Ένα τρίπτυχο του Φράνσις Μπέικον, το ονομαζόμενο «αισχύλειο», καθώς είναι εμπνευσμένο από την Ορέστεια του Αισχύλου, πουλήθηκε για 84 εκατομμύρια δολάρια στη διαδικτυακή δημοπρασία του οίκου Sotheby’s, η οποία ήταν η πρώτη μεγάλη του είδους της στην ιστορία, μια αναγκαιότητα που δημιουργήθηκε από την κρίση του κορωνοϊού.
Η δημοπρασία έγινε στο Λονδίνο και μεταδόθηκε διαδικτυακά, ενώ οι επίδοξοι αγοραστές «χτυπούσαν» τα έργα τέχνης τηλεφωνικά ή μέσω web από τη Νέα Υόρκη, το Χονγκ Κονγκ και άλλα μέρη του κόσμου. Το έργο του Μπέικον ξεπέρασε τις εκτιμήσεις που το ήθελαν να πωλείται από 60-80 εκατομμύρια δολάρια.
Η δημοπρασία ήταν πολύ κρίσιμη για τον οίκο και για τον κόσμο της Τέχνης γενικότερα, καθώς σε αυτήν ο οίκος δοκίμασε το νέο τρόπο με τον οποίο θα πωλούνται πλέον τα έργα Τέχνης, καθώς η πανδημία του κορωνοϊού έχει καταστήσει προς το παρόν αδύνατη τη φυσική παρουσία των αγοραστών. Ο πρόεδρος του οίκου για την Ευρώπη, Όλιβερ Μπέικερ στεκόταν μπροστά σε μια οθόνη, στην οποία αναγράφονταν οι προσφορές και σε συνέντευξη Τύπου μετά τη δημοπρασία είπε ότι «ήταν σαν να βρίσκεσαι στο επίκεντρο μιας κινηματογραφικής παραγωγής».
Οι αγοραστές μπορούσαν να κάνουν προσφορές τηλεφωνικά ή online. Η μάχη για τον πίνακα του Μπέιον κράτησε 10 λεπτά και στο τέλος έμειναν μόνο δύο μονομάχοι: Ένας Κινέζος που έκανε τις προσφορές του μέσω διαδικτύου και ένας ανώνυμος αγοραστής που τις έκανε τηλεφωνικά. Η τελική προφορά των 84,6 εκατομμυρίων έγινε από τον δεύτερο και είναι η τρίτη υψηλότερη τιμή που έχει σημειωθεί ποτέ για έργο του Μπέικον σε δημοπρασία, όπως είπε ο οίκος.
@Sotheby’s
Η βραδιά γενικά πήγε πολύ καλά. Το έργο του Ρόι Λίχτενστάιν «White Brushstroke I» πωλήθηκε για 25,4 εκατομμύρια, ενώ ένα σκίτσο του Ζαν Μισέλ Μπασκιά έσπασε το ρεκόρ τιμής για έργο σε χαρτί, με 15,2 εκατομμύρια δολάρια.
Η βραδιά απέφερε συνολικά 363,2 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Sotheby’s, με το 93% των έργων που προσφέρθηκαν να πωλούνται. Ο Γκρεγκουάρ Μπιλό, επικεφαλής του οίκου στη Νέα Υόρκη είπε στο CNNi: «Απόψε είδαμε ξεκάθαρα ακόμα και σε δύσκολους καιρούς, αν έχεις τα σωστά έργα τέχνης και τις σωστές τιμές, η αγορά είναι ακόμα ζωντανή». Παρόλα αυτά παραδέχτηκε ότι μια δημοπρασία στις παρούσε συνθήκες είναι πάντα ρίσκο. «Δεν ξέρω αν θα συνεχίσουμε με αυτόν τον τρόπο τις δημοπρασίες, αλλά τώρα ξέρουμε ότι μπορεί να γίνει», κατέληξε.
Ότι οι καιροί είναι δύσκολοι και για τον κόσμο της τέχνης, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Με τις δημοπρασίες να ακυρώνονται η μία μετά την άλλη σε όλον τον κόσμο, λόγω του κορωνοϊού, οι διαδικτυακές δημοπρασίες αποφέρουν σταγόνες στον ωκεανό των κερδών τους μια συνηθισμένη χρονιά. Ο οίκος Sotheby’s, μόνο, που αναγκάστηκε ήδη να κάνει απολύσεις, το 2019 είχε έσοδα 4,8 δισεκατομμυρίων…
Η συγκεκριμένη δημοπρασία πάντως σηματοδοτεί μια πολύ μεγάλη αλλαγή: Ως τώρα το μεγαλύτερο ποσό που είχε δοθεί σε αποκλειστικά online δημοπρασία ήταν 1,3 εκατομμύρια δολάρια για έναν πίνακα του Τζόρτζ Κόντο. Βέβαια, ο πίνακας του Μπέικον είχε ανακοινωθεί ότι θα βγει προς πώληση πολύ πριν ξεκινήσει η πανδημία, κάτι που σημαίνει ότι τον είχαν δει πολλά ζευγάρια μάτια από κοντά, πριν τη δημοπρασία…
Εάν το φιλότεχνο κοινό θα συνεχίσει να δίνει εκατομμύρια για ένα έργο τέχνης ακόμα κι αν δεν μπορεί να το δει από κοντά, απομένει να φανεί τους επόμενους μήνες.
Πηγή: cnn.gr