Μια νέα τροπολογία από έξι ανεξάρτητους βουλευτές, μέλη του Κινήματος Δημοκρατίας, προτείνει την κατάργηση της ειδικής παραγραφής υπουργικών αδικημάτων. Ο στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι η δίωξη τέτοιων αδικημάτων θα διέπεται αποκλειστικά από τους γενικούς κανόνες περί παραγραφής, ενισχύοντας έτσι τη λογοδοσία και τη θεσμική αξιοπιστία.

Αναλυτικά:

Η τροπολογία κατατίθεται στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού που αφορά «Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Ερασιτεχνικού και του Επαγγελματικού Αθλητισμού».

Η αιτιολογική έκθεση αναφέρει ότι σύμφωνα με το άρθρο 77 παρ. 1 του Συντάγματος, η αυθεντική ερμηνεία των νόμων είναι αρμοδιότητα της νομοθετικής λειτουργίας. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, αποσαφηνίζεται το νομικό καθεστώς που διέπει την παραγραφή υπουργικών αδικημάτων, όπως προβλέπεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 3 του Ν. 3126/2003.

Η συνταγματική αναθεώρηση του 2019 κατήργησε την ειδική αποσβεστική προθεσμία που προέβλεπε ότι η Βουλή μπορούσε να ασκήσει ποινική δίωξη κατά υπουργών μόνο έως το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που άρχισε μετά την τέλεση του αδικήματος. Πλέον, ισχύει το γενικό καθεστώς παραγραφής του Ποινικού Κώδικα, όπως εφαρμόζεται σε κάθε πολίτη.

Η αναθεώρηση αυτή εισήγαγε μια θεμελιώδη αλλαγή στη δίωξη υπουργικών αδικημάτων, καταργώντας την αποσβεστική προθεσμία που ίσχυε προηγουμένως. Ωστόσο, η τροποποίηση αυτή δεν συνοδεύτηκε από την κατάλληλη προσαρμογή του Ν. 3126/2003, δημιουργώντας ένα κενό ασφάλειας δικαίου.

Η νομική θεωρία υποστηρίζει ότι η σχετική διάταξη έχει καταστεί αντισυνταγματική ή σιωπηρώς καταργηθείσα, όμως δεν υπάρχει ρητή νομοθετική διάγνωση. Η διατήρηση αυτής της ασάφειας μπορεί να οδηγήσει σε αμφιβολίες ως προς την εφαρμογή του νόμου, με αρνητικές επιπτώσεις στη δίωξη υπουργικών αδικημάτων.

Για την αποκατάσταση της νομικής σαφήνειας, είναι αναγκαίο να αναγνωριστεί ότι η διάταξη έχει ήδη καταργηθεί, διασφαλίζοντας ότι η δίωξη υπουργικών αδικημάτων διέπεται αποκλειστικά από τους γενικούς κανόνες περί παραγραφής.

Η προτεινόμενη διάταξη αναγνωρίζει την αυθεντική ερμηνεία του Νόμου 3126/2003, αποσαφηνίζοντας ότι η ειδική παραγραφή για τα υπουργικά εγκλήματα δεν ισχύει πλέον.