Όσοι προχωρήσουν μετά από μερικές εβδομάδες στην απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα έχουν ένα όφελος μέχρι και 6.000 ευρώ, με το ποσό να διπλασιάζεται για τα ταξί και τα επαγγελματικά οχήματα.
Η ηλεκτροκίνηση είναι με βεβαιότητα το επόμενο στάδιο της αυτοκίνησης. Αν θελήσει κανείς να αναζητήσει τους λόγους αυτής της στροφής θα πρέπει να σταθεί στη μικρότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτά καθαυτά -ειδικά στα αστικά κέντρα όπου ταυτόχρονα βελτιώνεται και η ποιότητα της ζωής λόγω μείωσης του επιπέδου θορύβου– καθώς και στο μειωμένο κόστος χρήσης.
Από την άλλη, η στροφή αυτή δεν θα είναι ούτε εύκολη ούτε άμεση, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι, κυρίως λόγω της μπαταρίας τους, αισθητά πιο ακριβά από τα αντίστοιχα συμβατικά και απαιτούν κατάλληλες υποδομές φόρτισής τους. Τόσο στον αστικό ιστό όσο και στις εθνικές αρτηρίες, με την ταχύτητα φόρτισης να παίζει καθοριστικό ρόλο στην τελευταία περίπτωση.
Το βασικό εμπόδιο όμως, κακά τα ψέματα, είναι η τιμή τους και έχουμε αναφέρει πολλές φορές την ανάγκη επιδότησής τους, κάτι που αναμένεται να γίνει τις αμέσως επόμενες εβδομάδες με την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου.
Το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει ένα bonus τιμής που σύμφωνα με πληροφορίες αλλά και με βάση δηλώσεις του προέδρου του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων) κ. Γιώργου Βασιλάκη θα κυμαίνεται για τα επιβατικά αυτοκίνητα, είτε αγοράζονται από ιδιώτες είτε από εταιρείες, από 5.000 έως και 6.000 ευρώ. Το πόσο αυτό είναι αντίστοιχο με αυτό που δίνεται π.χ. στη Γερμανία, στην οποία η επιδότηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως άλλωστε και σε άλλες χώρες και ειδικά στη Νορβηγία, έχει αποδείξει τη δυναμική της.
Η διαφορά είναι πως στη χώρα μας η πρόθεση είναι η επιδότηση να ισχύσει καθολικά, για όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV, Battery Electric Vehicle), ανεξαρτήτως τιμής αγοράς και χωρίς κλίμακες όπως π.χ. στη Γερμανία που προαναφέραμε.
Ακόμα πιο σημαντική θα είναι η επιδότηση για τα ταξί και τα άλλα επαγγελματικά οχήματα, π.χ. βαν μεταφοράς επιβατών ή διανομών, καθώς το πόσο του bonus θα διπλασιάζεται και θα κυμαίνεται από 10.000 έως 12.000 ευρώ.
Παράλληλα εξετάζονται και επιπλέον κίνητρα, πέρα από την απαλλαγή της υποχρέωσης καταβολής ειδικού τέλους ταξινόμησης, τελών κυκλοφορίας, φόρου πολυτελείας και φόρου εταιρικής χρήσης υπό προϋποθέσεις που ήδη είναι σε ισχύ. Κίνητρα αυτού του τύπου θα μπορούσαν να είναι η απαλλαγή από τα διόδια καθώς και το μηδενικό κόστος στάθμευσης σε δημοτικούς χώρους με ταυτόχρονη δυνατότητα δωρεάν φόρτισης, όπως ισχύει π.χ. στη Νορβηγία.
Επιδοτήσεις αναμένεται να δοθούν και για την αγορά ηλεκτρικών σκούτερ και ποδηλάτων, οι οποίες μάλιστα ποσοστιαία αναμένεται να είναι υψηλότερες σε σχέση με αυτές των αυτοκινήτων.
Τα απαιτούμενα κονδύλια για την επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων θα προέλθουν από το Ταμείο Ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο αρχικός σχεδιασμός προβλέπει την επιδότηση αγοράς 2.500 BEV, αλλά να υπάρχει ζήτηση ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί.
Από την πλευρά του πάντως ο κ. Βασιλάκης ανέφερε πως το σχέδιο επιδότησης προβλέπει την πώληση 1.500 ηλεκτρικών αυτοκινήτων φέτος, 3.500 του χρόνου και σημαντική αύξηση τα επόμενα χρόνια.
Αν τα νούμερα αυτά επιβεβαιωθούν τότε οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα θα αυξηθούν σε πρώτη φάση σχεδόν κατά 800%, μιας και το 2019 πουλήθηκαν μόλις 191 BEV. Γεγονός που θα δείξει και τον καταλυτικό ρόλο της επιδότησης στη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, ειδικά σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των διαθέσιμων υποδομών φόρτισης, κάτι που επίσης προβλέπεται από το νομοσχέδιο.
Αυτό που όμως που δεν θα λύσει η επιδότηση, λόγω μικρού όγκου πωλήσεων, θα είναι η ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα μας που είναι από τους γηραιότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε σύγκριση με ένα πιο σύγχρονο πάρκο αυτοκινήτων υπάρχει μικρότερη ασφάλεια στις μετακινήσεις λόγω απουσίας ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης που έχουν τα καινούργια μοντέλα, αυξημένη κατανάλωση καυσίμων άρα και μεγαλύτερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
Εδώ η λύση θα ήταν ο συνδυασμός της απόσυρσης με την επιδότηση αγοράς -με μικρότερα ποσά σε σχέση με τα BEV- και των plug-in υβριδικών. Των αυτοκινήτων δηλαδή που συνδυάζουν τον συμβατικό κινητήρα -βενζίνης κατά κύριο λόγο- με έναν ηλεκτροκινητήρα και μια σχετικά μεγάλη μπαταρία και έχουν τη δυνατότητα καθαρά ηλεκτρικής κίνησης, άρα χωρίς ρύπους και με μειωμένο κόστος χρήσης, για τουλάχιστον 50 χιλιόμετρα. Που σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα καλύπτουν τις ημερήσιες ανάγκες αστικής μετακίνησης των περισσότερων οδηγών στη χώρα μας.
Επίσης τα plug-in υβριδικά είναι αισθητά πιο φτηνά σε σχέση με τα ηλεκτρικά, ενώ δεν έχουν και περιορισμούς στην αυτονομία τους, που έχουν τα BEV. Στη Γερμανία π.χ. η αγορά ενός plug-in υβριδικού μοντέλου επιδοτείται με έως και 4.500 ευρώ.
Πηγή: tromaktiko.gr