ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ για το Γυμνάσιο και Λύκειο Κυθήρων: Προς τον κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Οι συγχωνεύσεις τμημάτων σχολείων και οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό
προσωπικό υποβαθμίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό συμβαίνει και στα
Κύθηρα, όπου υπάρχουν έντονες διαμαρτυρίες μαθητών, γονέων και
εκπαιδευτικών για τις απαράδεκτες συνθήκες λειτουργίας των σχολικών
μονάδων του νησιού.
Με το υπ’ αριθμ. 01/2024 ψήφισμά του, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Γ.Ε.Λ. Κυθήρων επισημαίνει την πρωτόγνωρη κατάσταση που επικρατεί στο
σχολείο με τη συγχώνευση έξι (6) τμημάτων σε τρία (3). Περαιτέρω, στο
ψήφισμα επισημαίνεται ότι η έλλειψη βασικών ειδικοτήτων σε καθηγητές θα
δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα ενόψει των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Επιπλέον, ο Σύλλογος τονίζει ότι η απόφαση για συγχώνευση των τμημάτων
«το μόνο που θα αποφέρει είναι ολοκληρωτική αποδιοργάνωση-δυσλειτουργία
και επικινδυνότητα στην εκπαίδευση των μαθητών, με ότι αυτό συνεπάγεται.»
Επίσης, στο υπ’ αριθμ. 58/22-9-2024 έγγραφο διαμαρτυρίας του, ο Σύλλογος
Γονέων και Κηδεμόνων Γυμνασίου Κυθήρων, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Με
γνώμονα το πρωτοφανές γεγονός ότι, φέτος η σχολική χρονιά στο μοναδικό
Γυμνάσιο Κυθήρων ξεκινά με την έλλειψη διδακτικού προσωπικού στο 90% των
απαραίτητα διορισθέντων, αλλά και με την αλλεπάλληλη και πολύχρονη
δημιουργηθείσα κατάσταση στη δυσπραγία πλήρωσης των κενών αυτών
τουλάχιστον μέχρι τα Χριστούγεννα κάθε σχολικού έτους, διαμαρτυρόμαστε
έντονα για την αντιμετώπιση των παιδιών μας ως πολιτών τρίτης κατηγορίας,
γιατί έτυχαν να ζουν σε μια παραμεθόρια περιοχή. Αυτή τη στιγμή στο σχολείο
μας, όχι μόνο δεν έχουν πληρωθεί οι οργανικές θέσεις καθηγητών, αλλά και με
τους αναπληρωτές καθηγητές αναγκαζόμαστε να περνάμε στην αναμονή της
περαίωσης της γραφειοκρατικής διαδικασίας Α΄, Β΄, Γ΄ κλπ φάσης διορισμού,
εφόσον οι πρώτοι διορισθέντες καθηγητές επικαλούνται νόμιμους λόγους
απομάκρυνσης».
Ασφαλώς, συνιστά αντιεκπαιδευτική συνθήκη το γεγονός ότι σε
απομακρυσμένα νησιά, όπως τα Κύθηρα, μαθήτριες και μαθητές αναγκάζονται
να στοιβάζονται σε τάξεις των 30 μαθητών. Παράλληλα, οι ελάχιστοι καθηγητές
του νησιού επιφορτίζονται με αλλεπάλληλες υπερωρίες για την κάλυψη των
κενών εκπαιδευτικών ωρών. Πρέπει να αναφερθεί πως στο Γυμνάσιο Κυθήρων
υπηρετούν αυτή τη στιγμή μόλις δύο εκπαιδευτικοί και η διευθύντρια.
Δίχως καμία αμφιβολία, τα μέτρα συγχώνευσης και κλεισίματος τμημάτων στα
σχολεία ναρκοθετούν το ίδιο το εκπαιδευτικό έργο. Δημιουργούν ανισότητες
στην πρόσβαση στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, που οφείλει να είναι
ισότιμη και απρόσκοπτη για όλους. Για τον λόγο αυτό επιμένουμε ότι χρειάζεται
άμεσα τα σχολεία να ενισχυθούν με επαρκείς διορισμούς μόνιμων
εκπαιδευτικών και να αναβαθμιστούν οι εγκαταστάσεις και υποδομές τους.
Επειδή η πρόσβαση στην ποιοτική δημόσια και δωρεάν παιδεία είναι καθολικό
δικαίωμα.
Επειδή η πρακτική της συγχώνευσης και κλεισίματος τμημάτων στα σχολεία
υποβαθμίζει τις συνθήκες μάθησης.
Επειδή τα Κύθηρα είναι απομακρυσμένη-παραμεθόρια περιοχή.
Επειδή οι ελάχιστοι καθηγητές του νησιού επιφορτίζονται με αλλεπάλληλες
υπερωρίες για την κάλυψη των κενών εκπαιδευτικών ωρών.
Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
1. Θα ανακληθούν οι συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων στα Κύθηρα;
2. Θα πληρωθούν άμεσα οι κενές θέσεις που υφίστανται σε
εκπαιδευτικό προσωπικό στις σχολικές μονάδες της περιοχής;