Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού δεν αποτελούν τη βέλτιστη λύση για την ταχύτερη και αρτιότερη υλοποίηση της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας

 

Ο κ. Μητσοτάκης σήμερα στη Θεσσαλονίκη, μετά από πολλές παλινωδίες για το αν υπάρχουν ή όχι οι ολοκληρωμένες από το 2014 μελέτες,  εξήγγειλε την κατασκευή των Παρακάμψεων Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας και του οδικού τμήματος Μαυροβουνίου – Έδεσσας μέσω ΣΔΙΤ.

Αφού δεν περιλήφθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης ενώ πληρούσαν τους όρους για την ένταξή τους (πρόσβαση σε σύνορα,  λιμάνια και αεροδρόμια, εξυπηρέτηση εμπορικού και αγροτικού προϊόντος της περιοχής, τουριστική αναβάθμιση) όπως μέχρι πρότινος διατυμπάνιζε ο ίδιος ο Υπουργός Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, συνεπικουρούμενος από τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας κ.  Απ. Τζιτζικώστα, τους τοπικούς βουλευτές και τον Αντιπεριφερειάρχη Πέλλας, γεγονός που θα εξασφάλιζε την ταχύτερη υλοποίησή τους με ευθύς εξ αρχής εξασφαλισμένους πόρους και άρα την επίτευξη αμεσότερου οφέλους για την τοπική κοινωνία της ΠΕ Πέλλας.

Αφού δεν περιλήφθηκαν στο ΕΣΠΑ που επίσης πληρούσαν όλα τα κριτήρια για την ένταξή τους, εφόσον το ΕΣΠΑ πριμοδοτεί δράσεις με ευαισθησία στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και σε θέματα οδικής ασφάλειας, γεγονός που θα είχε ως αποτέλεσμα την άρτια υλοποίησή τους με εξασφαλισμένα ευρωπαϊκά κονδύλια.

Ενέταξε τελικά τις Παρακάμψεις Γιαννιτσών και  Χαλκηδόνος και το οδικό τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα σε ΣΔΙΤ όπου οι ιδιώτες – υποψήφιοι ανάδοχοι θα πρέπει οι ίδιοι να αναζητούν χρηματοδοτήσεις από ίδια κεφάλαια και από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, γεγονός που σημαίνει αβεβαιότητα για την εξεύρεση της χρηματοδότησης και άρα για την έναρξη και υλοποίηση των έργων με ταχείς ρυθμούς και με βεβαιότητα  θα οδηγήσει σε  ακριβότερα, μη δημόσια, έργα, εφόσον στον προϋπολογισμό των έργων προστίθεται το κόστος συντήρησης αυτών για 27 χρόνια.

Με βάση τα παραπάνω οι συγκεκριμένες επιλογές που έγιναν από την Κυβέρνηση για την υλοποίηση των έργων των Παρακάμψεων Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας και του οδικού τμήματος Μαυροβουνίου – Έδεσσας με ΣΔΙΤ δεν συνιστούν τη βέλτιστη λύση για τον τόπο μας εφόσον δεν υπάρχει εξ αρχής εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και άρα υπάρχει ανασφάλεια ως προς την επιτυχή ολοκλήρωσή τους με γρήγορους ρυθμούς για την εξυπηρέτηση των αναγκών της ευρύτερης περιοχής, ενώ δεν πληρούνται και οι όροι του υγιούς ανταγωνισμού.

Επίσης δεν έγινε καμία αναφορά για την κάθετο στην ΕΓΝΑΤΙΑ, δηλαδή για το τμήμα Νάουσα – Σκύδρα, δεδομένου ότι οι μελέτες για το συγκεκριμένο έργο έχουν προ πολλού  ολοκληρωθεί και ως εκ τούτου είναι ώριμο να ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, ώστε να αρθεί η συγκοινωνιακή απομόνωση της ΠΕ Πέλλας.

Σε κάθε περίπτωση για να συμβούν αυτά που εξαγγέλθηκαν σήμερα και να περάσουμε  από τη σφαίρα της θεωρίας στη σφαίρα των έργων θα πρέπει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να προχωρήσει επιτέλους τη διαδικασία της απαλλοτρίωσης και της καταβολής των αποζημιώσεων στους παρόδιους ιδιοκτήτες, για τις οποίες έχουν δοθεί ήδη στην ΠΚΜ 10 εκ ευρώ από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τον Σεπτέμβριο του 2017,  ώστε να μη χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος και η ευκαιρία για βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και κινητικότητας των πολιτών και των προϊόντων της ΠΕ Πέλλας.-