Σε κλίμα έντονης αντιπαράθεσης και πάντως με εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις από την κυβερνητική πλειοψηφία και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, κλείνει σήμερα τις εργασίες της η εξεταστική επιτροπής της Βουλής για την τραγωδία των Τεμπών, συζητώντας και στη συνέχεια διαβιβάζοντας τα πορίσματα στην Ολομέλεια του σώματος για τα περαιτέρω.

Σχεδόν σύσσωμη η αντιπολίτευση βλέπει ποινικές ευθύνες του τότε υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή, ενώ η κυβερνητική πλευρά επιμένει ότι το δυστύχημα ήταν αποτέλεσμα ανθρώπινων λαθών από τον σταθμάρχη και τους μηχανοδηγούς κυρίως, ενώ δεν διαπιστώνει ευθύνες του βουλευτή Σερρών.

Η επιτροπή συνεδριάζει στις 11 το πρωί, με την κοινωνία να παρακολουθεί έχοντας την αίσθηση ότι η κυβερνητική πλειοψηφία επιχειρεί συγκάλυψη των ευθυνών.

Σύμφωνα με τις πορισματικές εκθέσεις και τις τοποθετήσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, η υπόθεση είτε πρέπει να οδηγηθεί σε προανακριτική επιτροπή, είτε να επιληφθεί απευθείας η δικαιοσύνη για τον κ. Καραμανλή και η Βουλή να άρει την ασυλία του.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, αναμένεται να υποστηρίξει μία θέση που επιδέχεται διευκρίνισης. Ενώ αρχικά φάνηκε να τάσσεται υπέρ προανακριτικής για τις ποινικές ευθύνες του κ. Καραμανλή, του τότε υφυπουργού Χρήστου Καραγιάννη, αλλά και του Χρήστου Τριαντόπουλου για το μπάζωμα του χώρου, αργά χθες βράδυ διαχώρισε τις υποθέσεις.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ με το πόρισμά του δεν ζητάει προανακριτική αλλά να πάει απευθείας στην Δικαιοσύνη με μόνη την άρση της ασυλίας του Κ. Καραμανλή, καθότι έχει τελέσει τα αδικήματα δια παραλείψεως και δεν ισχύει γι’ αυτόν ο νόμος περί ευθύνης υπουργών». Για τον κ. Καραγιάννη δεν ισχύει η ασυλία, καθώς δεν είναι βουλευτής, ενώ αναμένεται να διευκρινιστεί από την Κουμουνδούρου, τι ακριβώς προτείνει για τον κ. Τριαντόπουλο.

Από την πλευρά τους, το ΠΑΣΟΚ, το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση, οι Σπαρτιάτες, η ΝΙΚΗ και η Νέα Αριστερά ζητούν τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής, που θα διερευνήσει ποινικές ευθύνες για πολιτικά πρόσωπα.

Η Πλεύση Ελευθερίας προανήγγειλε πρόταση μομφής κατά του προεδρείου.

Tι λέει το πόρισμα της κυβερνητικής πλειοψηφίας

Οι βουλευτές της ΝΔ υπό την προεδρία του Δημήτρη Μαρκόπουλου, που έχει κατηγορηθεί για πλείστες όσες προσβλητικές για τις οικογένειες των θυμάτων ενέργειες, κατέληξαν στον ισχυρισμό ότι για το δυστύχημα με τους 57 νεκρούς φταίνε κατά κύριο λόγο ο μοιραίος σταθμάρχης Λάρισας, οι μηχανοδηγοί, ενώ επιρρίπτουν ευθύνες και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καθώς και στην Hellenic Train.

«Η ανάλυση από την Επιτροπή δεν ανέδειξε πράξεις ή παραλείψεις πολιτικών προσώπων που να συνδέονται με το δυστύχημα. Η πολιτική ευθύνη, αντικειμενικά αναλήφθηκε από τον τότε Υπουργό Κ. Καραμανλή με την άμεση παραίτησή του την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος, πράξη που εκτός των άλλων διευκόλυνε τον έλεγχο της υπόθεσης», αναφέρουν στο πόρισμά τους οι βουλευτές της ΝΔ που μετείχαν στην εξεταστική επιτροπή και προσθέτουν ότι το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από το σύνολο των δεδομένων είναι ότι ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές με αποτέλεσμα να σημειωθεί το τραγικό δυστύχημα.

Υποστηρίζουν ότι «οι ευθύνες όλων των άμεσα εμπλεκομένων στο τραγικό δυστύχημα, καθώς και των προσώπων που κατείχαν υπεύθυνες θέσεις στους αρμόδιους οργανισμούς και εταιρείες, ελέγχονται ήδη από την τακτική δικαιοσύνη» και ισχυρίζονται ότι «δεν υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης με παρεμβάσεις στον χώρο της μοιραίας σύγκρουσης».

Σύμφωνα με τη ΝΔ «οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο έγιναν με απόφαση των αρμοδίων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών με βαρέως τύπου μηχανήματα, τα οποία έπρεπε να επιχειρούν σε ασφαλές και σταθερό έδαφος. Πάντως, διεξάγεται και έρευνα της δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των αρμοδίων οργάνων».
Όσο για τα αυτοματοποιημένα συστήματα που θα μπορούσαν να αποτρέψουν το δυστύχημα, κάνουν μία αναδρομή από το 1985 σε εντελώς άσχετα θέματα περί της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, για να καταλήξουν στην άποψη ότι επί υπουργίας Κώστα Καραμανλή έγιναν σημαντικά βήματα, ειδικά ως προς την περιβόητη σύμβαση 717!

ΣΥΡΙΖΑ: ποινικές ευθύνες υπουργών
Στο κείμενο του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι: «Χρήζει διερεύνησης η διάπραξη εκ μέρους του ποινικών αδικημάτων της ανθρωποκτονίας και των σωματικών βλαβών από ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή», αναφέρουν οι βουλευτές του που μετείχαν στην εξεταστική επιτροπή, καθώς «προκύπτει ότι, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, από το πλήθος των εξωδίκων και από εκ της αρμοδιότητάς του γνώση για την μη εφαρμογή της σύμβασης 717/2014, είχε απόλυτη γνώση τόσο για την μη εφαρμογή κανενός συστήματος ασφαλείας στον σιδηρόδρομο, άρα και για την έλλειψη ασφάλειας για το επιβατικό κοινό και θέσης αυτού σε καθεστώς απόλυτης διακινδύνευσης».

Κατά, τον ΣΥΡΙΖΑ ο Κώστας Καραμανλής θα πρέπει να διερευνηθεί από τη δικαιοσύνη για παράβαση καθήκοντος, διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή, σωματικές βλάβες κατά συρροή.

Παράλληλα ο ΣΥΡΙΖΑ εντοπίζει ποινικές ευθύνες στον τότε υφυπουργό Υποδομών Γεώργιο Καραγιάννη, καθώς και στον τότε υφυπουργώ παρά τω πρωθυπουργώ Χρήστο Τριαντόπουλο. Μιλά επίσης για την ανάγκη ποινικής διερεύνησης για την μη υλοποίηση της σύμβασης 717/2014.

Τέλος ζητά η Επιτροπή να ψηφίσει ομόφωνη ερμηνευτική δήλωση, η οποία θα επισημαίνει ότι η «παράλειψη εκτέλεσης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας» δεν συμπεριλαμβάνεται στο πλαίσιο άσκησης των υπουργικών καθηκόντων, γεγονός που δεν θα ενεργοποιήσει τις διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο 86 του Συντάγματος, οδηγώντας τον πρώην υπουργό Μεταφορών στη Δικαιοσύνη με απλή άρση ασυλίας.

Καταπέλτης η αντιπολίτευση, δείχνει προανακριτική

Το ΠΑΣΟΚ δεν κατέθεσε πόρισμα, αφού κατά την άποψή του «ούτε το σύνολο της δικογραφίας παραλάβαμε, ούτε ουσιώδεις μάρτυρες εξετάστηκαν». Σε δήλωσή τους οι βουλευτές (Αποστολάκη, Πάνας, Νικητιάδης) τονίζουν ότι «επιβάλλεται η περαιτέρω ποινική διερεύνηση της υπόθεσης για τους δύο αρμόδιους υπουργούς Μεταφορών και Υποδομών των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας και ζητούν εκ νέου τη μετατροπή της εξεταστικής επιτροπής σε προανακριτική επιτροπή».

Και προσθέτουν: «Η κυβερνητική επιλογή για συγκάλυψη, μέσω της μη ουσιαστικής διερεύνησης της υπόθεσης και ιδίως του ενδεχομένου ύπαρξης ποινικών ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα, δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή, όχι από μόνο από το ΠΑΣΟΚ, αλλά πρωτίστως από την κοινωνία, η οποία απαιτεί να χυθεί φως στην υπόθεση και να αποδοθούν ευθύνες όσο ψηλά και να βρίσκονται αυτές».

Το ΚΚΕ, σημειώνει στο πόρισμά του ότι «επιβεβαιώθηκαν τόσο οι τεράστιες πολιτικές ευθύνες που διαχρονικά υπήρξαν για την κατάσταση στο σιδηρόδρομο και την ασφάλειά του, αλλά προέκυψαν και ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων, εν προκειμένω διαχρονικά των Υπουργών Μεταφορών, αλλά και άλλων, που δια των ενεργειών τους ή των σημαντικών παραλείψεών τους, υπονόμευσαν την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, αποδεχόμενοι έτσι το ενδεχόμενο, αν όχι προδιαγράφοντας την εξέλιξη και του συγκεκριμένου εγκλήματος των Τεμπών».

Κατά την άποψή του «το εσπευσμένο κλείσιμο των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής, όπως και ο αποκλεισμός από την κυβερνητική πλειοψηφία καθοριστικών μαρτύρων, δεν επέτρεψαν να διερευνηθούν τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων, όταν μάλιστα αρκετοί εκ των 57 νεκρών υπήρξαν θύματα πυρκαγιάς, καθώς επίσης δεν διερευνήθηκαν οι υπαίτιοι για την απαράδεκτη αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος, λίγες μόλις μέρες μετά το δυστύχημα και πριν τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων. Σίγουρα ως προς αυτά τα δύο τουλάχιστον ζητήματα, η Εξεταστική Επιτροπή όφειλε να συνεχίσει τις εργασίες της, πράγμα που επιβεβαιώνεται και από την κατεύθυνση των ανακριτικών ερευνών, μέσα και από τη σχετική δικογραφία που απεστάλη στην Επιτροπή».

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Παύλος Σαράκης σημειώνει ότι οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών από το 2012 και εντεύθεν, μαζί με τους παράγοντες των σιδηροδρομικών εταιρειών και οι σχετικοί εργολάβοι φέρουν την ανάλογη ποινική ευθύνη και θα πρέπει να αχθούν ενώπιον της Τακτικής Δικαιοσύνης.

Προανακριτική επιτροπή για όσους υπουργούς σχετίζονται με την μη εκτέλεση της σύμβασης 717 ζητούν και οι Σπαρτιάτες, ενώ ο βουλευτής Τάσος Οικονομόπουλος, εντοπίζει ποινικές ευθύνες όλων των συναρμόδιων υπουργών και υφυπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009 -2023.

Και τονίζει ότι «τη βασική πολιτική ευθύνη αλλά και ποινική ευθύνη για παράβαση καθήκοντος, φέρει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, αφενός διότι γνώριζε τα προβλήματα των σιδηροδρόμων και ουδέν έπραξε για την αποφυγή ενός σοβαρού δυστυχήματος που ήταν ζήτημα χρόνου να συμβεί, αφετέρου δε μετά το δυστύχημα έδωσε εντολή συγκάλυψης σε όλο το κυβερνητικό επιτελείο, παραβιάζοντας τη νομοθεσία που επέβαλε την διατήρηση ανέπαφου του σημείου του δυστυχήματος μέχρι την ολοκλήρωση των ερευνών».

Ο ανεξάρτητος βουλευτής Κωνσταντίνος Φλώρος προτείνει προς την εξεταστική επιτροπή «να διευκρινίσει την θέση της ότι για τα εγκλήματα παραλείψεως κατά την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων αρμόδια είναι η τακτική Δικαιοσύνη»

Η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα ζητά την περαιτέρω διερεύνηση με τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής της Βουλής για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής.