Ερώτηση προς τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών 

 

Τα ερωτηματικά που παραμένουν σχετικά με τη χρηματοδότηση του υψίστης σημασία έργου του ΒΟΑΚ, αναδεικνύει με Ερώτησή του προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, με τη συνυπογραφή του αρμόδιου Τομεάρχη Νίκου Παππά και όλων των Βουλευτών Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

 

«Όλοι θυμόμαστε τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς ότι δήθεν οι Διεθνείς Διαγωνισμοί της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, δεν ήταν τίποτα «παρά μία μολυβιά στο χαρτί». Όπως επίσης και τις «υποσχέσεις» του αρμόδιου Υπουργού ότι θα αλλάξει την αρχιτεκτονική του διαγωνισμού, τον καταμερισμό του δηλαδή σε τρία μέρη. Και όλοι επίσης διαπιστώσαμε ότι έπειτα από 18 μήνες καθυστέρησης και παλινωδιών, η Κυβέρνηση της ΝΔ προχώρησε τους διαγωνισμούς όπως ακριβώς είχαν σχεδιαστεί επί ΣΥΡΙΖΑ, στηρίχθηκε στην χάραξη που είχε γίνει επί ΣΥΡΙΖΑ, και, παρά τα νέα δεδομένα που δημιούργησε το Ταμείο Ανάκαμψης, ακόμα αδυνατεί να παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη απάντηση για τη δημόσια χρηματοδότηση του έργου» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Γι’ αυτό και επαναφέρω για πολλοστή φορά το ζήτημα στη Βουλή, με στόχο να λάβει η κοινωνία της Κρήτης ξεκάθαρες απαντήσεις: Από που θα χρηματοδοτηθεί το σύνολο της δημόσιας συμμετοχής για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ και με ποιο χρηματοδοτικό σχήμα; Σε τι οφείλεται η άρνηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να χρηματοδοτηθεί το σύνολο της δημόσιας συμμετοχής στον ΒΟΑΚ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης; Σκοπεύει ο Υπουργός, όπως ισχυριζόταν κατά την ανάληψη των καθηκόντων του, να προβεί σε νέα χάραξη του ΒΟΑΚ αφού προχωρήσει σε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες; Καίρια τα ερωτήματα, ευελπιστώ να λάβουν και τις ανάλογες, σαφείς απαντήσεις!».

 

Όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, με την δημοσιοποίηση της ελληνικής πρότασης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το «Σχέδιο Ελλάδα 2.0», οι πολίτες της Κρήτης ενημερώθηκαν ότι η κυβέρνηση διεκδικεί μέρος των σχετικών πόρων ύψους 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Σε προηγούμενες δηλώσεις του, ήδη από τον Οκτώβρη του 2020, ο Υπουργός ισχυριζόταν ότι το κόστος του ΒΟΑΚ, στα δύο σκέλη τα οποία η κυβέρνηση έχει επιλέξει να προχωρήσει από τον αρχικό του σχεδιασμό, υπολογίζεται στα 1,5 δις ευρώ εκ των οποίων, σύμφωνα με τον Υπουργό, η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου υπολογίζεται στα 800 εκατ. ευρώ. Από τις δηλώσεις του Υπουργού, προκύπτει εύλογα το ερώτημα σχετικά με το χρηματοδοτικό κενό ύψους 373 εκατ. ευρώ., το οποίο, επί της παρούσης, δεν είναι σαφές από ποιες πηγές θα καλυφθεί.

 

Επιπλέον, σύμφωνα με τον κανονισμό του Ταμείου Ανάκαμψης, τα έργα που δύναται να ενταχθούν για χρηματοδότηση, πέρα από την συμβατότητα τους με τους άξονες της επιτροπής, οφείλουν να έχουν επαρκεί μελετητική ωριμότητα και, ή δυνατόν, να είναι συμβασιοποιημένα. Με αυτό ως δεδομένο, προκύπτει το ερώτημα του λόγου για τον οποίο δεν μπορεί να ενταχθεί μεγαλύτερο μέρος από το κόστος του έργου, ή δυνατόν και όλο, όπως εξάλλου διεκδικούν και βουλευτές της κυβερνητικής παράταξης, στο Ταμείο Ανάκαμψης.​