Influencers

Στην εποχή που ζούμε, οι παραδοσιακοί τρόποι που μπορούσε κανείς να βγάλει χρήματα ή να γίνει δημοφιλής έχουν αλλάξει εντελώς καθώς η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών, προσφέρει ένα νέο περιβάλλον εργασίας και προβολής. Η εποχή της αυτοεπικοινωνίας έχει τοποθετήσει την αγορά και το marketing σε ένα νέο πεδίο, καθώς πλέον οι άνθρωποι μπορούν να μεταφέρουν από μόνοι τους πληροφορίες μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, παίζοντας ταυτόχρονα τον ρόλο και του πομπού και του δέκτη.

Έτσι λοιπόν, αυτή η καινούργια πραγματικότητα, δίνει στα χέρια των ανθρώπων ένα νέο εργαλείο αυτοπροβολής: Πλέον, ο καθένας από εμάς μπορεί να δηλώνει influencer (δηλαδή κάποιος που “επηρεάζει”), να μοιράζεται περιεχόμενο, αλλά και να βγάζει χρήματα κάνοντας τα αγαπημένα του χόμπι. Στον κόσμο της μόδας και της show business αυτή η τάση είναι ήδη ιδιαίτερα δημοφιλής: δεν είναι λίγες οι κοπέλες -κυρίως- οι οποίες μέσα από τις προσωπικές τους σελίδες προωθούν προϊόντα ομορφιάς και ρούχα, καθώς οι εταιρίες τις εμπιστεύονται εξαιτίας της αναγνωσιμότητάς τους.

Πλέον οι influencers του instgram είναι αμέτρητoι

Αλήθεια όμως πως θα μπορούσε να μετατοπιστεί αυτή η νέα τάση στον χώρο των ιδεών και κατ’ επέκταση της κοινωνικής αλλαγής;

Συχνά θα μπορούσε κανείς να πει, πως οι λεγόμενοι influencers, ασχολούνται με κοινωνικά ζητήματα όπως η προστασία του περιβάλλοντος ή τα δικαιώματα των φύλων. Ακόμη, μεγάλες εταιρίες χρησιμοποιούν τα πρόσωπα αυτά ώστε να μπορέσουν να ενισχύσουν μια δική τους εμπορική καμπάνια, πίσω από την οποία υπάρχει ένα σχέδιο ευαισθητοποίησης του κοινού.

Το μήνυμα μετρά ή το κίνητρο;

Για πολλούς η συγκεκριμένη λογική που κρύβεται πίσω από την έννοια του “influencing”, έχει ταπεινά κίνητρα, καθώς λειτουργεί για να εξυπηρετήσει τον προσωπικό ναρκισσισμό, την αυτοπροβολή αλλά και να εξασφαλίσει μια υψηλή χρηματική ανταμοιβή στα προβαλλόμενα πρόσωπα. Και έτσι, τα κοινωνικά μηνύματα που προβάλλονται, εργαλειοποιούνται ώστε να εξυπηρετήσουν κάποιον από τους παραπάνω σκοπούς.
Από την άλλη, η συγκεκριμένη τάση μπορεί να λειτουργήσει θετικά ως προς την διακίνηση νέων ιδεών και την ανάδειξη σημαντικών θεμάτων, αφού απ’ ό,τι φαίνεται το κοινό θα δεχτεί ευκολότερα να υιοθετήσει μια νοοτροπία, ακολουθώντας το παράδειγμα ενός προσώπου το οποίο θαυμάζει. Αν για παράδειγμα, ενας influencer ξεκινήσει μια καμπάνια προωθώντας μια συνθετική γούνα αντί μιας αληθινής, μπορεί να εμπνεύσει την δημιουργία ενός κινήματος ενάντια στην κακοποίηση των ζώων. Η σκοπιμότητα από την πλευρά του influencer μπορεί να είναι εντελώς εμπορική, όμως ταυτόχρονα, ένα νέο κίνημα κατά της κακοποίησης των ζώων θα έχει δημιουργηθεί.
Όπως κάθε νέο κοινωνικό φαινόμενο, έτσι και οι “influencers” έρχονται να διχάσουν την κοινή γνώμη για το αν η ύπαρξη τους βοηθά την κοινωνική πρόοδο, ή απλά ενισχύει τον καταναλωτισμό και την ρηχότητα της νέας εποχής. Παρόλα αυτά, σίγουρα αυτή η νέα τάση, όπως άλλωστε καθετί νέο, θα μπορούσε στην περίπτωση που χρησιμοποιηθεί σωστά να συμβάλει στην δημιουργία κάτι νέου και υγιούς, ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα εποχή στον τομέα της  της επικοινωνίας.
Άννα Σαϊνίδου