
Η μεταβίβαση 80 δισ. ευρώ κόκκινων δανείων από τις τράπεζες στα funds έχει προκαλέσει ανησυχία, καθώς οι Έλληνες φορολογούμενοι έχουν εγγυηθεί με χρέος 25 δισ. ευρώ. Ένα από τα πιο κρίσιμα ερωτήματα που ανακύπτουν είναι εάν το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει περικοπή του δανείου σε υπερχρεωμένο νοικοκυριό και ο δανειολήπτης να καταλήξει να χρωστά περισσότερα από πριν το «κούρεμα».
Η κατάσταση περιπλέκεται όταν αναρωτιόμαστε αν οι τράπεζες έχουν τη δυνατότητα να διορθώσουν τις αποφάσεις των δικαστηρίων. Πώς είναι δυνατόν οι αποφάσεις των δικαστηρίων να οδηγούν σε αύξηση των χρεών των δανειοληπτών από τα funds;
Από τα σχεδόν 50 δισ. ευρώ κόκκινων δανείων που μεταβιβάστηκαν, οι οφειλέτες φαίνεται να μην έχουν ωφεληθεί σχεδόν καθόλου. Τα funds και οι servicers, γνωρίζοντας πώς να εκμεταλλευτούν την κατάσταση, μετατρέπουν τα χρέη σε κέρδη, επιβαρύνοντας τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας.
Με τον νόμο 3869/10 (Κατσέλη), οι υπερχρεωμένοι δανειολήπτες είχαν τη δυνατότητα να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη για να προστατεύσουν την πρώτη τους κατοικία. Ωστόσο, τα δάνεια που έχουν μεταπωληθεί στα funds/servicers, συχνά αναπροσαρμόζονται με τέτοιο τρόπο ώστε το τελικό ποσό αποπληρωμής να είναι σημαντικά μεγαλύτερο από το αρχικό.
Για παράδειγμα, ένα δάνειο ύψους 140.000 ευρώ που μετά το κούρεμα περιορίστηκε στα 100.000 ευρώ, μπορεί να φτάσει έως και τα 160.000 ευρώ λόγω των τόκων. Έτσι, η έννοια της ελάφρυνσης για τους ευάλωτους δανειολήπτες ανατρέπεται, καθώς οι «κοράκια» που αγοράζουν τα δάνεια φουσκώνουν ξανά το χρέος.
Το ζήτημα της αύξησης των οφειλών μετά το «κούρεμα» θα εξεταστεί από τον Άρειο Πάγο σε πρότυπη δίκη, όπου θα κριθεί αν οι πρακτικές αυτές ανατρέπουν τις δικαστικές αποφάσεις, επιβαρύνοντας τους δανειολήπτες.
Επιπλέον, οι Έλληνες φορολογούμενοι έχουν εγγυηθεί 25 δισ. ευρώ για τη μεταβίβαση των κόκκινων δανείων, αλλά οι funds/servicers δεν υποχρεούνται να προτείνουν βιώσιμες ρυθμίσεις στους δανειολήπτες. Αντιθέτως, παρατηρούνται φαινόμενα κομματισμού, όπου οι διαχειριστές δανείων φαίνεται να ευνοούν συγκεκριμένες πολιτικές ομάδες, χωρίς να προσφέρουν ρεαλιστικές λύσεις στους ευάλωτους δανειολήπτες.