Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης αναμένει η Aegean προκειμένου να καθορίσει τη στρατηγική που θα υιοθετήσει το προσεχές διάστημα, όπου κοινός παρονομαστής είναι η μείωση του κόστους. Όπως ανέφεραν, χθες, κατά την τηλεδιάσκεψη αναλυτών, ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης Ευτύχης Βασιλάκης και Δημήτρης Γερογιάννης, η Aegean πραγματοποιεί τις απαιτούμενες προσαρμογές με στόχο να διατηρηθεί βιώσιμη σε ένα αντίξοο, λόγω πανδημίας, περιβάλλον.

Η κρατική χείρα βοήθειας

Ως εκ τούτου, όσον αφορά την κρατική ανταπόκριση στην πρωτόγνωρη κρίση των αερομεταφορών, η διοίκηση της αεροπορικής αναμένει τα κυβερνητικά μέτρα αφενός για τη στήριξη των εργαζομένων και αφετέρου για την χορήγηση κρατικής βοήθειας. Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι στην κυβέρνηση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η δημιουργία σχεδίου στήριξης τόσο της Aegean όσο και του εγχώριου κλάδου των αερομεταφορών, με μία από τις βασικές συνιστώσες του να είναι η παροχή φοροελαφρύνσεων, όπως, για παράδειγμα, η ελαχιστοποίηση της προκαταβολής φόρου. Το σκεπτικό της κυβέρνησης είναι ότι εάν οι αερομεταφορές αφεθούν στο… έλεος της κρίσης, τότε τίθεται σε κίνδυνο το εγχώριο τουριστικό προϊόν, καθώς η εξάρτηση από τους tour operators θα εκτοξευτεί. Όπως ανέφερε, χθες, ο κ. Βασιλάκης εάν η Aegean μείνει “σκιά του εαυτού της αποτελώντας μία από τις λιγοστές πανευρωπαϊκά εταιρείες που δεν στηριχτούν κρατικά”, τότε η συρρίκνωσή της θα είναι μονόδρομος. Θα επιστρέψει, όπως είπε, 14 χρόνια πίσω και ο στόλος της μετά βίας θα υπερβαίνει τα 25 αεροσκάφη. Στόχος της εταιρείας είναι το 2021 να διαθέτει το 75-80% της δραστηριότητας που είχε προτού εκδηλωθεί η πανδημική κρίση, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί από το εάν θα δεχθεί κάποιου είδους κρατική “ένεση”.

Ο δανεισμός με εγγύηση Δημοσίου, τα άτοκα δάνεια και η χορήγηση μέτρων στήριξης των θέσεων εργασίας- ανέρχονταν σε περίπου 2.900 στις 31 Δεκεμβρίου 2019- είναι τα μέτρα που προβλέπει το ευρωπαϊκό πλαίσιο στήριξης των επιχειρήσεων.

Για παράδειγμα, η ιρλανδική Ryanair έλαβε δάνειο 726 εκατ. δολαρίων με εγγύηση της βρετανικής κυβέρνησης, μέσω ειδικού χρηματοδοτικού εργαλείου που διαθέτει η Βρετανία (διαθέτει στο αεροδρόμιο London Stansted την μεγαλύτερη βάση της).

“Καίει” 40 εκατ. ευρώ ρευστότητα

Η Aegean, όπως έγινε γνωστό, χθες, έχει περιορίσει το μηνιαίο κόστος (της ανυπαρξίας πτητικού έργου) σε 26 έως 28 εκατ. ευρώ, ενώ, κάθε μήνα, δαπανά περίπου 40 εκατ. ευρώ από τα ταμειακά διαθέσιμά της. H ρευστότητά της ανέρχεται σε 460 εκατ. ευρώ και δυνητικά αγγίζει τα 580 εκατ., εάν ληφθούν υπόψη οι γραμμές χρηματοδότησης, ύψους 120 εκατ. ευρώ, που έχει εξασφαλίσει από τέσσερις συστημικές τράπεζες.

Το πρώτο τρίμηνο, η εισηγμένη παρουσίασε έσοδα 145 εκατ. ευρώ, που είναι μειωμένα κατά 15%, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019. Τον Μάρτιο τα έσοδα ήταν 59% χαμηλότερα σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ενώ τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο υπήρξε άνοδος των εσόδων σε ποσοστό 14%. Τον Μάρτιο η πληρότητα των αεροσκαφών συρρικνώθηκε σε ποσοστό 57% και γι’αυτό οι ζημιές μόνο για το συγκεκριμένο μήνα κυμαίνεται από 43 έως 44 εκατ. ευρώ. Συνολικά, το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, οι προ φόρων ζημιές διαμορφώνονται σε 80 εκατ. ευρώ, βάσει των προσωρινών μεγεθών, από ζημιές 48,7 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Ωστόσο, οι προ φόρων ζημιές πρώτου τριμήνου εκτιμάται ότι θα αγγίξουν τα 110 εκατ. ευρώ, λόγω της επίπτωσης από το hedging πετρελαίου. Η Aegean δηλαδή, όπως και οι περισσότερες αεροπορικές εκτός Ελλάδας είχε συνάψει συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου για την προμήθεια ποσότητας πετρελαίου, η οποία δεν χρησιμοποιήθηκε λόγω του lockdown. Το τελευταίο οδήγησε σε καθίζηση τις τιμές του πετρελαίου, οι οποίες είναι χαμηλότερες έναντι αυτών επί των οποίων είχε γίνει το hedging με αποτέλεσμα την αύξηση των ζημιών.

Με τα δεδομένα αυτά, το άμεσο σχέδιο αντιμετώπισης της κρίσης της Aegean περιλαμβάνει την μείωση του κόστους του προσωπικού (άνω το 70% βρίσκεται σε αναστολή), των αποδοχών της διοίκησης (-20 έως 30% τον Μάιο), της μη είσπραξης αμοιβής από τους κ.κ. Βασιλάκη και Γερογιάννη και της μείωσης, κατά 20%, του κόστους μισθοδοσίας των πιλότων μέσω της μη ανανέωσης ορισμένου χρόνου συμβάσεων ξένων πιλότων.

Η μείωση κόστους περιλαμβάνει την επαναδιαπραγμάτευση και με τις εταιρείες εκμίσθωσης αεροσκαφών (lessors), όπως και την Airbus, με την αεροπορική να επιδιώκει την επιμήκυνση του χρονικού ορίζοντα εντός του οποίου θα παραλάβει τα νέα αεροσκάφη. Όπως ανέφερε, υπάρχουν αλλαγές που πρέπει να γίνουν στα συμβόλαια που δημιουργήθηκαν πριν εκδηλωθεί η πανδημία, ενώ υπάρχουν πολλοί τρόποι για αλλαγές στους όρους και στο timing της παράδοσης των αεροσκαφών.

Η εταιρεία εκτιμά ότι αρχές Ιουλίου το πτητικό της έργο θα επανέλθει περίπου στο 25% και θα ξεπεράσει το 50% μέχρι τον Σεπτέμβριο. Το γεγονός αυτό θα βελτιώσει την κατάσταση χρηματοροών της εταιρείας, αλλά για την εμφάνιση κερδοφορίας-τη βελτίωση του δείκτη P&L-  στις πτήσεις που θα εκτελεί θα απαιτηθεί χρόνος.

 dimitris.delevegos@capital.gr

Διαβάστε ακόμη: 

Γ. Γερογιάννης: Πετάει σύντομα προς Μόναχο, Φρανκφούρτη, Γενεύη, Ζυρίχη η Aegean

Πηγή: