Οικονομικού Συνεργάτη

Μεγάλο ζήτημα αποτελούν οι ανατιμήσεις στην Ελλάδα και ο τρόπος που θα την χειριστούν τα σουπερμάρκετ, καθότι απευθύνονται σε χιλιάδες καταναλωτές. Αυτό συνίσταται στο αν θα περάσουν τις ανατιμήσεις από παραγωγό, εισαγωγέα, προμηθευτή και εν γένει την χονδρική αγορά στην λιανική ή αν θα το απορροφήσουν

Τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα οποία δείχνουν εκτίναξη του πληθωρισμού με μαζικές ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα και υπηρεσίες που σημαίνουν συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος των ελληνικών νοικοκυριών, άρα και περιορισμένες δυνατότητες και περιθώρια κατανάλωσης.

Επίσης, δεν πέρασε απαρατήρητο το γεγονός ότι υπήρξε αποτυχία της Black Friday. Σχεδόν οι 7 στις 10 επιχειρήσεις (το 68%) δήλωσαν, όπως προκύπτει από την έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ) για τις φετινές εκπτώσεις της «Black Friday», πως οι πωλήσεις τους βρέθηκαν στα ίδια ή και χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με μια τυπική περίοδο του μηνός Νοεμβρίου.

Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία έχουν στην διάθεσή τους τα σουπερμάρκετ, οι πωλήσεις υποχώρησαν αισθητά κατά την διάρκεια του Νοεμβρίου, μεταξύ 8% και 10%. Σημειωτέων δε  η πτωτική αυτή τάση είχε αρχίσει να εμφανίζεται ήδη από το τέλος του Οκτωβρίου.

Η πτώση

Η πτώση αυτή ακολουθεί χρονικώς μια περίοδο 18 μηνών κατά την οποία τα σουπερμάρκετ είδαν τις πωλήσεις τους να εκτοξεύονται κυρίως λόγω της επιβολής των δύο καθολικών lockdown στην Ελλάδα, αφού με την αγορά κλειστή, η καταναλωτή δραστηριότητα βρήκε ελάχιστες διεξόδους, με κυριότερη εξ αυτών τα σουπερμάρκετ.

Την ίδια στιγμή ελλοχεύουν κίνδυνοι για τον κλάδο, οι οποίοι προκύπτουν κατά κύριο λόγο από τον πέμπτο μήνα του- κύμα ανατιμήσεων. Εξαιτίας της ραγδαίας ανόδου του τιμαρίθμου και της εκτόξευσης του κόστους αρκετών βασικών αγαθών τα περισσότερα ελληνικά νοικοκυριά βρίσκονται σε εξαιρετικά δυσχερή θέση, έχοντας να αντιμετωπίσουν, πέραν του πληθωρισμού που εξανεμίζει το εισόδημά τους, τις τρέχουσες φορολογικές  υποχρεώσεις, αλλά και την λήξη, στο τέλος το τρέχοντος μηνός, των μέτρων στήριξης από τις επιπτώσεις της πανδημίας στην πραγματική οικονομία, και τις αγορές.

Δεδομένης της συγκυρίας, καθώς διανύουμε ένα μήνα στον οποίο παραδοσιακά αυξάνεται ο τζίρος στις υπεραγορές τροφίμων, και υπό τον φόβο της απώλειας πελατών και κερδών, μεγάλες αλυσίδες του κλάδου εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να «παγώσουν» τις αυξήσεις στις τιμές και να τηρήσουν στάση αναμονής.#menoumespeedy