Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με
τίτλο: «Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής
αδειοδότησης, θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων
Αιολικών Πάρκων, την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, την
προστασία του περιβάλλοντος και λοιπές διατάξεις»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Η Ολομέλεια του ΣτΕ με τις 190-191/2022 αποφάσεις της έκρινε
αντισυνταγματική τη μεταβίβαση της πλειοψηφίας των μετοχών των
εταιρειών ύδρευσης (ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ) στην Ελληνική Εταιρεία
Συμμετοχών και Περιουσίας, το γνωστό Υπερ-Ταμείο, κρίνοντας ουσιαστικά
ως αντισυνταγματική την εμπορευματοποίηση του νερού καθώς “δεν
επιτρέπεται να επιδιώκει, προεχόντως ή παραλλήλως, οικονομικούς ή
άλλους σκοπούς, έστω και υπαγορευομένους από το ευρύτερο δημόσιο
συμφέρον, όταν οι σκοποί αυτοί ανταγωνίζονται ή θέτουν σε κίνδυνο την
αξιούμενη αδιάλειπτη και υψηλής ποιότητας παροχή των, ζωτικής
σημασίας, για το κοινωνικό σύνολο υπηρεσιών ύδρευσης και
αποχέτευσης”.
Η ΕΥΔΑΠ από την ίδρυση της (Ν. 1068/1980 συγχώνευση της ΕΕΥ και
ΟΑΠ), με την εμπειρία που απέκτησε και την τεχνογνωσία που κατέχει το
προσωπικό της, έχει φροντίσει και φροντίζει για την αδιάλειπτη
υδροδότηση και αποχέτευση της Πρωτεύουσας και του Λεκανοπεδίου
Αττικής. Διαχειρίζεται προς όφελος των κατοίκων της Αττικής, τον πλήρη
κύκλο του νερού που συνίσταται στα εξής: Την ορθολογική διαχείριση των
αποθεμάτων νερού στους ταμιευτήρες (Εύηνος, Μόρνος, Υλίκη,
Μαραθώνας και Γεωτρήσεις), την ασφαλή μεταφορά του μέσω των
υδραγωγείων, είτε με βαρύτητα είτε μέσω άντλησης, την επεξεργασία του
στις Μονάδες Επεξεργασίας Νερού (ΜΕΝ) ώστε να είναι άριστης ποιότητας,
την αδιάλειπτη παροχή του σε κάθε βρύση, κάθε κατοίκου του
λεκανοπεδίου και την παροχέτευσή του προς το δίκτυο αποχέτευσης, μετά τη χρήση του και από εκεί τη διοχέτευσή του στα Κέντρα Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ), όπου καθαρίζεται και επιστρέφεται καθαρό στο περιβάλλον.
Η ομαλή και αδιάλειπτη υδροδότηση της Πρωτεύουσας και του
Λεκανοπεδίου Αττικής, απειλείται με την απόφαση του Υπουργείου
Υποδομών και Μεταφορών να παραχωρήσει για είκοσι χρόνια σε ιδιώτες με
ΣΔΙΤ τη Διαχείριση, Λειτουργία και συντήρηση του Εξωτερικού
Υδροδοτικού Συστήματος (Ε.Υ.Σ.) της Αττικής. Το γεγονός αυτό αποτελεί
περαιτέρω τεμαχισμό της ενιαίας διαχείρισης του κύκλου του νερού της
Αττικής και οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην απαξίωση των
υδραγωγείων μεταφοράς νερού, στην υποβάθμιση της ποιότητας του
πόσιμου νερού, στην αύξηση της τιμής του νερού (διεθνής εμπειρία),
αυξάνει την επισφάλεια στην ομαλή υδροδότηση και στα υδραγωγεία
μεταφοράς νερού και προκαλεί αβεβαιότητα στο εργασιακό μέλλον των
υπαλλήλων που επί σειρά ετών εργάζονται και προσφέρουν για την
αδιάλειπτη λειτουργία του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος της
Αθήνας. Ίδια ακριβώς είναι τα σχέδια και για την ΕΥΑΘ.
Όλα τα έργα υποδομής για την ύδρευση και αποχέτευση του Λεκανοπεδίου
Αττικής και της Θεσσαλονίκης, χρηματοδοτήθηκαν επί δεκαετίες από τον
Ελληνικό λαό. Όπου έγιναν ιδιωτικοποιήσεις των συστημάτων ύδρευσης,
είχαμε φαινόμενα ραγδαίας αύξησης της τιμής του νερού, όπως στη Χιλή,
στη Βρετανία της Θάτσερ, στην πόλη των Παρισίων, στο Βερολίνο, και στη
Βολιβία, όπου προσπάθησαν να πουλήσουν ακόμα και το νερό της βροχής!
Φαινόμενα διαφθοράς στα πλαίσια της κερδοσκοπικής εκμετάλλευσης ενός
δημόσιου αγαθού, όπως στην Αργεντινή και τη Νικαράγουα. Φαινόμενα
κακής συντήρησης του δικτύου διανομής, που προκάλεσαν επιδημία
χολέρας στη Νότια Αφρική. Φαινόμενα που ανάγκασαν τις κυβερνήσεις,
όπως στη Γαλλία και στη Γερμανία, να επαναφέρουν το δίκτυο υπό
δημόσιο έλεγχο. Μόνο που αυτό κόστισε στην πόλη του Βερολίνου 650
εκατομμύρια ευρώ που αναγκάστηκαν να καταβάλλουν οι Βερολινέζοι
στους ιδιώτες κερδοσκόπους.
Με την παρούσα προτεινόμενη διάταξη καλούμε την κυβέρνηση να πράξει
το αυτονόητο: να επιστρέψει άμεσα στο Δημόσιο ο έλεγχος του μετοχικού
κεφαλαίου και της διοίκησης των δύο εταιρειών κοινής ωφέλειας – όπως τις
αντιλαμβανόμαστε εμείς στο ΜέΡΑ25, και όχι Α.Ε. προς εκποίηση στην
ολιγαρχία. Καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει τα άρθρα 119 και 120 του
σχεδίου νόμου του ΥΠΕΝ με τίτλο: «Διατάξεις για την απλοποίηση της
περιβαλλοντικής αδειοδότησης, θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των
Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης,
την προστασία του περιβάλλοντος και λοιπές διατάξεις» και να υιοθετήσει
την κάτωθι προτεινόμενη διάταξη.
Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ
Στην παρ. 1 του άρθρου 188 του Ν.4389/2016 και στην παρ. 1 του
άρθρου 197 του Ν.4389/2016 προστίθεται τελευταίο εδάφιο ως εξής:
Άρθρο 188 – παρ. 1
“… Εξαιρούνται της όποιας μεταβίβασης οι Εταιρείες Ύδρευσης και
Αποχέτευσης Πρωτευούσης (ΕΥΔΑΠ) και Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ), ως εκτός
πάσης συναλλαγής.”
Άρθρο 197 – παρ. 1
“… Εξαιρούνται της όποιας μεταβίβασης οι Εταιρείες Ύδρευσης και
Αποχέτευσης Πρωτευούσης (ΕΥΔΑΠ) και Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ), ως εκτός
πάσης συναλλαγής”.