Στη Βουλή έφεραν το θέμα της απαράδεκτης καθυστέρησης ίδρυσης μουσουλμανικού νεκροταφείου στην Αθήνα 12 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία της Έλενας Ακρίτα, αναπληρώτριας τομεάρχη Δικαιοσύνης, αρμόδιας για τα Δικαιώματα και την Ισότητα και του Γιώργου Ψυχογιού, τομεάρχη Μεταναστευτικής Πολιτικής.
Το θέμα ήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα από τη Μαρίνα Σάττι, που αποκάλυψε πως δεν μπόρεσε να θάψει τον μουσουλμάνο πατέρα της κοντά της, αλλά αναγκάστηκε να μεταφέρει τη σορό του εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά, στην Κομοτηνή, επειδή η Αθήνα δεν διαθέτει μουσουλμανικό νεκροταφείο.
Στην ερώτηση επισημαίνεται πως για τον σκοπό αυτό, και μάλιστα με πρωτοβουλία της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ το 2016, έχουν γίνει παραχωρήσεις έκτασης από την Εκκλησία στο διαδημοτικό νεκροταφείο Σχιστού, ενώ είχε εξασφαλιστεί και χρηματοδότηση από την τότε Περιφέρεια Αττικής.
Μέχρι σήμερα όμως οι διαδικασίες δεν έχουν προχωρήσει, με αποτέλεσμα πολλές χιλιάδες κάτοικοι της Αττικής, μεταξύ τους και Έλληνες πολίτες να στερούνται, στην πρωτεύουσα της χώρας, ενός θεμελιώδους δικαιώματος: Της δυνατότητας να ενταφιάζουν τους νεκρούς τους κοντά στον τόπο κατοικίας τους και να μπορούν να επισκέπτονται τον χώρο ταφής. Να μπορούν να εκδηλώνουν το πένθος τους. Οι αρμόδιοι υπουργοί ερωτώνται για τους λόγους της τόσο μεγάλης καθυστέρησης, καθώς και για την ύπαρξη χρονοδιαγράμματος και χρηματοδότησης, ώστε να δημιουργηθεί επιτέλους μουσουλμανικό νεκροταφείο στην Αθήνα.
Ερωτώνται επίσης, για τις προθέσεις τους ως προς την εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου για τη χωροθέτηση κοιμητηρίου αλλοθρήσκων εντός των δημοτικών κοιμητηρίων σε κάθε έδρα νομού της χώρας.
Αναλυτικά η Ερώτηση
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Εσωτερικών
Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού
Θέμα: «Απαράδεκτη η καθυστέρηση ίδρυσης μουσουλμανικού νεκροταφείου στην Αθήνα».
Η γνωστή καλλιτέχνιδα Μαρίνα Σάττι αποκάλυψε πρόσφατα μια προσωπική της ιστορία, πως όταν, πριν λίγες βδομάδες, ο μουσουλμάνος πατέρας της απεβίωσε, αναγκάστηκε να τον θάψει μακριά της, σε κοιμητήριο της Κομοτηνής, επαναφέροντας στην επικαιρότητα το γεγονός ότι στην Αθήνα δεν υπάρχει νεκροταφείο για μουσουλμάνους.
Ήδη από το 2022 σε ερώτηση 29 βουλευτών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ (4363/04.04.2022), είχαμε εγείρει την επιτακτική ανάγκη δημιουργίας μουσουλμανικού νεκροταφείου στην Αττική, επισημαίνοντας μάλιστα πως ενώ η Εκκλησία της Ελλάδας έχει παραχωρήσει από το 2005 έκταση αρκετών στρεμμάτων στον Σχιστό, δίπλα στο διαδημοτικό νεκροταφείο, πληρώνοντας και το κόστος της μελέτης, δεν είχαν ξεκινήσει οι διαδικασίες για τη μορφοποίηση του χώρου.
Επιπλέον, υπενθυμίζεται ότι το 2016, με πρωτοβουλία της τότε κυβέρνησης, η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών είχε παραχωρήσει εκ νέου 20 στρέμματα, ενώ η τότε διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής είχε εξασφαλίσει τα χρήματα για την ολοκλήρωση του έργου. Ενώ, σε δημοσιεύματα του Οκτωβρίου του 2022 φαινόταν πως, κατόπιν δικαστικών διενέξεων, αναμενόταν η έναρξη και η ολοκλήρωση των διαδικασιών εντός του 2023.
Σύμφωνα με το άρθρο 13 του Συντάγματος, «κάθε γνωστή θρησκεία είναι ελεύθερη και τα σχετικά με τη λατρεία της τελούνται ανεμπόδιστα υπό την προστασία των νόμων».
Είναι προφανές ότι οι πολλές χιλιάδες μουσουλμάνοι κάτοικοι της Αττικής, μεταξύ τους πολλοί Έλληνες πολίτες, στερούνται ενός θεμελιώδους δικαιώματος και μάλιστα στην πρωτεύουσα της χώρας: τη δυνατότητα να ενταφιάζουν τους νεκρούς τους κοντά στον τόπο κατοικίας τους, ώστε να τους δίνεται η δυνατότητα να επισκέπτονται τον χώρο ταφής, όπως συμβαίνει με τους πιστούς του χριστιανικού θρησκεύματος.
Η δημιουργία εξάλλου ισλαμικού κοιμητηρίου συνιστά αυτονόητο αίτημα που εκπορεύεται εδώ και πολλά χρόνια από πλήθος οργανώσεων, σωματείων και συλλογικοτήτων και, παρότι ουδείς φαίνεται να εναντιώνεται, η ικανοποίησή του καθυστερεί απαράδεκτα πολύ.
Το αποτέλεσμα είναι να αναγκάζονται οι μουσουλμάνοι κάτοικοι της Αττικής αλλά και άλλων περιοχών, να αποστέλλουν τις σορούς των ομοθρήσκων τους εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά, στην Ξάνθη ή την Κομοτηνή, πολύ μακριά από τους οικείους τους, ή στο εξωτερικό.
Κατόπιν των ανωτέρω και
Επειδή, η εκτίμηση για το ανθρώπινο σώμα μετά θάνατον είναι έκφραση του σεβασμού προς την ανθρώπινη αξία, αντικατοπτρίζοντας την ιδιαιτερότητα που αποδίδεται σε κάθε άτομο κατά τη διάρκεια της ζωής του.
Επειδή, αυτή η αρχή αποτελεί τη βάση για τη νομιμοποίηση τριών ξεχωριστών δικαιωμάτων που συνδέονται με την ταφή (ή άλλη μορφή διάθεσης του νεκρού): 1ον, ο σεβασμός προς την ανθρώπινη αξιοπρέπεια που απαιτεί την τιμητική (σύμφωνα με τα έθιμα της κάθε κοινωνίας) αντιμετώπιση των ανθρώπινων λειψάνων,
2ον, η προσωπική αυτονομία που επιβάλλει τον σεβασμό των επιθυμιών του ατόμου για την τύχη του σώματός του μετά τον θάνατο, και
3ον, το δικαίωμα στην ιδιωτικότητα και στην οικογενειακή ζωή των συγγενών, το οποίο περιλαμβάνει το δικαίωμα σεβασμού στο πένθος τους.
Επειδή, ο ορισμός ιδιαίτερου χώρου για τον ενταφιασμό αλλοδόξων ή αλλοθρήσκων είναι αναγκαίος, διότι οι ταφικές συνήθειες ορισμένων θρησκειών απαιτούν ιδιαίτερες εγκαταστάσεις ή κατάλληλη διαμόρφωση του χώρου,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- α) Έχουν προχωρήσει οι εργασίες για τη δημιουργία μουσουλμανικού κοιμητηρίου στην πρωτεύουσα της χώρας;
β) Υπάρχει χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου και χρηματοδότηση;
- Ποιοι είναι οι λόγοι για την καθυστέρηση του έργου;
- Θα φροντίσουν ώστε να εφαρμοστεί το θεσμικό πλαίσιο και να γίνει χωροθέτηση κοιμητηρίου αλλοθρήσκων ή αλλοδόξων εντός των δημοτικών κοιμητηρίων των εδρών των Π.Ε. ανά την επικράτεια;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Ακρίτα Έλενα
Ψυχογιός Γιώργος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βέττα Καλλιόπη
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Ηλιόπουλος Όθων
Λινού Αθηνά
Μάλαμα Κυριακή
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Πούλου Γιώτα
Χρηστίδου Ραλλία