Tελικά αρκούσε ένα ανεπαίσθητο ταρακούνημα για να καταρρεύσει ο χάρτινος πύργος της κυβερνητικής αλαζονείας του 41%. Η απλή (αλλά πρωτοσέλιδη) αναφορά του «Βήματος» ότι υπήρξε αλλοίωση («μονταζιέρα») στα ηχητικά ντοκουμέντα που δόθηκαν στη δημοσιότητα λίγες ώρες μετά την πολύνεκρη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη οδήγησε τα κυβερνητικά στελέχη και τους υποστηρικτές τους σε μια σειρά σπασμωδικές αντιδράσεις που μαρτυρούν το πραγματικό βάθος της υπόθεσης.
1. Ο πυρήνας της δημοσιογραφικής αποκάλυψης είναι πολύ σαφής: η ερώτηση «Βασίλη φεύγω;» και η απάντηση «Φεύγεις, φεύγεις», που μεταδόθηκε από το σύνολο των φιλοκυβερνητικών μέσων ενημέρωσης λίγες ώρες μετά τη σύγκρουση προκειμένου να αποδοθούν όλες οι ευθύνες στο πρόσωπο του σταθμάρχη, αφορούσε άλλη αμαξοστοιχία. Το ότι αυτός ο διάλογος υπήρξε προϊόν σκόπιμης διαρροής και μοντάζ προκύπτει από το ότι μεταδόθηκε ως ηχητικό ντοκουμέντο και όχι ως πληροφορία. Η αρχική μετάδοση έγινε από την ιστοσελίδα του «Πρώτου Θέματος» (1.3.2023, 22.11) και ακολούθησε το «Mega» (23.11) και πολλά άλλα μέσα.
2. Ο μοναδικός λόγος που μπορεί να εξηγήσει τη μεθοδευμένη αυτή παραποίηση των στοιχείων και την οργανωμένη διοχέτευσή τους στα πρόθυμα μέσα ενημέρωσης είναι βέβαια η υπερασπιστική γραμμή που επέλεξε για τον εαυτό του το «επιτελικό κράτος», ρίχνοντας εξαρχής όλες τις ευθύνες στο «ανθρώπινο λάθος» ενός «ακατάλληλου σταθμάρχη», κάτι που είχε ήδη αναγγείλει στο διάγγελμά του ο πρωθυπουργός δύο ώρες προτού διοχετευθεί το μονταρισμένο ηχητικό: «Ολα δείχνουν πως το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος», θα πει ο κ. Μητσοτάκης, προτού καν συσταθούν οι αρμόδιες επιτροπές και προτού προλάβει να μιλήσει έστω και ένας εμπειρογνώμονας (1.3.2023, https://www.primeminister.gr/2023/03/01/31414).
3. Μετά το δημοσίευμα του «Βήματος», όπως συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις, την υπόθεση ανέλαβε να διαχειριστεί ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ., ο οποίος με ανάρτησή του στις 7.48 π.μ. προχτές το πρωί ισχυρίστηκε ότι δεν πρόκειται για αποκάλυψη, εφόσον η αναφορά σε δεύτερη (τοπική) αμαξοστοιχία είχε μεταδοθεί στην ΕΡΤ ήδη στις 4.3.2023. Το επιχείρημα του κ. Γεωργιάδη επαναλήφθηκε αυτούσιο στην επίσημη ανακοίνωση της Ν.Δ. δύο ώρες αργότερα. Μόνο που το ρεπορτάζ εκείνο της ΕΡΤ (https://tinyurl.com/2do8hzcc) δεν λήφθηκε τότε καθόλου υπόψη, με τα φιλοκυβερνητικά μέσα ενημέρωσης να επιμένουν στο αρχικό μονταρισμένο ηχητικό και να αποδίδουν τις επίμαχες φράσεις στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας που έφευγε για τα Τέμπη.
Ενδεικτικά αναφέρω την εκπομπή του Νίκου Ευαγγελάτου δύο μέρες αργότερα στο Mega (6.3.2023), στην οποία διαψεύστηκε κατηγορηματικά ότι το ηχητικό αναφερόταν σε δεύτερη αμαξοστοιχία (https://tinyurl.com/24rsvmg8). Και βέβαια όλα τα μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν στις 9.3.2023 αυτούσια την κατάθεση του επιθεωρητή κυκλοφορίας Λάρισας Νικολάου, στην οποία περιλαμβανόταν και πάλι ο μονταρισμένος διάλογος. Βέβαια η κατάθεση αυτή είχε ληφθεί από τις 3.3.2023, αλλά κανείς δεν σχολίασε μετά τη δημοσιοποίησή του το πλαστό κείμενο, επιβεβαιώνοντας ότι όλοι θεωρούσαν δεδομένες τις πλαστογραφημένες φράσεις (ενδεικτικά, «Πρώτο Θέμα», https://tinyurl.com/2dfox73a).
4. Αν το μέγαρο Μαξίμου δεν είχε σχέση με το μοντάρισμα και τη διαρροή του ηχητικού εκείνες τις δραματικές ώρες μετά την τραγωδία, θα μπορούσε να υποδείξει, έστω και σήμερα, τον δράστη, όπως έσπευσε να κάνει με την περίπτωση των e-mails της κυρίας Ασημακοπούλου. Αλλά εδώ δεν υπάρχουν, καθώς φαίνεται, πρόθυμοι υποτακτικοί που θα δέχονταν να θυσιαστούν. Ο λόγος είναι βέβαια ότι οι κατηγορίες που θα τους αποδίδονταν είναι στον βαθμό του κακουργήματος, εφόσον αφορούν απόπειρα συγκάλυψης δεκάδων ανθρωποκτονιών.
5. Σ’ αυτό το κλίμα, ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. δεν δίστασε χτες να επιτεθεί με τον πιο ακραίο τρόπο στους συγγενείς των θυμάτων, κάνοντας μια εκτενή ανάρτηση για να συγκρίνει τα όσα ακολούθησαν την τραγωδία των Τεμπών με όσα συνέβησαν στην Αρχαία Αθήνα μετά τη νικηφόρα ναυμαχία των Αργινουσών, το 406 π.Χ. Ούτε λίγο ούτε πολύ, ο κ. Γεωργιάδης μιλά για «χυδαία πολιτική εκμετάλλευση και εργαλειοποίηση της τραγωδίας των Τεμπών» και βρίσκει ιστορικές αναλογίες με το γεγονός ότι και στην Αρχαία Αθήνα υπήρξε κάτι ανάλογο.
Γράφει ο κ. Γεωργιάδης: «Οσοι ήθελαν τότε να ανατρέψουν την κυβέρνηση των Αθηνών έδωσαν δημόσιο βήμα στους συγγενείς των νεκρών, αυτοί λογικά κλαίγοντας κατηγορούσαν τους αρχηγούς του κράτους (τους στρατηγούς δηλαδή) διότι οι συγγενείς λογικό είναι να [το] κάνουν, σε όλους τους αιώνες και τις εποχές, ο ανθρώπινος πόνος είναι ο ίδιος. Η δημόσια όμως προβολή του πόνου των συγγενών των ναυαγών επηρέασε τη συντριπτική πλειοψηφία του αθηναϊκού λαού, ο οποίος αποφάσισε, υπό το βάρος αυτού του πένθους, να ανατρέψει και να καταδικάσει την κυβέρνησή του για το “Εγκλημα των Αργινουσών”. Ηρθαν τελικά στην εξουσία οι Δημαγωγοί και δύο χρόνια μετά η Αθήνα είχε καταστραφεί». Αθελά του και πάλι, ο κ. Γεωργιάδης αποκαλύπτει ότι το πραγματικό πρόβλημα του μεγάρου Μαξίμου είναι η κινητοποίηση των συγγενών των θυμάτων και η συλλογή του πλήθους των υπογραφών πολιτών που τους στηρίζουν.
Αφησα για το τέλος μια εντελώς δευτερεύουσα αλλά εξαιρετικά χαρακτηριστική πλευρά αυτής της αθλιότητας. Ο κ. Γεωργιάδης θέλει να εμφανίζεται ως βαθύς γνώστης της αρχαίας γραμματείας, αλλά έχει αποδειχτεί εδώ στην «Εφ.Συν.» απλός αντιγραφέας αλλά και διαστρεβλωτής κειμένων (βλ. το ένθετο «Αδωνις Γεωργιάδης, η Ακροδεξιά με το γελαστό πρόσωπο», 19.5.2018).
Ε, λοιπόν, και σ’ αυτή τη χτεσινή άθλια επίθεσή του στους συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας αντέγραψε κείμενα άλλων, χωρίς να τους αναφέρει. Και μάλιστα το μεγαλύτερο μέρος της ανάρτησής του είναι αντιγραμμένο από ιστορικό κείμενο του Βασίλη Στούκα στο «Πρώτο Θέμα», όπου βέβαια αναφέρονται οι πηγές («Η ναυμαχία των Αργινουσών, 406 π.Χ.: Οταν οι Αθηναίοι εκτέλεσαν τους ναυάρχους που άφησαν τους ναυαγούς αβοήθητους», https://tinyurl.com/27ojzscs). Αλλά το χειρότερο είναι ότι το κείμενο αυτό του κ. Στούκα είχε την ακριβώς αντίθετη στόχευση από εκείνη του κ. Γεωργιάδη. Είχε γραφτεί με αφορμή τον τραγικό θάνατο ενός νέου στο λιμάνι του Πειραιά, μετά από σπρώξιμο στην μπουκαπόρτα επιβατικού πλοίου. Στόχος του ήταν να συγκρίνει αυτή την απάνθρωπη πράξη με τη συγκίνηση που είχε προκαλέσει στην Αρχαία Αθήνα η εγκατάλειψη των ναυαγών συμπολιτών τους. Αλλά ποιος μπορεί να τα εξηγήσει αυτά στον κ. Γεωργιάδη και στον κ. Μητσοτάκη;