης του εν λόγω προϊόντος, θεσπίζεται άμεσα, με την έναρξη ισχύος του νόμου, παράλληλα με την επίσημη ονομασία «προϊόν απόσταξης διημέρων», η κοινή (εμπορική) ονομασία «παραδοσιακό απόσταγμα διημέρων» για χρήση από τα σημεία λιανικής πώλησης, όπως π.χ. τα καταστήματα εστίασης.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Όπως ανέφερα και στην αρχή της ομιλίας μου, το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, έχει αναμφισβήτητα θετικό πρόσημο.

Έχει συγκεκριμένη στόχευση που δεν αποκλίνει από τη διαρκή προσπάθεια της Κυβέρνησης να μειώνει τις φορολογικές επιβαρύνσεις και να λαμβάνει πρόσθετα μέτρα για να στηρίζει την κοινωνία.

Μέσα σε δύσκολες, αντίξοες συνθήκες και πρωτόγνωρες καταστάσεις. Η προσπάθεια αυτή της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, αποτιμάται θετικά από τους πολίτες, οι οποίοι γνωρίζουν και να κρίνουν και να συγκρίνουν.