Ο καθηγητής Γενετικής στο πανεπιστήμιο της Γενεύης, Μανώλης Δερμιτζάκης, μίλησε στo Οpen και την εκπομπή «Ώρα Ελλάδος» για την εξέλιξη της πανδημίας του κορωνοϊού στη χώρα μας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κατάσταση είναι ιδιαίτερα δύσκολη «όχι μόνο γιατί τα κρούσματα είναι πολλά, αλλά διότι βλέπουμε ότι ένα ισχυρό όπλο όπως το lockdown δεν είναι τόσο δυνατό. Επομένως δεν φαίνεται να υπάρχει μια ασφαλής λύση, είμαστε σε ένα αδιέξοδο. Αυτό είναι το πρόβλημα και δεν υπάρχει εύκολη λύση».
Στο ερώτημα γιατί δεν λειτούργησε το Lockdown αυτή τη φορά ο κ. Δερμιτζάκης σχολιάζει ότι είναι διαφορετικό να υπάρχει μια ξεκάθαρη εικόνα και εντελώς διαφορετικό να πάμε για μια καλύτερη διαχείριση και σε μέτρα τύπου ακορντεόν. «Αυτό όσον αφορά τη συμμετοχή των πολιτών δεν έχει αποτέλεσμα, δεν είναι ακριβώς η κόπωση είναι το πώς σε βάζει κανείς σε μια διαδικασία για να είναι προβλέψιμο. Ήταν ανοίγουμε λίγο, κλείνουμε λίγο, δεν δουλεύει. Οι βορειοευρωπαϊκές χώρες το έκαναν για ενάμιση μήνα και βλέπουμε. όχι για τρεις εβδομάδες» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον καθηγητή έχει σημασία η προσέγγιση που ακολουθείται, όσον αφορά το πώς μπορεί να διαμορφωθεί η συμπεριφορά των πολιτών. «Το sms τελικά δεν είναι τελικά υποχρεωτικό, ο Έλληνας καταλαβαίνει ότι μπορεί να στείλει όσα sms θέλει και να βγει όσες φορές θέλει. Η συμπεριφορά των πολιτών είναι αποτέλεσμα κακής διαχείρισης στην Ευρώπη γενικότερα, όχι μόνο στην Ελλάδα τον Οκτώβρη και τον Νοέμβρη. Αποφασίστηκε ένα άνοιγμα και όχι μια πιο συντηρητική λειτουργία με μέτρα. Ο τρόπος με τον οποίο θα λειτουργούσαν οι πολίτες θα ήταν ήδη οργανωμένος από τότε χωρίς να κλείσουν τα πάντα, κάτι το οποίο δεν έγινε. Η συσχέτιση κινητικότητας και μετάδοσης είναι πρόβλημα. Θα έπρεπε οι πολίτες να μπορούν να λειτουργήσουν στην κοινωνία χωρίς μετάδοση», υπογράμμισε.
Όσον αφορά το κλείσιμο των δραστηριοτήτων ο κ. Δερμιτζάκης τονίζει ότι «λειτουργούμε κάτω από υποθέσεις οι οποίες δεν ξέρουμε ότι θα μας βρούνε. Λέμε ότι αν δεν είχαμε πάρει μέτρα θα ήταν χειρότερα, εγώ δεν είμαι σίγουρος για αυτό. Δαιμονοποιήσαμε δραστηριότητες για τις οποίες δεν έχουμε καμία ένδειξη ότι επηρεάζουν τόσο αρνητικά. Τα σχολεία ανοίγουν με διάφορους τρόπους σε κάθε χώρα. Δεν έχω στοιχεία από την Ελλάδα που να δείχνουν ότι υπάρχει υπερμετάδοση στα σχολεία. Τα θετικά παιδιά στα σχολεία συνήθως κολλάνε από την οικογένεια, όχι από το σχολείο».
Σύμφωνα με τον καθηγητή «έπρεπε όλη η έμφαση να δίνεται στο πώς να κυκλοφορεί ο πολίτης με μέτρα, όχι στο πώς να κάτσει μέσα. Η Ελλάδα έχει δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν έξω και αυτός ο σχεδιασμός πρέπει να γίνει».