Ήμασταν οι πρώτοι, οι οποίοι βάλαμε κανόνες στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων, ανέφερε ο υφυπουργός Πολιτισμού Νίκος Γατρομανωλάκης μιλώντας νωρίτερα στη Βουλή στο εργασιακό τοπίο στον χώρο του θεάματος, ακροάματος.

«Το πρόγραμμα των κενών θέσεων λόγω Covid, προϋποθέτει ότι οι αποζημιώσεις που θα δοθούν στους θεατρικούς παραγωγούς ή στους παραγωγούς ακροάματος, θα έχουν διασφαλίσει όλα τα εργασιακά δικαιώματα και ότι θα έχουν τακτοποιήσει οποιαδήποτε εκκρεμότητα έχουν, και ως προς τα δικαιώματα και ως προς τις αμοιβές», είπε ο κ. Γιατρομανωλάκης και αναφέρθηκε και στις καταγγελίες για την απλήρωτες πρόβες, σημειώνοντας ότι στην ειδική ΚΥΑ που εκδόθηκε σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, την περασμένη άνοιξη για τα θέατρα είχε τεθεί ως προϋπόθεση η πληρωμή τους.

«Στις επιχορηγήσεις πλέον θέτουμε πολύ αυστηρού τύπου ζητήματα ως προς τα δικαιώματα και ως προς τις πρόβες, και σε σχέση με ένα κώδικα δεοντολογίας τον οποίο θέλουμε και παρότι ο ιδιωτικός τομέας αντιδρά και λέει ότι δεν θέλει να τον επιβάλλουμε, εμείς με εργαλεία προσπαθούμε να καθοδηγήσουμε εργαζόμενους και εργοδότες να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να συζητήσουν γι΄αυτά τα πολύ σοβαρά ζητήματα», είπε ο υφυπουργός Πολιτισμού.
Νωρίτερα, ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης είχε καλέσει την κυβέρνηση να θέτει ως προϋπόθεση για τις επιχορηγήσεις την υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας. «Μπορείτε να πιέσετε για την υπογραφή των συμβάσεων, βάζοντας τες ως προϋπόθεση για την επιχορήγηση στα θέατρα, ως προϋπόθεση για την κάλυψη των θέσεων που πληρώνονται από τον ΟΑΕΔ, ως προϋπόθεση για τις κενές θέσεις για τον Covid. Αν ήταν προϋπόθεση όλα αυτά, τότε θα είχαμε σε ένα μήνα την υπογραφή συλλογικής σύμβασης», είπε ο κ. Αρσένης. Ο βουλευτής απηύθυνε ερώτηση στο υπουργείο Πολιτισμού για την παραβίαση και αναστολή συλλογικής σύμβασης εργασίας στο θέαμα ακρόαμα.
«Στην Εθνική Λυρική Σκηνή υπογράφηκε πρόσφατα συλλογική σύμβαση εργασίας. Πέντε μήνες μετά, μάθανε οι εργαζόμενοι  ότι ο υπουργός Οικονομικών αρνείται να δεχθεί τη χορήγηση του μηνιαίου επιδόματος σίτισης των εργαζομένων και ότι έχουν αναστολή της συλλογικής σύμβασης με το επιχείρημα ότι αν δώσουν κάτι στους εργαζόμενους της Λυρικής, στη συνέχεια θα το ζητήσουν και άλλοι 10.000 εργαζόμενοι. Ταυτόχρονα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος επαναπροσλήθηκαν το καλοκαίρι μέσα από εργολαβική εταιρεία με μηνιαίες συμβάσεις. Εσείς έχετε δεσμευτεί ότι θα μεσολαβήσετε για να βρεθεί λύση. Ζητάω να υπάρξουν οι συλλογικές συμβάσεις και στο ελεύθερο θέαμα», είπε ο βουλευτής και κατήγγειλε ανομία στο χώρο του πολιτισμού με εξαφανισμένους και εργολαβικούς εργαζόμενους.
«Κοιτάζουμε το θέμα της Λυρικής Σκηνής και νομίζω και οι εργαζόμενοι μπορούν να το επιβεβαιώσουν ότι δεν υπάρχει στο υπουργείο Πολιτισμού, πολιτική ηγεσία άλλη να είναι σε επαφή μαζί τους τόσο συχνά και να απαντά τόσο άμεσα», είπε ο υφυπουργός και πρόσθεσε: «Θέλω, όμως, να σας πω για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, άρα και αυτή της Λυρικής, ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, με νόμο του 2017, κάθε συλλογική σύμβαση που προβλέπει τη χορήγηση μη μισθολογικών παροχών, θα πρέπει να συνυπογράφεται από τον υπουργό Οικονομικών. Αυτή τη στιγμή λοιπόν, σε αυτή τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία με τα συγκεκριμένα δεδομένα, και χωρίς να πλήττεται καθόλου οποιοδήποτε εργασιακό δικαίωμα των εργαζομένων σε δημόσιους φορείς εποπτευόμενους από το ΥΠΠΟ, εμείς λέμε ότι στηρίζουμε την προσπάθεια, είμαστε σε ανοιχτό διάλογο αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και τις δημοσιονομικές γραμμές που ορίζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους».
Ο κλάδος του Πολιτισμού είναι από τους κλάδους που παγκοσμίως, όχι μόνο στη χώρα μας, που έχει πληγεί περισσότερο, λόγω της πανδημίας, είπε ο υφυπουργός και πρόσθεσε: «Γι΄αυτό το λόγο, από την πρώτη μέρα, ξεκινήσαμε ως κυβέρνηση με μια σειρά μέτρων στήριξης του κλάδου αυτού. Μέχρι στιγμής, περισσότερα από 300 εκατομμύρια έχουν δοθεί με διάφορες μορφές στήριξης στον κλάδο του πολιτισμού και έχουν διοχετευθεί ακριβώς για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της πανδημίας. Πιο συγκεκριμένα, για τα οριζόντια μέτρα (αποζημίωση ειδικού σκοπού, επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών, επιστρέπτεες προκαταβολές κλπ) είναι πάνω από 166 εκατομμύρια αυτά που έχουν δοθεί. Έχουν δοθεί 30 εκατομμύρια για το μητρώο καλλιτεχνών το οποίο είναι ένα εργαλείο που αναγκαστήκαμε να διαμορφώσουμε ακριβώς επειδή υπήρχαν παθογένειες δεκαετιών στο χώρο του πολιτισμού, και ανοχή δεκαετιών που έφεραν σε πολύ δυσμενή θέση τους εργαζόμενους στον χώρο του πολιτισμού και λόγω της οικονομικής κρίσης. Γι΄αυτό δημιουργήσαμε αυτό το εργαλείο, στην αρχή ως χαρτογράφηση, μετά για την έκτακτη επιχορήγηση και πάνω από 35.000  άτομα έχουν εγγραφεί αυτή τη στιγμή  και περισσότερα από 30 εκατομμύρια έχουν δοθεί. Από ειδικά προγράμματα και έκτακτες προσκλήσεις, μιλάμε για 26 εκατομμύρια, 50 εκατομμύρια στους εποπτευόμενους φορείς, και επιδότηση θέσεων σε θέατρα, μουσικές σκηνές 14 εκατομμύρια, και προχωράμε σε λίγο σε αντίστοιχο πρόγραμμα για τις αίθουσες κινηματογράφου”, ανέφερε ο υφυπουργός και πρόσθεσε: “Με αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να καλύψουμε τα ζητήματα που έχει προκαλέσει η πανδημία αλλά και τις παθογένειες και την αδιαφορία της προηγούμενης κυβέρνησης η οποία είχε αφήσει τον κλάδο του πολιτισμού να παραπαίει».
Σε σχέση με τις συλλογικές συμβάσεις, ο κ. Γιατρομανωλάκης υπενθύμισε ότι οι εποπτευόμενοι φορείς του υπουργείου Πολιτισμού έχουν το αυτοδιοίκητο. «Είναι αυτοί που διαπραγματεύονται με τους εργαζόμενους τις συλλογικές τους συμβάσεις. Καθησυχάζω όλες και όλους ότι μιλάμε για εργασιακά δικαιώματα τα οποία είναι απολύτως διασφαλισμένα στους εργαζόμενους στους εποπτευόμενους φορείς του σύγχρονου πολιτισμού και δεν τέθηκε ποτέ υπό αμφισβήτηση ούτε υπήρξε σκέψη για να γίνει κάτι σε σχέση με αυτό. Όλες οι συμβάσεις εκτελούνται, όλοι οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να απολαμβάνουν το σύνολο των δικαιωμάτων τους», είπε και πρόσθεσε ότι στις συλλογικές συμβάσεις υπάρχουν δύο μορφές:  η μια έχει να κάνει με τους εργαζόμενους όπως αυτούς της Λυρικής Σκηνής και η άλλη έχει να κάνει με τα κρατικά θέατρα, που είναι συμβάσεις μεταξύ Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Β, Ελλάδος που ο αντισυμβαλλόμενος είναι το ΣΕΗ. Όπως σημείωσε, το Κρατικό Θέατρο Β. Ελλάδος έχει ήδη υπογράψει σύμβαση, 6 Μαρτίου του 2020 με το ΣΕΗ, η οποία είναι σε ισχύ μέχρι 30.9.2021. Το Εθνικό Θέατρο, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τον ΣΕΗ και «νομίζω ότι είναι πολύ κοντά στο να συμφωνήσουν και μάλιστα με δική μας παραίνεση προς όλες τις πλευρές να λυθεί και το θέμα των δικαιωμάτων του live streaming που λόγω της πανδημίας έχει γίνει πιο επίκαιρο από ποτέ», είπε ο υφυπουργός.