Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Ανοιχτά παραμένουν τρία βασικά “μέτωπα” σε σχέση με την εφαρμογή του μηχανισμού “ΣΥΝ-εργασία”, δηλαδή το πρόγραμμα επιδότησης μισθών και εισφορών από τον τρέχοντα κιόλας μήνα στις επιχειρήσεις που εμφάνισαν μειωμένο τζίρο τουλάχιστον 20% τον περασμένο Μάρτιο – Απρίλιο.
Εργοδοτικοί κύκλοι, κυρίως της βιομηχανίας, επισημαίνουν στο Capital.gr ότι, πρώτον, χρειάζεται να είναι πιο ελαστική η δυνατότητα οργάνωσης της μείωσης του χρόνου εργασίας.
Συγκεκριμένα, η μείωση έως 50% του χρόνου εργασίας και έτσι και των αμοιβών θα είναι καλύτερο, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, να “τρέξει” μέσω εκ περιτροπής και όχι μερικής απασχόλησης.
Πιο αναλυτικά, οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι είναι προτιμότερο σε μία βιομηχανική επιχείρηση να δίνεται η δυνατότητα για απασχόληση εκ περιτροπής είτε ανά εβδομάδα, είτε ανά ορισμένες ημέρες κάθε εβδομάδα, οι οποίες συνολικά στη διάρκεια όλου του μήνα δεν θα αριθμούν λιγότερο από το 50% των ωρών της πλήρους απασχόλησης.
Για παράδειγμα, θα μπορούσε ένας εργαζόμενος να εργάζεται 2 ημέρες (8 ώρες/ημέρα) την μία εβδομάδα, 3 ημέρες (8ωρες/ημέρα) την επόμενη κλπ.
Το σύνολο των ωρών ανά μήνα, στην παραπάνω περίπτωση, δεν θα έπρεπε να είναι κάτω από το 50% των ωρών που αντιστοιχούν στις ώρες που θα εργαζόταν αν συνέχιζε να εργάζεται με ωράριο πλήρους απασχόλησης.
Αντίθετα, όπως προκύπτει από την υφιστάμενη διάταξη, για να ενταχθεί ένας εργαζόμενος στη “ΣΥΝ-εργασία” θα πρέπει να εργάζεται τουλάχιστον τις μισές ώρες (δηλ. τουλάχιστον 4 ώρες ) κάθε ημέρα της εβδομάδας.
Έστω, για παράδειγμα, μία βιομηχανική επιχείρηση με 100 άτομα προσωπικό πλήρους απασχόλησης (8ωρο/ημέρα, 5 ημέρες/εβδομάδα για 4 εβδομάδες). Με βάση το υφιστάμενο πλαίσιο της “ΣΥΝ-εργασίας”, θα μπορούσαν και οι 100 εργαζόμενοι να εργάζονται σε “καθεστώς” μερικής απασχόλησης, δηλαδή τις μισές ώρες κάθε ημέρα (πχ 4 ώρες ανά ημέρα), 5 ημέρες/εβδομάδα για όλο τον μήνα.
Ωστόσο, κύκλοι της βιομηχανίας θεωρούν καλύτερο για τις επιχειρήσεις του κλάδου να μπορούν να εργάζονται (με βάση τα στοιχεία του προαναφερθέντος παραδείγματος) 50 εργαζόμενοι 2 μέρες (8 ώρες/ημέρα) την 1η εβδομάδα, 3 μέρες (8 ώρες/ημέρα) την 2η εβδομάδα, 2 ημέρες (8 ώρες/ημέρα) την 3η εβδομάδα και 3 μέρες (8 ώρες/ημέρα)την 4η εβδομάδα και οι άλλοι 50 εργαζόμενοι της επιχείρησης του παραδείγματος να εργάζονται στα ενδιάμεσα διαστήματα, δηλαδή 3 μέρες την 1η εβδομάδα (8ώρες/ημέρα ), 2 ημέρες την 2η εβδομάδα κλπ.
Δεύτερον, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι το Υπ. Εργασίας πρέπει να διευκρινίσει το “καθεστώς” ως προς την καταβολή της επιδότησης των εισφορών.
Σημειώνεται ότι πρόσφατη τροπολογία έδωσε τη δυνατότητα κρατικής επιχορήγησης του 60% των εργοδοτικών εισφορών που αντιστοιχούν στο τμήμα του μισθού που θα περικοπεί.
Εργοδοτικοί κύκλοι τονίζουν, επίσης, στο Capital.gr ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να αποσαφηνίσει αν θα πρέπει πρώτα οι εργοδότες να καταβάλλουν το 100% των εισφορών όπως αυτές αντιστοιχούν στο σύνολο του αρχικού ονομαστικού μισθού και έπειτα να λαμβάνουν, ως επιστροφή, το ποσοστό κάλυψης από το κράτος ή αν θα υπάρξει έκπτωση 60% επί των εισφορών που θα πρέπει να καταβάλλουν οι εργοδότες για τους “συνεργαζόμενους” μισθωτούς (στο κομμάτι που αντιστοιχεί στον μειωμένο μισθό).
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι προτιμητέα είναι η δεύτερη λύση, δηλαδή να μην εφαρμοσθεί το “μοντέλο” του Δώρου Πάσχα, σύμφωνα με το οποίο πρώτα ο εργοδότης θα καταβάλει (έως 30/6) όλο το Δώρο Πάσχα και έπειτα θα λάβει πίσω το ποσοστό που έχει αναλάβει το κράτος.
Τρίτον, υπενθυμίζεται ότι κράτος θα καλύψει το 60% της απώλειας των “καθαρών” αμοιβών των εργαζομένων που θα ενταχθούν στη ΣΥΝ-εργασία”. Ωστόσο, εργοδοτικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι δεν έχει διευκρινιστεί από πλευράς Υπουργείου Εργασίας ποιες θεωρούνται “καθαρές” αμοιβές: εκείνες που προκύπτουν εάν αφαιρεθούν μόνον οι εργατικές εισφορές ή εκείνες που προκύπτουν αφού αφαιρεθούν όχι μόνο οι εργατικές εισφορές, αλλά και οι φορολογικές παρακρατήσεις.
Πηγή: