Δημήτρης Μάρδας: Θεσσαλονίκη- Μακεδονία και ο τουρισμός Μια άλλη προσέγγιση

Υποψήφιος βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης ΣΥΡΙΖΑ /ΠΣ Καθηγητής Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ και π. Αν. Υπουργός Οικονομικών και π. Υφ/γός Εξωτερικών

 

Νέες ιδέες και σχέδια για τον τουρισμό που ξεπερνούν τα τετριμμένα, μπορούν να δημιουργήσουν μια άλλη δυναμική στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία γενικότερα.

Τα πλεονεκτήματα της περιοχής μας είναι δυο: Τόσο ο αρχαίος Ελληνικός πολιτισμός και ειδικότερα τα ευρήματα και η ιστορία της αρχαίας Μακεδονίας, όσο και ο Βυζαντινός πολιτισμός.

Προτάσεις που αναδεικνύουν το οδοιπορικό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, άγνωστα αρχαία μνημεία της περιοχής, και τόσες άλλες που μπορούν να λειτουργήσουν ως κίνητρα στους ξένους επισκέπτες μπορούν να δώσουν μια άλλη ζωντάνια στην περιοχή μας.

Αναλυτικότερα ο κ. Μάρδας σημειώνει τα ακόλουθα:

Ο τουρισμός είναι δημιουργία, νέες ιδέες και σκληρός ανταγωνισμός. Έχουμε απέναντί μας χώρες που προσφέρουν εξίσου ωραία τοπία, ήλιο, θάλασσα, τον δικό τους πολιτισμό όπως και τον δικό μας, τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό, που τον «πωλούν» με μεγάλη επιτυχία.

Ο τουρισμός θα κερδίσει όλο και περισσότερο έδαφος όταν ο Δήμος της Θεσσαλονίκης ή ακόμη η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προτείνει κάτι ιδιαίτερο και δεν επαναπαύεται στα τετριμμένα, συχνά δαπανηρά. Έτσι, θα προκαλέσει την προσοχή των ξένων, δημιουργώντας μια νέα κρίσιμη μάζα μόνιμων επισκεπτών. Ενδεικτικά δίνονται οι ακόλουθες ιδέες, έξω από μια παραδοσιακού τύπου καμπάνια για τον τουρισμό. Πιο συγκεκριμένα:

1. Το Οδοιπορικό του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Σε συνεννόηση με διεθνείς εταιρίες fast food ή μη αλκοολούχων ποτών και με τη βοήθεια διαδικασίας που θα προσδιορίσει τους τυχερούς κατά την κατανάλωση τους, θα μπορούσε να συγκεντρωθεί σε όλο τον πλανήτη ένας αριθμός επισκεπτών της χώρας μας. Αυτός ο κόσμος αφού μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη αεροπορικά και μετά τη σχετική περιήγησή του στη Μακεδονία,  θα ακολουθήσει με λεωφορεία την πορεία του Μ. Αλεξάνδρου. Εδώ χρειάζεται φυσικά μια συνεργασία με τους Οργανισμούς Τουρισμού της Τουρκίας, Ισραήλ και Αιγύπτου και όταν επέλθει η σχετική πολιτική ηρεμία, με τους αντίστοιχους της Συρία του Πακιστάν και του Αφγανιστάν λόγω των Καλάς στις δυο τελευταίες χώρες.  Οι Ισραηλινοί που δέχθηκαν την πρόταση, πρότειναν παράκαμψη της εμπόλεμης Συρίας με πλοία που θα ξεκινούν κάπου από την Τουρκία και θα καταλήγουν εκεί. Βλ. αναλυτικότερα, http://mardas.eu//wp-content/uploads/2018/06/Stratigiki_Anaptiksis.pdf , σελ. 23-24.

2. Με στόχο τη γνωριμία των άγνωστων αρχαίων ιστορικών μνημείων της Μακεδονίας ή και της Ελλάδας γενικότερα, είναι δυνατόν να οργανωθεί ένα πρόγραμμα επισκέψεων συγκεκριμένων αρχαίων μνημείων-περιοχών κάθε ένα από τα οποία θα χαρίζει κάποιους πόντους στους επισκέπτες. Η Μακεδονία διαθέτει πληθώρα από ενδιαφέροντα μνημεία και μουσεία και συνδυάζει τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό και τον Βυζαντινό ταυτόχρονα.  Η συγκέντρωση ενός αριθμού πόντων θα οδηγήσει στην πρόσκληση των τυχερών και τη διαμονή τους σε περιοχές της επιλογής μας, στην πόλη της Θεσσαλονίκης ή την Χαλκιδική παραδείγματος χάριν, κατά την επόμενη χρονιά. Έτσι, για επτά ημέρες σε περιόδους μη τουριστικής αιχμής αλλά παραμονές του καλοκαιριού, θα καλύπτουμε εμείς τα έξοδα διαμονής-ξενοδοχείου των επισκεπτών αυτών. Βλ. αναλυτικότερα,  http://mardas.eu//wp-content/uploads/2018/06/Stratigiki_Anaptiksis.pdf , σελ.  20-22.

3. Όταν η κρίση που ζούμε με τη Ρωσία κοπάσει, στο πλαίσιο προσέγγισης των Ρώσων τουριστών και σε συνδυασμό με την ανάδειξη της Βυζαντινής ιστορίας της Θεσσαλονίκης, είναι δυνατή η ανάπτυξη μιας κρουαζιέρας με πόλεις-στόχο το Σότσι, την Κωνσταντινούπολη και τη Θεσσαλονίκη. Από το Σότσι της Μαύρης Θάλασσας με κρουαζιερόπλοιο οι Ρώσοι θα επισκέπτονται αρχικά την Κωνσταντινούπολη και ακολούθως την Θεσσαλονίκη, περιηγούμενοι στα Βυζαντινά μνημεία των δυο πόλεων και των υπολοίπων αρχαιοτήτων φυσικά της πόλης μας. Ο πληθυσμός αυτός θα διαμείνει για λίγες ημέρες στη Χαλκιδική ενώ οι άνδρες θα μπορούσαν να επισκεφτούν το Άγιο Όρος.

4. Θα μπορούσε η Θεσσαλονίκη να γίνει διεθνές κέντρο έκθεσης αντικών και να παρουσιάζει ιδιαίτερο διεθνές ενδιαφέρον, προσελκύοντας συλλέκτες τουρίστες όπως παραδείγματος χάριν γίνεται στο παζάρι της πλατείας Sablon των Βρυξελλών. Αναλυτικότερα, κάθε Σαββατοκύριακο θα μπορούσαν να στηθούν καλαίσθητα ξύλινα περίπτερα (ή οποιαδήποτε άλλη κατασκευή) στον χώρο γύρω από το άγαλμα του Ε. Βενιζέλου, στην Εγνατία, όπου να εκθέτονται αντίκες. Οι εκθέτες, πιστοποιημένοι επαγγελματίες να προέρχονται από όλες τις χώρες των Βαλκανίων. Αυτή η έκθεση θα έδινε ένα άλλο χρώμα στην πόλη.

Όλα αυτά και άλλα τόσα, κινούνται εκτός της παραδοσιακής λογικής που διαπερνά την τουριστική πολιτική –και όχι μόνο– της  χώρας. Τρομάζουν βέβαια κάθε εμπλεκόμενο και μη, που έχει μάθει να κινείται χωρίς πολύ κόπο σε μια πεπατημένη, η οποία όμως δεν δημιουργεί δυναμικά συγκριτικά πλεονεκτήματα στη χώρα.