
Με αφορμή το γενικευμένο μποϊκοτάζ που έχει εξαγγείλει ο ΙΝΚΑ για τις 19 Φεβρουαρίου 2025, πρόεδροι οργανώσεων καταναλωτών αναλύουν στο iEidiseis.gr την κατάσταση της καταναλωτικής συνείδησης στην Ελλάδα.
«Μην ξοδέψετε ούτε ένα ευρώ στην αγορά» είναι το σύνθημα της πρωτοβουλίας που προωθεί η Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας (ΙΝΚΑ). Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης, δήλωσε ότι η δράση αυτή στοχεύει στην ενεργή συμμετοχή των πολιτών, ώστε να σταλεί ένα μήνυμα στην αγορά. Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει: είναι αναπτυγμένη η κοινωνική συνείδηση στην Ελλάδα;
«Τα στοιχεία διαψεύδουν την κυβέρνηση»
Ο κ. Λεχουρίτης επεσήμανε ότι το μποϊκοτάζ προκύπτει από τις απαιτήσεις των πολιτών. «Όταν ο κόσμος ζητάει να κάνουμε κάτι για την ακρίβεια, πρέπει να ανταποκριθούμε», ανέφερε. Επίσης, τόνισε ότι οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται, διαψεύδοντας τις κυβερνητικές δηλώσεις περί σταθερότητας.
«Δεν μπορείς να πείσεις τους πολίτες ότι τα προϊόντα δεν είναι ακριβά, όταν βλέπουν τις τιμές στα σούπερ μάρκετ και οι μισθοί παραμένουν σταθεροί», πρόσθεσε. Η ακρίβεια δεν περιορίζεται μόνο στα τρόφιμα, αλλά επηρεάζει και καύσιμα, διόδια, ρούχα και υπηρεσίες.
Ο κ. Λεχουρίτης τόνισε ότι είναι σημαντικό να κατανοήσει η αγορά ότι χωρίς καταναλωτές δεν υπάρχουν επιχειρήσεις, καλώντας και την κυβέρνηση να συμμετάσχει στο μποϊκοτάζ.
«Δεν θέλουν να υποστηρίξουν έμπρακτα τον καταναλωτή»
Σχολιάζοντας την καταναλωτική συνείδηση στην Ελλάδα, ο κ. Λεχουρίτης ανέφερε ότι το καταναλωτικό κίνημα είναι εθελοντικό και δεν έχει την υποστήριξη που υπάρχει σε άλλες χώρες. Η έλλειψη χρηματοδότησης και προσωπικού περιορίζει τις δυνατότητες των οργανώσεων.
Το γεγονός ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή υποβαθμίστηκε σε Γενική Διεύθυνση Αγοράς, δείχνει την έλλειψη στήριξης προς τους καταναλωτές. Οι κυβερνήσεις φαίνεται να αποφεύγουν να ενισχύσουν τη λειτουργία των καταναλωτικών οργανώσεων.
«Το καταναλωτικό κίνημα στη χώρα είναι αναιμικό»
Η Παναγιώτα Καλαποθαράκου, πρόεδρος της ένωσης καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ, υπογράμμισε ότι το καταναλωτικό κίνημα στην Ελλάδα είναι αναιμικό και δεν έχει λάβει την απαιτούμενη στήριξη. Η ακρίβεια είναι γενικευμένη και απογοητεύει τους καταναλωτές, ενώ η έλλειψη πολιτικής βούλησης για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας είναι εμφανής.
Η κ. Καλαποθαράκου χαρακτήρισε το μποϊκοτάζ ως ένα σημαντικό εργαλείο για τις οργανώσεις καταναλωτών, τονίζοντας ότι θα πρέπει να είναι στοχευμένα και να προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις στους καταναλωτές.
«Θα πρέπει να αφουγκραστούμε περισσότερο την κοινωνία»
Η κ. Καλαποθαράκου επεσήμανε ότι οι οργανώσεις καταναλωτών πρέπει να αφουγκραστούν τις ανάγκες της κοινωνίας και να ενισχυθούν με εξειδικευμένο προσωπικό, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καταναλωτών.