«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη καθυστερεί να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή
ευρωπαϊκή Οδηγία που ανατρέπει τους απαράδεκτους χειρισμούς της στην Επιτροπή Ανταγωνισμού»
ευρωπαϊκή Οδηγία που ανατρέπει τους απαράδεκτους χειρισμούς της στην Επιτροπή Ανταγωνισμού»
Ερώτηση στον Υπουργό Ανάπτυξης
Η κυβέρνηση πριν από δύο χρόνια βιαζόταν και έδιωχνε πρόωρα-παραβλέποντας το ευρωπαϊκό δίκαιο- τα μέλη της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Εδώ και μήνες, όμως, παίζει παιχνίδια καθυστέρησης στην ενσωμάτωση Οδηγίας που της επιβάλλει να εναρμονιστεί με την ευρωπαϊκή έννομη τάξη για το εν λόγω ζήτημα.
Το θέμα φέρνουν στη Βουλή με ερώτησή τους 35 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με πρωτοβουλία της Δώρας Αυγέρη, βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης και αν. τομεάρχη Υγείας και της Σίας Αναγνωστοπούλου, βουλευτή νομού Αχαΐας και τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Τρεις μήνες μετά τη λήξη της σχετικής προθεσμίας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έχει ενσωματώσει στην εθνική νομοθεσία ευρωπαϊκή οδηγία που αφορά στην παροχή αρμοδιοτήτων στις Εθνικές Αρχές Ανταγωνισμού των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δύο χρόνια πριν είχε σπεύσει- παραβλέποντας το ευρωπαϊκό δίκαιο- να αντικαταστήσει πρόωρα τα μέλη της προηγούμενης Επιτροπής Ανταγωνισμού, θεσπίζοντας ασυμβίβαστα με αναδρομική ισχύ.
Με την εν λόγω (υπ. αριθμ. 2019/1) Οδηγία ενισχύονται οι εθνικές ανεξάρτητες αρχές ανταγωνισμού, προκειμένου να επιβάλλουν αποτελεσματικότερα τους κανόνες και να διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς. Η κυβέρνηση, όμως, όχι μόνο δεν έχει φέρει προς ψήφιση στη Βουλή, αλλά δεν την έχει θέσει καν σε δημόσια διαβούλευση. Σημειωτέον ότι καθ’ όλο αυτό το διάστημα έχει σπεύσει να καταθέσει προς ψήφιση αρκετά νομοσχέδια, αποσπασματικές, επιλεκτικές τροπολογίες και μεμονωμένες διατάξεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Στην Οδηγία, μεταξύ άλλων, προβλέπεται ρητά για τις Εθνικές Αρχές Ανταγωνισμού ότι οι προϋποθέσεις διορισμού και παύσης των προσώπων που λαμβάνουν τις αποφάσεις, ορίζονται εκ των προτέρων στο εθνικό δίκαιο. Ο μόνος λόγος παύσης τους, βάσει της Οδηγίας, είναι να μην πληρούν πλέον τις προϋποθέσεις εκτέλεσης των καθηκόντων τους ή να έχουν κριθεί ένοχοι σοβαρής παράβασης καθήκοντος βάσει της εθνικής νομοθεσίας.
Επομένως, τίθεται σοβαρό ζήτημα εάν η παρατηρούμενη καθυστέρηση υποκρύπτει πολιτική σκοπιμότητα, καθώς έχει προηγηθεί η πρόωρη παύση μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού από την κυβέρνηση Μητσοτάκη με διάταξη νόμου, η οποία θεσμοθέτησε ασυμβίβαστο για τα μέλη των μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού και το εφάρμοσε αναδρομικά, δηλαδή, αφότου αυτά είχαν διοριστεί. Ως εκ τούτου, αυτό ήταν ασύμβατο με την ως άνω ευρωπαϊκή Οδηγία, η οποία ορίζει το αντίθετο.
Η προβληματική αυτή συνθήκη ενισχύεται από το γεγονός ότι το συγκεκριμένο ασυμβίβαστο του άρθρου 101 παρ.7 του Ν.4623/2019, με το οποίο άλλαξε η σύνθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στα δύο χρόνια κυβέρνησης Μητσοτάκη δεν έχει θεσμοθετηθεί για καμία άλλη από τις 25 συνολικά λειτουργούσες στην Ελλάδα Ανεξάρτητες Αρχές.
Με την ερώτησή τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητούν από τον Υπουργό Ανάπτυξης να απαντήσει για ποιόν λόγο καθυστερεί η μεταφορά στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας 2019/1 και πότε, εν τέλει, σκοπεύει η κυβέρνηση να ενσωματώσει την εν λόγω Οδηγία στο εθνικό δίκαιο.
Το θέμα φέρνουν στη Βουλή με ερώτησή τους 35 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με πρωτοβουλία της Δώρας Αυγέρη, βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης και αν. τομεάρχη Υγείας και της Σίας Αναγνωστοπούλου, βουλευτή νομού Αχαΐας και τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Τρεις μήνες μετά τη λήξη της σχετικής προθεσμίας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έχει ενσωματώσει στην εθνική νομοθεσία ευρωπαϊκή οδηγία που αφορά στην παροχή αρμοδιοτήτων στις Εθνικές Αρχές Ανταγωνισμού των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δύο χρόνια πριν είχε σπεύσει- παραβλέποντας το ευρωπαϊκό δίκαιο- να αντικαταστήσει πρόωρα τα μέλη της προηγούμενης Επιτροπής Ανταγωνισμού, θεσπίζοντας ασυμβίβαστα με αναδρομική ισχύ.
Με την εν λόγω (υπ. αριθμ. 2019/1) Οδηγία ενισχύονται οι εθνικές ανεξάρτητες αρχές ανταγωνισμού, προκειμένου να επιβάλλουν αποτελεσματικότερα τους κανόνες και να διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς. Η κυβέρνηση, όμως, όχι μόνο δεν έχει φέρει προς ψήφιση στη Βουλή, αλλά δεν την έχει θέσει καν σε δημόσια διαβούλευση. Σημειωτέον ότι καθ’ όλο αυτό το διάστημα έχει σπεύσει να καταθέσει προς ψήφιση αρκετά νομοσχέδια, αποσπασματικές, επιλεκτικές τροπολογίες και μεμονωμένες διατάξεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Στην Οδηγία, μεταξύ άλλων, προβλέπεται ρητά για τις Εθνικές Αρχές Ανταγωνισμού ότι οι προϋποθέσεις διορισμού και παύσης των προσώπων που λαμβάνουν τις αποφάσεις, ορίζονται εκ των προτέρων στο εθνικό δίκαιο. Ο μόνος λόγος παύσης τους, βάσει της Οδηγίας, είναι να μην πληρούν πλέον τις προϋποθέσεις εκτέλεσης των καθηκόντων τους ή να έχουν κριθεί ένοχοι σοβαρής παράβασης καθήκοντος βάσει της εθνικής νομοθεσίας.
Επομένως, τίθεται σοβαρό ζήτημα εάν η παρατηρούμενη καθυστέρηση υποκρύπτει πολιτική σκοπιμότητα, καθώς έχει προηγηθεί η πρόωρη παύση μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού από την κυβέρνηση Μητσοτάκη με διάταξη νόμου, η οποία θεσμοθέτησε ασυμβίβαστο για τα μέλη των μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού και το εφάρμοσε αναδρομικά, δηλαδή, αφότου αυτά είχαν διοριστεί. Ως εκ τούτου, αυτό ήταν ασύμβατο με την ως άνω ευρωπαϊκή Οδηγία, η οποία ορίζει το αντίθετο.
Η προβληματική αυτή συνθήκη ενισχύεται από το γεγονός ότι το συγκεκριμένο ασυμβίβαστο του άρθρου 101 παρ.7 του Ν.4623/2019, με το οποίο άλλαξε η σύνθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στα δύο χρόνια κυβέρνησης Μητσοτάκη δεν έχει θεσμοθετηθεί για καμία άλλη από τις 25 συνολικά λειτουργούσες στην Ελλάδα Ανεξάρτητες Αρχές.
Με την ερώτησή τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητούν από τον Υπουργό Ανάπτυξης να απαντήσει για ποιόν λόγο καθυστερεί η μεταφορά στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας 2019/1 και πότε, εν τέλει, σκοπεύει η κυβέρνηση να ενσωματώσει την εν λόγω Οδηγία στο εθνικό δίκαιο.