Καλωσορίζοντας τη ΝΔ στο μέτωπο της λογικής, ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης πραγματοποίησε την τοποθέτησή του στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου «Παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L περιεκτικότητας σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC) άνω του 0,2%».

 

Ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε στο νόμο της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (Ν. 4523/2018), ο οποίος έδινε την δυνατότητα, υπό αυστηρά κριτήρια, να παράγεται κάνναβη του είδους Sativa L περιεκτικότητας σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC) άνω του 0,2%, µε αποκλειστικό σκοπό την παραγωγή τελικών φαρμακευτικών προϊόντων. Ένα νόμο που αφενός προέβλεπε ότι αυτά τα προϊόντα μπορούν να διατίθενται σε ασθενείς εντός της χώρας, ενώ παράλληλα άνοιγε τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας στο διεθνώς αναπτυσσόμενο κλάδο των προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης. Ταυτόχρονα, στο συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο υπήρχαν όλες οι ρυθμίσεις για την αδειοδότηση των μονάδων, ενώ τροποποιούνταν το σύστημα κατάταξης των ναρκωτικών ουσιών, ώστε να είναι εφικτή και νόμιμη η παραγωγή και διάθεση της συγκεκριμένης ποικιλίας για ιατρικούς σκοπούς.

 

«Αυτό το θεσμικό πλαίσιο έχει παράξει αποτελέσματα, με δεκάδες αιτήσεις αδειοδότησης προς τα αρμόδια Υπουργεία. Όπως είναι λογικό, η εθνική αντιπροσωπεία είναι σήμερα σε θέση να συζητήσει με μεγαλύτερη ωριμότητα τις επί μέρους βελτιώσεις που ο υφιστάμενος νόμος χρειάζεται» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Το σημερινό υπό ψήφιση νομοσχέδιο είναι επί της ουσίας μια τροποποίηση του νόμου 4523 του 2018. Αυτό που άλλαξε βέβαια σε σχέση με το 2018, είναι ότι σήμερα απουσιάζουν από τη δημόσια συζήτηση οι φωνασκίες και ο ηθικός πανικός που καλλιεργούσαν οι ίδιοι οι εκπρόσωποι του σημερινού κυβερνώντος κόμματος. Για τον παραπάνω λόγο καλωσορίζουμε την Νέα Δημοκρατία στο μέτωπο της λογικής και συγχαίρουμε τον Υπουργό, επί της αρχής, για την προσπάθεια να βελτιώσει μια αναπτυξιακή πρωτοβουλία που ο ίδιος είχε λοιδορήσει».

 

Τόνισε επίσης ότι η σημερινή προσπάθεια, με δεδομένη την επί της αρχής συναίνεση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, θα μπορούσε να είναι περισσότερο τολμηρή και να κάνει περισσότερα προς την κατεύθυνση της κάλυψης των αναγκών των ασθενών στη χώρα μας. Η άρση του υποτιθέμενου κρατικού μονοπωλίου που προβλέπει το σ/ν είναι ένα θετικό βήμα, αλλά σήμερα πλέον, επείγει η συγκρότηση ενός εθνικού μητρώου ασθενών που θα έχουν δικαίωμα στα σχετικά σκευάσματα. Θα μπορούσε επίσης να έμπαιναν και οι βάσεις για τον μακροχρόνιο αναπτυξιακό σχεδιασμό σε ζητήματα που σχετίζονται με την εκμετάλλευση της συγκεκριμένης καλλιέργειας, καθώς και των δυνητικών χρήσεων της στην μεταποίηση και στην χημική βιομηχανία. Γι’ αυτό θεωρείται μειονέκτημα το ότι απουσιάζει μια ρύθμιση για την συγκρότηση Εθνικής Υπηρεσίας Κάνναβης, όπως εξάλλου προβλέπεται και από τον ΟΗΕ, που θα επιτελεί ρυθμιστικό ρόλο μεταξύ των διαφορετικών υπηρεσιών που εμπλέκονται και θα σχεδιάζει την ερευνητική προσπάθεια στο συγκεκριμένο πεδίο.

 

Ο Χάρης Μαμουλάκης ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, έθεσε προς τον Υπουργό Ανάπτυξης συγκεκριμένα ερωτήματα, ζητώντας διευκρινίσεις για τα εξής θέματα:

 

1) Η εξαίρεση της γης υψηλής παραγωγικότητας από τις εκτάσεις στις οποίες μπορεί να καλλιεργηθεί η βιομηχανική κάνναβη, υπονοεί ότι το συγκεκριμένο φυτό απαιτεί εκτατικές καλλιέργειες που θα καλύπτουν μεγάλο μέρος της καλλιεργήσιμης γης στη χώρα. Η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο όλοι οι επενδυτές πρέπει να κάνουν και ένα ελάχιστο βαθμό επεξεργασίας του τελικού προϊόντος και άρα οι αιτήσεις γίνονται για περιορισμένες μόνο εκτάσεις. Ταυτόχρονα η εξαίρεση της γης υψηλής παραγωγικότητας είναι ενάντια στα επιστημονικά δεδομένα. Η κάνναβη απαιτεί μεγάλες ποσότητες νερού και άρα χρειάζεται εδάφη με επάρκεια στα δίκτυα άρδευσης. Γιατί η κυβέρνηση προβαίνει σε αυτό τον υπερβολικό περιορισμό;

 

2) Το γεγονός ότι όλο το σύστημα ελέγχου, των κυρώσεων και των αρμόδιων οργάνων μένει να προσδιοριστεί με εξουσιοδοτικές διατάξεις, δεν βοηθάει τον εξορθολογισμό της δημόσιας συζήτησης σχετικά με τους υποτιθέμενους κινδύνους για τη δημόσια υγεία.

 

3) Πρέπει να συζητηθεί ξανά το ζήτημα του περιορισμού που θέτει ο νόμος αναφορικά με την υποχρέωση εξαγωγής μόνο τελικών σκευασμάτων. Πρέπει να υπάρξει τρόπος, με δεδομένο ότι σήμερα διαμορφώνεται μια παγκόσμια αγορά με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, χωρίς εκπτώσεις σε ζητήματα ασφαλείας, το προϊόν που θα παράγεται στην Ελλάδα να είναι διεθνώς ανταγωνιστικό. Ο περιορισμός των 30 gr για την εξαγωγή ξηρού ανθού είναι υπερβολικός. Αυτή η ρύθμιση αυτή μπορεί να τροποποιηθεί ανάλογα με το τι ισχύει σε άλλες χώρες.

 

4) Το σ/ν θέτει ως προϋπόθεση, κάθε μονάδα που παράγει ξηρό ανθό προς εξαγωγή να έχει υποβάλει αίτηση για την παραγωγή ενός επιπλέον τελικού προϊόντος. Αυτό είναι ένας υπέρμετρος παρεμβατισμός στην δυνατότητα των επενδυτών να διαμορφώνουν οι ίδιοι το business plan τους και για αυτό πρέπει να επανεξεταστεί.

 

5) Τέλος, και ίσως σημαντικότερο από όλα, με τον σημερινό νόμο η Εγχώρια Φαρμακευτική Βιομηχανία δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει την ελληνική πρώτη ύλη, γιατί ο νόμος «θέλει» όλους τους καλλιεργητές να «κάνουν» και τους βιοτέχνες. Αυτό το σημείο σίγουρα πρέπει να συζητηθεί και με τους συλλογικούς φορείς, έτσι ώστε να βρεθούν εναλλακτικές που να δημιουργούν κίνητρα για την δημιουργία αλυσίδων αξίας στο εσωτερικό της χώρας, χρησιμοποιώντας και τις υφιστάμενες παραγωγικές δυνάμεις στον τόπο μας.

 

 

Η συζήτηση συνεχίζεται στη Βουλή αύριο Τετάρτη, 12/05, με την ακρόαση και τοποθέτηση των σχετικών Φορέων στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.