Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο έχει γίνει πιο ασφαλές σε σύγκριση με το παρελθόν, αλλά απαιτεί υπομονή και επιμονή για την υλοποίηση των απαραίτητων πρωτοβουλιών.
Αναφερόμενος στην πιθανότητα ύπαρξης παράνομου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία που ενεπλάκη στο δυστύχημα των Τεμπών, ο υπουργός τόνισε ότι αν προκύψουν ευθύνες από τη δικαστική έρευνα προς την Hellenic Train, η ελληνική πολιτεία θα πρέπει να επανεξετάσει τις συμβάσεις της.
Ο κ. Σταϊκούρας ενημέρωσε ότι ο νέος φορέας για τους σιδηροδρόμους έχει στελεχωθεί από τον Σεπτέμβριο του 2023 και έχει ζητηθεί η συνεργασία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Δύο από τα τρία μέλη της επιτροπής που συντάσσει το πόρισμα είναι υψηλόβαθμα στελέχη του οργανισμού, και έχει ζητηθεί επιπλέον χρηματοδότηση για συνεργασία με διεθνή ινστιτούτα, προκειμένου να βελτιωθεί η ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών.
«Πλέον έχουμε πιο ασφαλείς μετακινήσεις απ’ ότι στο παρελθόν», ανέφερε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι η βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι μια διαρκής διαδικασία που απαιτεί συνεχή παρακολούθηση και αναβάθμιση.
Από τον Σεπτέμβριο του 2023, υπάρχει πλήρως λειτουργική σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, αν και οι ζημιές από την κακοκαιρία “Daniel” καθυστέρησαν την πλήρη εφαρμογή του συστήματος σε ορισμένα τμήματα του δικτύου.
Ο υπουργός ανακοίνωσε ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει ήδη προχωρήσει σε διαδικασίες για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού άξονα και των κάθετων οδών, με εκτιμώμενη ολοκλήρωση των έργων το καλοκαίρι του 2026, με κόστος 463 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, ανέφερε ότι υπάρχουν άλλα 900 εκατ. ευρώ διαθέσιμα για αποκατάσταση σε έξι περιφερειακές ενότητες, εξαιτίας των ζημιών από την κακοκαιρία.
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε επίσης τη δημιουργία πέντε κέντρων κυκλοφορίας και τεσσάρων κέντρων ελέγχου σηράγγων, τα οποία δεν υπήρχαν πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη. Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι απαιτούνται περισσότερες πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ασφάλεια.
Προγραμματίζονται 140 προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, ενώ έχει νομοθετηθεί ο νέος φορέας των Ελληνικών σιδηροδρόμων, που περιλαμβάνει τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους Ευρωπαίους.
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι σε καλό δρόμο, αλλά χρειάζεται υπομονή και επιμονή για την υλοποίηση των πρωτοβουλιών. Επισήμανε ότι η ευθύνη για τα φορτία ανήκει στον αποστολέα και τον μεταφορέα, και αν προκύψουν ευθύνες για την Hellenic Train, θα επανεξεταστούν οι συμβάσεις.
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει ορισμένες επενδύσεις, αλλά στόχος είναι να κλείσουν οι οικονομικές εκκρεμότητες και να ανανεωθεί το τροχαίο υλικό.
«Είμαστε σε καλύτερη θέση απ’ ότι ήμασταν, αλλά τα προβλήματα είναι συσσωρευμένα εδώ και 20-30 χρόνια», δήλωσε, προσθέτοντας ότι έχουν εντοπιστεί 90 αφύλακτες ισοπεδώσεις διαβάσεις.
«Τα περιστατικά που αναδεικνύονται ήταν πολλαπλάσια πριν τα Τέμπη, αλλά τώρα έχουμε εξασφαλίσει 25 εκατομμύρια ευρώ για να αντιμετωπίσουμε ολιστικά το πρόβλημα των εισόδων διαβάσεων σε όλη τη χώρα», κατέληξε.