Τα πλοία που αποκαλούνται «φαντάσματα» και αποτελούν μέρος του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας έχουν βρεθεί επανειλημμένα στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές αρχές, αυτά τα πλοία χρησιμοποιούνται για την παράνομη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου εντός της Ευρώπης.

Στο νέο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας που ανακοινώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, ο «σκιώδης στόλος» τέθηκε στο επίκεντρο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι χώρες της Φινλανδίας, Λιθουανίας, Εσθονίας και Λετονίας εξετάζουν νέους νομικούς μηχανισμούς κατά αυτών των πλοίων, τα οποία είναι κυρίως ανασφάλιστα και γερασμένα.

Ορισμένα από τα πλοία του «σκιώδους στόλου» έχουν κατηγορηθεί από ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως της Βαλτικής, για σαμποτάζ. Πριν από περίπου δύο μήνες, η Φινλανδία κατέλαβε ένα σκάφος που υποψιαζόταν ότι σαμποτάρει καλώδια στη Βαλτική Θάλασσα.

Ο Αντρίι Γερμάκ, επικεφαλής του γραφείου του προέδρου της Ουκρανίας, δήλωσε ότι οι νέες πρωτοβουλίες είναι «πολύ σημαντικές», καθώς η διατάραξη της επιμελητείας επηρεάζει σοβαρά την ικανότητα της Ρωσίας να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο.

Από την πλευρά της, η Μόσχα προειδοποίησε σχετικά με τις ευρωπαϊκές ενέργειες. Ο Αλεξέι Ζουράβλεφ, αντιπρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής άμυνας της Ρωσίας, τόνισε ότι οποιαδήποτε κατάσχεση πλοίου μπορεί να θεωρηθεί ως επίθεση στο έδαφος της Ρωσίας, ακόμα και αν το πλοίο φέρει ξένη σημαία.

Συμπλήρωσε ότι οποιαδήποτε κίνηση για την αρπαγή δεξαμενόπλοιων θα μπορούσε να προκαλέσει «αντιποιητικά μέτρα» από τη Μόσχα, συμπεριλαμβανομένων καταλήψεων σε δυτικά πλοία στη Βαλτική και ενεργών μέτρων από τον ρωσικό στόλο στην περιοχή.