Της Νένας Μαλλιάρα
Στη χρηματοδότηση ενός αναπτυξιακού έργου – ορόσημο για τη χώρα και τις επενδυτικές της προοπτικές, που σηματοδοτεί επίσης τον καταλυτικό ρόλο που θα διαδραματίσουν οι ελληνικές τράπεζες για την ανάκαμψη της ελληνικής Οικονομίας, προχωρά η Eurobank.
Πρόκειται για τη χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, έργο συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, που θα υλοποιήσει ο ΑΔΜΗΕ με την θυγατρική του “Αριάδνη Interconnection”. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια 200 εκατ. ευρώ, 400 εκατ. ευρώ από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ (ΕΣΠΑ, προχωρά η διαδικασία ένταξης) και άλλα 400 εκατ. με δάνειο από τη Eurobank (με option συμμετοχής στο μέλλον της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων σε ένα μέρος του δανείου). Η συμφωνία χρηματοδότησης αναμένεται να υπογραφεί σήμερα από τις διοικήσεις ΑΔΜΗΕ και Eurobank, παρουσία του υφυπουργού Ενέργειας, Γεράσιμου Θωμά.
Επιτυχημένο deal για ΑΔΜΗΕ και Eurobank
Το δάνειο των 400 εκατ. ευρώ της Eurobank θεωρείται ιδιαίτερα επιτυχημένο deal για τον ΑΔΜΗΕ που συμπιέζει συνεχώς τα χρηματοδοτικά του κόστη. Έχει δεκαετή διάρκεια, μεσοσταθμικό επιτόκιο 2%, τετραετή περίοδο χάριτος για την καταβολή κεφαλαίου και συμφωνία balloon για την επόμενη εξαετία (με 50% καταβολή κεφαλαίου και το υπόλοιπο 50% αποπληρωμή στη λήξη του δανείου).
Μιλώντας στο Capital.gr, ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank, επικεφαλής Corporate & Investment Banking του Ομίλου, Κώστας Βασιλείου, επισημαίνει ότι είναι επίσης μία πολύ καλή χρηματοδότηση για την Τράπεζα. “Όταν πρόκειται για ένα σημαντικό και μεγάλο έργο που δημιουργεί αξία για την Οικονομία, τις υποδομές της χώρας και την κοινωνία, η Eurobank βρίσκεται εκεί και το χρηματοδοτεί με πολύ ανταγωνιστικούς όρους. Και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το επιτόκιο, αλλά και με τη δομή της χρηματοδότησης, την ταχύτητα και την ευελιξία”, λέει ο κ. Βασιλείου, τονίζοντας και την σημειολογική διάσταση του deal.
“Σηματοδοτεί ότι οι ελληνικές τράπεζες μπορούν να στηρίξουν μεγάλα επενδυτικά έργα. Όταν μία μόνο τράπεζα αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση ενός τέτοιου έργου, φανταστείτε τι μπορούν να κάνουν και οι τέσσερις τράπεζες μαζί. Δεν είναι λίγο όταν μέχρι πρότινος γινόταν κουβέντα αν στην Ελλάδα υπάρχουν θεσμοί και τράπεζες να χρηματοδοτήσουν τα αναπτυξιακά έργα. Εδραιώνεται η εμπιστοσύνη για το ελληνικό γίγνεσθαι, ότι μπορούν να σχεδιαστούν, να υλοποιηθούν και να χρηματοδοτηθούν έργα μεγάλης κλίμακας. Την τελευταία 10ετία οι ξένες τράπεζες είναι εκκωφαντικά απούσες από την Ελλάδα. Το έργο αυτό και όσο θα ενισχύονται οι επενδύσεις, θα φέρουν και ξένες τράπεζες στην Ελλάδα για τη χρηματοδότησή τους, όπως επίσης και ξένους επενδυτές”, επισημαίνει.
Αναφερόμενος στη συμφωνία από την πλευρά του, ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ και Γενικός Διευθυντής της “Αριάδνη Interconnection”, Γιάννης Μάργαρης, επισημαίνει στο Capital.gr την ισχυρή χρηματοοικονομική θέση του ΑΔΜΗΕ. “Τα τελευταία τρία χρόνια, με την απόσχιση από την ΔΕΗ, ο ΑΔΜΗΕ απέκτησε νέα μετοχική σύνθεση. Η είσοδος της State Grid μας έδωσε πρόσβαση για κεφάλαια στην αγορά της Κίνας, καθώς και πρόσβαση για χρηματοδότηση σε ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Βελτιώθηκε η χρηματοοικονομική μας θέση και επιταχύναμε έργα ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, τα οποία είναι η περιουσιακή μας βάση. Το 2017 οι επενδύσεις μας ανέρχονταν σε 70 εκατ. ευρώ, το 2018 ενισχύθηκαν στα 170 εκατ., το 2019 στα 250 εκατ. ευρώ και φέτος θα τα ξεπεράσουν. Το επενδυτικό πλάνο καθιστά την εταιρεία στιβαρή, καθώς οι επενδύσεις μέχρι το 2030 ξεπερνούν τα 5,5 δις. ευρώ (ηλεκτρική διασύνδεση όλων των νησιών του Αιγαίου και επενδύσεις σε γραμμές υψηλής τάσης στην ηπειρωτική χώρα). Οι επενδύσεις αυτές θα γίνουν προκειμένου να υλοποιηθεί ο εθνικός στόχος για την ενέργεια και το κλίμα, ο οποίος προβλέπει την απολιγνιτοποίηση της χώρας και την εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, στο πλαίσιο του πλάνου της ΕΕ για την “πράσινη”, βιώσιμη ανάπτυξη.
Ποιο είναι το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης
Με το έργο του “μεγάλου καλωδίου” (σημειώνεται ότι στο τέλος του 2020 ολοκληρώνεται η διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, το λεγόμενο “μικρό καλώδιο”), η Κρήτη θα διασυνδεθεί με την Αττική και με το εθνικό σύστημα μεταφοράς ενέργειας, αποκτώντας οικονομική, αξιόπιστη και πράσινη ηλεκτροδότηση.
Ο ΑΔΜΗΕ θα υλοποιήσει το έργο με την “Αριάδνη Interconnection” και το 2023 (όπως προβλέπουν οι συμβάσεις που υπογράφηκαν με τους αναδόχους) η Κρήτη θα γίνει ενεργειακά ασφαλής προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών της. Ενεργειακά αποδοτική, μειώνοντας κατά 400 εκατ. ευρώ τους λογαριασμούς ρεύματος για όλους τους πολίτες της χώρας. Ενεργειακά πράσινη, με τις ρυπογόνες μονάδες παραγωγής στο νησί να κλείνουν οριστικά (-60% μείωση στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα). Ενεργειακά σημαντική, καθώς θα ενισχύσει τη θέση της στον ενεργειακό χάρτη της ΝΑ Ευρώπης. Ενεργειακά αναπτυξιακή, αφού ανοίγει τον δρόμο για την αξιοποίηση του ηλιακού και αιολικού δυναμικού.
Όπως λέει ο κ. Μάργαρης, ανοίγει ο δρόμος για καθαρή ενέργεια με μία υποβρύχια διασύνδεση (400 χιλιόμετρα υποβρύχια καλώδια σε βάθος 1.300 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας) που συναγωνίζεται σε καινοτομία κορυφαία διεθνή έργα, με υπόγειες γραμμές μεταφοράς για μηδενική οπτική όχληση, με τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου σταθμού μετατροπής φιλικού για το περιβάλλον και με σεβασμό στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.
Η θυγατρική “Αριάδνη” του ΑΔΜΗΕ έχει αποδεδειγμένα τη χρηματοοικονομική δυνατότητα να προχωρήσει στο έργο, προϋπολογισμού της τάξεως του 1 δις. ευρώ (περίπου 615 εκατ. ευρώ τα καλωδιακά τμήματα και περίπου 320 εκατ. ευρώ τα τμήματα των μετατροπέων στη μία και στην άλλη πλευρά).
Ένα έργο με τόσο μεγάλο κόστος θα αποσβεσθεί σε λιγότερο από 3 χρόνια, καθώς το πώς τροφοδοτείται σήμερα η Κρήτη με ηλεκτρική ενέργεια κοστίζει σε όλους τους πολίτες της χώρας (το βλέπουν στον λογαριασμό τους) 400 εκατ. ευρώ το χρόνο. Αυτά τα 400 εκατ. θα αφαιρεθούν ετησίως από τους λογαριασμούς με αποτέλεσμα, το πολύ σε 3 χρόνια το έργο να έχει αποσβεσθεί και από εκεί και πέρα θα είναι κερδοφόρο συνολικά για την ελληνική κοινωνία.
Στρατηγικής σημασίας η Κρήτη
Αναφερόμενος στη σημασία του έργου για την Κρήτη, ο Αναπληρωτής CEO της Eurobank, Κ. Βασιλείου επισημαίνει ότι η Κρήτη αναπτύσσεται ραγδαία οικονομικά, χωρίς να έχει αντίστοιχη ανάπτυξη των υποδομών.
“Για την Κρήτη το έργο θα έχει πολλαπλά οφέλη και πρωτίστως το ότι θα την μετατρέψει σε ένα πιο “πράσινο” νησί, γεγονός που θα είναι “ατού” για τον Τουρισμό της τα επόμενα χρόνια.
Η Eurobank, εδώ και 5 χρόνια, έχει θέσει ως στρατηγικό στόχο την επέκταση των δραστηριοτήτων της στην Κρήτη, η οποία συμβάλλει με ποσοστό λίγο άνω του 5% στο ΑΕΠ της χώρας. Το συγκεκριμένο project δένει με την ευρύτερη στρατηγική της Eurobank. Μία στρατηγική που δίνει έμφαση στον τομέα της ενέργειας και στη χρηματοδότηση υγιών επιχειρήσεων, με σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη της χώρας. Ο ΑΔΜΗΕ είναι μία από τις πιο σημαντικές και υγιείς επιχειρήσεις της χώρας, με πολύ καλή πιστοληπτική αξιολόγηση και έχει αναλάβει να “τρέξει” το δίκτυο υψηλής τάσης με οφέλη για το σύνολο της χώρας”, λέει ο κ. Βασιλείου, εκτιμώντας ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει ενεργειακός κόμβος και γύρω από το συγκεκριμένο έργο θα ενισχυθούν ευρύτερα οι υποδομές.
“Πρόκειται για ένα πολύ βασικό έργο υποδομής για το νησί, καθώς κάθε καλοκαίρι η Κρήτη, με τους 550.000 μόνιμους κατοίκους που φτάνουν τους καλοκαιρινούς μήνες τα 8 εκατομμύρια (η Κρήτη έχει το 19% των τουριστικών αφίξεων στη χώρα), ανησυχεί για το εάν θα έχει επάρκεια ρεύματος. Αυτή τη στιγμή, το νησί ηλεκτροδοτείται από τρεις μεγάλες μονάδες παραγωγής που παράγουν εκατοντάδες τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως και θα έπρεπε να έχουν ήδη κλείσει. Επιπλέον, κάθε χρόνο όλοι οι καταναλωτές της χώρας πληρώνουν 400 εκατ. για τα ΥΚΩ της Κρήτης”, λέει ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Γ. Μάργαρης.
Όπως προσθέτει, η διασύνδεση Αττικής – Κρήτης είναι το πρώτο μεγάλο έργο σε επίπεδο ισχύος και τάσης και θα ακολουθήσουν η διασύνδεση των Δωδεκανήσων και των νησιών του Β. Αιγαίου. Ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί επίσης από τα μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα διασυνδέσεων υποθαλάσσιων – υπογείων στον ευρωπαϊκό χώρο. Η τεχνογνωσία που χρησιμοποιείται είναι καινοτόμος και μπορεί να αξιοποιηθεί για να μπει ο ΑΔΜΗΕ στην αγορά των off shore αιολικών πάρκων (αιολικά πάρκα μέσα στη θάλασσα) ή να κάνει συνεργασίες με άλλες εταιρείες για την ανάπτυξη off shore δικτύων.
“Αυτή τη στιγμή σχεδιάζεται στην Ευρώπη η μετάβαση στη νέα πράσινη εποχή. Μας ενδιαφέρει να παίξουμε ρόλο στον νέο κλάδο αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που έρχεται τα επόμενα χρόνια και βέβαια στις διασυνδέσεις των off shore αιολικών πάρκων που θα δημιουργηθούν μέσα στη θάλασσα”, αναφέρει ο κ. Μάργαρης για τα σχέδια του ΑΔΜΗΕ.
Ερωτώμενος, τέλος, για το αναπτυξιακό μοντέλο που πρέπει να ακολουθήσει η Ελλάδα, ανταποκρινόμενη στις προκλήσεις της μετά – Covid-19 εποχής, ο Αναπληρωτής CEO της Eurobank, Κ. Βασιλείου αναφέρει ότι ο τουρισμός θα συνεχίσει να είναι κλάδος – αιχμής, καθώς συμβάλλει άμεσα στο 9,5% και έμμεσα στο 1/5 του ΑΕΠ. “Ωστόσο, υπάρχουν και άλλοι κλάδοι που θα πρωτοστατήσουν στην προσέλκυση επενδύσεων με έργα στην Ελλάδα. Η ενέργεια θα είναι ένας από αυτούς, όπως επίσης τα logistics, το εμπορικό real estate (ιδίως με τα έργα του Ελληνικού) και η ναυτιλία. Θα πρέπει να συνεχίσουμε να επενδύουμε σε κλάδους και business plans με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και μέλλον. Το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας χρειάζεται υποδομές και αυτό το έργο βοηθάει πολύ. Η Κρήτη θα αναπτυχθεί και τουριστικά και βιομηχανικά”, καταλήγει ο κ. Βασιλείου.
Πηγή: