Παγκόσμιο ανέκδοτο κινδυνεύει να γίνει το μετρό Θεσσαλονίκης, μετά τα όσα τραγελαφικά – ευτυχώς χωρίς να υπάρξει κάποια μοιραία εξέλιξη – έγιναν το Σάββατο, όταν διακόπηκε η ηλεκτροδότηση και οι επιβάτες αναγκάστηκαν να αποβιβαστούν και να περπατήσουν μέσα στο τούνελ.
Ο «ουάου» υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος – είχε βγάλει αυτή την ιαχή όταν δόθηκε στην κυκλοφορία του μετρό – άρχισε τη… δημιουργική στατιστική για να δικαιολογήσει το περιστατικό, το οποίο όμως δεν είναι το πρώτο κρούσμα προβλημάτων στο μετρό.
Είχε προηγηθεί τη μέρα των εγκαινίων κιόλας το φαινόμενο να στάζει η οροφή σε πολλούς σταθμούς, ενώ το αλαλούμ με τα εισιτήρια καλά κρατεί, παραπέμποντας σε εικόνες από τριτοκοσμικές χώρες.
Μιλώντας στον Status fm 107.7, ο Νίκος Ταχιάος ισχυρίστηκε ότι το μετρό είναι ασφαλές και ανέφερε πως οι χθεσινές εικόνες οφείλονται σε διακοπή ηλεκτροδότησης σε τμήμα του συρμού, σημειώνοντας πως «έχουν ήδη διανυθεί 15.000 χιλιόμετρα και είναι το πρώτο ανάλογο περιστατικό».
Άρα με τη λογική του υφυπουργού, κάθε περίπου 15.000 χιλιόμετρα κυκλοφορίας, δεν είναι δα και θέμα να εμφανίζεται και ένα πρόβλημα αναγκαστικού… «περιπατητικού τουρισμού» των επιβατών στα τούνελ!
Στο μεταξύ, πέρα από την οργή και τις απορίες των επιβατών, που βλέπουν ότι στην πραγματικότητα και την καθημερινή λειτουργία το μετρό δεν είναι έτοιμο ακόμα, τα κόμματα της αντιπολίτευσης θέτουν σοβαρά ερωτήματα, που παραμένουν αναπάντητα από το υπουργείο.
Η αίσθηση είναι ότι η κυβέρνηση για επικοινωνιακές λόγους βιάστηκε να θέσει σε λειτουργία το έργο, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ακόμα αστοχίες και παρατράγουδα.
ΠΑΣΟΚ: Τέσσερα ερωτήματα προς απάντηση
Με παρέμβασή του το πρωί της Κυριακής, το ΠΑΣΟΚ τονίζει ότι «η κυβέρνηση οφείλει να απαντήσει άμεσα σε όλα τα ερωτήματα για τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης»
Σε κοινή δήλωσή τους ο Αναστάσιος Νικολαΐδης, Βουλευτής Ν. Δράμας και Υπεύθυνος ΚΤΕ Υποδομών και Μεταφορών, και ο Δημήτρης Σαρηγιάννης, Γραμματέας Τομέα Υποδομών – Μεταφορών ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, ανέφεραν τα εξής:
Στις 30 Οκτωβρίου 2024, έναν μήνα πριν την έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, λειτουργώντας εγκαίρως και με την υπευθυνότητα που απαιτείται για ένα τόσο σοβαρό θέμα, το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση, μεταξύ άλλων, και για τις αναγκαίες αδειοδοτήσεις και τα πιστοποιητικά ασφάλειας σχετικά με την έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Στην ερώτηση επισημαίναμε ότι οι συγκεκριμένες πιστοποιήσεις αποτελούν αναγκαία και ικανή προϋπόθεση για την αξιοπιστία του έργου και την ενδεδειγμένη εμπιστοσύνη των πολιτών σε αυτό. Στα ερωτήματα που θέταμε περιλαμβάνονταν, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
- Ποιος είναι ο αναγκαίος χρόνος εκπαίδευσης του προσωπικού;
- Ποιος είναι ο αναγκαίος χρόνος δοκιμαστικής λειτουργίας όλου του συστήματος, πόσα δοκιμαστικά δρομολόγια και για πόσες μέρες απαιτούνται;
- Με ποια διάταξη προσωπικού έχει γίνει η δοκιμαστική λειτουργία; Έχει γίνει δοκιμή με συνθήκες και όρους τελικής λειτουργίας;
- Ποια είναι τα αναγκαία εκπαιδευτικά προγράμματα που πρέπει να τηρήσει το προσωπικό τόσο για τη λειτουργία, όσο και για τη συντήρηση του έργου;
Στις 26 Νοεμβρίου 2024, τέσσερις ημέρες πριν από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, η κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία για τα απαιτούμενα στοιχεία που χρειάζεται η αδειοδότηση του Μετρό. Τότε, με δήλωσή μας, εκφράσαμε την εύλογη απορία πώς η υπηρεσία που είναι αρμόδια, σύμφωνα με την τροπολογία, θα προλάβει να εξετάσει εγκαίρως τα απαιτούμενα στοιχεία και τελικά να εγκρίνει την αδειοδότηση του Μετρό Θεσσαλονίκης σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
Η κυβέρνηση δεν έχει απαντήσει σε κανένα από τα παραπάνω ερωτήματα ως όφειλε. Είναι όμως σαφές, βλέποντας τις εικόνες επιβατών να διέρχονται εντός της σήραγγας του Μετρό μετά το γενικευμένο blackout, καθώς και τις δυσλειτουργίες που υπάρχουν στα εκδοτήρια εισιτηρίων και τις κυλιόμενες σκάλες, ότι υπάρχει σειρά διαδοχικών τεχνικών συμβάντων τα οποία πρέπει να αξιολογηθούν ως προς την αξιοπιστία του συγκοινωνιακού συστήματος.
Με θλίψη διαπιστώνεται ότι η κυβέρνηση για ακόμη μια φορά επιλέγει να αντιμετωπίσει ζητήματα λειτουργίας και ασφάλειας με επικοινωνιακό τρόπο στην προσπάθεια να παρουσιαστεί γρήγορο και αποτελεσματικό κυβερνητικό έργο.
Επιτέλους το αρμόδιο Υπουργείο οφείλει να λάβει θέση, να απαντήσει άμεσα στα προαναφερθέντα σημαντικά κοινοβουλευτικά ερωτήματα και κυρίως να παρουσιάσει το πλαίσιο ενεργειών σύμφωνα με το οποίο δεν πρόκειται να επαναληφθούν παρόμοιες εικόνες στο μέλλον.
Φάμελλος: Εξηγήσεις από τον υπουργό
Το βράδυ του Σαββάτου ο πρόεδρος του Σωκράτης Φάμελλος μιλώντας στη Βουλή, ζήτησε να εμφανιστεί ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας και να ενημερώσει τι ακριβώς γίνεται για τα θέματα ασφάλειας. «Να επιλυθούν όλα τα ζητήματα πρωτοκόλλων και προδιαγραφών, γιατί εμείς θέλουμε σύγχρονα έργα και στη Θεσσαλονίκη και σε όλη την Ελλάδα. Διότι αυτό πραγματικά σημαίνει αποτελεσματική κυβέρνηση. Οτιδήποτε άλλο νομίζω ότι μας πάει προς τα πίσω» είπε μεταξύ άλλων.
Κασσελάκης: “Θα λογοδοτήσει κανείς;”
Τις εικόνες με τους επιβάτες του μετρό Θεσσαλονίκης να περπατούν πεζοί στο τούνελ μετά από διακοπή ηλεκτροδότησης μεταξύ σταθμών, σχολίασε το Σάββατο με ανάρτησή του στο X και ο Στέφανος Κασσελάκης.
Ο πρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατίας, σχολίασε σχετικά:
«Αυτή είναι η εικόνα του πιο ακριβού Μετρό του κόσμου, με κόστος σχεδον 3 δις€, δηλαδή περισσότερα από 310 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο. Οι επιβάτες να περπατούν μέσα στα τούνελ λόγω βλάβης του συρμού. Θα λογοδοτήσει ποτέ κανείς;».