
ΘΕΜΑ: «Καταρρέει το αφήγημα για αναδιοργάνωση της Πολιτικής
Προστασίας – με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου η Κυβέρνηση
ανέστειλε την εφαρμογή του αλυσιτελούς ν. 4662/2020»
Η ανάγκη αναδιοργάνωσης και αποτελεσματικής λειτουργίας του Εθνικού
Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας συνιστά αδιαπραγμάτευτη εθνική
προτεραιότητα.
Παρά τις τυμπανοκρουσίες και τις διθυραμβικές δηλώσεις τόσο του
αρμόδιου Υπουργού και Υφυπουργού, όσο και του Πρωθυπουργού περί της
προώθησης και εν τέλει υιοθέτησης με τον ν. 4662/07.02.2020 ενός δήθεν
καινοτόμου και εκσυγχρονιστικού πλαισίου για την πολιτική προστασία και την
υποτιθέμενη σύσταση «Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και
Αντιμετώπισης Κινδύνων»,
Παρά τις επικοινωνιακές φιέστες με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου
σε Υμηττό και αλλού και τις δηλώσεις περί των δήθεν πλεονεκτημάτων του ν.
4662/2020,
Η αλήθεια είναι ότι η Κυβέρνηση έχει αναστείλει την εφαρμογή του εν λόγω
νόμου ήδη από τον Μάρτιο του 2020! Αναβίωσε δηλαδή το προ εικοσαετίας
σχεδόν κανονιστικό και επιχειρησιακό πλαίσιο, το οποίο είχε δαιμονοποιηθεί από
τη ΝΔ.
Με την παρ. 4 του τέταρτου άρθρου της από 14 Μαρτίου 2020 Πράξης
Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία κυρώθηκε με τον ν. 4682/2020,
προβλέφθηκε η δυνατότητα και, ακολούθως, με την υπ’ αριθμ. 8778/14.03.2020
(ΑΔΑ: ΩΑΨΝ46ΜΤΛΒ-ΛΧΦ) Απόφαση του τότε Γ.Γ.Π.Π. κου Χαρδαλιά λήφθηκε
η απόφαση να ανασταλεί η εφαρμογή του πολυδιαφημισμένου ν. 4662/2020. Με
την 2850/18.04.2020 Εγκύκλιό του ο νυν Γ.Γ.Π.Π. ξεκαθαρίζει ότι δεν έχουν
εκδοθεί οι κανονιστικές πράξεις για τη λειτουργία των Περιφερειακών και Τοπικών
Επιχειρησιακών Συντονιστικών Οργάνων και ότι τα Συντονιστικά Όργανα
Πολιτικής Προστασίας Περιφερειών και Δήμων λειτουργούν βάσει των ν.
3852/2010 και 3013/2002 αντίστοιχα.
Άνθρακας λοιπόν ο θησαυρός! Το πολλά υποσχόμενο νομοθέτημά της
περί πολιτικής προστασίας, η ίδια η Κυβέρνηση ρητά το ανέστειλε.
Ο ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο κατέθεσε σχετική πρόταση νόμου, την οποία είχε
διαβουλευτεί ευρύτατα αλλά και κατήγγειλε τις παθογένειες του ν. 4662/2020,
όπως ιδίως την πρόβλεψη για διορισμό μετακλητών σε θέσεις επικεφαλής-
συντονιστών σε όλες τις περιφέρειες, το χάος αρμοδιοτήτων, τη δημιουργία
δυσκίνητων συλλογικών οργάνων αλλά και τη σκανδαλώδη θέσπιση μυστικών
κονδυλίων. Άλλωστε και η Ένωση Περιφερειών Ελλάδος είχε προειδοποιήσει ότι
ο ν. 4662/2020 δημιουργεί «αλληλοεπικαλύψεις ή κενά αρμοδιοτήτων και
παράλληλες διαδρομές λήψης αποφάσεων».
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Με ποιο νομοθετικό και επιχειρησιακό πλαίσιο θα διαχειριστεί τελικά
η Χώρα τις ανάγκες της αντιπυρικής περιόδου που διανύουμε, μετά
την παταγώδη αποτυχία της Κυβέρνησης να νομοθετήσει
αποτελεσματικά και τη ρητή παραδοχή της αποτυχίας της με την
αναστολή εφαρμογής του ν. 4662/2020;
2. Θα εφαρμοστεί πράγματι με ευθύνη της Κυβέρνησης το προ
εικοσαετίας νομοθετικό πλαίσιο για την πολιτική προστασία, το οποίο
η Νέα Δημοκρατία τόσο είχε κατηγορήσει προεκλογικά σε σχέση με
τις φυσικές καταστροφές που έπληξαν τη Χώρα; Τελικά, ο
πολυδιαφημισμένος ν. 4662/2020 περί πολιτικής προστασίας δεν
ήταν τίποτα άλλο παρά το φύλλο συκής για μια Κυβέρνηση που δεν
είχε αποτελεσματικό και εφαρμόσιμο σχέδιο για την πολιτική
προστασία;
3. Πώς θα αρθεί η ανασφάλεια δικαίου που έχει προκληθεί σε
εμπλεκόμενους φορείς και επιχειρησιακούς παράγοντες, ώστε να
καλυφθεί ο χρόνος προετοιμασίας που χάθηκε από την λανθασμένη
πολιτική επιλογή νομοθέτησης του ν. 4662/2020;
ΘΕΜΑ : Απάντηση σε Κοινοβουλευτικό Έλεγχο.
Σε απάντηση του ανωτέρω μέσου κοινοβουλευτικού ελέγχου, καταρχήν σας
γνωρίζουμε ότι η μνημονευόμενη στο ερώτημά σας Απόφαση του Γενικού Γραμματέα
Πολιτικής Προστασίας, που εκδόθηκε λόγω της κατεπείγουσας δημοσίου συμφέροντος
ανάγκης για απρόσκοπτη και αδιάλειπτη δράση για τον περιορισμό και την αντιμετώπιση του
κορωνοϊού COVID-19, ερείδεται στο άρθρο τέταρτο της από 14-3-2020 ΠΝΠ «Κατεπείγοντα
μέτρα αντιμετώπισης της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» (Α ́
64), όπως κυρώθηκε με το άρθρο 3 του Ν. 4682/2020 (Α ́76).
Περαιτέρω, οι διατυπούμενες στο εν λόγω μέσο κοινοβουλευτικού ελέγχου αιτιάσεις
δεν κρίνονται εύλογες καθόσον, όπως συνάγεται κατωτέρω, χάρη στο αναπροσαρμοσμένο
δόγμα περί την αντιπυρική περίοδο έτους 2020 και παρά την πρωτοφανή πάνδημη
υγειονομική κρίση που κλήθηκε να διαχειριστεί η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, ο
μηχανισμός πυροπροστασίας της χώρας είναι έτοιμος ήδη από τις αρχές Μαΐου, πολύ
νωρίτερα από πέρυσι (τέλη Ιουνίου), διορθώνοντας μάλιστα σημαντικές αρρυθμίες
προηγούμενων αντίστοιχων περιόδων.
Ειδικότερα, επισημαίνεται ότι ο εναέριος στόλος μισθωμένων μέσων αεροπυρόσβεσης
ενισχύθηκε με τρία (3) επιπλέον ελικόπτερα βαρέως τύπου (9 έναντι 6), σύμφωνα με τον
επιχειρησιακό σχεδιασμό αεροπυρόσβεσης αντιπυρικής περιόδου 2020 που αφορά σε όλη την
Επικράτεια ο οποίος καταρτίστηκε και εγκρίθηκε από τη Φυσική και Πολιτική Ηγεσία ήδη από
τη λήξη της αντιπυρικής περιόδου του έτους 2019, ενώ με τη δημιουργία δύο
αερομεταφερόμενων τμημάτων σε Σάμο και Άραξο εξασφαλίζεται η, σε κάθετους άξονες,
πυροπροστασία της νησιωτικής χώρας τόσο στο Αιγαίο όσο και στο Ιόνιο Πέλαγος.
Για την κάλυψη όσο το δυνατόν μεγαλύτερης γεωγραφικής έκτασης ανά την
επικράτεια, με το π.δ. 51/2020 (Α ́ 112) συστάθηκαν ογδόντα (80) εποχικά Πυροσβεστικά
Κλιμάκια, τα οποία λειτουργούν για την εξυπηρέτηση επιχειρησιακών και μόνο εποχικών
αναγκών της αντιπυρικής περιόδου 2020 και εξής, και ήδη ενσωματώνονται στον τρέχοντα
επιχειρησιακό σχεδιασμό, με μέριμνα των οικείων Περιφερειακών Πυροσβεστικών Διοικήσεων.
Επιπρόσθετα, η Υπηρεσία, λαμβάνοντας υπόψη τις αυξημένες απαιτήσεις του
Σώματος σε προσωπικό για την αντιμετώπιση έκτακτων εποχικών αναγκών της αντιπυρικής
περιόδου, προέβη στην πρόσληψη χιλίων τριακοσίων (1300) επιπλέον ιδιωτών ως
Πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου
[οκτακόσιους πενήντα έξι (856) της ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ Α ́ και τετρακόσιους σαράντα τέσσερεις
(444) της ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ Β ́], τους οποίους κατένειμε σύμφωνα με τις κενές θέσεις ανά
κατηγορία στις κατά τόπους ΔΙ.Π.Υ.Ν. ή ΔΙ.Π.Υ. και οι οποίοι προστέθηκαν στους ήδη
επαναπροσληφθέντες από προηγούμενα έτη εποχικούς πυροσβέστες.
Επισημαίνεται, επίσης, ότι εγκαίρως με την υπ’ αριθ. 22409 Φ.702.15/16-04-2020
διαταγή Α.Π.Σ. έγιναν οι απαιτούμενες ενέργειες για την οργάνωση των Πεζοπόρων
Τμημάτων με σχετική εντολή ώστε με μέριμνα των ΠΕΠΥΔ να πραγματοποιηθούν οι
απαραίτητες ενέργειες για την προμήθεια υλικοτεχνικού εξοπλισμού, συντήρηση και
διαμόρφωση των κτιριακών εγκαταστάσεων, ενώ ομοίως την τρέχουσα περίοδο ενισχύθηκε η
στελέχωση του ΜΕΤΠΕ (Μηχανοκίνητο Ειδικό Τμήμα Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων) το οποίο,
λειτουργώντας επί 24ωρου βάσεως σε κατάσταση πλήρους επιχειρησιακής ετοιμότητας, ώστε
να καθίσταται δυνατή η διασπορά του, η άμεση κινητοποίησή του και η προώθησή του στα
σημεία των συμβάντων για την παροχή συνδρομής στη μαζική αντιμετώπιση ιδιαίτερης
φύσεως συμβάντων της κατά τόπο αρμόδιας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, έχει ήδη εμπλακεί σε
αποστολές δασοπυρόσβεσης. Τα πεζοπόρα τμήματα ιδίως της 1ης και 2ης ΕΜΑΚ, όπως και το
ΜΕΤΠΕ, αναλαμβάνουν, όποτε απαιτηθεί, αποστολές σε όλη την Επικράτεια κατόπιν εντολής
κινητοποίησης από το ΕΣΚΕΔΙΚ.
Γίνεται, περαιτέρω, γνωστό ότι, αξιοποιώντας τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος
Νιάρχος στο Πυροσβεστικό Σώμα, από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου χορηγήθηκαν
στο σύνολο των πυροσβεστικών υπαλλήλων και στους Εθελοντές Πυροσβέστες του Π.Σ. νέα
Μέσα Ατομικής Προστασίας, ενώ σημαντικός αριθμός νέων οχημάτων προστέθηκε στο στόλο
του Π.Σ., συνεπεία αντίστοιχων δωρεών από λοιπούς φορείς της ιδιωτικής οικονομίας.
Αναφορικά με την οργάνωση, τη διαχείριση, και τον συντονισμό των δυνάμεων
πυρόσβεσης και τις απαιτούμενες ενέργειες ώστε να εξασφαλίζεται η έγκαιρη επισήμανση και
αναγγελία της πυρκαγιάς καθώς και η άμεση και αποτελεσματική επέμβαση των
πυροσβεστικών δυνάμεων, γνωρίζεται ότι τα Επιχειρησιακά Σχέδια Αντιμετώπισης Δασικών
Πυρκαγιών έχουν, σύμφωνα με τη σχετική υπ’ αριθ. 13110 Φ.702.15/03-03-2020 Διαταγή
Α.Π.Σ., ολοκληρωθεί από ενάρξεως της αντιπυρικής περιόδου από τις κατά τόπους αρμόδιες
ΠΕΠΥΔ σε εναρμόνιση με το Σχέδιο ΙΟΛΑΟΣ της ΓΓΠΠ και ήδη βρίσκονται σε φάση
καθημερινής υλοποίησης, σύμφωνα με τα στάδια ετοιμότητας του Γενικού Σχεδίου και το
χάρτη κινδύνου έναρξης πυρκαγιάς της ΓΓΠΠ.
Όσον αφορά σε ενέργειες ελέγχου και προετοιμασίας του αγροτοδασικού δικτύου,
των πυροφυλακίων, των υδατοδεξαμενών επίγειων και εναέριων μέσων και την ολοκλήρωση
του ελέγχου των υδροστομίων, έχουν, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 13111 Φ.702.15/
03-03-2020 Διαταγή Α.Π.Σ., πραγματοποιηθεί όλες οι προπαρασκευαστικές εργασίες
προετοιμασίας για τη διευκόλυνση του έργου της αντιπυρικής περιόδου 2020, ενώ αναφορικά
με τους άξονες συνδρομής των Ενόπλων Δυνάμεων στη δασοπυρόσβεση στο πλαίσιο της
κοινωνικής προσφοράς τους, πραγματοποιήθηκαν, βάσει της υπ’ αριθ. 17769 Φ.702.15/
27-03-2020 Διαταγής Α.Π.Σ., συναφείς ανά αντικείμενο συσκέψεις σε Υπουργικό επίπεδο αλλά
και με τα κατά περίπτωση αρμόδια Γενικά Επιτελεία με σκοπό την άρτια υλοποίηση και την
εξασφάλιση της ετοιμότητας του μηχανισμού συνδρομής –συνεργασίας σε όλα τα επίπεδα.
Τέλος, πέραν των σχετικών συναντήσεων και τηλεδιασκέψεων που
πραγματοποιήθηκαν με τη Δασική Υπηρεσία, προκειμένου να εξασφαλιστεί ο σχεδιασμός του
κανονιστικού πλαισίου συνεργασίας ως προς την από κοινού εκπόνηση και τη συνεργασία
στην κατάρτιση αντιπυρικών σχεδίων αλλά και για την συνδρομή της Δασικής Υπηρεσίας στο
κατασταλτικό επίπεδο δυνάμει των οικείων Εγκυκλίων που ρυθμίζουν το θέμα, γνωρίζεται ότι
ήδη από 11-6-2020 τέθηκε σε ισχύ η 19/2020 (Β ́2233) Πυροσβεστική Διάταξη που αφορά
στη διαδικασία επιβολής διοικητικών προστίμων για παραβάσεις επί κανονιστικών διατάξεων
νομοθεσίας πυροπροστασίας.
Θέμα: Απουσία σχεδιασμού στην Πυροσβεστική: Εν μέσω αντιπυρικής
περιόδου έκτακτες εξαγγελίες για προσλήψεις εποχικών πυροσβεστών.
Ανάγκη αναθεώρησης της σχεδιαζόμενης Προκήρυξης.
Μετά την κατάρρευση του αφηγήματος δήθεν αναδιοργάνωσης της πολιτικής
προστασίας με την «αναστολή εφαρμογής» του πολυδιαφημισμένου σχετικού
ν. 4662/2020, ο οποίος αντί για υλοποίηση της κυβερνητικής δέσμευσης για να
αποτραπούν άλλες τραγωδίες αποδείχθηκε το φύλλο συκής για την Κυβέρνηση
της ΝΔ,
Μετά την «αναβίωση του πρότερου νομοθετικού και επιχειρησιακού πλαισίου»
(sic!) για την πολιτική προστασία, στην οποία η Κυβέρνηση προέβη με την από
14.03.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και κατόπιν σχετικής Απόφασης
του Γ. Γ. Πολιτικής Προστασίας και
μόλις τέσσερις ημέρες μετά την κατάθεση σχετικής ερώτησης από 48
Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με ΑΠ 7252/10.06.2020 και τίτλο «Καταρρέει το
αφήγημα για αναδιοργάνωση της Πολιτικής Προστασίας – με Πράξη
Νομοθετικού Περιεχομένου η Κυβέρνηση ανέστειλε την εφαρμογή του
αλυσιτελούς ν. 4662/2020»,
Εκτάκτως, ανακοινώθηκαν από την πολιτική ηγεσία προσλήψεις ακόμη 1.300
εποχικών πυροσβεστών για κάλυψη αναγκών στελέχωσης 80 νέων
Πυροσβεστικών Κλιμακίων.
Ωστόσο, ο χρόνος που έχει χαθεί για την προετοιμασία της αντιπυρικής
περιόδου λόγω της λανθασμένης πολιτικής επιλογής νομοθέτησης του ν.
4662/2020, η ανασφάλεια δικαίου και η αβεβαιότητα τόσο ως προς το
νομοθετικό όσο και ως προς το επιχειρησιακό πλαίσιο, καθόλου δεν μπορούν
να καλυφθούν από προσλήψεις εποχικών της τελευταίας στιγμής και μάλιστα
εν μέσω αντιπυρικής περιόδου!
Θυμίζουμε ότι μόλις τον Μάρτιο και συγκεκριμένα με την υπ’ αριθμ. 17980 οικ.
Φ. 211.5/30.03.2020 Απόφαση του Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος
[ΑΔΑ: ΩΜΩΒ46ΜΤΛΒ-Π4Ρ] προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την πρόσληψη
χιλίων τριακοσίων (1.300) ιδιωτών ως Πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης
με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.
Προς τί λοιπόν οι προ ημερών εξαγγελίες, όπως καταχωρήθηκαν στον Τύπο,
περί πρόσληψης επιπλέον 1.300 εποχικών πυροσβεστών και για ποιο λόγο
δεν προκηρύχθηκαν ενιαία οι θέσεις αυτές ήδη από τον Μάρτιο; Δεν ήταν,
άραγε, τότε γνωστές στην ηγεσία οι ανάγκες της αντιπυρικής περιόδου;
Με δεδομένο δε ότι από την όποια προκήρυξη μέχρι την ανακοίνωση των
οριστικών πινάκων επιτυχόντων εμφιλοχωρεί κατά κανόνα διάστημα 2-3 μηνών
ενώ επιπλέον είναι απαραίτητη η εκπαίδευση των προσλαμβανομένων πριν
την ανάθεση σε αυτούς των προβλεπόμενων καθηκόντων, το σενάριο
παραγωγικής αξιοποίησης των εποχικών αυτών πυροσβεστών κατά την
τρέχουσα αντιπυρική περίοδο κάθε άλλο παρά ρεαλιστικό φαντάζει..
Προς τί, λοιπόν και πώς δικαιολογείται αυτή η αν μη τί άλλο αστοχία στον
σχεδιασμό προσλήψεων εποχικών πυροσβεστών;
Επιπλέον δυνάμει του π.δ. 51/12.06.2020 συστάθηκαν 80 Πυροσβεστικά
Κλιμάκια ανά την Επικράτεια, τα οποία σύμφωνα με τις δηλώσεις της ηγεσίας,
όπως αυτές είδαν το φως της δημοσιότητας, θα καλυφθούν από τις νέες – υπό
σχεδιασμό προσλήψεις εποχικών πυροσβεστών.
Για ακόμη μια φορά όμως ολόκληρες Περιφέρειες παραλείπονται ολοκληρωτικά
και συλλήβδην από τον σχεδιασμό της Πυροσβεστικής, όπως χαρακτηριστικά
η Περιφέρεια Ηπείρου. Κανένα πυροσβεστικό κλιμάκιο δεν φαίνεται να ιδρύεται
στην Περιφέρεια Ηπείρου όπως και στην τελευταία προκήρυξη εποχικών
πυροσβεστών καμία θέση δεν είχε προβλεφθεί για την Περιφέρεια Ηπείρου.
Την σημαντική αυτή παράλειψη είχαμε επισημάνει και με την υπ’ αριθμ.
5333/31.03.2020 Ερώτησή μας προς τον κο Υπουργό. Κατ’ αποτέλεσμα η
Ήπειρος παντελώς αδικαιολόγητα αποκλείεται από τις 2.600 θέσεις εποχικών
πυροσβεστών που προκηρύχθηκαν/πρόκειται να προκηρυχθούν παρά τις
σοβαρές ανάγκες για θωράκισή της κατά την αντιπυρική περίοδο.
Πέρα από τις «διακρίσεις λόγω τόπου» ας μην εμφιλοχωρήσουν όμως και
«διακρίσεις λόγω φύλου».
Συγκεκριμένα, όπως είχαμε επισημάνει με την υπ’ αριθμ. 5466/06.04.2020
Ερώτησή μας με το π.δ. 38/26.03.2020, με θέμα: «Κανονισμός πρόσληψης
προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, στο Πυροσβεστικό Σώμα,
ως πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης» προβλέπεται στα αντικειμενικά
κριτήρια βαθμολόγησης ότι: [αποδίδονται] (κριτήριο 21.1.α): «50 μόρια στον
υποψήφιο οποιασδήποτε κατηγορίας που έχει υπηρετήσει ως εθελοντής
πενταετούς υποχρέωσης (Ε.Π.Υ.) ή ως επαγγελματίας οπλίτης (ΕΠ.ΟΠ) στις
Ένοπλες Δυνάμεις ή ως έφεδρος αξιωματικός ή στις Ειδικές Δυνάμεις των
Ενόπλων Δυνάμεων ή στην Προεδρική Φρουρά». Αντιστοίχως το συγκεκριμένο
κριτήριο υπάρχει και στην ως άνω υπ’ αριθμ. 17980 οικ. Φ. 211.5/30.03.2020
Προκήρυξη 1.300 εποχικών πυροσβεστών.
Όμως, με βάση το από 12.05.2020 Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη κατ’
άρθρον 25 παρ. 10 εδ. Β του ν. 3896/2010 επί αναφοράς υποψηφίας η οποία
προσέφυγε κατά του σχετικού όρου στον ΣτΠ: «η θέσπιση του κριτηρίου
πρόσδοσης μορίων σε άνδρες υποψηφίους που έχουν υπηρετήσει στις ειδικές
δυνάμεις ή την Προεδρική φρουρά συνιστά αθέμιτη έμμεση διάκριση σε βάρος
των γυναικών υποψηφίων, το δε Πυροσβεστικό Σώμα δεν ανταποκρίθηκε στην
υποχρέωση επαρκούς αντίκρουσης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα περί
αντιστροφής του βάρους απόδειξης κατά το άρθρο 24 του ν. 3896/2010.»
Καταλήγει δε ο ΣτΠ ότι ο σχετικός όρος «συνιστά διάκριση λόγω φύλου και για
τον λόγο αυτό εισηγείται την άμεση αφαίρεση αυτού του όρου.»
Μετά την τελευταία αυτή εξέλιξη και τη σαφή θέση του ΣτΠ συναφώς, ευχής
έργον να ληφθούν διορθωτικά μέτρα και να υπάρξει η σχετική μέριμνα, ώστε ο
σχετικός όρος να μην εισαχθεί στη σχεδιαζόμενη ή σε μελλοντικές προκηρύξεις
του Πυροσβεστικού Σώματος.
Εν όψει των ανωτέρω,
Ερωτάται ο κος Υπουργός:
1) Δεν ήταν γνωστές στην ηγεσία οι ανάγκες του αντιπυρικού
σχεδιασμού; Για ποιο λόγο δεν συμπεριλήφθηκαν στην
Προκήρυξη του Μαρτίου οι θέσεις που εξαγγέλλονται
καθυστερημένα τώρα και μάλιστα εν μέσω αντιπυρικής περιόδου;
2) Αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός της τρέχουσας αντιπυρικής
περιόδου η σχεδιαζόμενη Προκήρυξη ή εξαγγέλθηκε μόνο για
επικοινωνιακούς λόγους, αφού οι διαδικασίες πρόσληψης
εποχικών πυροσβεστών διαρκούν κατά κανόνα 2-3 μήνες από την
προκήρυξη – χωρίς να συνυπολογίζεται ο σε κάθε περίπτωση
απαραίτητος χρόνος εκπαίδευσης κι ενώ η συγκεκριμένη
Προκήρυξη βρίσκεται ακόμη στα χαρτιά;
3) Θα ληφθεί μέριμνα ώστε στη νέα Προκήρυξη να αρθεί η
διαπιστούμενη από το Συνήγορο του Πολίτη «αθέμιτη έμμεση
διάκριση λόγω φύλου σε βάρος των γυναικών» και θα
τροποποιηθεί σχετικά το π.δ. 3/2020 ώστε να απαλειφθεί από τις
μελλοντικές προκηρύξεις ο επίμαχος όρος περί μοριοδότησης της
θητείας στις ειδικές δυνάμεις ή στην Προεδρική φρουρά;
4) Συνιστά στάση ευθύνης και πώς δικαιολογείται ο αποκλεισμός
ακόμη και ολόκληρων Περιφερειών, όπως χαρακτηριστικά της
Περιφέρειας Ηπείρου, από τις προσλήψεις εποχικών
πυροσβεστών; Πώς δικαιολογείται αυτή η δυσμένεια σε βάρος της
Περιφέρειας Ηπείρου, η οποία αποκλείστηκε τόσο από την
προηγούμενη όσο και από την σχεδιαζόμενη Προκήρυξη για
εποχικούς πυροσβέστες (αφού κανένα από τα νέα πυροσβεστικά
κλιμάκια προς στελέχωση δεν ιδρύεται στην Ήπειρο) παρά τις
ανάγκες για ενίσχυση στην πυροπροστασία της λόγω του
ιδιαίτερου ανάγλυφου που η Περιφέρεια αυτή έχει;
Καταρρέει το Αφήγημα Αναδιοργάνωσης της Πολιτικής Προστασίας
Εν μέσω αντιπυρικής περιόδου:
1) η Πολιτική Προστασία στελεχώνεται με ..μετακλητούς ,
2) η «αναδιοργάνωση» του μηχανισμού πυροπροστασίας μένει στις καλένδες και
3) η «νέα Προκήρυξη 1.300 εποχικών πυροσβεστών», είναι «fakenews», σύμφωνα με
το ΥΠΡΟΠΟ.
Με τροπολογία κι ενώ οι ανάγκες στη πυρόσβεση κλιμακώνονται με ολοένα και περισσότερες
εστίες πυρκαγιών καθημερινά, η Κυβέρνηση προχωρά στη στελέχωση της Πολιτικής
Προστασίας με …μετακλητούς. Ταυτόχρονα, ο ν. 4662/2020 για την δήθεν αναδιάρθρωση της
Πολιτικής Προστασίας μένει στις καλένδες και τελεί σε αναστολή «λόγω κορωνοϊού», όπως
επιβεβαιώνεται από την απάντηση του αρμόδιου Υπουργείου σε ερώτηση που είχε καταθέσει
στη Βουλή η Όλγα Γεροβασίλη, Γραμματέας Κ.Ο. και 47 ακόμη Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο πολυδιαφημισμένος ν. 4662/2020, η κεντρική δέσμευση της ΝΔ για αναδιοργάνωση της
Πολιτικής Προστασίας και αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, το οποίο τόσο είχε κατηγορήσει
προεκλογικά, δεν ήταν παρά το φύλλο συκής για την Κυβέρνηση, που με Πράξη Νομοθετικού
Περιεχομένου αναβίωσε το προ εικοσαετίας κανονιστικό και επιχειρησιακό πλαίσιο,
προκαλώντας χάος αρμοδιοτήτων και έλλειμα συντονισμού στους εμπλεκόμενους φορείς.
Κι ενώ διανύουμε την αντιπυρική περίοδο, προτεραιότητα της Κυβέρνησης δεν είναι ο
αντιπυρικός σχεδιασμός αλλά ο διορισμός «μετακλητών» επί θητεία σε νευραλγικές θέσεις
δημόσιας υπηρεσίας, με τροπολογία σε νόμο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και
με κόστος 2,8 εκατομμύρια Ευρώ μέχρι το 2023.
Κατά τα λοιπά το «αναπροσαρμοσμένο δόγμα περί την αντιπυρική περίοδο»στο οποίο
αναφέρεται το αρμόδιο Υπουργείο εξυπηρετείται από ενέργειες που δρομολόγησε ο ΣΥΡΙΖΑ,
όπως ιδίως:
1) Υπερδιπλασιασμό Ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης βαρέος και μεσαίου τύπου κατ’ έτος και
μάλιστα μέχρι το 2023,
2) Για πρώτη φορά υπογράφηκε ΚΥΑ για συνεργασία και συντονισμό του ΠΣ και της Δασικής
Υπηρεσίας (ΚΥΑ 181752/2052/02.05.2019)
3) Μονιμοποίηση 2.500 πυροσβεστών πενταετούς θητείας, Ενίσχυση του Πυροσβεστικού
Σώματος με 876 Πυροσβέστες Πενταετούς Απασχόλησης, Ενίσχυση του Πυροσβεστικού
Σώματος με 2.250 εποχικούς πυροσβέστες,
4) Εξίσωση ωραριακά των ΠΠΥ με το μόνιμο προσωπικό, ώστε να εντάσσονται στο
δυναμολόγιο των βαρδιών καθ’ όλο το 24ωρο, ενισχύοντας τη διαθέσιμη δύναμη της
Πυροσβεστικής
5) Δρομολόγηση τωνδωρεών του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ύψους 25 εκατ. Ευρώ) και της
εταιρίας «Παπαστράτος» (για 20 υδροφόρα οχήματα), τα οποία …παρέλαβε ο Κυρ.
Μητσοτάκης.
6) Δημιουργία μηχανοκίνητου ειδικού τμήματος πυροσβεστικών επιχειρήσεων με έδρα την
1η ΕΜΑΚ, πυροσβεστικών κλιμακίων κ.α.
Τις ενέργειες αυτές του ΣΥΡΙΖΑ ελπίζουμε αφού δεν μπορεί να υπερκεράσει, τουλάχιστον να
αξιοποιήσει η Κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Η δε νέα Προκήρυξη 1.300 εποχικών πυροσβεστών που διαφημίστηκε σε ιστοσελίδες και
μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι σύμφωνα με το Υπουργείο «fake news» και «δεν
ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα», όπως προκύπτει από την απάντηση σε ερώτηση που
είχε καταθέσει στη Βουλή η Όλγα Γεροβασίλη, Γραμματέας Κ.Ο. και 41 ακόμη Βουλευτές του
ΣΥΡΙΖΑ.
Συνημμένες οι σχετικές Ερωτήσεις και Απαντήσεις που κατατέθηκαν στη Βουλή.
#επικοινωνούμε_ελεύθερα
#paramenoume_speedy