Τρεις πανίσχυροι επιχειρηματίες και επικεφαλής των εταιρειών Άκτωρ και Alstom, διώκονται από την Ευρωπαία εισαγγελέα για την τραγωδία στα Τέμπη και την αμαρτωλή σύμβαση 717 και συγκεκριμένα για «εγκληματικό σχεδιασμό».

Σύμφωνα με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Reporters United και της Ευρυδίκης Μπερσή, πρόκειται για τους Δημήτρη Κούτρα, επί δεκαετίες διευθυντής και κατόπιν μέτοχο της Άκτωρ, Αλέξανδρο Εξάρχου που συμμετέχει στο επενδυτικό σχήμα Άκτωρ, Intrakat και Σταύρο Βλάχο επικεφαλής της Alstom στην Ελλάδα.

Κατά την Ευρωπαία εισαγγελέα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, οι τρεις διευθυντές (οι κύριοι Κούτρας, Βλάχος και ο διευθυντής της Κοινοπραξίας, προερχόμενος από την Άκτωρ Σπύρος Καραβάκης) «προκάλεσαν στους αρμόδιους υπαλλήλους της ΕΡΓΟΣΕ την απόφαση να τελέσουν την αξιόποινη πράξη της απάτης περί τις επιχορηγήσεις στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενου επιχειρησιακού προγράμματος» «με πειθώ, φορτικότητα, προτροπές και παραινέσεις έχοντας προσωπική επικοινωνία με τους ως άνω κατηγορουμένους-αυτουργούς (σ.σ.: με τα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ) και επηρεάζοντας την βούλησή τους προς την κατεύθυνση τέλεσης της επίμαχης αξιόποινης πράξης [ΑΠ 9/2023]».

Η «απάτη περί τις επιχορηγήσεις» είναι η παροχή ψευδών βεβαιώσεων ότι το έργο προχωρούσε κανονικά, ώστε να συνεχίζεται η ροή των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων και να μην υπάρχουν συνέπειες για την κοινοπραξία Άκτωρ-Alstom από τις συνεχείς καθυστερήσεις.

Παράλληλα στο κατηγορητήριο κατά των τριών για την εθνική τραγωδία στα Τέμπη που συνέταξε η Ευρωπαία εισαγγελέας αναφέρεται ότι:

«Ζητούσαν την πληρωμή των […] εργασιών […] ενώ στην πραγματικότητα δεν είχαν εκπονηθεί και εγκριθεί οι απαιτούμενες τεχνικές μελέτες από την εταιρεία Alstom, κατά παράβαση των όρων της Σύμβασης».

Η «απάτη περί τις επιχορηγήσεις» είναι η παροχή ψευδών βεβαιώσεων ότι το έργο προχωρούσε κανονικά, ώστε να συνεχίζεται η ροή των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων και να μην υπάρχουν συνέπειες για την κοινοπραξία Άκτωρ-Alstom από τις συνεχείς καθυστερήσεις.

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, που παρουσιάζουν οι Reporters United,  εφόσον η κοινοπραξία δεν προσκόμισε εγκεκριμένες μελέτες από την Alstom, όπως υποχρεούτο, η ΕΡΓΟΣΕ (κατά προέκταση, το υπουργείο Μεταφορών και η πολιτική ηγεσία του) όφειλε να την κηρύξει έκπτωτη ή να ζητήσει να καταβληθούν ποινικές ρήτρες. Αυτό δεν συνέβη. Οι διευθυντές των πανίσχυρων ομίλων φέρονται να έπεισαν τους υπαλλήλους της ΕΡΓΟΣΕ να δηλώσουν εγγράφως ότι για τις καθυστερήσεις έφταιγαν άλλοι παράγοντες και όχι η απουσία εγκεκριμένων μελετών από την ίδια την κοινοπραξία.

Να σημειωθεί ότι και οι οι κύριοι Κούτρας και Εξάρχου απαντώντας στις ερωτήσεις του Reporters United, αρνήθηκαν ότι οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης 717 είχαν ως αποτέλεσμα την τραγωδία στα Τέμπη, τον Φεβρουάριο του 2023 ενώ ο Σταύρος Βλάχος απάντησε δια του γραφείου τύπου της Alstom στη Ρουμανία ότι η εταιρεία δεν σχολιάζει δικαστικές υποθέσεις σε εξέλιξη και συνεργάζεται με τις αρχές.

Παράλληλα η πλευρά Εξάρχου δείχνει προς τους προηγούμενους σε Άκτωρ και Alstom.

Όπως ανέφερε o εκπρόσωπος της Intrakat στην απάντησή του προς το Reporters United «Υπήρξε συμφωνία μεταξύ των δύο μερών (TOMH, Alstom) τον Ιανουάριο 2021 και η Alstom ανέλαβε να εκτελέσει όλες τις εναπομείνασες εργασίες και να εισπράξει τα ανάλογα έσοδα, αναλαμβάνοντας παράλληλα τόσο την ευθύνη για το έργο, όσο αποκλειστικώς και την διοίκηση της κοινοπραξίας».

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το ρεπορτάζ στον Δημήτρη Κούτρα επιβλήθηκε εγγύηση 1.000.000 ευρώ και απαγόρευση εξόδου από τη χώρα, ενώ στον Αλέξανδρο Εξάρχου εγγύηση 500.000 ευρώ χωρίς απαγόρευση εξόδου από τη χώρα.