Τέσσερις προτάσεις για τη χωροταξία και την πολεοδομία κατέθεσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, στην κατ’ άρθρο συζήτηση του σχετικού σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), εχθές, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Πρώτον, την κατάργηση των διατάξεων που είναι ενάντια στη μικρή και μεσαία ιδιοκτησία, κάτι που αποκαλύφθηκε από τη συζήτηση των φορέων, δεύτερον, την ενίσχυση του δημόσιου τομέα, ώστε να έχουμε πραγματική οργάνωση και χωροταξικό σχεδιασμό. Τρίτον, την αφαίρεση φωτογραφικών διατάξεων, ιδιαίτερα αυτές που περιλαμβάνονται για τις τράπεζες και για παρεκκλίσεις σε ειδικά συμφέροντα και τέταρτον, τη μη κατάθεση της απαράδεκτης τροπολογίας για τον Ειδικό Λογαριασμό των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) με «χαράτσια» και για τους καταναλωτές και για τους παραγωγούς, όπως αποκάλυψαν όλοι οι φορείς χθες.
Σημείωσε επίσης τη συνολική διαφωνία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη νομοθέτηση εκ μέρους της κυβέρνησης της ΝΔ για άσχετα με την πανδημία θέματα, μετατρέποντας την κρίση σε ευκαιρία, ενώ την ίδια στιγμή δεν ασχολείται με την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ), τη διασφάλιση πρόσβασης στα βασικά αγαθά για τους πολίτες, ειδικά εν μέσω πανδημίας. Αναφέρθηκε επιπλέον στην τροπολογία που κατέθεσε ξανά ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για δωρεάν επανασύνδεση και δωρεάν παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, απαγόρευση διακοπής παροχών ρεύματος, ύδατος, φυσικού αερίου, τηλεφωνίας και σύνδεσης στο διαδίκτυο σε πληθυσμιακές ομάδες πληττόμενες από την πανδημία.
Ο Σ.Φάμελλος αποδόμησε τα επιχειρήματα της πολιτικής ηγεσία του ΥΠΕΝ «πατώντας» σε τρία βασικά σημεία. Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο της Νέας Δημοκρατίας:
-Δεν επιταχύνει το χωροταξικό σχεδιασμό
Δεν περιλαμβάνει καμία ρύθμιση που να επιταχύνει το σχεδιασμό. Αντιθέτως, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και καθυστερεί το σχεδιασμό. Διασπά το σχεδιασμό που έπρεπε να γίνει σε επίπεδο δήμου και είχε δρομολογήσει ως κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, με πλήρεις προδιαγραφές και χρηματοδότηση, για όλους τους Δήμους. Όπως είπε και ο κύριος Κουκοδήμος από την Κεντρική Ένωση Δήμων (ΚΕΔΕ) και πρώην βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, το νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί και να αναθεωρηθεί, καθώς δεν έχει λάβει υπόψη τη γνώμη των ΟΤΑ και υποβαθμίζει το ρόλο τους, το ρόλο της αυτοδιοίκησης. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι καταργεί την έννοια του τοπικού και του περιφερειακού σχεδιασμού και ανοίγει «παραθυράκια» για την εξυπηρέτηση λίγων.
Αντί να ενισχύσει την επάρκεια του Δημοσίου για να προχωρήσει ο χωροταξικός σχεδιασμός, δηλαδή τη διεύθυνση του Υπουργείου, τους δήμους, τις περιφέρειες, τις αποκεντρωμένες διοικήσεις, δημιουργεί μία παράλληλη δομή, εντός του κτηματολογίου που αναφέρεται στον Υφυπουργό, τοποθετώντας ακόμα ένα γαλάζιο παιδί, έναν συντονιστή και προσλαμβάνοντας ιδιώτες για την επίβλεψη των μελετών, αποδυναμώνοντας την πολιτεία μέσω outsourcing. Όταν όμως ο χωροταξικός σχεδιασμός σε όλους τους Δήμους κατευθύνεται από το γραφείο Υφυπουργού δημιουργείται αδιαφάνεια για να τακτοποιούνται συμφέροντα με διάφορες εξυπηρετήσεις.
-Δεν καταργεί την εκτός σχεδίου δόμηση
Κάνει το ακριβώς αντίθετο. Απειλεί με περιορισμούς και αποκλεισμούς για να εκβιάσει τους ιδιοκτήτες μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας ώστε να αναγκαστούν να ρευστοποιήσουν την περιουσία τους καθώς, τώρα, σε συνθήκες κρίσης δεν έχει κάποιος εύκολα τη δυνατότητα από τους μικρούς και μεσαίους ιδιοκτήτες να χτίσει. Επιταχύνει και εκβιάζει τη δόμηση σε πολύ μικρό διάστημα και μάλιστα στις περιοχές παρεκκλίσεων, βάζοντας ένα μικρό χρονικό διάστημα έκδοσης άδειας και δόμησης για 2 συν 4 χρόνια, για ποιο λόγο άραγε; Οδηγεί έτσι σε λογικές «Μαυρογυαλούρου» όπου οι τοπικοί κομματάρχες θα παζαρεύουν «άλλο ένα χρόνο», κάτι που είπαν βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ήδη στην πρώτη συζήτηση της Επιτροπής. Επειδή πολλοί πολίτες δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, θα αναγκαστούν να χτίσουν το σκελετό σε αυτά τα οικόπεδα των παρεκκλίσεων, που δεν έχουν ρυμοτομία, δεν έχουν διανοιχτεί δρόμοι και θα μείνουν σκελετοί, γιατί δεν θα μπορούν να ολοκληρώσουν τα κτίσματα για να κατοχυρώσουν το δικαίωμα άδειας. Επιφέροντας τελικά πλήγμα και στο περιβάλλον και στη δόμηση. Όπως είπε και το Τεχνικό Επιμελητήριο, για να περιορίσεις την εκτός σχεδίου δόμηση θα πρέπει να κάνεις σχεδιασμό και αυτό είναι κάτι που δε συμβαίνει. Αυτό είναι το διαχρονικό αίτημα της Αριστεράς και της Επιστήμης και δεν το κάνει η κυβέρνηση.
Το μόνο που κάνει με επάρκεια αυτή η κυβέρνηση είναι να φωτογραφίζει χατιρικές ρυθμίσεις για τις Τράπεζες, όπως στην περίπτωση των αυθαιρέτων, δίνοντάς τους δικαιώματα που δεν έχουν οι πολίτες στην τακτοποίηση των περιπτώσεων της Κατηγορίας 5.
-Δεν είναι υπέρ του περιβάλλοντος
Δεν μπορεί ένα νομοσχέδιο που αφαιρεί την παράκτια ζώνη από τη θαλάσσια χωροταξία να είναι υπέρ του περιβάλλοντος. Δεν μπορεί η Ελλάδα που πλήττεται ιδιαίτερα από την κλιματική κρίση και η παράκτιά της ζώνη που θα επηρεαστεί από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας, να «βγαίνει» από τη θαλάσσια χωροταξία και να μείνει και «ορφανή». Απουσιάζει επίσης η κλιματική προσέγγιση και με πολλά άρθρα που αποτελούν παράθυρα για εξυπηρετήσεις επιβαρύνουν το φυσικό και οικιστικό περιβάλλον. Υπάρχει αύξηση του συντελεστή δόμησης στα ψηλά κτίρια, αύξηση του όγκου σε άλλες περιοχές, χατιρικές ρυθμίσεις για μεικτά τουριστικά καταλύματα, μέχρι και 33%, διότι περιλαμβάνει τέτοιες ρυθμίσεις το νομοσχέδιο, καθώς και πολλές περιπτώσεις παρεκκλίσεων στους όρους δόμησης. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται επίσης ρυθμίσεις που θίγουν και υποβαθμίζουν τους επιθεωρητές περιβάλλοντος.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Σ.Φάμελλος δήλωσε: «Η Κυβέρνηση, λοιπόν, επιλέγει, σε αυτή τη δύσκολη χρονική στιγμή για την κοινωνία, εν μέσω πανδημίας, να φέρει ένα νομοσχέδιο που απειλεί και το περιβάλλον και την ανάπτυξη και τα συμφέροντα μικρών και μεσαίων ιδιοκτητών και που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και στους δήμους. Η Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων πρότεινε μάλιστα να αποσυρθεί και να αναθεωρηθεί το νομοσχέδιο, ενημερώνοντάς μας ότι η κυβέρνηση υποτίμησε και δεν έλαβε υπόψη τη γνώμη των φορέων».
«Δεν κάνετε καμία μεταρρύθμιση. Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα είναι υπόδειγμα κακής νομοθέτησης. Στις διατάξεις του προβλέπονται τριάντα εννέα (39) Υπουργικές Αποφάσεις και πέντε (5) προεδρικά διατάγματα, χωρίς να περιλαμβάνεται καν κάποιο χρονοδιάγραμμα. Το πεδίο της χωροταξίας δεν πάσχει από έλλειμα νόμων αλλά από τη μη εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης νομοθεσίας και στρατηγικής, που να δίνει σχέδιο. Και η κυβέρνηση πολλαπλασιάζει το πρόβλημα της πολυνομίας και της αποσπασματικότητας και εντείνει τα αδιέξοδα».