Στο σχεδιασμό για τα έργα υποδομής που θα δώσουν την αναγκαία ώθηση ανάπτυξης στην ελληνική οικονομία την επομένη ημέρα της πανδημίας, καθώς και στην «σημαντική για τον τόπο» κοινή προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του τεχνικού κόσμου της χώρας, αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, σε ομιλία του στο ΤΕΕ Κ. Μακεδονίας.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι όλα τα έργα που σχεδιάζει και ξεμπλοκάρει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: Διαθέτουν συγκεκριμένο σχέδιο χρηματοδότησης και ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. «Γιατί η δική μας κυβέρνηση έχει μια άλλη αντίληψη για τα έργα. Δεν λαϊκίζουμε. Δεν λέμε λόγια χωρίς αντίκρισμα. Δεν τάζουμε πράγματα που δεν ξέρουμε, αν και πώς μπορούμε να τα υλοποιήσουμε. Και το σχέδιο που έχουμε καταστρώσει, είμαστε βέβαιοι ότι μπορεί να υλοποιηθεί», τόνισε.
Ο υπουργός σημείωσε επίσης, ότι η δουλειά που έχει γίνει στο χώρο των έργων επί ενάμιση χρόνο, αρχίζει τώρα και αποδίδει καρπούς, και πρόσθεσε: «Γι’ αυτό και παρόλο που απεχθάνομαι τα μεγάλα λόγια, πιθανόν να με έχετε ακούσει τελευταία να λέω ότι το 2021 μπορεί να είναι για τη χώρα μας το έτος των υποδομών!». Αναφέρθηκε δε, συγκεκριμένα στη συστηματική δουλειά που έχει γίνει σε δύο επίπεδα: Στο θεσμικό επίπεδο και στο επίπεδο του σχεδιασμού, της ωρίμανσης και της προόδου των έργων.
«Καλύτερα έργα, που να γίνονται στην ώρα τους»
Όσον αφορά στο θεσμικό επίπεδο, ο υπουργός στάθηκε στην αναθεώρηση του νόμου 4412 και ευχαρίστησε το ΤΕΕ για τη συμβολή του στην προετοιμασία των νέων διατάξεων. Τόνισε δε, ότι ο νέος νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις, έχει δύο στόχους: Απόλυτη διαφάνεια, και τα έργα να γίνονται στην ώρα τους.
«Θέλουμε καλύτερα έργα, που να γίνονται στην ώρα τους, με διαφάνεια και απόλυτο σεβασμό στα χρήματα των φορολογούμενων. Κι αυτό θέλω να είναι απολύτως σαφές, σε όποιον ενδιαφέρεται να επενδύσει στη χώρα μας», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Ο νόμος 4412 απλοποιεί διαδικασίες και αντιμετωπίζει παθογένειες
Ο υπουργός σημείωσε ότι ο νέος νόμος, από τη μία πλευρά, απλοποιεί τις διαδικασίες, καταργώντας άσκοπες προβλέψεις όπως η πρόβλεψη περί τεχνικής επάρκειας, ή οι εθνικοί περιορισμοί στην υπεργολαβία. Αναμορφώνεται επίσης το σύστημα των εγγυήσεων, που παρείχε την δυνατότητα υποβολής εξαιρετικά χαμηλών προσφορών. Απλοποιούνται οι προβλέψεις σχετικά με τη δήλωση του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Εντύπου Σύμβασης που οδηγούσε σε υπερβολικής αυστηρότητας αποκλεισμό οικονομικών φορέων, με αποτέλεσμα την ανάσχεση του ανταγωνισμού. Κι από την άλλη πλευρά, αντιμετωπίζονται δραστικά παθογένειες όπως οι ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές, η επίβλεψη, οι συμπληρωματικές συμβάσεις, ο δικαστικός έλεγχος. Ταυτόχρονα θεσπίζονται νέοι θεσμοί, όπως η ενίσχυση του συστήματος «μελέτη-κατασκευή», η εφαρμογή των διατάξεων για τις στρατηγικές επενδύσεις στα μεγάλα έργα, η επιτάχυνση προκήρυξης της ανάθεσης, η ιδιωτική επίβλεψη, το δηλωτικό σύστημα, η διαιτησία. Παράλληλα με τις αλλαγές στον 4412, θεσπίζεται και ένα νέο εργαλείο: οι προτάσεις καινοτομίας, με τις οποίες επιδιώκεται η μόχλευση με τον ιδιωτικό τομέα.
«Πλάνο έργων συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ»
Όσον αφορά στην υλοποίηση των έργων, ο κ. Καραμανλής ανέπτυξε το ολοκληρωμένο πλάνο μεγάλων αλλά και μικρότερων έργων υποδομής που έχει ανάγκη ο τόπος, και το οποίο έχει εκπονηθεί. «Πλάνο έργων συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο που έχει δει η χώρα μετά την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων και την περίοδο 2004-2009, που ξεκίνησαν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι», σημείωσε.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ακόμα, έκανε αναφορά για έργα που βρήκε τελματωμένα και κατάφερε να σώσει. Με πιο χαρακτηριστικό και εμβληματικό, το μετρό της Θεσσαλονίκης: «Ένα έργο που ξέρω, ότι όσοι είστε Θεσσαλονικείς, το περιμένετε πώς και πώς εδώ και τόσα χρόνια. Μετά από 4,5 χρόνια πολιτικών αντιπαραθέσεων, δώσαμε λύση. Επιλέξαμε και μετρό και αρχαία. Ενώσαμε τις δυνάμεις της πόλης. Σήμερα, για πρώτη φορά, κυβέρνηση, Περιφέρεια, δήμος, παραγωγικοί φορείς, και βέβαια η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών, είμαστε όλοι μαζί. Το ΚΑΣ μας δικαίωσε. Σύντομα θα έχουμε και την απόφαση του ΣτΕ και πιστεύω ακράδαντα ότι θα μας δικαιώσει και αυτό. Για να παραδώσουμε το 2023 ολόκληρο το έργο, με όλους τους σταθμούς σε λειτουργία», τόνισε.
Αναφέρθηκε επίσης στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, που μετά από παλινωδίες και καθυστερήσεις ετών, μπήκε στην τελική φάση, και μέσα στους επόμενους μήνες ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες, δηλαδή τα πρώτα εργοτάξια. Αλλά και σε σειρά οδικών έργων, που κατάφερε να ξεμπλοκάρει η κυβέρνηση, όπως ο Ε65, το Πάτρα-Πύργος, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, το Άκτιο-Αμβρακία.
Νέα γενιά έργων, που λύνουν προβλήματα και αναζωογονούν την αγορά
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι ταυτόχρονα προχωρά η νέα γενιά έργων. Που λύνουν προβλήματα σε όλη τη χώρα και ταυτόχρονα αναζωογονούν την αγορά. Το πιο εμβληματικό και από τη νέα γενιά έργων, αφορά επίσης τη Θεσσαλονίκη: Η νέα αναβαθμισμένη Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το λεγόμενο Flyover, ο σχεδιασμός για την υλοποίηση της οποίας με ΣΔΙΤ, προχωρά σε χρόνο ρεκόρ.
Αναφέρθηκε επίσης σε μια σειρά από έργα, όπως το νέο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων, το μεγαλύτερο που έχει σχεδιαστεί στη χώρα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, τα μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ, το νέο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7000 επικίνδυνα σημεία σε όλη τη χώρα, ένα μεγάλο πλάνο έργων αναβάθμισης αεροδρομίων, λιμανιών, διασύνδεσης υποδομών και συνδυασμένων μεταφορών, καθώς και μια σειρά από νέα έργα στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία.