Η πανδημία έχει αλλάξει τον κόσμο σε σημείο που ακόμη δεν μπορούμε να διανοηθούμε, και μια απόδειξη γι’ αυτό είναι το ποια περιουσιακά στοιχεία δίνουν ως ενέχυρο μεγάλες εταιρείες ανά τον κόσμο για να μπορέσουν να διασωθούν. Μεταξύ αυτών των παράδοξων ενεχύρων συγκαταλέγονται εξωτικά νησιά στην Καραϊβική και θεματικά πάρκα. Mάλιστα, η μεγάλη εταιρεία κρουαζιεροπλοίων Norwegian Cruise Lines χρησιμοποίησε το νησί Γκρέιτ Στίραπ Κέι στις Μπαχάμες ως εγγύηση για να εξασφαλίσει 700 εκατ. δολάρια από την πώληση ομολόγων «σκουπιδιών».
Η πανδημία έχει αλλάξει τον κόσμο σε σημείο που ακόμη δεν μπορούμε να διανοηθούμε και μια απόδειξη γι’ αυτό είναι το ποια περιουσιακά στοιχεία δίνουν ως ενέχυρο μεγάλες εταιρείες ανά τον κόσμο για να μπορέσουν να διασωθούν.
Μεταξύ αυτών των παράδοξων ενεχύρων συγκαταλέγονται εξωτικά νησιά στην Καραϊβική και θεματικά πάρκα, ενώ μία από τις εταιρείες που επιλέγουν αυτήν την τακτική είναι η κολοσσιαία τουριστική εταιρεία κρουαζιεροπλοίων Norwegian Cruise Lines.
Οπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα των Financial Times, ο εν λόγω όμιλος χρησιμοποίησε το νησί Γκρέιτ Στίραπ Κέι στις Μπαχάμες ως εγγύηση για να εξασφαλίσει 700 εκατ. δολάρια από την πώληση ομολόγων «σκουπιδιών». Το νησί αυτό είναι αγαπημένος προορισμός με παραλίες λευκής άμμου, παρθένα νερά, όπου κάνεις καταδύσεις δίπλα σε θαλάσσιες χελώνες. Εκτείνεται σε περίπου 1.085 στρέμματα και ανήκει στη Norwegian από το 1986. Επίσης, για ενέχυρο έθεσε άλλο ένα δικό της νησί στο Μπελίζε και δύο πλοία της.
Το ενδιαφέρον στη συγκεκριμένη κίνηση, η οποία μπαίνει στη λογική τού «όλα ή τίποτε» για να διασωθεί η εταιρεία, έγκειται στο ότι είναι ασυνήθιστη στην αγορά εταιρικών ομολόγων. Τέτοιες συναλλαγές σήμερα αρχίζουν να πληθαίνουν, διότι αμερικανικοί όμιλοι έβγαλαν «τα ασημικά της οικογένειας» για να τα πουλήσουν. Και σε αυτά υπάρχουν μεταξύ άλλων 100 κρουαζιερόπλοια, πάνω από 24 θεματικά πάρκα, καθώς και τα δικαιώματα προσγείωσης και απογείωσης σε διάφορα αεροδρόμια ανά την υφήλιο.
Ας μη λησμονήσουμε και τον εκκεντρικό επιχειρηματία Ρίτσαρντ Μπράνσον, ο οποίος για να εξασφαλίσει ρευστότητα και να διασώσει την εταιρεία του, Virgin Atlantic Airways, η οποία ανήκει κατά το ήμισυ και στην αμερικανική Delta Air Lines, χρησιμοποίησε κι αυτός ένα εξωτικό νησί – είναι το Νέκερ στην Καραϊβική, το οποίο του ανήκει. Σύμφωνα με την εκτίμηση του Τιμ Κόντουιτ, συνεταίρου της Allen & Overy στο Λονδίνο, «είχα την εντύπωση ότι ορισμένοι επενδυτές, που ασχολούνται με πάγια εισοδήματα, δεν θα ήθελαν να γίνουν ιδιοκτήτες νησιού στην Καραϊβική. Ωστόσο, θέλουν να βρίσκονται σε καλύτερη θέση ως πιστωτές, οπότε προτιμούν κάποιες εγγυήσεις από το να μην έχουν καμία».
Τον Απρίλιο, ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, είχαν εκδώσει επιχειρήσεις νέα ενυπόθηκα ομόλογα «σκουπίδια» ύψους 21 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με την Debtwire. Επενδυτές και τράπεζες θεωρούν πως πρόκειται για ρεκόρ, ενώ ακόμη και όμιλοι με καλύτερη αξιολόγηση της δανειοληπτικής τους ικανότητας, όπως η Carnival των κρουαζιεροπλοίων, ζήτησαν δάνειο προσφέροντας εγγυήσεις.
Η τελευταία τον Απρίλιο εξέδωσε εταιρικά ομόλογα ύψους 4 δισ. δολαρίων, δίδοντας ως υποθήκη 86 από τα κρουαζιερόπλοιά της. Τον Μάρτιο, όταν κλιμακωνόταν η κρίση της πανδημίας, η αγορά ομολόγων δεν έδινε την εντύπωση πως είναι η πρώτη σκέψη των οικονομικών διευθυντών των ομίλων, που αναζητούσαν επειγόντως ρευστότητα. Αφότου, όμως, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των Ηνωμένων Πολιτειών (Fed) εγκαινίασε νέο πακέτο μέτρων για την επ’ αόριστον στήριξη της αμερικανικής οικονομίας, που ενδυνάμωσε την αγορά ομολόγων, η Carnival αντιλήφθηκε ότι οι διαχειριστές παγίων εισοδημάτων ενδιαφέρονταν για τον μεγάλο στόλο των κρουαζιεροπλοίων της (συνολικής λογιστικής αξίας 27 δισ. δολαρίων), τα οποία σε άλλη περίσταση δεν θα τους προκαλούσαν την προσοχή.
Τέλος, πρέπει να αναφερθεί ότι ορισμένα περιουσιακά στοιχεία, όπως οι αλυσίδες κινηματογράφων, δεν έχουν το ίδιο δέλεαρ με τα πλοία. Αρχικά η AMC Entertainment εξασφάλισε μέσω ομολόγων «σκουπιδιών» περί τα 500 εκατ. δολάρια και απέφυγε το κλείσιμο όλων των αιθουσών της, 937 τον αριθμό. Αυτό συνέβη τον Απρίλιο, αλλά τον Μάιο οι επενδυτές γύρισαν την πλάτη στα ομόλογα και η τιμή τους καταβυθίστηκε στα μόλις 83 σεντς.
Πηγή: kathimerini.gr