Άρθρο του Παναγιώτη Γεωργιάδη
Αυτές τις ημέρες διεξάγονται αρχαιρεσίες στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ για την ανάδειξη νέων νομαρχιακών επιτροπών, όπως επίσης γίνεται μια ευρύτερη προσπάθεια ανασύνταξης δυνάμεων και αναδιοργάνωσης, εν όψει της επόμενης εκλογικής αναμέτρησης που φημολογείται ότι μπορεί να έρθει πολύ νωρίτερα από την λήξη της τετραετίας.
Για να μπορέσει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ να διεκδικήσει με αξιώσεις την επάνοδο στην εξουσία, θα πρέπει μεταξύ άλλων να εστιάσει σε δύο άξονες:
ΠΡΩΤΟΝ εκτός από το γενικό άνοιγμα στην κοινωνία με την διεύρυνση της κομματικής βάσης, θα πρέπει να στοχεύσει στα επαγγελματικά συνδικάτα, στους επιστημονικούς συλλόγους και στα πανεπιστήμια. Γιατροί, μηχανικοί, δικηγόροι, οικονομολόγοι, δημοσιογράφοι, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων και φοιτητές κ.λ.π. λόγω του ειδικού βάρους της γνώμης τους, και της θέση τους στην διάρθρωση της πολιτικοοικονομικής ζωής του τόπου μας, μπορούν να επηρεάσουν και να διαμορφώσουν την κοινή γνώμη ως πολλαπλασιαστές τάσεων και καταλύτες εξελίξεων.
Ωστόσο η παρουσία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ σε αυτούς τους χώρους κυμαίνεται από πολύ χαμηλά ποσοστά ως αμελητέα. Στις φοιτητικές εκλογές του Απριλίου 2019 η παράταξη του Σύριζα σε ΑΕΙ και ΤΕΙ υπέστη πανωλεθρία καθώς έλαβε μόλις 1%. Στις εκλογές για τον πανελλήνιο ιατρικό σύλλογο τον Φεβρουάριο του 2019 ο Σύριζα έλαβε μόλις τις 2 από τις 15. Στις εκλογές των δικηγόρων Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο του 2017 έλαβε ποσοστό μόλις 6,5%. Στις τελευτές εκλογές στο ΤΕΕ που είναι και το μεγαλύτερο επιστημονικό σωματείο της χώρας με περίπου 125.000 μέλη η παράταξη που υποστηρίχθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, έλαβε ποσοστό 9,20%. Στους λοιπούς επιστημονικούς συλλόγους η κατάσταση είναι ανάλογη με ποσοστά που είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με τα ποσοστά που έλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ στις πρόσφατες εκλογές.
Εάν η Αριστερά δεν κατορθώσει να εδραιώσει την θέση της σε αυτούς τους χώρους, αυξάνοντας τα ποσοστά της, ώστε να είναι σε θέση να εκφράσει και να προωθήσει αποτελεσματικά τις θέσεις της στην κοινωνία, δυστυχώς σε κάθε εκλογική αναμέτρηση θα έχει ένα σημαντικό désavantage που θα πρέπει να καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια για να υπερκεράσει.
ΔΕΥΤΕΡΟΝ η εκρηκτική ανάπτυξη της τεχνολογίας και η διάχυση των εφαρμογών της σχεδόν σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας, δημιούργησαν μια εντελώς νέα πραγματικότητα. Τα τελευταία χρόνια, ειδικά στην περίοδο της πανδημίας του κορωνοιού, η εξέλιξη αυτή επιταχύνεται με γεωμετρική πρόοδο. Μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων, ιδίως οι κάτω των 30 χρησιμοποιεί το internet πλέον για τα πάντα, για να μορφωθεί, για να δουλέψει, για να ταξιδέψει, για να ερωτευθεί, να ενημερωθεί, για να διασκεδάσει κλπ.
Συνακόλουθα οι παραγωγικές σχέσεις, οι κοινωνικές δομές και οι πολιτισμικές λειτουργίες έχουν προσλάβει τελείως διαφορετικό περιεχόμενο από αυτό που γνωρίζαμε στο παρελθόν και διακρίνονται για την αμεσότητα και την δυναμική τους. Οι αλλαγές αυτές είναι φυσικό να μην αφήσουν ανεπηρέαστη την πολιτική, καθιστώντας τις νέες τεχνολογίες και το internet ως εκ των βασικών εργαλείων άσκησης της.
Η ΝΔ έχει αντιληφθεί έγκαιρα αυτές τις κοσμογονικές αλλαγές και έχει επενδύσει τα μέγιστα τόσο σε πόρους όσο και σε έμψυχο δυναμικό. Τα αποτελέσματα αυτής της επένδυσης τα βλέπουμε στην καθημερινότητα μας, καθώς επηρεάζει άμεσα ή έμμεσα το 80% των τηλεοπτικών και έντυπων μέσων. Με αυτό τον τρόπο ελέγχεται σε μεγάλο βαθμό η πληροφορία και οι πολιτικές ειδήσεις, διαμορφώνοντας ανάλογα και κατευθύνοντας την επιλογή των αναποφάσιστων κυρίως ψηφοφόρων. Αυτοί οι αναποφάσιστοι αποτελούν ένα ρευστό πολιτικά σώμα, που είναι ωστόσο ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς ανάλογα με την μετακίνηση τους κρίνεται και το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα των βουλευτικών κυρίως εκλογών.
Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να ελέγξει το internet και τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, λόγω της ιδιομορφίας της δομής τους και του τεράστιου αριθμού των χρηστών του. Στο internet υπάρχει η δυνατότητα να ακουστούν όλοι μόνο με ένα πληκτρολόγιο και σε αυτό ακριβώς τον χώρο πρέπει να δώσει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ την μεγάλη μάχη γιατί εκεί μπορεί να αντιμετωπίσει το στρατηγικό πλεονέκτημα που έχει η ΝΔ στην επικοινωνία.
Στις νέες τεχνολογίες πρέπει να επενδύσει σε έμψυχο δυναμικό αναδεικνύοντας στελέχη που έχουν τις ανάλογες δεξιότητες. Ωστόσο η επένδυση στο μέλλον δεν συνεπάγεται την υποκατάσταση της φυσικής παρουσίας, των δράσεων και των αγώνων, ούτε τον παραγκωνισμό στελεχών που δεν έχουν ανάλογες ψηφιακές δεξιότητες. Οι αγώνες δεν υποκαθίστανται με likes στο internet αλλά μπορούν να προβληθούν με αυτό τον τρόπο, καθώς το internet λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής των δράσεων και καταλύτης εξελίξεων.
Μόνο εάν ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ κερδίσει αυτό το διπλό στοίχημα θα μπορέσει να αντισταθμίσει σε ένα βαθμό, την σαφή υπεροπλία της ΝΔ στην επικοινωνία και να κατέλθει με αξιώσεις στις επόμενες εκλογές.
Ο Παναγιώτης Γεωργιάδης είναι Δικηγόρος Παρ΄ Αρείω Πάγω και Α. Συντονιστής της δημοτικής παράταξης ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΑΖΙ του Δήμου Θεσσαλονίκης.