Σαν σήμερα έμελλε να γεννηθεί ένας μεγάλος σκηνοθέτης του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου ο οποίος άφησε το στίγμα του στη μεγάλη οθόνη με ταινίες που δεν γίνεται να μη θυμάται όποιος τις έχει δει, και μας έδειξε τι σημαίνει ρεαλισμός σε συνδυασμό με ηθική και μεταφυσικές αναζητήσεις. Πάντα ντυμένες οι ταινίες του με υπέροχες μουσικές ….

Η Google τιμάει σήμερα τον Κρίστοφ Κιεσλόφσκι με ένα doodle αφιερωμένο στα 80 χρόνα από την γέννηση του μεγάλου Πολωνού σκηνοθέτη.

Διάσημος σκηνοθέτης αλλά και σεναριογράφος, με διεθνείς διακρίσεις κυρίως για τα έργα του Dekalog (1989), The Double Life of Veronique (1991) αλλά και την τριλογία Three Colors (1993-1994).

Ο Κσίστοφ Κιεσλόφσκι γεννήθηκε στις 27 Ιουνίου 1941 στη Βαρσοβία. Μετακόμιζε, συχνά, σε άλλη πόλη καθώς ο πατέρας του εργαζόταν ως μηχανικός και επειδή ήταν φυματικός χρειαζόταν θεραπεία.

Ανατράφηκε ως Ρωμαιοκαθολικός και, έπειτα, η σχέση του με τον Θεό ήταν “προσωπική και ιδιωτική”, όπως ανέφερε ο ίδιος ο Κσίστοφ Κιεσλόφσκι χαρακτηριστικά.

Όταν ήταν 16 ετών, ο Κρίστοφ Κιεσλόφσκι ξεκίνησε να εκπαιδεύεται ως πυροσβέστης αλλά αποχώρησε μετά από τρεις μήνες. Χωρίς όμως να έχει στόχους, γράφτηκε το 1957, College for Theatre Technicians της Βαρσοβίας επειδή το διεύθυνε ένας συγγενής του.

Ήθελε να γίνει θεατρικός σκηνοθέτης αλλά δεν είχε το απαιτούμενο προπτυχιακό τίτλο για το τμήμα θεάτρου. Οπότε, επέλεξε να σπουδάσει κινηματογραφία, ως ενδιάμεσο βήμα.

Το έτος 1995, ο Κρίστοφ Κιεσλόφσκι ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερου Σκηνοθέτη και Καλύτερου Γράψιμου. Το 2002, κατατάχθηκε στη δεύτερη θέση στη λίστα Sight & Sound του Βρετανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου μεταξύ των δέκα κορυφαίων σκηνοθετών, της σύγχρονης εποχής.

 

Οι τέσσερις τελευταίες ταινίες του Κιεσλόφσκι, και οι πιο επιτυχημένες στο εμπόριο, ήταν ξένες συμπαραγωγές που έγιναν, κυρίως, με χρήματα από τη Γαλλία και, συγκεκριμένα, από τον Ρουμάνο παραγωγό Μαρίν Κάρμιτζ.

Επικεντρώθηκαν σε ηθικά και μεταφυσικά ζητήματα, παρόμοια με του Dekalog και του Blind Chance, αλλά σε πιο αφηρημένο επίπεδο, με μικρότερα καστ, περισσότερες εσωτερικές ιστορίες και λιγότερο ενδιαφέρον προς τις κοινότητες. Η Πολωνία παρουσιάστηκε σε αυτές τις ταινίες, κυρίως, από την οπτική των Ευρωπαίων ξένων.

 

Η τριλογία “Τρία χρώματα” είναι κινηματογραφική δημιουργία του Πολωνού σκηνοθέτη Κριστόφ Κιεσλόφσκι, αποτελούμενη από τις ταινίες Μπλε, Λευκή και Κόκκινη. Οι τρεις ταινίες κυκλοφόρησαν την περίοδο 1993-1994.

Το σενάριο και των τριών γράφτηκε από τον ίδιο τον σκηνοθέτη, σε συνεργασία με τον Κριστόφ Πισίεβιτς. Τη μουσική συνέθεσε ο Ζμπίγκνιεφ Πρέισνερ. Η τριλογία του Κιεσλόφσκι θεωρείται μία από τις σπουδαιότερες στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Οι κριτικές που απέσπασε ήταν ως επί το πλείστον πολύ θετικές. Και οι τρεις ταινίες έλαβαν διακρίσεις: Η Μπλε ταινία αποκόμισε πολλές διακρίσεις για το ρόλο της Ζυλιέτ Μπινός, ενώ στα Βραβεία Γκόγια τιμήθηκε ως η Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία.

Η Λευκή χάρισε μία Χρυσή Άρκτο Σκηνοθεσίας στον Κιεσλόφσκι, ενώ η Κόκκινη, μεταξύ άλλων, υπήρξε υποψήφια για Όσκαρ σε 3 κατηγορίες.

Η στενή φιλία και συνεργασία του συνθέτη Πράισνερ με το σκηνοθέτη Κριστόφ Κιεσλόφσκι συνδέθηκε με ένα μεγαλεπήβολο στόχο: Να εκφράσουν την ιστορία μιας ζωής σε ένα κοντσέρτο που θα το εκτελούσαν για πρώτη φορά παγκόσμια στην Ακρόπολη. Το όνειρο αυτό δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, γιατί πρόλαβε ο θάνατος τον σκηνοθέτη.

Όταν πέθανε ο σκηνοθέτης Κιεσλόφσκι το 1996, ο Πράισνερ  κυκλοφόρησε το πρώτο μεγάλης κλίμακας ορχηστρικό έργο: «Ρέκβιεμ για το φίλο μου» προς τιμήν του.

 

#menoume_speedy