Η διπλή μάχη για συμφωνία και για εθνικό σχέδιο ανάπτυξης "ελληνικής ιδιοκτησίας"

[ad_1]

Της
Δήμητρας Καδδά

Ένα σχέδιο το οποίο να μπορεί να εφαρμοστεί ικανοποιώντας τις ρήτρες που επιχειρείται να οριστικοποιηθούν σήμερα στη Σύνοδο Κορυφής υπό την πίεση του “βόρειου” άξονα αλλά και διατηρώντας τις ελληνικές προτεραιότητες και ιδιοκτησία για τις επενδύσεις και τις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στη χώρα μέσα στα επόμενα χρόνια, διαμορφώνει η κυβέρνηση. Αν δεν υπάρξει ένα “ατύχημα”, δηλαδή μια αδυναμία συμβιβασμού των ηγετών της ΕΕ σήμερα ή έστω εντός του Ιουλίου, το σχέδιο πρέπει να οριστικοποιηθεί μέσα στις επόμενες έξι εβδομάδες.

Η ελληνική πλευρά επιδιώκει μια συμβιβαστική λύση σε επίπεδο Συνόδου Κορυφής η οποία να ικανοποιεί τις ελληνικές θέσεις. Η κυβέρνηση ζητά από τους Ευρωπαίους ηγέτες ένα σχέδιο επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων το οποίο να μπορεί με ευελιξία να εφαρμοστεί. Να διατηρεί τη μεγάλη αναλογία επιδοτήσεων έναντι δανείων, να υπάρχει επαρκές περιθώριο ολοκλήρωσης, να μην υπάρχουν απεχθείς ρήτρες που να οδηγούν σε μνημονιακού τύπου παρακολούθηση  και η διανομή του να είναι τέτοια που να στηρίζει κράτη όπως η Ελλάδα, τα οποία δέχθηκαν πολύ μεγάλο πλήγμα από την υγειονομική κρίση (δηλαδή να διατηρεί το δικαίωνα λήψης έως 32 δισ. ευρώ).

Μια συμφωνία θα ανοίξει τον δρόμο για το επόμενο βήμα: εντατική εργασία τον Αύγουστο ώστε το σχέδιο της επιτροπής “Πισσαρίδη” να μπορέσει να ενσωματωθεί και να μετεξελιχθεί σε επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα μπορέσουν να τροφοδοτηθούν τα έως 32 δισ. ευρώ που διεκδικεί η Ελλάδα από το σχέδιο ανάκαμψης των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, αλλά και τα 19 δισ. ευρώ περίπου του νέου ΕΣΠΑ (από τον νέο πολυετή προϋπολογισμό 2021-2027).

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας την Παρασκευή από τη Βουλή, θα ανακοινωθεί επισήμως τον Σεπτέμβριο και θα τεθεί σε δημόσιο διαλόγο ούτως ώστε να επιτευχθούν οι μέγιστες δυνατές συναινέσεις, αν και ο τελικός λόγος, όπως έκανε σαφές, ανήκει στην κυβέρνηση.

Η Ελλάδα -όπως και όλα τα κράτη μέλη- θα πρέπει να καταθέσουν τα σχέδια τον Σεπτέμβριο/Οκτώβριο στις Βρυξέλλες προκειμένου να αποτιμηθούν αρχικά από την Κομισιόν και ενδεχομένως μετά από το Συμβούλιο (ανάλογα με την απόφαση της Συνόδου), με  στόχο να τεθούν σε εφαρμογή το 2021.

Βεβαίως,
οι προσδοκίες για άμεση παροχή ρευστότητας στην αγορά είναι περιορισμένες δεδομένου ότι στο πιο καλό σενάριο της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
, η εφαρμογή του προγράμματος θα ξεκινήσει κοντά στο καλοκαίρι του 2021. Επιπλέον από Σεπτέμβριο – Οκτώβριο και μετά αναμένονται και τα πρώτα χρήματα από τις αποφάσεις που έλαβαν τον Απρίλιο στην ΕΕ για το πακέτο των 540 δισεκατομμυρίων ευρώ (πρόγραμμα SURE και δάνεια ΕΤΕπ).

Ουσιαστικά η κυβέρνηση οδηγείται σε έναν θερμό εργασιακά Αύγουστο. Πρέπει να ολοκληρώσει το σχέδιο διαπραγματευόμενη με τους θεσμούς -αν βεβαίως υπάρξει η πρώτη πολιτική συμφωνία στην ΕΕ- και παράλληλα να ολοκληρώσει το μεταρρυθμιστικό έργο της 7ης αξιολόγησης (στις συζητήσεις που έγιναν με τους θεσμούς την προηγούμενη Δευτέρα και Τρίτη παρουσιάστηκαν οι προτεραιότητες κάθε υπουργείου).

Στην ανάγκη συμφωνίας αλλά και στην ευθύνη υλοποίησης των αποφάσεων της συνόδου αναφέρθηκε ο ΥΠΟΙΚ μιλώντας  σε εκδήλωση του Γαλλοελληνικού Εμπορικού Επιμελητηρίου
. Μετέφερε την ελπίδα του για άμεσες αποφάσεις αναφορικά με το ταμείο ανάκαμψης, οι οποίες θα καλύπτουν τις ελληνικές επιδιώξεις. Μίλησε για αποφάσεις οι οποίες θα πρέπει να στηρίζονται κυρίως σε επιδοτήσεις και όχι στα δάνεια και να μην έχουν ειδικούς όρους.  Μίλησε επίσης για μια απόφαση η οποία θα πρέπει να αφήνει τα κράτη να διαμορφώνουν το δικό τους σχέδιο ανάπτυξης.

Εξήγησε πως το δύσκολο βήμα μετά για την Ελλάδα είναι να οργανώσει το ολιστικό της πρόγραμμα. Μίλησε για σκληρή δουλειά εντός της χώρας ούτως ώστε τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο να κατατεθούν τα αντίστοιχα σχέδια. Κατέστησε σαφές πως “έχουμε πολύ μεγάλη ευθύνη ως Ελληνική Κυβέρνηση να φανούμε συνεπείς”, αναφερόμενος στην εφαρμογή της συμφωνίας για το σχέδιο ανάκαμψης.

Τους άξονες πολιτικής του σχεδίου ανάπτυξης περιέγραψε χθες ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας από το Βήμα της Βουλής. Ανέφερε πως η επόμενη μέρα είναι σημαντική και πρέπει να περιλαμβάνει, όχι μόνο την αύξηση του πλούτου αλλά και μια διαφορετική σύνθεσή του. Μίλησε για “υψηλότερη, σταθερή, έξυπνη, χωρίς αποκλεισμούς” άνοδο του ΑΕΠ.

Εξήγησε πως οι επενδύσεις και οι εξαγωγές θα πρέπει να αυξηθούν με υψηλότερο ρυθμό σε σχέση με την αναγκαία αύξηση της κατανάλωσης.

Μίλησε για επενδύσεις με έμφαση στη βαριά βιομηχανία, στην τόνωση του ψηφιακού, του πράσινου μετασχηματισμού, στην αλλαγή της δημοσιονομικής πολιτικής στην κατεύθυνση μείωσης κυρίως ασφαλιστικών εισφορών αλλά και φόρων καθώς και στην υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Επίσης προτεραιότητα είναι να απλοποιηθεί το αδειοδοτικό και γραφειοκρατικό περιβάλλον, να κατατεθούν αναπτυξιακά νομοσχέδια, αλλά και να έρθουν κίνητρα ανάλογα με αυτά που περιλαμβάνει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο με τις διατάξεις προσέλκυσης συνταξιούχων του εξωτερικού στην Ελλάδα.

Προανήγγειλε την κατάθεση και άλλων ρυθμίσεων “που έχουν ιδιαίτερη σημασία για το αναπτυξιακό πρόγραμμα της χώρας και το πώς θα διαχειριστούμε καλύτερα το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, για το πώς θα εκκαθαρίσουμε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, για την αγροτική πολιτική, για το συνταξιοδοτικό σύστημα και για την πράσινη οικονομία”.

Υπενθυμίζεται ότι την προηγούμενη Παρασκευή κατατέθηκε από τον Πρόεδρο του Συμβουλίου, Σάρλς Μισέλ,
συμβιβαστική πρόταση η οποία αναμορφώνει εν μέρει την πρόταση της Κομισιόν με στόχο να υπάρξει μια σύγκλιση με τη Γερμανία αλλά και με τα κράτη του “βορρά”
.

Ο πρόεδρος του Συμβουλίου αντιπρότεινε όρους για τη διανομή του πακέτου ανάκαμψης των 750 δισεκατομμυρίων αλλά και για τη διαμόρφωση του πολυετούς προϋπολογισμού της ΕΕ από το οποίο θα χρηματοδοτηθεί και το νέο ΕΣΠΑ: από 1,1 τρισ. ευρώ που ζητούσε η Επιτροπή προτείνεται ποσό στο 1.047 τρισ. ευρώ (σ.σ. η  μείωση αυτή δεν επηρεάζει με βάση την πρώτη ανάγνωση τα ελληνικά συμφέροντα).

Για το πακέτο των 750 δισ. ευρώ του σχεδίου ανάκαμψης,  η Ελλάδα με βάση την “κλείδα κατανομής” της Κομισιόν διεκδικούσε έως 32 δισ. ευρώ από το εν λόγω πακέτο (22,5 δισ. ευρώ επιδοτήσερων και 9,5 δισ. ευρώ δάνεια). Πλέον αναφέρεται πως το ποσό των επιδοτήσεων δεν θα αποφασιστεί τώρα στο σύνολό του, αλλά μόνο το 70%. Αυτή η διανομή προτείνεται να γίνει με βάση την πρόταση της Κομισιόν (δηλαδή λαμβάνοντας υπόψη και τη μεγάλη αύξηση της ανεργίας την περίοδο 2015-2019 που ευνοεί την Αθήνα). Το υπόλοιπο 30% θα αποφασιστεί το 2022 αφού ληφθεί απολογιστικά υπόψη ποιο ήταν το εύρος της ύφεσης φέτος και το 2021 (κάτι που μένει να φανεί, αν βεβαίως υιοθετηθεί, πώς επηρεάζει τις ελληνικές επιδιώξεις).

Επίσης προτείνεται όλες οι επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις να έχουν συμβασιοποιηθεί το αργότερο στο τέλος του 2023, δηλαδή μέσα σε 3 έτη, ενώ η πρόταση της Κομισιόν αφορά χρονικό ορίζοντα τεσσάρων ετών. Επίσης προτείνει ρητά να ολοκληρωθούν μέχρι κεραίας τα πάντα σε τρία χρόνια, στο τέλος του 2026 και από το 2027, και μετά ορίζεται ξεκάθαρα ότι η Κομισιόν δεν θα μπορεί να βγει στις αγορές να δανειστεί για να πληρώσει κανένα άλλο έργο. Επιπλέον, ενώ στην πρόταση Κομισιόν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τον κυρίαρχο ρόλο στη διαπραγμάτευση με τα κράτη-μέλη ούτως ώστε να εγκριθούν και να υλοποιηθούν τα πακέτα των επενδύσεων-μεταρρυθμίσεων, πλέον ο κυρίαρχος ρόλος μεταφέρεται στο Συμβούλιο. 

[ad_2]

Πηγή : CAPITAL