Η ομάδα ακαδημαϊκών ερευνητών του Τμήματος Δομικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου Γάνδης έχει αναλάβει την έρευνα για την τραγωδία που σημειώθηκε στα Τέμπη, η οποία διαρκεί περίπου ένα χρόνο.
Οι επιστήμονες πραγματοποίησαν λεπτομερή εκτίμηση των αιτίων της έκρηξης που ακολούθησε τη φονική σύγκρουση τρένων στην περιοχή.
Η έρευνα διεξάγεται κατόπιν εντολής του Ελληνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΜ).
Χρησιμοποιώντας τον εξοπλισμό του εργαστηρίου τους και ένα καινοτόμο σύστημα ανάλυσης τεχνητής νοημοσύνης (AI), οι Βέλγοι επιστήμονες φέρεται να έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το πρώτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας μετέφερε φορτίο εύφλεκτων υγρών.
Οι εμπειρογνώμονες έχουν προσδιορίσει το είδος των ουσιών που προκάλεσαν την έκρηξη, καθώς και το βάρος τους, τις διαστάσεις της δεξαμενής και τη θέση του τρένου όπου βρέθηκαν.
Σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο, το βάρος των εύφλεκτων υγρών που εκτιμάται ότι μεταφέρθηκαν από το εμπορευματικό τρένο κυμαίνεται μεταξύ 3,5 και 4 τόνων. Αυτές οι πληροφορίες περιλαμβάνονται στην έκθεση της Αρχής Διερεύνησης Ατυχημάτων, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί στις 27 Φεβρουαρίου 2025.
Η διάρκεια των εκρήξεων μετά τη σύγκρουση υπολογίζεται σε περίπου 8 δευτερόλεπτα, ενώ το «πύρινο μανιτάρι» που προκλήθηκε από την έκρηξη ανήλθε σε ύψος 80 μέτρων.
Οι εύφλεκτες ουσίες πιθανόν να περιλαμβάνουν ξυλόλιο και τολουόλιο, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη νοθεία καυσίμων.
Το εμπορικό βαγόνι πέρασε από 15 σταθμούς και 40 κάμερες, ωστόσο στη δικογραφία υπάρχει μόνο ένα βίντεο με κενά, το οποίο καταγράφει 26 λεπτά πριν από τη μοιραία σύγκρουση στην περιοχή της Λεπτοκαρυάς.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το πιθανό παράνομο φορτίο βρισκόταν στα τρία πρώτα βαγόνια ανοιχτού τύπου πίσω από τη δεύτερη μηχανή της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας.