Ο κορονοϊός έχει μετατρέψει το 2020 σε έτος-εφιάλτη καθώς μέχρι στιγμής έχουν χάσει τη ζωή τους σχεδόν 120.000 άνθρωποι σε όλο τον κόσμο και η μάχη της ανθρωπότητας με αυτό τον πολύ επικίνδυνο εχθρό συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, με στόχο την τελική επικράτηση.

Την ώρα πάντως που όλα μοιάζουν μαύρα και δυσοίωνα αναφορικά με το μέλλον, υπάρχει κάτι από το οποίο μπορεί να πιαστεί ο άνθρωπος για να βελτιώσει τη ζωή του από εδώ και πέρα και να ελαχιστοποιήσει τις πιθανότητες να ξαναζήσει τέτοια σενάρια τρόμου στο μέλλον.

Αυτό σχετίζεται άμεσα με τις αλλαγές που έχει προκαλέσει η πανδημία στον τρόπο ζωής μας, με τον περισσότερο κόσμο να είναι στα σπίτια του ως μέτρο εξάπλωσης του κορονοϊού και την ατμόσφαιρα, το οικοσύστημα, αλλά και μέρος του ζωικού βασιλείου να έχουν “αναπνεύσει”.

Κατά συνέπεια και ο ίδιος ο άνθρωπος, με τον “Guardian” να καταγράφει κάποιες θεαματικές αλλαγές που έχουν θετικό πρόσημο στη ζωή μας και να στέλνει το μήνυμα πως θα πρέπει να ακούσουμε το καμπανάκι και να μην κάνουμε τα ίδια λάθη όταν θα βρούμε φως και βγούμε από το μακρύ τούνελ στο οποίο έχουμε μπει.

Οι περιβαλλοντικές αλλαγές που προκλήθηκαν από τον κοροναϊό ήταν για πρώτη φορά ορατές από το διάστημα. Στη συνέχεια, καθώς η ασθένεια και η αστυνόμευση εξαπλώνονται, μπορούσαν να γίνουν αισθητές στον ουρανό πάνω από τα κεφάλια μας, στον αέρα που μπαίνει στα πνευμόνια μας, ακόμη και στο έδαφος κάτω από τα πόδια μας”, αναφέρει αρχικά στο σχετικό -αποκαλυπτικό- κείμενό της η εφημερίδα και συνεχίζει:

Κορονοϊός: Η φύση ζει ελεύθερη ξανά, αλλά για πόσο;
AP PHOTO/ANDREW MEDICHINI

“Καθώς οι αυτοκινητόδρομοι καθάρισαν και τα εργοστάσια έκλεισαν, οι βρώμικες ζώνες καφέ ρύπανσης συρρικνώθηκαν πάνω από τις πόλεις και τα βιομηχανικά κέντρα στη χώρα μέσα σε λίγες ημέρες από την επιβολή καραντίνας.

Πρώτα η Κίνα, μετά η Ιταλία και τώρα το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και δεκάδες άλλες χώρες αντιμετωπίζουν προσωρινή πτώση του διοξειδίου του άνθρακα και του διοξειδίου του αζώτου κατά 40%, βελτιώνοντας σημαντικά την ποιότητα του αέρα και μειώνοντας τους κινδύνους άσθματος, καρδιακών προσβολών και πνευμονικών παθήσεων.

Για πολλούς ειδικούς, αυτό είναι μία ιδέα για το πώς μπορεί να μοιάζει ο κόσμος χωρίς ορυκτά καύσιμα. Αλλά οι ελπίδες ότι η ανθρωπότητα θα μπορούσε να βγει από αυτή τη φρίκη σε έναν πιο υγιεινό, καθαρότερο κόσμο δεν θα εξαρτηθεί από τις βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις του ιού, αλλά από τις μακροπρόθεσμες πολιτικές αποφάσεις που θα παρθούν.

Μετά από δεκαετίες αδιάλειπτης αυξανόμενης πίεσης, το ανθρώπινο αποτύπωμα στη γη ξαφνικά ελάφρυνε. Η εναέρια κυκλοφορία μειώθηκε κατά το ήμισυ στα μέσα Μαρτίου σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή χρονιά.

Τον περασμένο μήνα, η οδική κυκλοφορία μειώθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά περισσότερο από 70%, σε επίπεδα που παρατηρήθηκαν τελευταία φορά όταν μεσουρανούσαν οι Beatles. Με λιγότερη ανθρώπινη κίνηση, ο πλανήτης έχει κυριολεκτικά ηρεμήσει, με τους σεισμολόγους να αναφέρουν χαμηλότερες δονήσεις σε σύγκριση με την εποχή πριν από την πανδημία.

Οι βασικοί περιβαλλοντικοί δείκτες, οι οποίοι επιδεινώθηκαν για πάνω από μισό αιώνα, έχουν βελτιωθεί. Στην Κίνα, τη μεγαλύτερη πηγή άνθρακα στον κόσμο, οι εκπομπές μειώθηκαν κατά περίπου 18% από τις αρχές Φεβρουαρίου έως τα μέσα Μαρτίου – μείωση 250 εκατομμυρίων τόνων, που ισοδυναμεί με περισσότερο από το ήμισυ της ετήσιας παραγωγής του Ηνωμένου Βασιλείου.

Η Ευρώπη προβλέπεται να έχει μείωση κατά περίπου 390 εκατομμύρια τόνους. Σημαντική πτώση ενδέχεται να εμφανιστούν και στις ΗΠΑ, όπου η κυκλοφορία επιβατηγών οχημάτων – η κύρια πηγή CO2 – έχει μειωθεί σχεδόν κατά 40%.

Ακόμη και αν υποτεθεί ότι θα σταματήσει αυτή η τάση μετά την άρση των περιορισμών, ο πλανήτης αναμένεται να σημειώσει την πρώτη πτώση των παγκόσμιων εκπομπών από την οικονομική κρίση του 2008-09“.

Τα στοιχεία που αναφέρει το αγγλικό μέσο έρχονται να επιβεβαιωθούν και στην Ελλάδα καθώς από τις μετρήσεις που πραγματοποίησε υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος διαπιστώθηκε πριν λίγες ημέρες σημαντική μείωση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας της Αθήνας λόγω των μέτρων αντιμετώπισης του κορονοϊού.

Όσον αφορά στα ορυκτά καύσιμα και στην τεράστια αλλαγή που έχει συντελεστεί, το αγγλικό μέσο αναφέρει:

“Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι περιορισμοί και οι καραντίντες πλήττουν τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων. Με λιγότερους οδηγούς στους δρόμους και λιγότερα αεροπλάνα στον αέρα, η τιμή του πετρελαίου έχει μειωθεί σχεδόν κατά τα δύο τρίτα σε σχέση με πέρυσι. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 44% το Μάρτιο, ενώ η κυκλοφορία στον αυτοκινητόδρομο μειώθηκε κατά 83%.

Τόσοι πολλοί περισσότεροι άνθρωποι μαθαίνουν να συμμετέχουν σε τηλεδιάσκεψη από το σπίτι ώστε ο επικεφαλής της Ένωσης Αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο συμβούλευσε την κυβέρνηση να αλλάξει τις επενδύσεις υποδομής και αντί για την κατασκευή νέων δρόμων να εστιάσει στη διεύρυνση του εύρους ζώνης του διαδικτύου.

Κορονοϊός: Η φύση ζει ελεύθερη ξανά, αλλά για πόσο;
AP PHOTO/CHRISTOPHE ENA

Αυτό είναι δυνητικά καλή είδηση για το κλίμα, επειδή το πετρέλαιο είναι η μεγαλύτερη πηγή εκπομπών άνθρακα που θερμαίνει τον πλανήτη και διαταράσσει τα καιρικά συστήματα.

Ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν ότι θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την αρχή μιας παρατεταμένης καθοδικής τάσης στις εκπομπές και την αρχή του τέλους για το πετρέλαιο. Άλλοι έχουν μία πιο επιφυλακτική προσέγγιση σχετικά με τα καύσιμα που κυριάρχησαν στη ζωή μας και μολύνουν την ατμόσφαιρά μας για τον περασμένο αιώνα.

“Η μείωση των εκπομπών είναι παγκόσμια και άνευ προηγουμένου”, δήλωσε ο Rob Jackson, πρόεδρος του Global Carbon Project. “Η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει πέσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα στις περισσότερες περιοχές. Ο ιός μάς δίνει μία ιδέα στο πόσο γρήγορα θα μπορούσαμε να καθαρίσουμε τον αέρα μας με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας”.

Ωστόσο, προειδοποίησε ότι το ανθρώπινο κόστος ήταν πολύ υψηλό και ότι τα περιβαλλοντικά οφέλη θα μπορούσαν να αποδειχθούν προσωρινά.

“Αρνούμαι να γιορτάσω μια πτώση των εκπομπών διοξειδίων του άνθρακα που προέρχεται από το γεγονός ότι δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τη δουλειά τους. Χρειαζόμαστε συστημικές αλλαγές στην ενεργειακή μας υποδομή διαφορετικά τα υψηλά ποσοστά εκπομπών θα επιστρέψουν αργότερα”.

Το παράδειγμα της Γιουχάν είναι χαρακτηριστικό αναφέρει η Guardian, με την κατανάλωση ενέργειας και την ατμοσφαιρική ρύπανση να αυξάνονται από τα τέλη Μαρτίου.

Διαφοροποίηση δεδομένων έχουμε ωστόσο και στην άγρια φύση και στη βιοποικιλότητα, με την εφημερίδα να αναφέρει χαρακτηριστικά:

Αυτό το έτος είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν πολύ λιγότερα ατυχήματα στο δρόμο στα οποία έχουν πάρει μέρος αυτοκίνητα και τα φορτηγά, τα οποία -μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο- αφαιρούν κάθε χρόνο τη ζωή από περίπου 100.000 σκαντζόχοιρες, 30.000 ελάφια, 50.000 ασβούς και 100.000 αλεπούδες, καθώς επίσης και από κουκουβάγιες και πολλά άλλα είδη πτηνών και εντόμων.

Πολλά δημοτικά συμβούλια έχουν καθυστερήσει να κόψουν το γρασίδι στις άκρες των δρόμων – ένα από τα τελευταία εναπομείναντα μέρη για τα αγριολούλουδα – γεγονός που αναμένεται να φέρει έκρηξη χρωμάτων στην ύπαιθρο αυτό το καλοκαίρι και να παρέχει περισσότερη γύρη για τις μέλισσες

Τα κογιότ, που συνήθως φοβούνται την κυκλοφορία, έχουν εντοπιστεί στη Γέφυρα Golden Gate στο Σαν Φρανσίσκο. Τα ελάφια βόσκουν κοντά στα σπίτια στην Ουάσιγκτον λίγα μίλια μακριάαπό τον Λευκό Οίκο. Ο αγριόχοιρος εμφανίζεται όλο και πιο συχνά στη Βαρκελώνη και στο Μπέργκαμο της Ιταλίας…

Κορονοϊός: Η φύση ζει ελεύθερη ξανά, αλλά για πόσο;
AP PHOTO/ROSS D. FRANKLIN

Την ίδια ώρα πάντως οι ειδικοί προειδοποιούν πως “Βραχυπρόθεσμα, θα ήταν επικίνδυνο να πιστεύουμε ότι η κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας αποτελεί όφελος για τη φύση”.

Όλα τα παραπάνω δημιουργούν εύλογα ερωτήματα για το μέλλον και το αν υπάρχει περίτπωση μέσα από αυτήν την παγκόσμια πανδημία να προκληθεί ένα σοκ που θα αλλάξει τον κόσμο, με το άρθρο να κλείνει ως εξής:

Οι ηγέτες των Ηνωμένων Εθνών, οι επιστήμονες και οι ακτιβιστές πιέζουν για επείγουσα δημόσια συζήτηση, ώστε η ανάκαμψη να επικεντρωθεί σε πράσινες θέσεις εργασίας και καθαρή ενέργεια και στη φυσική υποδομή

“Αυτή είναι η μεγάλη πολιτική μάχη”, δήλωσε η Laurence Tubiana, Διευθύνων Σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Κλιματικού Ιδρύματος και αρχιτέκτονας της συμφωνίας του Παρισιού.

Οι κορυφαίοι επιστήμονες υπέγραψαν από κοινού μια ανοιχτή έκκληση προς τις κυβερνήσεις να χρησιμοποιήσουν τα πακέτα ανάκαμψης για να οδηγηθούν σε μία πιο πράσινη κατεύθυνση και όχι να επιστρέψουν εκεί που ήταν πριν.

Η πανδημία κατέδειξε τις θανατηφόρες συνέπειες της παραβίασης των προειδοποιήσεων των εμπειρογνωμόνων, της πολιτικής καθυστέρησης και της θυσίας της ανθρώπινης υγείας και των φυσικών τοπίων για την οικονομία. Από τις νέες μολυσματικές ασθένειες, το 75% προέρχεται από ζώα, σύμφωνα με το Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον.

Σε σύγκριση με το παρελθόν, περνούν ταχύτερα στους ανθρώπους μέσω της εμπορίας άγριων ζώων και της αποψίλωσης των δασών και στη συνέχεια εξαπλώνονται σε ολόκληρο τον κόσμο μέσω του αεροπορικού ταξιδιού και του τουρισμού μέσω κρουαζιερόπλοιων.

Η Κίνα – η μεγαλύτερη αγορά για άγρια ζώα στον κόσμο – φαίνεται να το αντιλήφθηκε απαγορεύοντας την καλλιέργεια και την κατανάλωση ζωντανής άγριας ζωής. Υπάρχουν αυξανόμενες προσκλήσεις για παγκόσμια απαγόρευση των “υγρών αγορών”.

Η πανδημία έδειξε επίσης ότι η ρύπανση μειώνει την αντοχή μας στις ασθένειες. Περισσότερη έκθεση στους ρύπους σημαίνει ασθενέστερους πνεύμονες και μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου από το Covid-19, σύμφωνα με επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ.

Όπως δήλωσε ο επικεφαλής του τομέα περιβάλλοντος του ΟΗΕ, Inger Andersen, η φύση μάς στέλνει ένα μήνυμα ότι αν παραμελήσουμε τον πλανήτη, θέτουμε σε κίνδυνο τη δική μας ευημερία”.


Πηγή: HTTPS://NEWS.GOOGLE.COM