Συνολικά 5,7 δισεκατομμύρια ευρώ έχουν αποκομίσει οι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί εφοπλιστές από την πώληση γερασμένων δεξαμενόπλοιων που χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη του «γκρίζου στόλου» της Ρωσίας.

Σύμφωνα με διεθνή έρευνα, οι πλοιοκτήτες πούλησαν τουλάχιστον 230 τάνκερ, τα οποία η Ρωσία χρησιμοποιεί για να παρακάμψει τις δυτικές κυρώσεις στις εξαγωγές πετρελαίου της και να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο κατά της Ουκρανίας.

Από την αρχή της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία το 2022, οι εφοπλιστές έχουν κερδίσει πάνω από 6 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω πωλήσεων πλοίων σε χώρες όπως η Ινδία και το Χονγκ Κονγκ, οι οποίες δεν συμμετέχουν στις κυρώσεις κατά της Μόσχας.

Σύμφωνα με την έρευνα του ολλανδικού πρακτορείου Follow the Money, οι Έλληνες πλοιοκτήτες πούλησαν τον μεγαλύτερο αριθμό τάνκερ, με 127 πλοία να έχουν «ξεφορτωθεί», ενώ οι βρετανικές εταιρείες ακολούθησαν με 22 πλοία.

Ποικιλία Χρήσεων για τα Ρωσικά Συμφέροντα

Η έρευνα αποκάλυψε ότι ιδιοκτήτες από 21 από τις 35 χώρες που έχουν επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία έχουν πουλήσει δεξαμενόπλοια, τα οποία ενσωματώνονται στον σκιώδη στόλο της χώρας.

Τα πλοία αυτά δεν χρησιμοποιούνται μόνο για τη μεταφορά πετρελαίου, αλλά και για δραστηριότητες κατασκοπείας και καταστροφή υποθαλάσσιων υποδομών.

Δεξαμενόπλοια και Ρωσικό Πετρέλαιο

Δύο ελληνικά τάνκερ ηλικίας 15 ετών πωλήθηκαν σε εταιρεία στο Ανόι και συγκέντρωσαν 120 εκατομμύρια λίτρα ρωσικού πετρελαίου από το λιμάνι Ουστ-Λούγκα.

Μετά την επιβολή ανώτατου ορίου στην τιμή του πετρελαίου, η αξία των πλοίων που νηολογούνται σε μη δυτικές δικαιοδοσίες αυξήθηκε σημαντικά.

Η εταιρεία CMB.Tech πούλησε πέντε τάνκερ για 135 εκατομμύρια δολάρια, τα οποία κατέληξαν στον «γκρίζο στόλο» της Ρωσίας.

Αντιδράσεις και Νέοι Κανόνες της ΕΕ

Η ΕΕ εισήγαγε νέους κανόνες στα τέλη του 2023 που απαιτούν από τις εταιρείες να διασφαλίζουν ότι τα πλοία που πωλούνται δεν θα χρησιμοποιηθούν για την παράκαμψη των κυρώσεων. Παρά τις νέες ρυθμίσεις, 32 τάνκερ έχουν πουληθεί για να ενταχθούν στον «γκρίζο στόλο».

Η ΕΕ και οι ΗΠΑ έχουν λάβει αυστηρότερα μέτρα, καθώς τα πλοία του «γκρίζου στόλου» ενδέχεται να προκαλέσουν περιβαλλοντική καταστροφή και αποκλείονται από τα δυτικά λιμάνια.

Ωστόσο, δεν υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα που να απαγορεύουν την πώληση τάνκερ για τον «γκρίζο στόλο» της Ρωσίας, εν μέρει λόγω των αντιρρήσεων κρατών-μελών όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα.