Ενώ τα εμπορικά καταστήματα στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ κατεβάζουν ρολά, στην Κίνα η αισθητή μείωση των νέων κρουσμάτων μόλυνσης από τον κορωνοϊό ενθάρρυνε τους καταναλωτές να τολμήσουν να κάνουν εξορμήσεις στα εμπορικά κέντρα και στα εστιατόρια. Παρότι είναι επιφυλακτικοί στις εξόδους τους, κάποιες φορές παρατηρείται κοσμοσυρροή. Σε αυτή την επιστροφή των καταναλωτών έχει άλλωστε συμβάλει και η χαλάρωση των μέτρων καραντίνας καθώς και άλλων περιορισμών σε επιχειρηματικό και κοινωνικό επίπεδο. Οσα εστιατόρια ικανοποίησαν τις Αρχές λαμβάνοντας μέτρα που στόχο είχαν να περιορίσουν τους κινδύνους μετάδοσης του ιού, τώρα έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν κάποιες ομάδες πελατών. Επίσης, τα περισσότερα μαγαζιά έχουν ανοίξει, παρόλο που μεγάλα brands όπως τα ΙΚΕΑ και η Apple, θέτουν περιορισμούς όσον αφορά τον αριθμό των πελατών που μπορούν να εισέλθουν στα καταστήματα. Αφού έμεινε έγκλειστη στο σπίτι της για πολλές εβδομάδες, η 21χρονη φοιτήτρια Τσεν Τσάι, που βρίσκεται στη Σαγκάη, λέει ότι ήταν σαν να ανέπνευσε ξανά, όταν βγήκε το Σάββατο από το σπίτι της για να αγοράσει καφέ και κέικ. «Υπήρχε αρκετός κόσμος στο κέντρο της πόλης. Ηταν μια τελείως διαφορετική κατάσταση από αυτήν που επικρατούσε στα τέλη Φεβρουαρίου. Υπήρχαν ακόμη και ουρές σε μαγαζιά που πωλούν ροφήματα τύπου bubble tea ή σε μαγαζιά που πουλούν μπισκότα», ανέφερε η ίδια.
Τουλάχιστον 80.000 άτομα έχουν νοσήσει στην Κίνα από τον κορωνοϊό, ενώ έχουν σημειωθεί 3.200 θάνατοι, υποχρεώνοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους να μείνουν στο σπίτι τους από τα τέλη Ιανουαρίου. Την ίδια στιγμή, οι λιανικές πωλήσεις της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας παγκοσμίως έχουν συρρικνωθεί κατά το ένα πέμπτο τους δύο πρώτους μήνες του 2020 σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Ωστόσο, τα νέα επιβεβαιωμένα κρούσματα έχουν μειωθεί το τελευταίο διάστημα. Η επιστροφή των Κινέζων καταναλωτών στα καταστήματα θεωρείται απαραίτητη για την ανάκαμψη της εγχώριας οικονομίας καθώς και για τους εργαζομένους που απασχολούνται στους κλάδους της εστίασης και του λιανεμπορίου.
Επίσης, είναι σημαντική και για τις πολυεθνικές εταιρείες που ήδη βλέπουν τα κέρδη τους να συρρικνώνονται το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους εξαιτίας της εξάπλωσης της πανδημίας στην Κίνα, αλλά και των μειωμένων πωλήσεων στις δυτικές χώρες. Μάλιστα, για ορισμένα δημοφιλή brands, η ανταπόκριση του κόσμου, ύστερα από το άνοιγμα των καταστημάτων, ήταν ενθαρρυντική. Εκατοντάδες καταναλωτές κατέκλυσαν τα καταστήματα της Apple στους δύο κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της Σαγκάης το προηγούμενο Σαββατοκύριακο. Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι τρία καταστήματα της ΙΚΕΑ στο Πεκίνο άνοιξαν στις 8 Μαρτίου, με αρκετό κόσμο να προσέρχεται στα καταστήματα. Επίσης, είχαν σχηματιστεί ουρές καθώς η εταιρεία εφαρμόζει κανόνες βάσει των οποίων θα πρέπει να μπαίνουν μέχρι 4 άτομα στο ασανσέρ. Αλλά και στα κεντρικά εστιατόρια που βρίσκονται στην πόλη Τσονγκτσίνγκ έχει συρρεύσει κόσμος από τότε που άνοιξαν τις πόρτες τους, με αρκετούς να περιμένουν έξι με οκτώ ώρες για να εξυπηρετηθούν. Ολα αυτά καταδεικνύουν ότι η διάθεση για να βγει ο κόσμος έξω και να ξοδέψει χρήματα είναι πολύ υψηλή. Την ίδια όμως ώρα, άδεια παραμένουν αρκετά καταστήματα καθώς και εστιατόρια που συνεχίζουν να είναι κλειστά. Ενδεικτικά, στο εμπορικό κέντρο Gemdale Plaza στο Πεκίνο, μόλις τρία από τα 10 εστιατόρια του τελευταίου ορόφου ήταν ανοικτά.
Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιστρέφουν στη δουλειά τους, αρκετοί ανησυχούν για την πιθανότητα εμφάνισης νέων κρουσμάτων. Αλλοι διστάζουν επίσης να ξοδεύουν πολλά χρήματα και αισθάνονται ανασφαλείς λόγω πιθανών περικοπών στους μισθούς, εξαιτίας της πορείας της οικονομίας.
Πηγή: HTTPS://NEWS.GOOGLE.COM