Αυξήσεις έως και 15% αναμένονται από τις αρχές Μαΐου στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας αποδίδει αυτές τις εξελίξεις στην υποχρεωτική χρήση ενός νέου τύπου καυσίμου.

Το νέο καύσιμο, γνωστό ως MGO (Marine Gas Oil), έχει χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο και είναι πιο καθαρό από το βαρύ μαζούτ (HFO), ωστόσο είναι και πιο ακριβό, με αύξηση κόστους 35% έως 40%.

«Από τον Μάιο του 2025», δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου, «θα εφαρμοστεί νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που απαιτεί από τα πλοία στη Μεσόγειο να αλλάξουν τύπο καυσίμου». Αυτό θα έχει σημαντική επίπτωση στο λειτουργικό κόστος των πλοίων, το οποίο θα περάσει στους επιβάτες μέσω των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Ο Διονύσης Θεοδωράτος υπογράμμισε ότι οι αυξήσεις αυτές οφείλονται σε ευρωπαϊκές πολιτικές και όχι στις εταιρείες, αναφέροντας ότι από το 2009 έχουν υπάρξει σημαντικές αλλαγές στο κόστος λειτουργίας, είτε από καύσιμα, είτε από μισθολογικούς λόγους είτε από ανταλλακτικά.

«Το λειτουργικό κόστος των καυσίμων είναι το 50% – 45% του κόστους λειτουργίας ενός πλοίου».

Σύμφωνα με τον κ. Θεοδωράτο, υπάρχουν δύο κανονισμοί που πρέπει να τηρούνται: ο πρώτος αφορά το διοξείδιο του άνθρακα και ο δεύτερος τη μείωση του θείου. Οι γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής ήδη επιβαρύνονται με περιβαλλοντικό τέλος για το διοξείδιο του άνθρακα, με τις αυξήσεις για τις γραμμές της Κρήτης να αναμένονται μεταξύ 12-15%.

Προτάσεις για την αντιμετώπιση των αυξήσεων

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ πρότεινε αρκετές ενέργειες για να περιοριστεί η νέα αύξηση στις τιμές:

  • Επιδότηση της διαφοράς καυσίμου για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
  • Μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια οχημάτων από 24% στο 13%.
  • Ενίσχυση του μεταφορικού ισοδύναμου για τους νησιώτες.
  • Επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, όπως γίνεται στην Ιταλία.

Ο Διονύσης Θεοδωράτος τόνισε ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει πάνω από 1 δισ. ευρώ σε νέα πλοία την τελευταία δεκαετία και υπάρχει ανάγκη για κρατική υποστήριξη και ευρωπαϊκή συνεργασία ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα της ακτοπλοΐας.

«Η πράσινη μετάβαση είναι ακριβή και πρέπει να βρεθούν λύσεις για να μην επιβαρυνθούν υπερβολικά οι επιβάτες και οι εταιρείες» δήλωσε.

Σκέψεις της κυβέρνησης

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας ανέφεραν ότι γίνονται προσπάθειες σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο για να περιοριστεί η επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου. Υπογράμμισαν ότι η χρήση του νέου καυσίμου δεν θα επιφέρει αύξηση σε όλα τα πλοία, καθώς τα ταχύπλοα ήδη χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο καύσιμο.

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, δήλωσε ότι η κυβέρνηση έχει ήδη κάνει δύο συσκέψεις για να προλάβει τις επιπτώσεις του καλοκαιριού και ότι οι εισπράξεις από τα δικαιώματα εκπομπών πρέπει να επανέρχονται στην ακτοπλοΐα για να στηριχθεί η πράσινη μετάβαση.